Kaisakavat YY
Det såg så ynkligt yt med bara ett y, så jag klämde dit två yy:n. 
Trådfortsättning, förstås.
Kommer inte på nåt särskilt att stampa av tråden i. Men ni som hängt med ett tag vet ju ungefär vad som pågår, eventuella nykomlingar lär märka det snabbt. Annars får ni fråga. 
Det gamla vanliga gäller: Skrabbel om livet och dess vindlingar; hälsa/ohälsa, mat/oätligt skit, roligt/interoligt, intressant, kuriosa.. med mera.
Högsommar, sol och sval bris. Ljuvligt. I min mikroskåpiska trädgård håller jordgubbarna på att mogna.
Buss på tangentborden - Vi kör! 
Underbar bild, härligt att ni har fatt sommarväder till slut!!! Skulle gärna byta med er just nu, här är det hett sa in i bomben….

Dagens program:
MÅSTE rensa ur min garderob. De kläder jag använder ryms inte därinne - på grund av alla kläder därinne som jag aldrig använder. Ni vet.. Och jag har ju LOVAT mig själv att 'för varje grej jag köper, måste nåt annat ut'! Ingen j*a hamstring.
MATLAGNING - har inviterat polare på LCHF-middag. Eller rättare sagt; på middag. LCHF är ju en självklarhet.
TELEFONERING - sporadiska försök att få tag på vårdcentral. Hittills inte napp - "Det finns inga tider att bli uppringd på - var god försök annat decennium!"
What else?
Jo, jag har gått ner ett kilo. Höhö.. inte revolutionerande. Det är förmodligen en tillfällig dip, men visst vore det kul om det blev en långsiktig trend. Väger strax under 79 - typ 10 kg för mycket enligt vad jag önskar. Vilket är mkt mer än 'normen', men jag ger attan i normen.
*
Och så är jag ju fotbollsnörd. Zlatan går över till PSC. Kanske hans första match för klubben blir mot Barcelona, ifall skvallret stämmer. SÅMMMM jag vill haka på mig ryggsäck och lifta ner för att se den matchen! Tänk.. 
Men sen.. Det är ju fullkomligt SJUKT med alla pengar som är inblandade i spelarköpen och spelarlönerna. Zlatan tjänar visst miljoner per vecka - om skvallret stämmer.. Berlusconi tjänade enligt rapporteringen 1,4 MILJARDER på att sälja honom och nån mer spelare.
Ska man skratta eller gråta?
Det här är mycket dåligt för själva sporten, fotbollen. Den klubb som ägs av den rikaste shejken vinner ligan, för han har obegränsade möjligheter att köpa. Hur kul är det??!
Jag vill se BRA FOTBOLL, med många bra matcher mellan många bra lag.
Andra är intresserade av att vinna på oddset.. Eller?
maria6 - Ja, idag är det jätteskönt. Lagom, varmt men svalkande bris.
Kan tänka mig att du har det hett! 
Klart jag vill vara med här, och skönt med en kortare tråd. Läser alltid, även om jag skriver sällan.
Härligt att du har bra väder; här regnar det. Eller det kanske har slutat nu; molnen är i vilket fall mörka fortfarande.
Känner igen det där med garderoberna - jag har ju inga kläder
men varenda garderob är knôkad efter flytten. Förstår ingenting..
Håller tummarna för fler kilon. Även min våg visar aningen mindre; hoppas trenden håller i sig.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Effie - Roligt att du vill vara med. Har du hämtat dig nånting efter flytten? Känns allt bra? Ja.. förutom att det är fullt i garderoberna då..
*
Jag torterar mig själv. Sitter och letar Parisresor, och plockar ihop för glatta livet;
- tåg Luleå-Stockholm-Luleå
- flyg Stockholm-Paris-Stockholm
- hotell Paris
..och har väl hittills landat på ca 5000 kronor. Men första delen - inrikes Sverige - betalar syrran, återstår kanske 3 500 kronor för resten.
Fast det är utan kostnader för mat, förflyttning, inträden m fl omkostnader inom Paris under en weekend och matchbiljett PSG-FC Barcelona. Vad kostar sånt? En f*ckin fortune, gissar jag.
Jag har inte råd. Därför är det jag gör självtortyr.. 
..och jag tänker på hur många det faktiskt finns, som bara kan beställa och sticka, utan att fundera. Tänker inte på alla de miljarder som INTE har råd, eller som inte ens vill.
Jag är inte så mycket lagd åt det avundsjuka hållet - men just nu så..
..tillåter jag mig en stunds självömkan. 
Staaa-aaa--aaackars mejj. 
Äntligen ny tråd. Hakar på förstås.
Men nu måste jag klaga lite på dig. Bestämde du inte nyss att du skulle uppsöka VC istället för att ringa? Jaha och vad gör du? Är du i nåt sorts uppskjutarbetende fortfarande efter alla dessa turer med dåliga läkare? Har sett det hos mina åldringar som aldrig kunde bestämma sig för att byta. Tänk vilket lyft när jag äntligen fick tillstånd att byta. Men far var väldigt bestämd att inga journaler skulle med för han ville börja från noll. Det var inte positivt hos sköterskan när jag skulle beställa tid, men han var orubblig. Det säger sig väl självt att byter man VC för man är missnöjd vill man väl börja utan att VC ska ha förutfattade meningar, och patienten/kunden bestämmer. Nej nog om det.
Har haft det riktigt varmt i solen på em inget regn än så länge, skönt att kunna fika ute. Kul att dina jordgubbar börjar mogna. Här får vi vara glada om det blir något i odlingarna överhuvudtaget. Vi klafsar i vatten var vi än går även i sluttningarna, marken är mättad och sjön sväljer inte mer. Har en massa plantor kvar i krukor på altanen, inser att de aldrig kommer ut i några land iår.
Har också knögfulla garderober, men skräpkammaren får gå före, blir nog inget garderobsröj förrän det är dags för vinterkläder. Höst och vårkläder finns inte hos oss. Ha de!!
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Aha, YY - ännu längre norrut än Y-län!
#6 Ja, du får skälla på mig. Jag SKA gå in på VC.. men de två senaste dagarna har jag varit hemma, inte 'kunnat' dra på stan. Alltså försökte jag. Men det hade jag inte nåt för - inga tider per tel.
Sant allt du skriver om läkarbyte.
#7 Hm.. tror jag är trött. När du skriver sådär börjar mitt huvud tänka geografi som matematik -> Dubbel-Y blir det lika med Västernorrland upphöjt till 2, eller blir det 2Västernorrland?
Länge sen jag läste matte..
Från Y måste man hursomhelst passera över AC innan man kommer till BD.
Det bör bli 2 x Västernorrland.. 
Jäklar i min lilla låda vad det händer grejor när man är borta ett par dagar!
Registrerar mig här lite snabbt så jag inte missar något. Och nu bär det av ut i svampskogen för kantarellplockning!
Kram på er alla! Jag ska läsa ikapp när jag har lite mer tid.

Ja det är sådant man måste fundera på Kaisakavat! :) Håller mig framme, blitt lite beroende av välformulerade kaisafunderingar, tror jag! Allt gott!
Tjing i tråden, folket! Roligt att träffs! 
Sov lite konstigt på morgonsidan. Drömmar lite i stil med 'innan-L'. Och bara halvt vaken än.
Tror 50+5 är 'för lite', men kör ändå vidare så..
*
Hehe.. det blir nog inte 2xVästernorrland..
Man kanske skulle ta fram de sparade gamla matteböckerna från lågstadiet och börja om (har inte alla, men några).
Hej matematik! hette de och pedagogiken at the time hade dille på mängdlära.. Man ska göra saker grundligt, eller hur?
Så småningom lär jag väl komma till x och y och sånt.. jag tyckte det mesta i matten var kul faktiskt.. tills man kom till derivator och annat mysko.. vilket råkade sammanfalla med min tonårskris och jag inte kunde räkna plus ens..
Tror jag faktiskt jag skulle fatta bättre nu. 
*
Flugor uttav bara f-n, denna sommar. Man hinner bara åtgärda ett gäng, så är här ett nytt gäng. Det första jag såg när jag vaknade, var en fluga som kutade runt i taket ovanför min säng.
Och små gula nyckelpigor i träggan som jag misstänker för att käka på krasse, m m.
Gurkplantorna - som växter så det knakar och som det sitter en masssa små gurkor på - har fått bladmögel och vissa gurkor 'svartnar' och ramlar av.
Vad i helskotta?? Kan man göra nåt?
Hur stora är de gurkor som svartnar? Är det bara små gurkämnen kanske de är opolinerade ämnen, annars är det inte ovanligt att gurkor skrumpnar och trillar av. Kanske är det för lite värme i förhållande till regnet eller för mycket kväve. Gurkor behöver mycket fosfor och kalium t ex som benmjöl.
Är du säker på att det är bladmögel?
Bokade just flight till hufvudstaden den 30:e. Yeyh! 
Enligt beräkningarna ska syrran få bebbe2 den 13:e augusti - men vem vet när den lille busen plötsligt vill ut.. eller vill stanna i magen lite extra.. Det kan alltså bli fråga om 2 veckor i Stockholm. Eller t o m mer. Råkar bebbe 2 komma tidigt, så stannar jag ett tag ändå. När jag nu ändå är i trakten. Mycket man kan pyssla med.
Kommande vecka - Piteå Dansar och Ler, stan full av aktivitet och massor med folk. Kul.
Nästa helg fyller sonen år och jag ska göra ett nytt försök att prångla iväg grejjor på bakluckeloppis. Hoppas hoppas hoppas jag får in lite pengar.
För sen bär det av!
Det är kul nu! 
Jag gillar att vara 'på väg'.. och plötsligt är jag motiverad att fixa de där sakerna som ligger och väntar på uppmärksamhet här hemma.. så allt är i ordning när jag drar.
Najs.. 
Torparmor - Men oj, inte såg jag din kommentar!
Först alltså, nu ser jag den ju! 
Gurkorna som svartnar och ramlar av är 2-3 cm kanske.. Vet inte om det är bladmögel, men det ser ut som typ sånt.. vit beläggning på bladen, lite 'fläckar'.. Även stammarna ser lite skumma ut, nertill. Upptill är växten jättefräsch.
Massor med blommor också. Nerifrån och upp. Både hon- och hanblommor. Och insekter besöker den.
Vi har inte kallt och regnigt.. Vi har mest varmt och sol.
Lite svalare och endel mulet idag. Jag har funderat på ifall det rentav är för varmt stundvis. Plantan står vid solvägg på min altan i stoooor blomurna/låda.
Kanske håller näringen i jorden på att ta slut. Ska slänga på lite..
Vatten går ju åt också.

