LCHF utomlands
Eftersom jag i flera trådar har stött på LCHF;are som bor eller vistas mycket i andra länder så tänkte jag att vi kan behöva en tråd för detta ämne, istället för att kapa andras trådar istället.
Själv bor jag i Spanien, på södra kusten, sedan ett par år tillbaka. Det finns en annan typ av problematik med att hitta bra varor utomlands, än vad det gör i Sverige. Framförallt så finns inga råd om vilka produkter som är bra och var man kan hitta dem. Här kanske man kan hitta lite råd om just sådant.
Om jag ska ha bra råvaror måste jag springa runt hela stan till diverse specialbutiker. Visst det att få tag på, men det är krångligare och kostar mer. Speciellt i tid.
Vad har ni för olika erfarenheter från de länder ni bor eller vistas mycket i?
Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/
Sajtvärd på Law of Attraction
Jag gör första inlägget här som svar på inlägg i en annan tråd.
Sindri, Nata fresca brukar stå i kyldiskarna vid yoghurt och smör och sånt. På båda de Mercadona jag brukar gå på står de uppe i högra hörnet, det är vita och orange burkar på 20 cl. MAS, vad är det för butik? Tror inte vi har den här, har aldrig hört talas om den. Vi har Lidl, men det ligger så avsides så man behöver bil för att ta sig dit från där vi bor och det har vi ingen. Annars var det ett väldigt bra tips. Blir ett projekt att komma på ett sätt att ta sig dit. Vi gillar också köttet medium rare och visst går det att få till med de tuna bitarna, men jag tycker inte samma sak som en riktig tjock köttbit. En av våra favoritrestauranger steker en alldeles perfekt köttbit, men det blir ju inte så ofta man går dit. Speciellt inte sommartid då restaurangen är smockfull med turister.
Kernow. Engelsk mat går alldeles utmärkt ihop med LCHF om man vill. De har mycket fet mat, problemet för dem är att de äter den i kombination med kolhydraterna och det är väl också därför som britterna faktiskt gått om usa i fetma. De engelska styckarna kan absolut stycka bra bitar, det är bara jag som är bekväm och inte vill springa runt på tio olika butiker för att få det jag vill ha. haha
Vi har både engelska, skandinaviska, indiska och asiatiska butiker här, som tur är. Köper storpack med engelsk bacon och stora cheddarostar på Iceland, kokosfett och fiberhusk (som jag visserligen inte använt än) i en av de skandinaviska butikerna oav osv. De ligger dock i olika änder av stan och utan bil blir det långa promenader. :D
Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/
Crinalina - vilket bra initiativ! Skall göra ett försök till med Nata fresca, men det kan ju förstås vara olika på olika Mercadona.
Här en länk till MAS. Jag har sådan tur så jag kan gå till många affärer, även Lidl som ligger lite utanför stadskärnan. Det första jag köpte efter lägenheten var en "dramaten". Gillar också Mercadonas nya shoppingkassar som man kan hänga på axeln.
Har du kollat att det inte är socker i baconet? Jag lyckas inte hitta något utan. En Serrano-skinka utan socket på Merca och en på MAS.
Om du kan spanska (min är pinsamt dålig…) så finns bloggen Sin azucar, por favor där du kanske kan få lite tips.
Jag tycker man ofta hör åsikten att korvar är så mycket bättre i andra länder än Sverige, men oj vad jag letat efter spanska utan socker!!! Tycker Fuet är väldigt god, men det känns så läskigt när jag bara smakar en liten bit.
Jag har inte bott så mycket än i Spanien, det blir någon månad höst och vår, så tipsa mig gärna om bra saker.
Ett annat tips om du hittar till en Lidl är att de har turkisk yoghurt i hink och väldigt goda dessertostar av märket Chène d'Argent. Har faktikst hittat både brien och camenberten i Sverige dessutom. Den godaste heter Petit Saint Paulin, men den har jag inte sett här.
Nu får vi se till att hålla denna tråden levande så fler utandsboende hittar den. Vore jättesmart och värdefullt att kunna samla allt i en tråd.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
… hmmm … Du bor i Spanien och har svart att fa tag pa bra LCHF? Har ni ingen marknad? Var i Spanien bor du? Nar jag bodde i Les Landes akte vi ofta over till Spanska gransen for att handla pa spanska marknader … detta trots att det finns marknader overallt i Frankrike.
