Fett-tips-tråd ;)
Tänkte att vi kunde tipsa varandra om olika sorters tillbehör/fett till olika maträtter. Jag hinner inte alltid laga ihop stora komplicerae grytor med grädde och creme fraiche och ibland har man kanske en bit kassler i kylen, eller steker ett paket bacon och då behöver man ju fett till i form av ost, sås osv…
Själv har jag just upptäckt tjusningen med att ha kokosfett i te.
Steker också ofta några skivor halloumi och har till kött, skinka, salami.
Vad har ni andra för fett-tips?
Ni som gör eget kryddsmör. Vad har ni för kryddor i? Jag har själv bara provat persilja än så länge.
Halloumi har väl normalt runt lika mycket fett som protein?
kryddsmör till kött:
smör + lite rödvin
smör + lite pressad vitlök, hackad persilja
bregott med havssalt, gudomligt god till kött o kokta grönsaker
kall sås till fisk:
creme fraiche + pressad citron, pressad vitlök
creme fraiche + riven pepparrot, ev pressad citron
Kall sås till skaldjur:
5 dl creme fraiche
1 burk (ca 60 gram) röd stenbitsrom
2 - 3 pressade vitlöksklyftor
4-5 msk majonnäs
blanda ihop, låt stå i kylen några timmar för att mogna. Om den röda rommen är slut ta vit, för den färgar så gör inte misstaget att köpa svart - för då får du grå dipsås, inte aptitlig att se..
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Stort tack! Mycket användbara tips!
Sambal olek i kryddsmör är gott, om man gillar lite starkare mat.
Här får du en länk till "kungen av kryddsmör" nämligen Tommy tappar och se hans matbilder hur mycket smör han verkligen använder. Hans blogg är väl värd att läsa och hans viktnedgång tyder på att han kan hur man gör för att tappa…
mLCHFh
.
Jag har nästan slutat med både smör och grädde efter att ha upptäckt tjusningen med kokosfett….. Har det till nästan allt…
Fick slänga en halv liter grädde som surnat
.
Jag kryddar mycket med chili, inte den mjäkiga som finns i vanliga butiker utan den som finns i de asiatiska butikerna, behövs inte mycket för att hålla ångan uppe 
Vad är en Haloumi ?? Låter som en hjort som lever på savannen 
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"