Ny tråd
gör ett litet avstamp så jag kan hänga med!
Mycket händer när man är borta, det är jag med förden delen. Sitter just nu i Grebbestad och surfar lite, på nätet alltså
Varit i Göteborg, make och barn har tillbringat två dagar på Lisseberg och jag har strosat runt i stan på egen hand och ätit goda fiskrätter bla. förutom att vara lite kullturell
Tanumshede med hällristningar är avklarat och idag blir det att strosa runt i grebbesta och njuta av det vackra landskapet sedan bär det av hemmåt igen.
Solen skiner och redan känner jag att det blir varmt och skönt!
Ha en underbar söndag alla!
Jag tror inte det kan bli för varmt för gurka, men kanske fel balans mellan vatten och sol. Gurka vill både ha mycket värme och jämn fuktighet.
Mjöldagg drabbar på sensommaren oftast gurka i växthus och beror bl a på stora temperaturskillnader. Testa med att spruta plantorna med bikarbonatsåpa, 2 tsk bikarbonat + 2 tsk såpa (valfri sort) i 1 liter H2O alt koka upp lite krossad vitlök ställ att svalna, sila från vitlöken och spraya.
Ha en bra söndag. Jag packar för en rundtur till årets "sommarfest" Öppen Trädgård.
Emea - Oj, Grebbestad, Gbg, mm. Det låter jättehärligt!!! Och det är evgiheters evigheter sen jag var i de där trakterna.
Såklart du måste va me i tråden - saknar dig annars.
Här är faktiskt småkallt och helmulet idag. Några kalla regndroppar nyss - men inte regn på riktigt. Knas. Vi behöver faktiskt regn på riktigt - det var ett tag sen nu.
Och ska det nu inte regna så kan det väl för fanken bli sol! 
Torparmor - Tack för mkt goda råd.
Tror jag har fått till jämn fuktighet, pytsen de står i är bra, stor och håller fukten, men med dränering så det aldrig blir plaskblött. Men nog blir det rätt stora temperaturväxlingar för plantan när den står ute. När jag tänker efter. Nätterna är ju rätt mkt svalare.
Vilket jag själv är glad över. Slipper må skit. Men det går kanske ut över gurkor och annat. 
Idag: Ska prova dina anti-problem-recept. Ska gödsla på lite i krukan och vattna. Så får vi se. Det finns endel gurkbäbisar i plantan och det blir spännande se ifall de klarar biffen.
*
Intressant dröm i morse. Eller helprillig.. vilket man vill.
Jag brukar drömma en sorts stressdröm, där jag är ute och reser och ska hemåt, flyget ska gå och jag packar och packar för brinnande livet, men grejjorna tar aldrig slut och ryms inte i väskorna och jag hittar inte passet. Det är en sorts gruppresa och ALLA ANDRA är klara och har checkat in för länge sen. Flygplatsen ligger på hotellet.. samtidigt som man måste åka bil en bit.. Ja, ja, det går inte ihop - typisk dröm på det viset.
Men imorse drömde jag att jag fick ihop allt det där. Tjofs var packandet fixat och jag hade en massa pengar över, som låg instoppade i passet som jag hade i handen. En massa post i mitt hotellrum delegerade jag ut till hotellpersonalen - inte fn skulle jag sprätta post inte!!
Full koll!!
Det var bara en sak..
Jag hade knappt några kläder på mig. De kläder jag hade tänkt ha på mig var på vift och jag fick leta. Överallt. Iförd endast en bh och en alldeles för stor kjol och alldeles för stora trosor som höll på att ramla ner hela tiden och som jag därför fick hålla på och hasa upp och hålla fast medan jag sökte.
Och vips fick jag syn på en klädhög i ett hörn på en bänk i ett sorts omklädningsrum. Började leta i den efter mina kläder eller nåt vettigt att låna, men plötsligt stack en hand upp ur röran och hindrade mig från att rumstera om.
Under högen gömde sig nämligen en flykting..
Jag lät högen vara. Om flyktingen hade chansen att smussla in sig i vårt plan via våra kläder, så kunde jag gott gå halvnaken.
Sen vaknade jag. Utan att ha kommit mig hem. Igen.
Och inte vet jag hur det gick för flyktingen.. 
Senaste tiden har det inte gått åt så mycket mejerivaror här. Och planen är att fortsätta så.
Bortsett från att jag är laktoskänslig och allmänt skeptisk till inslag av mjölkprodukter i vuxna människors kost, så tycker jag familjen Tetrapak verkar ha alldeles för mycket pengar.
*
Jag har röjt min garderob, sytt några sömmar i sånt som behövde fixas och stuvat undan finare plagg som jag vill behålla. Resten, samt annat åkte jag iväg med till second hand.
Nöjder.
Hittade en jäkligt snygg kort, lätt, kavajaktig sak som jag sydde för ett par-tre år sen. Storlek typ 42 - fläckvis för liten för mig. Funderar på att försöka sälja den. Den är otroligt välsydd - jag kan när jag får till det - och tyget är tjysigt - inte siden, men en sidenliknande broderad fest-taft, mustigare skogsgrön - inte så blekt som på bilden.
Helfodrad, lätt figursydd, vid/lågt ringad över bysten, elegant på.
Tror ni någon skulle nappa? Vad kan man ta betalt - vad skulle ni vara beredd att betala?
Äh, dum fråga. Sånt vet man inte om man inte får kolla på den live.. 
Avlagt besök på nya Vårdcentralen. Eller vad jag nu ska kalla den. Lite av ett fisko.
Visserligen tyckte hon ok om att 'starta om', utan gammal info.. men riktigt tydlig var hon inte egentligen.
I övrigt:
Dels, så tar de inte emot mig förrän i september, för nu är det semestrar och sen ska de vara på NOLIA och glassa och leka akutsjukvård. PR.. Min nuvarande sjukskrivning går ut den 31 augusti, alltså måste jag träffa min gamla läkare minst en gång till.
Och dels, så grusade hon (sköterska) i princip alla förhoppningar om att kunna få Lio, för då det ju är vanligt att folk frågar om det och vill ha sådan behandling, så vet hon att läkarna brukar säga nej.
Om ME/CFS sa hon att de har ett par patienter med den diagnosen, men att det ju är lite svårt med behandling för det finns inte några riktlinjer för vården att gå efter.
Jaha.
Men ojojojoj vad välkommen jag var att byta till deras VC. Trallallaaa och gullegull och en massa jävla fjäsk och kvitter i väntrummet. Under mitt samtal med sköterskan (10 min) som jag bett att få avskilt, blev vi avbrutna tre gånger av folk som sprang ut och in i rummet efter grejer och för att fråga henne om saker. Alla log och kvittrade och bad om ursäkt.
Det hela är på idiotnivå. "Välj oss, vi ler och kvittrar mer än alla andra!" PR är grejjen, med nog bra PR behöver vi inte bedriva nån vård.
Tjoff!
Min idiotkvot för livet är full. Hoppas idiotkvotbehållaren har hål i botten så lite kvot kan läcka ut, för annars vet jag inte hur jag ska klara mitt fortsatta liv.
Just nu är jag iaf helt inne på att ge upp.