Har i Ada, MI, har farmers market just borjat. Odlingssasongen ar ju kortare an pa sydligare breddgrader, men det ar forvanansvart litet utbud det ar langre soderover. Jag kunde (och kan fortfarande) inte forsta att i sydstaterna dar de kan fa flera odlingar om aret sa finns det sallan nagra marknader/stand for 'akta' homegrown fresh produce … jag blev jatteforvanad nar jag kom pa att det som (ofta) saljs i stand utefter vagar var samma industriellal produkter som skeppas ut till supermarkets
For att fa ordentligt kott fick jag kora 3-timmars rundresa till en avdelning av Mississippi State University i Starkville dar de hade vetskola och darfor fodde upp olika djur pa grasbete och ocksa hormonfritt.
I Mississippi hittade jag ocksa ett stand, under vissa sommarmanaderm nara en prison farm. Men det var slim pickings dar ocksa. Fangarna hade jordbruk, men det var mest majs och tomater, inte mycket annat.
Gun - Problemet med Spanien är att det är ett oerhört fettskrämt och sockerälskande land - finns hur många sorters sötad och e-stinn youghurt som helst, svårare att hitta naturell - men det går. Grädden är bara 35%-ig.
Jag hittar bra med ekologiska grönsaker i Sveirge som är från Spanien, men har inte lyckats hitta dem där!
Som Crinalina skriver så styckar de inte på samma sätt och det kan vara svårt att få till tjocka, blodiga biffar om man gillar det.
Det största problemet är charkuterier och mejerier. Nästan allt har socker i sig! T.o.m. naturell yoghurt finns med, så det gäller att läsa noga.
Frukt och grönt är inget problem, men det kan man ju inte leva på enbart!
Sindri - tack så mycket för länkarna. Måste erkänna att min spanska är, efter över två år här, väldigt dålig. Har alldeles för lite användning av den, som boende på en turistort där i stort sett alla pratar engelska, för att det lilla jag kan ska kunna utvecklas. Jag har bara hållit på med LCHF i en månad, så jag har mycket att lära och har inte ens tänkt på att kolla socker i baconet. Men jag känner att jag nog inte bryr mig om det för det är så gott och det är bra pris. Dessutom är min sambo engelsman så det måste ju finnas bacon hemma.
Vi bor precis bredvid Mercadona så någon dramaten har aldrig behövts och vi väntar på att få flytta lite mer centralt och då får vi en dramaten med i lägenheten (våra vänner bor där nu men de ska flytta hem till england), så vi vill inte köpa en innan dess. Det blir lite närmare till Lidl och till en massa olika butiker än vad vi har nu. Lidl ska definitivt utforskas vid tillfälle.
#1 Visst har vi marknader här, men det enda man kan köpa i matväg är frukt och grönsaker och det äter jag inte speciellt mycket av nu när jag äter LCHF. Jag bor på en turistort så det skiljer sig mycket från de små bymarknader man kan hitta inåt landet.

Nja … jag tankte inte sma bymarknader … alla stader (nu pratar jag inte om hela Spanien, utan norrover) jag varit till, har stora tackta marknad som ar oppna fram till midda'n …
Vi hade aldrig svart att hitta kott, men styckning och benamning skiljer sig ofta fran land till land - har ar det aven stat till stat - sa det kan vara ett problem och man far peka och forklara 
Gun - Den spanska matkulturen (liksom kulturen i övrigt och framförallt språket) skiljer sig något enormt beroende vilken provins och vilken del av provinsen du befinner dig i. De som kommer hit där jag bor från t ex Barcelona har svårt att förstå språket här, tex. Jag bor i Andalusien och den andalusiska maten anses som en av de sämre i världen, medans Baskien tex ligger betydligt högre upp på skalan. Vi har en stor marknad här två gånger i veckan, där man som sagt kan få tag på frukt och grönsaker (och allt annat mellan himmel och jord) men ingenting annat i matväg. Det kan bero på att vi har exotiskt klimat här och ingenting annat skulle klara sig i värmen. Jag skulle iaf inte köpa vare sig kyckling, ägg eller kött som befann sig ute i 35 gradig värme. Marknaden är bara öppen fram till kl 2 för sedan är det för varmt och siesta och då har bara stormarknaderna öppet.
