Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 15425 ggr
Maria Katarina
3

Svettas mycket i början?

Jag och min sambo har börjat med LCHF för en knapp vecka sen. Det konstiga är att min sambo har jättevarmt och svettas mycket dom senaste dagarna, och kan därför knappt sova på natten. Är det nåt som hör till i början? Varför händer det i så fall?

Magica1970
0

Kanske pga att fettförbränningen går på högvarv?

Kajak11
0

Ja det är hellt vanligt att kroppen sättar i gång med en rejal värma, och det kan känns som att det var en vedpanna som sätter igång (inte övergångsålder:-)

Det kan komma och gå, men är nog vanligst i början.

Sedan kan man känna det, om man äter en hög andel fett i sitt målltid. Då brukar det inte känns så obehageligt. Jag har i alla fald värman efter min frukost och det varar ett till to timmor efter.

Kanske inte äte så nära på läggdags, då kroppan har ett bra jobb på nattan mellom 2-4, typ. Drickar ni ochså mycket vätska på kvällen innan nattsövnen?

Zepp
0

Ja det händer vissa av oss och det mest troliga är att det handlar om Glukoneogenes.

Dvs att levern tillverkar glukos.. i brist på kolhydrater i födan.. det är en energikrävande process med mycket spillvärme.

Och det avklingar så småningom när kroppen ställts om till att blir effektivare på att använda fett som huvudbränsle.. dels som ketoner, dels för att brännas direkt i muskelceller utan att passera ketosis.

I början är det rätt troligt att muskelcellerna fortfarande är beroende av glukos, och till viss del så ersätts detta med ketonkroppar, men förbrukar fortfarande en del glukos.

Iomed att glukos nu blivit en kritisk råvara, så försöker levern ersätta det som förbrukas dygnet runt.

För vissa kan det ta månader innan muskelcellerna blir bra på att använda fett som huvudbränsle, det handlar till stora delar om ett ämne som heter Karnitin, detta ämne bildar en sorts ensymer för att transportera in längre fettsyror i mitocondrierna för att kunna användas som energi.

Ett knep är att använda mer MCT, dvs kokosfett, då det inte kräver Karnitin för att förbrännas.

Men.. akta dig för att inta det för sent på kvällen, för det kan ge lite samma effekt.. dvs hög förbräning.. mest då genom att det inte lagras lika lätt som längre fettsyror och därmed få kroppen att bränna av överskottet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

anrose
0

#3 av Zepp

Hej Zepp!

Om jag inte missförstått dig,menar du att man inte skulle inta MCT på kvällen för då blir natten varm.

Är lite frusen på kvällen, skulle vara perfekt för min del att dricka MCT som sängfösare.

MimLan
0

#4 En del blir pigga av det. Men det är bara att prova, du märker om det fungerar för dig eller inte.

Zepp
0

Pröva som sagt,, men det är en del av dygnsregleringen att bli frusen o dåsig så man vill krypa ner under täcket!

Andra tar en halv kokt kall potatis och sover bättre på det.. de tror att det handlar serotonin.. men det tror inte jag utan mer på Glukoneogenes, som sagt!

Ett annat husmorsknep är en mugg varm mjölk, så blodsockret rusar i höjden, blodet till magen och sen så rasar blodsockret ner i fotknölarna.. och då blir man hur trött som helst och kan knappt släpa sig till sängen innan man somnar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kajak11
0

ha den var trevlig den mjölk. Det är ju nästan så att man somnar bara man läser om fenomenet. Det är ochså snart läggdags när det blir tidigt mörkt. Tack för förklaring Zepp.

Maria Katarina
0

Tack så mycket för era svar! Det finns så otroligt mycket kunskap här! Har mycket att lära….