Nej, inte ge upp! Det är inget alternativ! Härmed borrar jag tre små hål i idiotkvotbehållaren så att idioteriet kan läcka ut i lagom takt som i ett tomglas ungefär. Och hoppas att tomrummet som blir kvar högst upp kan fyllas med lite vanlig Kaisakavat-tillförsikt! Synd med kvitter-vårdcentralen. (Fattar vad du menar, var med sonen på en liknande i fredags.) Men egentligen var det ju inget bakslag utan ett steg framåt, du testade denna vårdcentral, den var inte så himla bra och du kunde bocka av den på din lista. Vad är nästa ställe att kolla? Vad är nästa steg? Kram
#20 Som sagts är det bara ett steg på vägen, och nu vet du att sköterskorna är pisspottiga så du behöver aldrig skriva upp hoppet när det gäller dem.
Men dock. Om du behöver nytt läkarintyg är det väl bättre att du fixar det hos befintlig läkare som gjort det förut? Då behövs det ingen utredning, vilket du hade behövt hos en ny läkare skulle jag tro.
Skulle inte avskriva stället helt iaf. Inte förrän du testat en läkare och ser vad denne säger om Lio utifrån ett par studier rätt upp i nyllet och utifrån att du själv testat dem.
Nej, det var inget bakslag - det var bara ytterligare samma.. Jag var beredd - men ändå inte. Luften går liksom ur mig.
Jag har lite panik, faktiskt. Känns som om jag sitter så obönhörligen FAST och inte vet hur jag ska hitta en väg som leder nån stans.
glitterfisk - Försöker.. att inte ge upp alltså.
Tack för hålborrningsinsats! Det behövs verkligen!
MimLan - Jag har inte avskrivit. Väljer den vårdcentralen sen i september, för nystarten behövs hursomhelst. Lio eller inte.
Och jag ska förstås prata med nya läkaren om alltihopa. Han kanske vägrar, trots studier och allt, men isåfall vill jag åtminstone få ett ordentligt svar på VARFÖR. Varför nej??
Vi får också se vad han i Luleå kommer säga. Privatläkaren. Kanske åxå nej, men det visar sig.
Tack för engagemang.
*
Orkar inte vara positiv precis. Väldigt 'motigt' just nu, men kanske inte uppgiven heller. Tjurskalligheten vill vidare.
Men jag 'dumpar grejjer' här hemma. Tror det är för jag känner mig låst. Lättare bagage lättar klaustrofobin.
Eller är jag kanske på väg?? På väg att dra upp ankaret och dumpar barlast för att gå fri från grundet..
Mot okända hav. 
Jag kommer kanske bli 'förtidspensionerad'. Orkar nog inte bråka om det ifall FK sätter ner foten. Ska bara försöka förhala det i tid, om jag kan. Sen får vi se. Skulle jag bli friskare/hitta fortsatt behandling, så går det häva pensionen.
It's not the end, även om jag kommer bli fattigare.
Kollade just upp Lio i fass, ifall det skulle stå nåt som tyder på att det är livshotande att äta dem.
Två urklipp:
Vad används Liothyronin för?
Liothyronin används när snabb effekt och omsättning av sköldkörtelhormon krävs, t ex i samband med utredningar av olika slag. Liothyronin kan också användas i kombination med tyroxin vid otillräcklig bildning av liotyronin i kroppen.
EVENTUELLA BIVERKNINGAR
Feber och påverkan på lever och blodkroppar kan förekomma i sällsynta fall.
Vid för snabb dosökning eller för hög dos kan t ex hjärtklappning, diarré, huvudvärk, darrningar eller nervositet uppträda.
Slut urklipp.
I sällsynta fall. Jaha. Ska skriva ut och ta med även detta till doktor - den dagen det blir aktuellt.
hej. Har inte varit på datorn några dagar. Så fin din jacka är. Svårt att sätta priset. Hoppas du får Kajsa envishet i gång. Jag har inte tillräcklig veten om vårdcentral. Tyvärr. Men lita på igen bedömning. Husk att dom tjänar pengar på patient ut och in. Ja humöret blir påverkat. Men jag hoppas att ny start blir bra. Kanske privat läkare.
Kaisakavats envishet jobbar lite undermedvetet tror jag. Känner mig ännu lite nedslagen, men inte på nåt avgörande sätt. Det är mycket kul som händer närmsta tiden och jag har tänkt att njuta av det.
Lägger läkarstrulet på hyllan tills när jag kommer hem från Stockholm. (Fast jag måste boka en tid på gamla VC, inte glömma det.)
*
Hoppas verkligen inte att det är mängden böcker i bokhyllan som avgör huruvida jag har nåt i skallen eller inte..
Jag har gjort ännu en utrensning - ytterligare ett sjuttital böcker i högar på golvet. Hur många hade jag egentligen förut? Innan förr-förra gången jag flyttade? 
*
Leds på röran, eller.. den far ju ingenstans. Och det är bra väder idag. Tror jag drar ner på stan och minglar.
PDOL-bygget är i full gång och stan är invaderad av massor av glada människor. Tänker låta mig smittas av stämningen och skicka iväg några leenden själv - för balansen skull. Köpa en kopp kaffe på nåt fik och bara vara.
Och samtidigt få en ordentlig promenad.
Hoppas ni har det bra!! 
Låter som en bra idé att låta röran sköta sig själv en stund, och i stället ha kul. Ska låta min röra göra detsamma, och åka till stan och handla lite (skumgummi till min kökssoffa tror jag, och krokar). Solen skiner idag.
Det där med böcker…den här gången har jag samlat alla olästa böcker i sovrummet. Hyllan full, och några högar. Kanske kan det avhålla mig från att inhandla nya…och ändå lånar jag hellre på biblioteket än köper böcker.
Leenden är bra att ge bort. Jag har något citat i min samling:
Om du möter någon utan ett leende - ge honom ditt!
Bra citaten med leendet. Har just hälsat på före detta kolleger. Dom har gått i pension. Vi var till öppet hus en typ receptionen för70 årig kollega. Trevligt. Snälla folk har inget ålder… Solen skiner och det blev varmt i Köpenhamn och Skåne..Man hade glömt hur sommaren var.. Trevlig kväll. Härligt med kaffe för Kaisa:-)
Gillar också det där med att ge folk utan leende sitt. 
Kajak11 - Verkligen sant - snällhet har ingen ålder! Bra att ni håller kontakten med de pensionerade. Brukar finnas massor kul att prata om.
Och Effie - smart om böcker; olästa för sig. Jag har haft allt blandat - vilket gör att man kanske missar vad man har.. Iaf jag. Sen har vissa olästa fått stå kvar lite för länge, tills jag tappat intresset.
*
Tror jag har landat i en fungerande sorts filosofi när det gäller böckerna. Ungefär såhär:
Böcker man läst en gång men inte kommer läsa igen - de är man SKYLDIG att skicka vidare. Vem är jag att lägga beslag på dem?
Om värdet i pengar - de kostade inte mindre att köpa in då bara för att jag krampaktigt vägrar släppa taget nu..
Ja, det är dyrt med böcker. Jag har dragit ner på mitt bokköpande rejält, sen några år. Och så ska det förbli.
Som jag nämnde ovan - antalet böcker i min hylla säger förhoppningsvis inget om innehållet i min skalle.. Eller?
De böcker jag har kvar ska passar mig som jag är nu. Det som intresserar och som inspirerar mig nu. Som kan ta mig härifrån och vidare, eller som bara är 'jag', eller är milstolpar på något sätt. Som jag kommer läsa/läsa om för de gäller över tid.
Det jag är 'klar med' - de flesta av de böckerna får gå.
(Vilket har fått som följd att mitt bestånd 'historia' t ex, har krympt och blivit.. klustrigt. Har kvar den stora tegelstenen: A history of whorld societys för den är superbra. Men sen; några böcker kring medeltiden, samt den stora grejen: ekonomisk historia. Där har jag sparat rätt mycket.)
Jag är ju inte ett bibliotek - min samling måste inte vara heltäckande. Om jag ändå inte läser dem mer.. vad syftar de då till? Skryt?
Vidare.. viktigt!! Böcker tar plats. Inte bara 'fysiskt', jag tror att ifall jag har en massa 'fel' böcker härinne, så blir det inte plats i mig för de 'rätta'. Jag ser inte skogen för alla träden.. typ.
Och biblioteken. Fantastiskt ju!! Har de inte boken man är intresserad av, så köper de ofta in eller så finns ju fjärrlån. Och jag tycker vi ska vara rädda om våra bibliotek - alltså använda dem!!
Typ så..
Bidra gärna mer med er syn på saken. 
* * *
Vid midnatt igår kväll gick jag en halvmils promenad med RunKeeper som sällskap. Tränade mig på att bedöma avstånd, t ex: Hur långt är det till det där vägskälet? Gissar 60 meter. Det var 70.. typ. 
Men jag njöt också av vacker sommarnatt. Det är inte helt ljust på nätterna längre. Men heller inte helt mörkt, så länge det är molnfritt. Lite mysigt, men visst känns det att sommaren går..
Bilden togs strax före midnatt. Piteå centrala stad står egentligen på en ö, men man fyllde igen mycket av det omkringliggande vattnet och förband ön med landmassorna. Och behöll en kanal mln norra fjärden och södra sidan som vetter mot älven.
Skön stämning på bilden.