Som Sindri skriver så är det dessutom socker i allt. Den enda sockerfria yoghurt jag hittat, än så länge, är grekisk yoghurt och då får man som sagt titta för att inte råka få med sig den naturella, sockrade varianten. Det är dessutom bara i småförpackningar.
Nu får man ju jobba runt det naturligtvis och lära sig vad som funkar och inte, men som sagt, det är en hel del strulande med det.
Sindri - Har du provat att köpa Panceta på Meradona. Som tjock bacon fast med nästan bara fett. Jag klippte den i mindre strimlor och knaperstekte den med lite salt och peppar. Funkar bra som mellanmål eller liknande. Det är bara rent fläsk, utan tillsatser.
#8 Ja - faktiskt, maken som äter stekfläsk hemma brukar ta det till frukost där. Har inte provat det än, men det blir nog. Fast -hmmm, var det inte socker i det också? Eller var det konserverignsmedlet jag hakade upp mig på?
Och på Mercadona finns ju också de ljuvliga macadamia-nötterna till bra pris. Och rostad mandel med salt - kanon i värmen! Kolla bara så du inte tar den friterade, den är i jordnötsolja.
Har du hittat några kokta räkor som inte är så svårskalade? Vi har gjort flera försök med att äta räkor, men det är för kladdigt. Beror det på att de är fångade i varmt vatten?
Hej.
Jag bor också i Spanien, vinterhalvåret, mellan okt-mars sedan 9 år tillbaka. Bor också på solkusten, i en liten stad som heter Almunecar.( där kan nästan ingen tala engelska, så man tvingas lära sej spanska) Tillhör Granadaprovinsen. Den kusten kallas "Costa Tropical" vilket innebär att det aldrig blir -grader som t.ex. i Granada och Sierra Nevada som endast ligger 8 mil norröver. Det kan skilja 20 gr när det är som kallast. (10 minusgr. i Granada och samtidigt 10-15 plusgrader i Almunecar.) Genom att det är tropiskt klimat så får man flera skördar per år. Tyvär exporteras det mesta så avokado t.ex är lika dyr som här hemma.
Vi handlar på Mercadona och Lidl. Där finns det mesta. Jag har varit LCHF-are i drygt 2 år och har inga problem att hitta det jag vill ha.Vi har också en handlare som säljer svenska och danska varor. Så vill man ha svensk julmat så är det inga problem.
På restaurang beställer jag sallad eller grönsaker som tillbehör.Tyvärr så serveras det nästan alltid pommes frites om man inget säger. Som tur är så finns det fortfarande bra och billig fisk, men det börjar bli utfiskat även längs hela spanska kusten.
Agneta
Ja visst är det kolhydraterna som är problemet i England - annars vore det ju busenkelt med alla goda feta grejer. Kändiskocken Anthony Worrall Thompson har blivit diabetiker och skrivit en bok om diabetesmat men jag blev jättebesviken när jag hittade den i påskas. Bara en massa ris och potatisrätter överallt. Man borde kanske tipsa honom om LCHF.
De grejer jag har svårast att vara utan i England nuförtiden är ölen och pasties/Yorkshirepudding. Även hemma har jag förövrigt problem med puddingen - maken är yorkshireman och laborerar just nu med alternativ, haha. Man kanske kunde få favoritbryggerierna att göra lågkolhydratsöl i samma stil som de få svenska som finns. Just ale är så mycket godare än lager…suck. Dock blev jag glad över att här höra att Pimms är OK så länge man blandar den med soda istället för sprite och liknande :)
Hej Agneta,
vad skoj att du hittat tråden och välkommen hit. Då är vi inte så jättelång bort ifrån varandra när du här, jag befinner mig i Fuengirola mellan Malaga och Marbella.Vi har heller aldrig minusgrader, men om man inte bor i ett nyare hus så fryser man lätt mer än om man befinner sig i minus 20 i Sverige. Speciellt när man är åretruntboende kanske, då man levt i 45 plus en del av sommaren. Men tack och lov så finns det ju de fina dagarna också, även på vintern.
Jag är nybörjare på LCHF så jag försöker fortfarande lära mig vad jag kan äta, vad som funkar för mig, och även var jag kan hitta de olika sakerna. Har du hittat kokosfett i en spansk butik?
