Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2943 ggr
nosuperfreak
0

LCHF- Blommor och bin

Hej hopp!

Säger redan nu att övervägande i den här texten är klipp och klistra om det skulle vara så att det finns någon moralpredikare som kommer på mej och tänker säga att SÅ FÅR MAN INTE GÖRA!

Har suttit här inne på KIF nu i några dagar och läst och läst och läst och idag fick jag för mej att jag skulle leta reda på lite mera inomration angående socker. HUR förstör den våra kroppar, VARFÖR är det så fel med socker mm och jag började med att kolla på Wikipedian som ganska snabbt ledde mej in på det här med dopamin.

”Dopaminet har under årtionden varit föremål för intensiv forskning, eftersom dess verkning har kunnat sammankopplas med en rad patologiska tillstånd och sjukdomar, såsom Parkinsons sjukdom, affektiva och psykotiska tillstånd, drogberoende, med mera.”

”Överskott på dopamin i vissa delar av hjärnan är tecken på schizofreni (dopaminhypotesen), och förekommer ofta vid euforiska tillstånd och psykoser. Underskott kan yttra sig i Parkinsons sjukdom, rastlösa ben, Depression, likgiltighet, koncentrationssvårigheter, ADHD,och förändringar i dopaminkänsligheten kan ses vid psykopati.”

”Dopamin utsöndras i reaktion på kortisol under stress, vilket leder till att stress gör personer mer vakna, stimulerade, fokuserade, motiverade och alerta. Dessa effekter har bara pulsatilt dopamin under kortvarig stimulans; under långvarig stress sänks dopaminreceptorernas känslighet vilket ger motsatt effekt, personen blir dysforisk, dissociativ och deprimerad.”

”Det har länge varit ett faktum att dopaminet påverkar beteenden som har med lust och njutning att göra. Dopaminet påverkar dock inte upplevelsen (gör den mer njutbar) eller belöningsupplevelsen. Dopaminet påverkar i stället viljan till lust och njutning, orsakar ett uppsökande beteende gentemot föremål som bereder njutning och känslan av belöning, och gör individer mer njutningsbenägna.”

Det är ju nästan så man blir lite skrämd av vad socker faktiskt kan ställa till med och detta är bara ETT SKRAP PÅ YTAN. Men det var det sista stycket jag fastnade för just nu. Tyvärr så måste jag få lägga ut frågan angående det här med blommor och bin som det så fint kan kallas och hoppas verkligen att någon iaf kan svara J

Jag är nyfiken på att få svar på OM ert samliv har ändrats något efter ni gått över till LCHF mat?

Det är nämligen så här att jag har flera vänner, av båda könen som jag tycker har ett enormt sexuellt behov, nästan så jag blir lite rädd att prata med dem ibland om detta ämne eftersom jag själv inte har lika stort behov. En av dessa är en kille som jag verkligen skulle vilja vara tillsammans med, men jag har minimal lust att ligga på rygg hela dagarna ;)
Min tanke är att kanske, kanske, kanske jag skulle kunna ”lura” honom att ändra kosten så han inte är sådär sexuellt galen som jag tycker att han är idag… hihi

OBS, jag vet inte det antagligen finns flera saker som gör att dopmin kan tillverkas i kroppen men just nu så har jag läst om det här när jag läst om socker!

kram på er

även det minimala är alltid något!

folke
0

Kanske du skulle först fundera på om han verkligen är den rätte Obestämd

Den rätte tror jag inte du skulle tveka överhuvudtaget… Bara en tanke…

Jag har nog inte märkt så stor skillnad mer än att på socker så blir ibland sova viktigare än sex Skrikandes .

På LCHF blir uthålligheten bättre i allmänhet och det gäller sex också..

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

nosuperfreak
0

haha… jag skulle ju ALDRIG tveka om det skulle bli så att det blir han och jag, jag funderar på OM jag kanske skulle kunna få honom att lugna ner sina behov i form av annan kost Oskyldig

men med ditt svar så fick jag ju svar på 2 saker

Bättre kost = mindre sova och bättre uthållighet… Skäms

Kalle-B
0

Jag upplever ingen skillnad jämfört med innan LCHF. Sexlusten kanske sjunkit något, men det kan ha med åldern att göra. Förmågan är oförändrat god. Cool Har inte märkt nån skillnad på sömnbehovet eller orken.

(LCHF i drygt fyra år)

folke
0

#3 Vi är ju män… och vi har behov oavsett mat Skrattande

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

MimLan
1

Varför är det hans behov som du skall få bort? Är det inte bättre att du ökar din lust istället?

För all del, skall ni ha olika lustnivåer är det ju bara att låta honom få utlopp för sin lust med andra istället.

Framför allt. Att lura honom så att hans lust sänks gör rätt sannolikt att allt sänks, vilket är en otrevlig manipulation. Det är inget fel på att ha en fungerande och hög sexdrift. Det är fel att vilja manipulera den.

nosuperfreak
0

haha kallle-B jag kanske får vänta på honom tills han blir lite äldre då med andra ord Rynkar på näsan

jo tack folke, jag har tyvärr förstått att det ligger till så Skrattande