Så vackert! Och jag gillar att kaisakavats envishet jobbar på… Gott att du verkar vara vid bättre mod nu!
Jodå, det knatar väl på.. Fast jag känner mig inte så glad som jag borde känna mig.. Trött och lite låg. Det går, men det går lite trögare.
Funderade för en stund sen ifall det är dags att kolla så jag inte äter för lite. Jag var nere på stan och kände krafterna tryta rejält. Satt i bilen och kunde inte tänka ordentligt.. och det föreföll väldigt jobbigt att trampa ner kopplingen och vrida på startnyckeln.
Så - gjorde det lätt för mig själv, köpte en liten bytta mat från salladsbuffén på ICA. Gott och efter bara några minuter mådde jag bättre.
*
Först händer inget på en massa dagar. Men sen plötsligt!!
Samtidigt som Spanien spelar OS-match i fotboll mot Japan, imorrn, så ska jag hämta ungar (eh.. ja, vuxna ungar) ett par mil uppåt älven efter att de kört gummibåtsflytrejs med strömmen. Och har dessutom lyckats boka tvättstugan då.
Trött, jag blir.. på mig själv.
Börjar med att boka om tvättstugan så får vi se sen.. Jag VILL se fotbollen och jag VILL skjutsa ungar. Snabbkloning!? Det är en kul 'tradition' med gummibåtsrejset.
Men det löser sig väl..

Man måste inte alltid vara glad och uppåt heller, som tur är. Ibland är man låg och jag tror att det med har sina poänger… Det där med att äta för lite… Jag brukar ju inte tro att jag gör det, och vill inte väga och hålla på. Men blev också så trött nu och sugen på ost. Blev nyfiken på varför, så istället för att äta ost, letade jag reda på minmat och reggade ett konto, samt dagens mat. Hade inte tänkt att äta mer. Det stannade på 1133 kcal. Det är för lite. Du har rätt! Men jag tänker inte äta ost. Jag tänker ge mig ut på en liten promenad och plocka lite hallon som jag såg på morgonens Powerwalk. När jag kommer tillbaka tänker jag vispa nån dryg dl grädde och köra i hallonen i. Och njuta! (det där med att minska på mejeri få jag träna på en annan dag…) Vad härligt det lät med din kvällspromenad! Du bor ju så fint i Norrland, fjällvandring utanför knuten! Skit i fotbollen (säger jag som inte bryr mig eller fattar nåt av dylikt) och ta hand om ungarna! :)
Ja trevligt foto från Piteå.
Det verkar så trevligt i Norr. Jag har varit i Jukasjärvi för några år sedan.
När vi drömmar i blant tänker vi fjäll, gammel gård och ett natur liv….
Men, men ja…..Böker har jag ochså mycket av, och sen blir det lite olikt. Tycker det är hemskt att lämna böker man är förtjuste i. Sedan tyckar jag om olika sakor. Har liksom läst dom personlige utviklingsbökar jag måste läsa. Nu blir det lite annorlunda. Har en svensk/skånsk/dansk historie bok med den gemensamma historie från Skåne/Danmark, och den får jag läsa igennom kanske senara på hösten igen.
Har lite kul på gång med en vandring i Malmö till hösten med en före detta lärere från den tiden jag gick på högskolen i Danmark. Ja, det är en lång historie. Men hun gör litteräre vandringer i Köpenhamn nu.
Sedan har jag ochså andra sakor i gång. Jobber voluntärt med et barnhem i India, och det är en helt annan sak….
Det är på min fritid. Så det går mycket tid med annat vid datorn……
------Är ju fortfarende ny på blog, så jag får vänja mej vid skrivstilen och att man kanske skrivar lite olikt. Blir lite förvånat över den "hårda"stilen på blogs ochså om LCHF, som folk använder i blandt. Tycket man får "prata" i en bra ton uanset överens eller inte. Eller hur?" Har jag fel här"
-------
Oj, så lite ni äter.
Okej då. Min frukost är 2 blödkokte ägg och lite ostskivar, och Kaffe.
Lunsj: Lite salad och 1 hårdkokt ägg av och till men lite påläg eller så ochså, beror på vad kantin har på arbetet.
Kväll: Fisk eller kött och typ blomkål, broccoli eller salad. Stekt mat i smör, kanske lite grädde sovs, men inte alltid. Annars enstaka paranötter men inte många.
Springar några gångar i veckan. Dom dagarne är det en burk tonfisk eller annat och 1 hårdkokt ägg i lunsjpausen efter löpet.
I helgen en lång löprunda men då äter jag kanske inte lunsj men en ost skiva - kanske ett ekstra skrovmål till frukost - lite mer ost och sådär till frukosten.
Iblant känner jag ochså lite yrsel, men tänker att det är fettförbränningen.
Det kanske bara är för lite mat?
Grädde och bär i helgen men inte var enesta helg…
Ja, svårt med mejeriorne, för det slank jättemycket ost ner före helg.
Det får sluta….i vardagen.
Men vågen står lite still nu….hmm. Får ta mej tid til fler promenader i nästa vecka kanske mer tid änn i denna vecka.
Sådärja - 'Ungarna' (27 år) är sjösatta sen ett par timmar och gu vette hur det där går. Mycket vatten i älven och medvind. 
Har jag tur går det fort och jag hinner hämta dem innan matchen börjar.. eller åxå inte.
*
Köpte en resväska till bra pris, på Ö&B. Hr inte bestämt om jag ska behålla den - kanske är den lite för liten. Men det hinner jag bestämma innan jag sticker på måndag.
Fotboll mixat med annat.. (behöll tvättstugebokningen..) Och jag har början till huvudvärk. Tror jag stressar lite för mkt.. helt i onödan. 
Det går ju bra!! 
Igår vann Sveriges fotbollsdamer mot Sydafrika med 4-1. Tjysigt!! Vore roligt om de lyckas bra!
Och i eftermiddag hoppas jag España vinner mot Japan.
Heja Japan.1-0 och 25 minuter kvar just nu

Näe, nu tycker jag du är elak.
Fatta, inte konstigt Spanien förlorar. Xavi spelade ju inte!! 
Kaisa, kommer du neråt Stockholm på måndag?
Gubben, bonusbarnen jag åker upp till svärföräldrarnas landställe lite norr om Bollnäs i morgon, men jag är tillbaka härnere på onsdag eller torsdag i nästa vecka.
Vi måste verkligen försöka ses när du är här nästa gång! 
#37 Spanien förlorade första matchen emot Schweiz i VM i Sydafrika….
Gillar du Xavi???