Jag har inga problem på restauranger, jag gör som du beställer lite extra grönsaker istället. Pommes är nästan lika vanligt här som i Storbrittanien. Fisken är bra, men vi är mer köttätare än fiskätare även om vi äter det också emellanåt.
Sindra - den jag köpte idag var det ingenting i, mer än fläsket. Inget socker och inget konserveringsmedel. Nötterna är supergoda och jag brukar också köpa de rostade. Vad gällre räkor så har jag dels gett upp för att de är så hemska här (tror att det har med det varma vattnet de fångas i att göra, det är därför ishavsräkor och ishavskräftor är så mycket godare) plus att sambo är lite smått allergisk mot dem så det blir inte av att jag äter dem heller. Synd, för jag älskar räkor. Kanske borde kolla i skandibutikerna om de har där.
Hej, hej, vi bor i Nerja när vi bor i Spanien!
Almuñecar var vårt första val när vi började leta bostad för några år sedan (vi hade då varit mycket på Costa Blanca, vilket ju inte alls är så mysigt som solkusten), men vi ville bara bo längs Playa San Cristobal.
Sedan, när de rev upp stranden gick det inte att vara i Almuñecar så vi bodde i Nerja några gånger, vilket vi först tyckte var för "turistigt", men det har sina fördelar med bra restauranger och pubar.
Vi tyckte det var svårt att hitta restauranger i Almuñecar på vinterhalvåret. Fanns 3-4 st som var bra. Missat nåt?
Är strandpromenaden klar nu? Jag älskar sanden på San Cristobal, och det finns en jättebra restaurang där mittemot hotell Casablanca (vilka f ö också har bra mat).
Costa Tropical är kanon! Det finns mycket att göra där. Brukar ni åka skidor också? Jag tror jag lagt mina slalom på hyllan (maken åker upp 1-2 dagar), men det ska finnas fina längdspår på andra sidan bergen.
Det lär ska finnas en del vingårdar också. Något ni vet något om?
Sindri, det där med korvarna är för att det är mycket högre kötthalt i utländska korvar (med undantag av engelska som har mjöl och diverse sädesslag i sina istället). I Sverige kör nu Lidl stort på att de har hög kötthalt. Socker har vi annars i de flesta svenska charkprodukter också tycker jag.
Sindri, jag har ingen koll på vin överhuvudtaget, mer än att jag kan säga om jag tycker om det eller inte (när jag dricker det, inte på namn eller flaska) haha
Sindri
Almunecar är mycket finare nu än för 2 år sedan. Borgmästaren hade bestämt att det skulle byggas underjordiska garage , det är väldiga problem med parkering, även på vintern trots att det bara är ca 25.000 inv.
sommar tid kanske 200.000, så man grävde upp både Playa Christobal- och Playa Velillas strandpromenad. Bygget stannades av p.g.a. konkurs, men hösten-2010 var det klart och inviges vid Europadagsfirandet. Det är nu fantastiskt fint. Breda härliga trottoarer med palmer och planteringar + cykelbanor.Ta en tur till Almunecar och se själv.
Ang restauranger, så var det många nära dessa garagebyggen som gick i konkurs. Det har nu kommit flera nya. Det finns absolut flera bra restauranger och dom bästa ligger inte vid stranden. Fördelen med Almunecar är att det inte är så "turistiskt" utan det är riktigt spanskt. Gamla stan är fantastisk, är 800 år (tror jag) Det finns 25 stränder som tillhör Almunecar, själv bor vi vid Playa Pozuelo. Där hyr vi ett underbart fint hus, med trädgård, fruktträd och stor pool.
Vi bilar ner (måste ha bil när man bor så länge) och det funkar jättebra även med hund. Har en Show-show som vi köpte hos uppfödare i Veles-Malaga.
Vi åker inte skidor, men vi har vänner som på fm åker skidor i Sierra Nevada och på em. badar i havet. Fantastiskt.
Crinalina
Nej, jag har inte hittat kokosfett där, så det har jag med mej hemifrån. Brukar be vänner som kommer ner att ta med sej. Korv köper jag på Lidl, den är bäst. F.ö. äter och köper samma prod. som hemma. Ägg, tonfisk, majonäs, bacon, fläsk m.m.
Agneta
Jag bor i Storbritannien också, och detta är verkligen kolhydraternas förlovade land! Men det finns bra ostar att tillgå (jag är vegetarian så kan inte uttala mig om köttutbudet) och lätt att få tag på stora, ekologiska ägg till bra pris.
# 16 Ja, det får bli en tur till Almunecar nästa gång, det hör jag det! Det vi gillade med stan var just att den var så spansk. Tack för rapporten!
#17 Ja, det finna mycket brittiska ostar här i Spanien och jag är förvånad hur goda de är. :D
Haha, du ska inte vara så förvånad över brittisk ost - den är suverän. Dessutom finns det vegetariska ostar som smakar något till skillnad från svenska Västan som bara smakar plast.
xTindrax, har du varit på Borough Market i London? Den är ett mecka vilken mat man än gillar och där slipper du värsta kolhydraterna. Det är verkligen ett kolhydratsland men det finns också mängder av annat. Inte minst finns det förutom osten fint kött med allt lamm t.ex. Jag vill också slå ett särskilt slag för Devon-Cornwall med sina underbara mejeriprodukter och sin färska fisk.
Hej Sindri
Ett klokt beslut, tycker jag. Om ni planerar att hyra lägenhet i Almunecar, kan jag tipsa dej om bra uthyrningsfirmor. Och även bra restauranger. Dessutom är priser på mat och dryck betydligt billigare där än i Nerja.
Vi går ofta ut och äter, säkert 3-4 ggr i veckan. Äter då "menu del dia" dagens meny som består av förrätt, varmrätt, dessert eller kaffe, bröd och dryck. Kostar mellan 8 - 10 euro, alltså fr. 75:- Serveras mellan kl. 14 - 16 och det passar oss perfekt att äta ordentligt den tiden. Sedan äter vi inget mer. Kanske en LCHF-smörgås på kvällen eller lite tapas.
Agneta
Jag har bott i Storbritannien i 2,5 år nu och tycker inte att det är några problem att hitta LCHF-vänlig mat i affärer, det gäller bara att kolla innehållsdeklarationen på alla färdiga varor. Däremot när man går ut och äter så får man se upp lite, men när jag har bett om grönsaker istället för pommes frites och liknande så har det heller inte varit svårt att få utbytt.
#21 Tack - men hyr gör vi nog inte - har en egen lägenhet, men man kan ju göra dagsutflykter - det är ju så nära.
Ja, priserna var en orsak att vi först tyckte bättre om Almunecar. Har också bott ett år i Torre del Mar och det är samma sak där. Oftast enkel, men bra mat. Finns vissa ställen i Nerja också som kör samma typ av dagens.
I USA, Canada og London kan man besøge supermarkedskæden WholeFoods - http://www.wholefoodsmarket.com/
Når jeg skal bestille hotel checker jeg altid om der er en WholeFoods i byen og prøver at finde et hotel nær ved.
Jeg kan ikke sige så meget om deres kulhydrat- og fedtindhold da jeg var der inden jeg fandt LCHF, men de har i hvert fald masser af økologi.
Här är en länk till en internetbutik för utlandssvenskar, olika regler gäller beroende på var i världen du befinner dig.

I USA ar det battre att ga till Trader Joe's … Whole Foods ar tamligen sa dyra. Det gar att hitta manga matvaror i halsokostaffarer ocksa … och manga supermarkets har nu avdelning for organic produce, vare sig man vill ha gronsaker, agg, fisk eller kott.
Det här är ju en så bra och matnyttig tråd så man kanske kunde be att få ha den som en av de som permanent ligger överst. Då skulle kanske alla dessa frågor hamna här?
# 27
Det skulle vara bra. Då skulle den vara lätt att hitta.
Hur går man tillväga då? Om någon av er vet, så föreslå det gärna till vederbörande.
Har mailat adm.
Ska till Prag nästa vecka. Någon som vet hur vanligt "low carb" är där?
Förresten så var jag i Helsingfors nyligen. Hittade många low carb produkter som mandelmjöl, fiberhusk och ett low carb bröd väldigt enkelt.
Crinalina - tack för att du framhärdade med Nata fresca - nu har jag hittat den och den har antagligen stått där hela tiden. Konstigt att personalen bara skakade på huvudet när jag frågade!!!