maria6 - Du menar att utifrån den logiken så kommer Spanien ta guldet. Ljuva tanke! 
'Gillar' är ett alldeles för 'litet' ord för att beskriva vad jag känner för Xavi!!!!!
(saknar nu vindögda smileys med darrande knän)
Och jag pratar naturligtvis ENBART om honom som fotbollsspelare.. 
Och apropå just fotboll - sagt om honom i Barcelona:
"Xavi is our team. Our entire squad revolves around this man, without him we would have an almost completely different squad. All are decided based on his positioning and play, and whether he's even playing; he's our nucleus.
I like to think of him as our sun, and the rest of the squad revolves around him. Until of course, he blows up and goes supernova, leaving the rest of the planets as clouds of dust and debris."
KarinJ - Jepp - jag dyker ner till Stockholm måndag aftonkvist. Hur det kommer bli i detalj vet jag inte, men jag kan sticka iväg så länge inte syrran ligger i värkar. Och måste måste hålla mig inom vettigt avstånd från Huddinge, så jag kan träda i tjänst snabbt. D v s innan bäbbe2 har kommit ut. När han väl har kommit ut är det inte lika 'nervigt'..
Jag blir troligen kvar ett tag. Skulle tro åtminstone till mitten av månaden.
Naturligtvis ska vi ses. Vore ju riktigt knas annars! 
Kaisakavat
Nu har min 18-ariga son informerat mej om att aldersgränsen för att fa spela i OS i fotboll är 23 ar, därför spelar inte Xavi….
Vi har dock Alba, Martinez och Matas fran Eurocup- vinnarlaget!
Pa Lördag vinner vi över Honduras!!!
Viva!
maria6 - 23 år. Nöehää.. det blev kanske fel. Xavi är ju 32-33 bast nånting! Eller menar du att åldersgränsen 23 är UPPÅT!? 
Gissar det ska stå 32.. eller?? Intressant att Xavi plötsligt hamnade i kategorin 'för gammal'.. Jag som hittills betraktat honom som 'för ung'.. 
Håller med om allt du skriver!
Viva! 
Najs!!! Huddinge är ju bara 5 minuter med bil härifrån! Då ska vi absolut tota ihop nåt medans du är här! Har du tillgång internet eller behöver vi ta kontakt på annat sätt?
#42 I OS-fotbollen så är det för U23 lag,MEN man får ha med 3 överåriga spelare.T ex. har Storbrittanien med Ryan Giggs.
Rocky - Aha… Viktig info. Och nu när du skriver det så är det bekant. Visste det i djupet av min hjärnbark.. nånstans.
Dock underligt - tycker jag - att de inte väljer att ta med Xavi. Spelmotorn.
KarinJ - Jag kommer ha med mig min laptop och ha viss tillgång till internet, men kommer kanske inte vara uppkopplad så mkt som när jag är här hemma.
Tror det är bäst ifall vi byter nummer åxå. Telnr alltså. PM:ar dig. 
Känner mig lite stressad, vilket lätt gör mig ostrukturerad och nästan handlingsförlamad.
Både vet och vet inte varför jag är stressad. Tid finns - gott om tid, men mängden göra kontra tiden är inte problemet, utan istället det att saker ska samplaneras med andra. Då blir lite lite för mkt för mig.. det där med logistik, som jag har en ENORM begåvning för egentligen.. Tur det iaf har blitt mycket bättre med Lio-pillren.
*
Det har blivit väldigt lite mingel på stan hittills. Vill dit - vädret är perfekt för mingel och jag skulle bli sur på mig själv ifall jag missar den sommarfest PDOL faktiskt är. Ska cykla ner och hälsa på alla 'mina' ungdomar som umgås i öltält och säkert redan börjat bli onyktra. Huu…
Man får lägga bort mamma-filtret ett tag. De är ju jättemysiga - och vuxna faktiskt. De ringde och tjatade ner mig, nyss, tydligen ska jag bli bjuden på vin. Om jag vill. 
*
Lägenheten är röjd och städad. Färdigt för helg, eller för 'vad jag vill' när jag kommer hem sen. Och om det vill sig riktigt riktigt riktigt superbra..
..så är min dotter just på väg att proppa sin bil full med saker och sig själv och sen styra kosan hemåt hit. Gör hon det, är hon här nån gång inatt. Det vore bara HELT UNDERBART! Väntar på att hon ska ringa..
Du får säkert en fin helg, verkar det som. Kommande veckan också. Må väl!
Ja, tack! Det blir jättebra.
Dottern hinner inte komma nu, men det ordnar sig längre fram.
Hoppas du har det bra du åxå. 
*
Hemma från stan. Inte direkt knökfullt därnere, som jag väntat mig, utan ganska lagom med folk. Men vid öltälten spelade ett rockband av den sämre klassen.. hugaligen.. HÖG volym - så jag pussade lite på sonen och flydde sen därifrån.
Inget vin då. Men vad gör det. Mår ju egentligen bäst helt utan.
Marknaden gjorde mig trött. Visserligen ville jag köpa ny plånbok, men jag var duktig och avstod. Satte mig i lugn vrå på café. Spanade, filosoferade och läste. Mådde gott. Och plötsligt en snilleblixtklar känsla - Jag vill hem till min röjda, renstädade lägenhet och min symaskin och mina 'material'.. 
Tjoff!
Fast just det.. Caféet ifråga - heter Krokodil ("för huset är avlångt och grönt") drivs av Ronny Eriksson m familj. De har ett litet bibliotek i caféet, mysigt, men har också en särskild hylla med beg. pocketböcker som folk skänker och som är till salu - och alla pengar går till Läkare utan gränser.
Bra idé. Ska alltså dit med en kasse pocket.

Halloj! Oj vad jag har läst ikapp nu! Har haft tre veckor av min semester, och knappt rört dator/ipad på hela tiden, och framför allt inte varit inne här. Har alltså verkligen haft semester från allt…. Kul att du verkar vara i god form, och intressant om du kan få nån sorts praktik för att testa. Håller tummarna för att kommande läkarkontakter ska bli bra! Här har det varit en semester med varierande väder och aktiviteter. Alltifrån sovrumsrenovering och inköp av ny säng till golfspelande (såklart…) och så solning i trädgården så snart solen har behagat visa sig. Och massor av läsning av böcker av olika genrer och kvalitet. Hittills en skön och avkopplande semester helt i min smak! Slappar nu i soffan i väntan på att det ska bli nåt bra på TV, efter en heldag på en vacker golfbana utanför grannstan. Funderar på om ett glas rött vore nåt. Ja, så får det bli! Ha det bra!
Efva - Härligt med en rapport från dig. Har ju saknat dig, men förstås anat var du hållit hus..
(swing it!)
Gu vad du GÖR. Det låter så fint, få gjort allt möjligt man vill. Och ändå känna sig ledig. Glad för din skull.
Ett glas rött.. mmmums. Varför har jag inget vin hemma?
* *
Jag har också solat lite idag. Försöker jämna ut nyansskillnaden i brunheten.. Ärmlöst-linne-bränna. Bruna fötter men nästan vita ben.. Inte snyggt.
Men nu blir det bättre.
Och håller på med en massa bök. Och förbereder för Stockholmsturen. Idag kände jag mig så stressad att jag blev alldeles grinfärdig och mådde pyton. Men efter en tur med bilen för att lämna bok på biblan och för att dumpa retursopor, samt efter att ha gjort en göra-lista och en provpackning och bestämt väska, så kände jag lugnet komma.
Återstår några punkter på listan. Men det är ju två dagar kvar..
Puh. 
Imorgon fyller sonen 27.
Själv är jag.. 35.. 
Jag gav honom PDOL-biljett i present, men har en till grej på lut. Han ska få ett presentkort med 12 rutor. Varje ruta berättigar till en omgång av Min Svingoa Lasagne och kan kvitteras ut en gång i månaden. Ja, alltså. Han gillar min lasagne - och så även hans sambo.
Nu ska jag försöka varva ner ytterligare. Ännu uppskruvad. Kolla en film, tror jag - och käka ett lätt kvällsmål. Lagom..
Hej på tråden.
Grattis med sonen. Jag förstår inte hur du har en son på 27 år; det verkar ju otroligt, men fint att ni har et så trevligt samvär över din lasagne:-)
Ja, här var det mat med fjällskarv och salad i kväll - gurka och lite tomat och blåmögelost på saladen. Mums. Sedan lite svarta vinbär och grädde. Men inget vin….lite nötter. Det var vel helg…
Har varit på styrelsesmöte i dag och var ganska trött på tåget hem från Köpenhamn. Det var åska och mycket regn i Köpenham i morse. Sedan fuktigt, ljummigt väder hela dagen.
En svensk pratede till mig på tåget. Han såg att jag kollade telefonen (bloggen kolhydrater i fokus, men inte såg han vad jag lästa. Tyckte att jag löt som en tysk med den brytning jag har, men ja, jag är inte tysk. Det förstod han då inte! Sedan fichk han en prat om svensk, dansk och norsk, men jag hade ochså min mening om den sak.
Sedan gav jag upp tamken att prata LCHF, men det var ju en försida ochså på en dansk tidning om att slippa fettet på magen ved att äta rätta fett. Tidningen sade inte ja till fett och grädde, men nej, det måste vara magert kött och olivolja, nötter och vanligen medelhavskosten. Ost max 30 %. Nej, dom är fortfarende fettförskräckede i Danmark..hmm.
Ja, man måste ju inte säga allt vad man tänker til alla på tåget.
Han var nok ganske påverkad av något sprit, men annars okej då, trevlig nog men jag är inte så bra på fyllo i tåget som pratar konstant till en, men på den annan sida kan det ju ochså vara trevlig att prata med andra…..om det inte blir krångligt. Och man sittar ensam dame ochså. Det rolige var, att det faktisk satte två tyskar fremför os. Efteråt pratade jag med dom, och ja de hade noterat att han hade fåt en "gewesen" eller kanske två.
Ja, då var jag hemskt trött på bussen hem från Malmö….Det var marknad med alskens korv och ost från olika länder på torget i Malmö, men inte hade jag kontanter och var kanske lite tveksam på osten som hade stått och svettats många timmor på torget i dag.
Ja, det var lite från i dag.
Hoppas att ni får bra träff i Stockholm och att det kommar att gå bra med din dotter. Annars, att det inte blir stressigt att åke i väg neröver mot huvudstaden.
Nu er full fest här utanför. Det är bra att sovrummet vänder mot andra sidan. Men dom har faktisk bra musik… kanske man skall invitera sig på fest:-)

Jag vill träffa både dig och Karin! Jag bor ju hyfsat nära en pendeltågsstation, så jag kan ta mig ut till de södra delarna om inte ni vill pallra er inåt stan. Amy's öppnar igen i morgon!
Jag jobbar rätt mycket nu och har en massa annat inplanerat också, men någon dag borde absolut gå att hitta.

35???? Ånej, jagvet ju att vi är lika gamla! Och jag har faktiskt fyllt - 36 - i år. Fast, å andra sidan, så kanske du inte har hunnit fylla än? :-) Ta det lugnt med packningen, det löser sig ska du se.gå ut och ta enkopp kaffe i solen istället, det ska jag göra. Alldeles för många moln här idag för min smak, men det gäller att kasta sig ut medans det åtminstone kommer fram lite sol emellan. Det skulle bli sämre… Ha en bra dag!
Kajak - Tack för grattis med sonen. 
Nej, det är underligt att jag har en son som är 27 när jag själv är 35. Eller hur det nu var.. 

Tror inte jag heller skulle vara så bra på att snacka med fyllo på tåget. Inga längre samtal i alla fall. Det beror förstås på fyllots uppförande, men ofta blir praten lite tradiga med såna.
Din mat låter god. Hoppas du har en bra helg!
Aniara - Jag ses gärna på Amy's. Trevligt och mycket gott kaffe.. Om vi får ihop det alla tre så är ju det jätteroligt.
Har förstått att du har rätt fullt schema. Hoppas du är ok, så du inte stressar och sånt dumt.
Tänker att jag stämmer av läget med syrran och koncentrerar mig på att lära mig barnvaktsrutinerna - tar mitt jobb på allvar
- under de första dagarna. Men hör av mig via tel/KIF/fb.
*
Jag känner mig undermedicinerad. Sämre förmåga att hålla ihop saker i skallen, lättare uttröttad av intryck. Och när jag blir trött så blir det värre än förut.
Och - drömde en skitäcklig dröm före uppvaknandet - att jag blev manipulerad och lurad till inskrivning på nån riktigt mysko psykklinik. Jag slingrade mig ur fällan, men hela drömmen var ett enda skräckscenario där jag blev jagad och verkligen inte visste om det var jag eller världen som blivit galen.
Huuu.. Sjuka drömmar var länge sen jag drömde.. 
Har höjt Levaxinet lite, till 62,5, för jag har så lite Lio kvar att jag inte K A N höja det. Får se vad som händer, om något händer.
Blev kallad på provtagning den 7:e. Går ju inte, då är jag i Stockholm. Och fick en läkartid den 15:e - fast det är en telefontid, så hon får ringa till min mob ifall jag inte är hemma tills dess.
Måste alltså ringa VC imorrn.
Och hyresvärden. Myror i mitt badrum. 
*
Regnar lite idag. Och jag som skulle sola mer..
Nåja, nåja.. 
Efva - Nej, jag har inte hunnit fylla än, så vi ÄR jämngamla! 
Sol hade varit najs. Men det är ok ändå - vi har haft hyfsat väder, förutom hela maj och juni då.. 
Ha en bra dag du också!

Jag har sänkt lio så jag kanske har lite över… 
Ooo.. 

Varför har du sänkt? Nåt knas?? *nyfiken*
Ja tack. Det är mycket fin humor du hr Kajsa. Drömmar ufs . Jag hade en i före vecka. Då var jag glad att vakna. Tror när man stressar då blir det iblant konstiga saker.
Det var fin mat men i dag har jag faktisk haft en förhoppning kanske av att jag inte har tillräckligt med filer i kosten. Har du provat detta på kosten? Du verkar ha bra koll på kolhydrater. Det slank en mini bit ner av en kaka på möten i går. Den var ju hemskt söt men jag vile vara snäll mot den som hade den med. Hoppas du hade trevlig loppis i dag? Åker du till Stockholm om få dagar? Hoppas allt går bra. Regn och regn här igen.
Förstopning skulle det vara:-)
Hmmmmm, Spanien 0-1 Honduras!!!!!!

Oj oj oj vad vi är många i samma ålder 
Kajak- jag mår som bäst i magen när jag äter LCHF. Förstoppning kan vara att du äter för lite fett, testa det först tycker jag 
Ja ha detta är sista semester veckan och våra barn är på scoutläger så vi är helt solokvist här. Våra stora planer är att städa huset grundligt. Det behöövs!!!!!
Men nu när vi stigit upp och vädret är så bra så blir det ändrade planer. Det blir en tur till Kongliga Hufudstaden ist. Strosa i lugn och ro och titta på det jag vill, ja ja maken får bara hänga på och vara chauför och plonkla 
Kanske blir ett glas gott någonstans 
Ha en underbar dag alla!!
Kajak - För mig slank det åxå ner - en bit tårta hos sonen. Vanlig, med socker. Kan inte säga det var speciellt gott.. Men ändå.. det var gott.
Alltså - tror jag menar att man faktiskt lätt kan avstå.
Om magar. Min mage mår bäst om jag inte äter några (extra) fibrer. Det brukar bli alldeles lagom för mig med det fett och de grönsaker jag äter. De som har svårare problem brukar äta tillskott av magnesium, t ex. Eller som Emea skriver: mer fett.
Hoppas din mage är ok nu.
Loppis blev inte av - jag orkade inte med det åxå mitt i allt annat.
Rocky - Hörröduruuu! Din retsticka!
Skulle man bara veta vilka du håller på.. 
Jag såg inte matchen. Gick sent igår va? Eh.. glömde.. 
Emea - En till jämnårig! 
Bra ni hittade på nåt annat än att städa.. Nog för att sånt verkligen behövs emellanåt, men när du skriver att ni är barnfria.. för tysan!
Hoppas både du och maken/chaufföre/plånkan mår fint!! 
* *
Själv försöker jag förstå om jag är klar att åka (i princip) eller om jag glömt bort att komma ihåg att minnas viktiga saker.. Skjuter bestämt på telefonerandet till VC.. Har ingen lust. Det finns tid och jag har hört att det går att ringa dit även om man är i Stockholm.
Varmt här - kvalmig luft.
Köttfärsröra med kaffe.
Diska är gjort.. Dusch och kamning. Packningen ok. Vad har jag glömt?
Just det! Kolla skobestådet. Börjar vara kris. Tycker Stockholm ska bjuda på skorea. 
Sådärja.
Lämnade tillbaka en köpt resväska som jag tyckte var väl så liten.. och köpte en annan, bara några cm större på ena ledden men som har expansionsgrunka, går göra större vid behov. Kostade m e r än den första, men hör ändå till vettigt-pris-dimensionen. Inte fancy - men bra ändå. Kommer hålla ett tag och vara användbar.
Så nu har jag packat om allt till nya väskan. Inte ens fullt. Och jag har inte nyttjat expansionsgrunkan heller. Så ifall jag skulle råka shoppa.. 
Fast jag behöver pimpa väskan. Svart.. inte originellt. Måste hä på nåt så den är lätt att känna igen på bagagebandet!
Sy i bälteshällar i ett par byxor - så de sitter där de ska.. byxorna. Och äta och snabbstäda till. Sen är jag f-n klar för avfärd. Tror jag.
Puh!!! 
Och jag mår bra. Varm/svettig, men inte stressad längre. Läge för snabbdusch.
Det här kommer bli kul! 

Klart det blir kul! Äventyr! Reser du idag?
Åååhhh… vill oxå följa med o snacka fett…men ni träffas väl inte innan ttorsdag? Då åker jag till palma med stora pojken på semester! Han har ju blivit lite åsidosatt under minsta killens cancerttid…det ska bli kul o komma iväg!!! Men d hade vart urkul o få träffa er oxå!!
Hej Kajsa
Ha en trevlig tur til Stockholm.
Det skal bli spännande.. och kul.
Du kanske har åkt nu?
Tack för tipset. Ja, jag tog linfrö och har kämpat gennom dagen, med dårligt humör. Det får man visst av mag eller rygvärk, men det blev bättre.
Åt grädde och hallon i kväll efter burger af köttfars med blomkål och majonaise, och lite cheddar, så det var nok fett:-) Tyckte att jag hade grund till att äta hallon och grädde (bara lite….)
Tack för tips til Emea ochså!
Ja det kunne jo faktisck vara kul att träffas i Stockholm, men där är jag tyvärr inte….
Hoppas att vi få höra lite. Har semester om 2 veckor, då blir det kanske bare enstake gångar på datorn.
Sköta om energin.
Installerad i Huddinge. Värdparet (syster med make) kallar mig för deras au pair - medan jag envisas med att bara svara ifall de kallar mig Supernanny. Varpå de råkar nämna att de inte än har nämnt rumshyran, och jag blir tvungen att sätta ner foten och prata lön.
Jaa.. sådär kan man hålla på.
Tillvaron är helt ok - anlände igår kvällning till ett Stockholm i solsken, sval, frisk luft jmf med kvalmiga åskgeggan till luft jag lämnde bakom mig, luftballonger uppe i skyn och fina båtar på vattnet. Charm..
Tillvaron berikas extra av exempelvis legobyggen, jaga-varandra-runt-soffbord-lekar, pottstunder, kladda-smör-över-halva-köket-och-helst-resten-av-huset-om-man-bara-hinner.. alltså äta.. diska, kolla på myror ute samt köra gunghäst, trehjuling, m fl rullande saker.
Lilla damen pratar - i ett kör - och det är inte alltid så lätt att fatta vad hon säger. Men tålmodigt upprepar hon sig, gång på gång, tills jag hajjar.. eller nåt annat blir viktigare. Kallade henne pratkvarn idag - varpå hon höll på att skratta ihjäl sig. Det var tydligen ett riktigt roligt ord.
Nog är det kul med små gullungar, men hey - pausar mer än gärna då och då.. 
Syrran verkar inte på G till BB än. Men jag fortsätter nanny-arbetsträningen ett par dar till.. så rutinerna sitter ifall föräldrarna blir borta ett tag.
Känner mig riktigt mör. Hoppas sova bra kommande natt, det behövs.
Sköt om er, så länge.. 
Vilken service! Hoppas din syster fattar vilken tur hon har, men det låter det som :-) Lycka till med sko-reorna och ha det så bra i Sthlm!
#69 skrivetav kaisakavat
Du verkar pigg och glad. Hoppas din vistelse blir inspirerande och meningsfull på alla vis!
Later kul!
Jag får säga att jag har inte barn (ja ochså där är man konstig:-) men nu är man för gammal for bebiser, när dom skrikar högt på tåget. Det gör dom ju, men hur högt det kan bli…..ja, det vet bara mamman….he he.
Ja ursäkta, det kom bara inn. Men jag tycker mycket om barn annars.
Dom är roliga när dom pratar och är filosofiska (3-6-7 år?)
Din systar har tur med den au pairen. Full rulle:-)