Just nu är det så hett här så det blir inte mycket till matlagning. men CF går alltid ned!!
#32 Kul - jag ska till Prag om en månad - rapportera gärna vad man ska äta. Jag har föreställt mig att det är mycket kött, grytor o dyl.
Jag har mailat adm o bett om att låsa tråden. Men ej fått ngn reaktion.
Kanske vi ska be att få en egen rubrik istället?
Ett tips till er i England (finns kanske tillgänglig i andra länder också?), något som jag hittade igår i mitt lokala Tesco:
Cardini's Caesar Dressing
Den innehåller inga hemskheter typ E-nummer vad jag kan se, och den innehåller bara 1,7% kolisar och hela 66% fett! 
Riktigt god var den också. Jag gjorde för ovanlighetens skull en rejäl portion ruccola, rädisor, tomat, paprika och gurka till middagen och moffade i mig. Mums!
Vet inte varför jag inte sett denna tidigare??
Så här ser den ut:
Ska nu också hålla utkik efter deras Ranch Dressing, 4,9% respektive 46.9%, inte så dumt det heller för nån enstaka "treat"
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
Sindri - Vad bra att du hittade den! Jag är inte ett dugg förvånad att personalen bara skakade på huvudet, det gör de oftast vad man än frågar om. Jag frågar aldrig efter någonting i matbutiker längre för även om de har det vet de ändå inte om det eller låtsas att de inte vet eller inte har det. Jag frågar vänner och letar istället. :D Jag frågade om jäst en gång ( i mitt tidigare liv) och det hade de inte. Jag letade och hittade det inte, sedan såg jag helt plötsligt en köpa det och frågade henne och hon visade på mig det.
Ja, en egen rubrik vore ju jättebra, då kan man ju ha olika trådar för olika länder och olika saker också, eller hur?!
Ni som bor i spanien, går det att få tag på fiberhusk/liknande här? Förutom i Svenska affären? Vad heter det?
Nej, jag har inte ens brytt mig om att leta. Det borde heta psyllium och sedan får man bedöma av utseendet om det är skal eller inte.
Jag tar med mig när jag åker ner, det går ju åt så lite. Men om du hittar så meddela gärna. Jag har förresten en hälsokostaffär ganska nära och hon pratar bra engelska så jag kan ju fråga henne om hon vet om det finns.
Sedan är hälsokost ruskigt dyrt i Spanien!
Jag har inte hittat det någon annanstans än på Svenska affären där jag bor.
Bor i Schweiz, Genève: det jag inte har hittat i mataffärerna har jag hittat i hälsokost affärer.
Crinalina, angàende yoghurt, hemgjord yoghurt om.. man kan köpa en yoghurt maskin samt en yoghurt med levande kultur.
Man behöver inte yoghurtmaskin.
På pinterest finns massor med bra recept på hur man gör yoghurt i ugnen eller i en slowcooker
Alldeles för rörig sajt för min smak. Lyckades hitta ett recept på hemgjord youghurt, men det var på turkiska!
En annan pin på hemgjord visade sig bara vara en bild.
Har du något tips om hur man använder ugnen?
Hur gör man yoghurt?
med värmare (bekvämt!):
http://hd.se/mat/2005/10/24/att_goera_egen_yoghurt/
Utan:
Hetta upp mjölk till 90 grader.
Làter mjölken svalna till ca 30 – 40 grader, tillsätt yoghurtkulturen.
Sätt pà ugnen i ett par minuter, stäng av, sätt in mjölken inbäddad in en handduk över natten och tjockna till en yoghurt.
När yoghurten är klar kyler man ned den.
Tack!

Resa utomlands?
Köp med Dig massa tubost och kläm i Dig lite om du blir hungrig.
Perfekt resmat som enkelt ätes vid ratten och man håller sig mätt länge.
Hmm…sist jag kollade innehållet i en tubost så fanns det en hel del som inte alls vill klämma i mig.
Vanlig hårdost i påse eller burk känns mycket trevligare och funkar bra. Eller ostrullar med smör i. Men nu handlade tråden mer om hur man får tag på LCHF- mat när man vistas utomlands.
Man får dessutom inte ta med tuber som är större än i handbagage när man flyger. :-) 100 ml
Sindri #46:
Förvisso kanske inte det nyttigaste men såååå bekväm nödmat som gör en mätt.