Moster är roligt att vara
Fortfarande fast de är vuxna och den ena har egna barn och väntar sitt tredje när som helst, beräknad till den 12:e
Hufudstaden var ok och maken mår bra
Var till Myrorna i hjorthagen och det var där vi spenderade pengar mest 340 riskdaler.
Men de andra dagarna har det blivit städa utav nästan klar med övervåning bara köket kvar men det är dammat ordentligt över allt, även dotterns tonårsrum där vi har röjt upp ordentligt och organiserat lite. Alla fönster är putsade här uppe sedan är det bara källar våning kvar men det är mer lättstädat
Få se vad vi hinner idag för kl 16 ska vi vara hos svärföräldrar i Morgongova och då måste vi åka ca 1 tim innan, kanske tar en vilodag och fortsätter imorgon.

Så ingår det någon ledig dag i arbetsvillkoren?
Jag har det väldigt snärjigt för närvarande, men på söndag har jag än så länge inte planerat in något annat än att återhämta mig från bröllopet dagen innan. Skulle det funka för namnsdagsbarnen (Kaisa och Karin)?
Annars har jag bara fredag kväll och måndag kväll att spela med…
Fredag kan inte jag. Måndag funkar för mig. Jag tänkte ta er med på en bilutflykt till Grödby och köpa ekologiska ägg om det passar?
Hej alla 'trådisar'! Det är skoj när ni skribblar i min tråd! 
Och tack för uppmuntrande hälsningar, m m.
Levaxinhöjningen till 62,5 har gett ett riktigt bra resultat. Bättre sömn, inga konstiga drömmar, mycket mindre ont i benmusklerna, t ex. Det är ganska kuperat här i kvarteren, backen upp mot syrrans hus kändes som en plåga i våras, men idag tog jag den utan problem, efter en hel dag på stan.
Verkar som om jag mår bäst av just KOMBIN L&L, Levaxinet 'tar' på de mer fysiska symtomen, medan Lion 'fixar' skallen.
Idag 'rymde' jag. Syrran är riktigt pigg än och jag skulle bara in till city, alltså nån halvtimme-tmme bort ifall saker börjar hända. Jag hade några småärenden, ville 'mingla' och vila hjärnan från småbarnstillvaron.
Mycket turister i stan.. Såna som får en sån som jag att framstå som jätteskärpt storstadsvan.. 
Eller kanske inte.. 
Hursomhelst råkade jag hamna på Sidencarlsson IGEN. Snart måste jag till rehab..
Köpte tyg - fast inte siden, utan ett bomullstyg i superkvalitet utan att vara dyrt alls, med diskret vävt rutmönster i rost-orange och svart. Som blir ett supersnyggt höst-vinterplagg och som får mig att längta nåt vansinnigt efter min symaskin. 
Och trosor på Åhléns - äntligen!! Men det är inte missbruk - bra trosor är f-n en mänsklig rättighet!!
Och apropå politiska statements.. och missbruksbeteenden.. så irrade jag mig ner till Helgeandsholmen och gick på guidad tur i Riksdagen. Det hör till allmänbildningen att ha varit där, eller hur.. och jag som är statsvetare borde ha fått stått vid skampåle på nåt torg för en sådan försummelse!!
Men nu alltså åtgärdat. Puh!
Fräsch guide, förresten. Ett sånt tillfälle när man önskar sig ngt fräschare själv..
Men äsch, vad är väl en bal på slottet? 
Jag blir ganska trött. Men jag är inte trött på nåt jobbigt sätt, bara 'sund-trött', som man blir av aktivitet. Rutinerna med lillan är rätt väl genomgångna nu, men det återstår att se hur det går när vi ska vara själva.
Jag ämnar söka hålla hennes vanliga rutiner, men improvisera vid behov. När det nu blir..
Tjejer… å å å tjejer..
Att träffas. Jag måste erkänna att jag nog inte pallar för att bestämma någon mer omfattande aktivitet, då stressar jag bara upp mig för om utifall saker krockar. Idag har jag kollat telefonen stup i kvarten så jag inte missar syrrans call.. så jag är nog inte roligast att åka på äventyr med. Och jag vill inte oroa syrran m make heller, genom att hitta på saker.
Gäller alltså tiden före bebbe kommer ut. Sen gäller ju annat. Om det inte dröjer så länge att jag måste kasta mig på flyget och åka hem.
Meeen
om ni tycker idén kan funka, så preliminärbokar jag GÄRNA en dejt på Amy´s (sammaT-banelinje hela vägen, bra läge), eller någonstans där det är öppet på söndag, dagtid. Det kan förstås gå åt fanders ifall nu bäbbe får för sig att JUST PÅ SÖNDAG så ska han UT! Isåfall får jag messa och ställa in eller ni får klara er utan mig för den gången.
Kvällstid vill jag inte heller vara borta, tillsvidare.
OM det skiter sig med söndag, för mig, så betyder det ju att bebben faktiskt ANLÄNT - och då kan ni väl ge mig en ny chans, snälllllalalalalalaaaa??
Vad säger ni??

Söndag mitt på dagen funkar bra för mig, man kan ju välja om man vill äta "Amy's big breakfast" eller bara ta en kopp kaffe då! Kan bli lite bakfyllebrunch för mig kanske (å andra sidan verkar det vara rätt mycket i den som jag inte kan äta
). 12-tiden?
Säg åt syrran att knipa!