Förvaras med fördel i handskfacket.
Så det finns i Svenska Affären… Bor också i Fuengirola men säkert över en halvtimmes promenad därifrån så nu vet jag i alla fall att jag inte går dit i onödan :)
Sockerersättning är något jag inte får fatt i heller. Vi har en hälsokostaffär i närheten på Calle Marbella, de har mandelmjöl, kokosmjöl, en jäkla massa frön och nötter osv men de ända sockerliknande de har i stevia i teskedspåsar och fruktos, vilket är tokdåligt ju. Jag vet att det finns en hälsokostaffär på Miramar/Eroski också… Kanske ska kika där med.
Att bo i Storbrittanien eller England är inte alltid lika med London och bor man utanför storstäder kan vissa varor va knepiga att hitta. Lösningen heter internet/onlineshopping. Fiberhusk hittar man som psyllium husk, för vanilj pulver kan jag rekommendera Vailla Mart, och kokosmjöl hittade jag till vettigt pris på https://www.buywholefoodsonline.co.uk/
extra vrigin coconut oil hittade jag till vettigt pris på real food, http://www.realfoods.co.uk/ och mandelmjöl kan man antingen köpa i små paket på vilken kedja som helst eller beställa i större pack från Buy whole foods.
Förresten, frysta eller färska bär i Spanien t.ex. hallon. Har kollat i alla affärer känns det som. Lidl, Aldi, Mercadona, Cayetano, Supersol, Baly och de små fruktaffärerna. Det måste ju finnas någonstanns tycker jag!
finns inte färska bär året runt där så det kanske känns onödigt att frysa in?
nej nu läste jag lite för snabbt! Såg inte ordet färska!! Finns inga bär alls!?
Jag har inte lyckats hitta bär, vare sig färska eller frysta på många ställen. Det är inte en naturlig del i den Andalusiska kosten skulle jag tro. Jordgubbar kan man köpa färska säsongsvis, likaså körsbär, men i övrigt har jag inte hittat något. Jag köper storpack via jobbet ibland då vi använder bär där. Däremot så finns även det på svenska affrären. Du vet väl också om att det finns en svensk/finsk matbutik i Los Boliches? Om du går över från feriaplatsen mot Los Boliches så ligger den på vänster sida strax efter första korsningen. Ewalds tror jag den heter. Där har de bär, men inte fiberhusk.
Mandelmjöl har jag hittat små påsar på Mercadona ibland, men annars så finns det på Fafa foods inne i centrum. Som sockerersättning använder jag Sacarina. Köps på mercadona och finns i både pulver och flytande form. Fungerar perfekt och är kolhydratfritt.
Finns det inte Carrefour där ni bor? Där finns färska hallon och blábär, ibland har dom frysta oxa i alla fall dár jag bor. Annars brukar dom ha "allt" pa El Corte Ingles". Lite dyrt, fár mest bli vid speciella tillfällen.
Jag bor i Hamburg och här finner man allt man vill från färska 0 gram kolhydrater korvar till fiberhusk. Men Tyskland tillhör också de fettskrämda länder fast på sistone har jag märkt att försäljningen av riktigt smör har blivit mer. Margariner har man sänkt priserna på rjällt :-D
Här finns också olika sorters feta ostar. Naturell yoghurt, turkisk yoghurt, smetana, cm etc. Men man ska se till att resten av mjölkprodukterna är fullproppade med socker och stärkelse. Tyvärr har vi inte fet grädde, det vi har har maximum 35% fett.
Gällande ekologiskt så finns det en stor möjlighet att hitta överallt. Det finns en supermarket vid namnet Alnatura som bara säljer ekologiskt och nu har man öppnat en ny.
Tonfisk i olja! Öppna en burk och ät :-)
#55 Nej, jag har inte vare sig sett eller hört om att det ska finnas någon Carrefourbutik här. Vare sig jag eller min sambo har körkort heller så vi är bundna att handla i butiker som finns nära till hands, på gångavstånd eller bussavstånd.
Frankrike är perfekt att bo i, det finns stort urval i butikerna. Visst har dem på senare år blivit mer fettskrämda, men det Franska köket och ostarna tar inte ens jänkarna bort med sina skrämselkampanjer.
Franska storbutiker har dessutom ett enormt utbud med olika varianter. Smör till exempel finns det nog 15 olika att välja på. Dock smyger det sig in lite hermeliner här och där med 60% fett smör
.
Eftersom jag bor väldigt nära Schweiz (Jobbar i Geneve) så kan jag ju höra med #39 Crikarlshamn, vilka butiker som rekommenderas där.
Finns några bra på Franska sidan…..
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
Hej Folke!!
En granne! Sà roligt! 
Färska ràvaror är det ju gott om här och marknaden pà Rond Point de Rive onsd/lörd samt Plainpalais söndagar rekomenderas varmt!
Vi har ju Gryurere grädde 55+% ! sà…
Härliga tomater, stora ägg just nu och en liten boucherie med gott kött.
Bär, färska örter och svampar finns det ocksà.
Ostar… som jag med min intolerans inte ska köpa för mycket av men..
Mandelmjöl och mandel smör - har inte hittat - köps fràn USA.
Kokos fett.. inte hittat men inte heller riktigt letat.
Underbara oljor fràn alla tänbara nötter och korn.
Att äta LCHF/Paleo om man äter riktig mat är lätt (men dyrt) i Genève.
#60 Hur kul som helst att det finns åtminstone en till som jag här 
Jag rekommenderar dig att ta dig till den Franska sidan, Jag bor själv i Thoiry, norr om Geneve. Där finns Val Thoiry Shoppingcenter med Migros. Billigare än i Schweiz ;-) De har Gruyere grädde också :-)
Jag ska undersöka på den andra sidan om Geneve, i St Julien finns en butik som bara säljer biologiska produkter. Jag har för mig att jag köpte kokosfett där för 3-4 år sedan…. Jag återkommer i den frågan… 
Tusen tack Folke,
Beurre de cocoa?
à bientôt
Nu har jag shoppat i Frankrike 
Vet inte om det blev rätt nu, letade efter kokosfett, men de kallade det för kokosolja.
Det ser mer ut som fett i mina ögon, och damen i butiken sa att det var samma. hmmmm
I Schweiz på Migros (Som konsum eller Ica) hittade jag kokosfett, men det var så billigt så det kan aldrig varit kallpressat.
Hursomhelst, jag köpte Kokosolja, röd Palmolja (Såg i en annan tråd att det är lite speciell smak) samt i mitten en Thai kokos sås med grön curry med 2.5g kolhydrater per 100 gram.
Avnjut mina inköp på bilden
Butiken som ligger söder om Geneve på Franska sidan http://www.biofrais.com/
Tyvärr bara på Franska. Många roliga saker fanns att inhandla som inte ses i vanliga butiker.
#54 Nu har jag varit i Svenska Affären… de hade fibrex men inte fiberhusk. Pofiber fick jag också tag i och turkisk yoghurt och frysta hallon! :) Ska pröva mig på att baka ett lchf bröd idag!
Folke, stort leenede för http://www.biofrais.com/ och deras degustation i dagarna 3…
#64 Vilken Svenska Affär var du i? Den vid feriaplatsen? De har alltid haft när jag har varit in förut, men det var ett tag sedan. Frågade du om de hade och om de kunde ta in?
Jag bor också i södra Spanien men känner inte att jag har svårt att hitta bra råvaror. Snarare tvärtom det finns hur mycket färsk fisk som helst och kött som handlas direkt hos slaktare eller närodlade grönsaker är ju alltid att föredra. Jag brukar handla det mesta i småbutikerna där jag bor eller på carrefour eller mercadona där de har bra fisk och köttdiskar. Däremot så är det värre att hitta andra saker. Mejeriprodukter till exempel. Jag kan inte för mitt liv hitta 40% grädde. Det finns inte heller några "special"produkter att få tag på. Man får helt enkelt anpassa sig. Ska köpa på mig lite smått och gott nästa gång jag åker till Sverige…
Nej 40% grädde kan vara svårt att få tag på, personligen så är jag inte fixerad vid hur många procent fett något har så länge produkten i övrigt är bra. Det finns flera bra märken av både grädde och andra mjölkprodukter. Dessutom så finns det ju en väldig massa olika märken av smör som är bra.
Och visst anpassar man sig, man äter det som man får tag på enkelt som är bra helt enkelt.