Hmm, förresten… åker du tunnelbana ända från Huddinge?
T-bana från Rågsved - näst längst ut efter Hagsätralinjen. Alternativt pendeln från Stuvsta, men då måste jag byta tåg/gå en bit. Så jag tycker Rågsved funkar bra även om det är några stationer..
För mig låter tid och plats perfekt. Förutsatt att syrran kniper, höhö..
Fast skämt åsido i det ämnet, så går det mot förlossning, lite mer för varje dag. Tecken alltså-
Vi prel.bokar tycker jag. Sen får ni som sagt förlåta om jag måste ställa in..
Jag kan tyvärr inte på söndag, det är gubbens sista semesterdag och vi har redan bokat in andra grejor. 
Hoppas ni får trevligt på Amys.
Äsch!
Så då får jag ingen hjälp att dra Aniara ur bakfyllan.. 
Men Karin - jag ska ju inte hem än. Vi hinner nog längre fram.
*
Idag - ett längre pass i Skärholmen och Kungens kurva. Ett antal butiker, sen slutade det hela med att både jag och syrran hittade det vi behövde på Åhlens. Attans vad jag handlar på Åhlens numera. Överkomligt pris för hyfsad kvalitet, kanske..?
Hursom… Ganska slut fysiskt efter gårdagen, och dessutom äckelvarmt - åskig luft - så jag började må skit därute. Väl 'hemma' kändes luften friskare, men det tog ett tag att hämta sig. Syrran piggare än jag..på dan. Men nu ikväll är det lite omvänt, hon ser rätt sliten ut, medan jag mår fint.
Hips vips så ramlar det ut en bäbbe. Eller åxå får vi vänta.. 
* *
Kaisakavat klagar
Just i dessa dagar så finns rätt mkt kläder i affärerna som typ är anpassade efter min 'figur'. D v s lite vidare över ändan.. i trevliga tyger i fina färger. Man kan tycka jag borde vara glader och nöjder då, men näe. Icke! Jag - gnälliga och otacksamma mänska -konstaterar att när de nu äntligen gör såna kläder, så tar de i så de (jag) spyr - och gör dem så vida att det blir värre än det värsta armétältet!!!
Provade t ex idag en crepad vackert blå blus - snygg halsringning, bra ärmlängd - men jösses!! Bytte ner mig storlek för storlek och utan problem kunde jag ha 36/38 och det hade rymts en till av jag i den ändå. Nertill.. där jag alltså är 44/46. Tyget fluffade ut sig över höfter ända, mage, så att jag så ut som ett enda jävla fluff hela jag!
Allvarligt! Är det snyggt? Att tygerna är fina blir nästan ett problem, för det är för mycket. TÄLTMÖTE!! Själva jag försvinner - förutom i ETT avseende. Det att jag ser HUGE ut! Mycket mer HUGE än vad jag är.
This might not come as a surprise, men är det nånting jag är ruskigt nöjd med, så är det att jag inte är mer HUGE än jag är, så att säga…
"Titta - här kommer en tygfabrik och går!"
"Vinka till flufftanten, barn!"
Efter att -under denna sommar - glatt plockat till mig x antal blusar/tunikor som sett ut att ha potential, bara för att se mina förhoppningar grusas, så ger jag nu upp!!
Igen. 
Jo just det.. Low carb sajt var detta ju..
Käkade sallad på lunchhak-cafe i Skärholmen, fick bestämma rätt mkt själv över innehållet. Blev isbergssallad, oliver, röd lök, lite riven morot och rödbeta, tomat, gurka, ost och skinka (fanns kyckling, räkor, lax, fetaost, e t c) m m.
Valfri dressing, inget fabriksgegg, utan lagat på plats. Pasta och bröd ingick i basen, men det åt jag inte av. Det var dock inte en massa pasta och tråk - utan bara lite. Medan det var mycket av det vi kallar mat..
STOR portion, jag och syrran delade en tallrik och blev nöjda.
Och allt var verkligen superfräscht.
Tror vi betalade 80 spänn eller nåt sånt.
Ett exempel på hur man kan äta bra som low carbare även där det inte finns 'lowcarbkäk'.
*
Annars har jag det superlyxigt matmässigt i dessa dagar. Grillade karrékotletter, kycklingbröst som marinerats så det faktiskt inte var torra alls, köttfärsröra med broccoligratäng, med mera.. Och det blir ju över mat varje gång. Så det finns till frukost också. 
Gubben och jag gjorde en utflykt till Mariefred igår.
Kulturdosen bestod i ett besök på Gripsholms slott. Sen blev det dagens lunch på Mariefreds Värdshus (fick sitt "tillstånd" 1609 så skapligt gammalt) Åt en färsbiff med cheddarost i/på samt en fantastiskt god kantarellsås. Salladsbuffe, dryck och kaffe med kaka ingick. Det var verkligen värt 95 spänn 
Nu ska vi ut på svampplockning och sen blir det bad utåt Skanssundet om det inte är för kallt i vattnet.
Hoppas ni får trevligt på Amy's, och hoppas att det blir tillfälle att träffas lite längre fram. kramar på er! 

Det låter som en trevlig utflykt!
Vad säger du Kaisa, ska vi skjuta på det så Karin kan vara med, eller ökar risken för din frånvaro då?
Kom på att jag kan äta lunch på tisdag också. Jag är ledig från jobbet mellan 12.15 och 14.45 och befinner mig då i närheten av Medborgarplatsen. Jag gillar Jimmy's Steakhouse vid Tjärhovsplan, men vet inte hur lunchen ser ut…
Tycker också det låter som en härligt utflykt!
Om vår dejt: Vi kan definitivt skjuta på´t.
Det går fortfarande inte att säga ett skvatt om när jag får förhinder, det kan bli NU eller sen.. ingen aning.
Söder/medborgarplatsen är ju närmare till hands än Kungsholmen.. och nåt att äta ska väl gå att hitta.
Vi skippar imorgon då, så ser vi om det funkar på tisdag. Karin???
Om man inte har problem så kan man skaffa sig! Upptäckte just att FC Barcelona möter Manchester Utd på onsdag kväll - I GÖTEBORG på ULLEVI!!!
Asså seriöst!! Det är ju rena tortyren det här! Så nära men ändå så långt bort.. *suck*
Eller vet ni nåt bra sätt att få syrran att få bebbe NU!!?? Då hinner jag slänga mig på tåget och… Biljetterna till matchen är 'jättebilliga' höhö.. en sittplats långsida med hyfsat bra läge; ca 1600.. Ståplats typ 1200. Och så resan..
*LOL* Det är inte klokt.
Men eftersom jag just nu ju har det lite som Askungen - vad är en bal på slottet och de å sånt
- så gläder jag mig att det finns fattigmanslajv. TV4 sänder matchen direkt. Det är bättre än att ha missat den helt och det kommer bli en och annan närbild..
Och det är ju ändå inte så mkt sport på TV just i dagarna. PUSS TV4!! 
*
Här drar det ihop sig till grillkväll med grannarna. Karré på marinering..
Och så har jag ätit tre bigarråer och en kvarts Nektarin.
Gott! 
Hej Tjejer! Tisdag lunch på söder funkar för mig. Bara säg tid och plats.
Så roligt!! 
Hoppas hoppas det ska funka även för mig då.
Tid och plats Aniara!!?? 
Det är många år sen jag sist var på Medborgarplatsen, så jag minna inte hur där ser ut. Men kan ju googla.. så kanske jag hamnar rätt. 
Brudar!!!
Vädret imorrn: Typ halvklart och EN droppe regn på själva Huddinge. Inget mer. 
Jimmy's Steakhouse serverar bl a Biff stroganoff, ser det ut som.
Eller har ni annat förslag?? Ni som har koll. Jag ska nog hitta, bara ni bestämmer och jag får veta innan jag ska vara framme. 
Inget barnafödande här än så länge. Men när som helst, vem vet? Ringer de när jag sitter på tåget så kapar jag tåget och ber chaffisen vända.. eller typ. Isåfall ringer jag er förstås.
Siktar iaf på Söder imorgon vid lunchtid. Hoppas vi får ihopét - vore SÅ roligt!
Attans!
Våra mobiltelefoner verkar inte ha täckning här och nu. Hoppas det börjar funka tills imorrn..
Aha… Servicebil åkte just upp till masten härovanför (berg bakom området här) - så felet har tydligen uppmärksammats redan. 
(jag leker störningsinformatör)
Jag har inte bestämt än om jag ska ta bil eller tåg, vi borde kanske synka våra mobiler? Aniara, jag har Kaisas nummer men inte ditt så Kaisa får väl bli sambandscentral.
Ja, jag har bådas nummer.
Min mob funkar igen, men det har varit till och från under kvällen. Om det inte funkar stabilt imorgon så kan jag inte åka nånstans.. de måste ju kunna få tag på mig. Det troliga är förstås att det kommer funka, men om inte så kan jag få tag på er genom att ringa från syrrans fasta.
Vi bestämmer väl en plats och en tid i förväg, för annars går väl halva tiden vi har på oss åt till att bestämma just det.. 
Hoppas ni får trevligt i morgon i Sthlm.
Jag blir sulten av att titta OL. Tror lilksom jag måste ha så månge kalorier som dom…men det är bara synd, att man inte tränar som man äter.
Det var inte helt så bra att det slank fel sakor ner i lördags på födelsedag. Trodde inte var så illa, men socker i grädde och vaniljcrem i en tårta hade jag inte upptäckt. Sedan en kokosmakron, man var inte så stärk så.
Men då blev det en springa runda i går, och det var tydligen fel mat.
I dag frossa i hallon och blåbär i allt 100 gr. minst och grädde i rejal portion.
Nu får jag verkligen ta en aften promenad.
Och efter semester så är det slut med bär och grädde……tror jag.
Semestern börjar först till helgen.
Hoppas ni får en fin LCHF lunsj i morgon.

Hoppas också att ni får ihopt det och att ni får en trevlig lunch 
Jimmeys Steakhous
vill också.
Hare så kewl iaf och hoppas det inte kommer någon bebbe förns i em,
kajak - Fattar jag rätt - att du blir hungrig/får matlust av att kolla på OS? Vissa av dem äter säkert rätt mkt, men det verkar också vanligt med ren svält, allt från anorexi-ortorexi till svält för att få bort muskler för man är för 'tung'.
Inte klokt.
Men käka du. 
Emea - Det blir säkert kewl. Hade varit skoj förstås, att träffas flera av oss.
Annan gång. Vem vet vilka tillfällen som kommer erbjudas? 
*
Ingen bebbe tycks ha tänkt komma ut närmsta timmarna. Syrran säger att hon typ inte ens känner sig särskilt sliten. Häromdagen var det värre. Men visst har hon 'känningar'.. och hon är förstås leds på att vara gravid.
Alla har haft en bra natt här - inklusive jag, Frukost a la stadig är intagen, så om en stund ska jag pallra mig iväg och uträtta ett par ärenden innan jag träffar 'brudarna'.
Det ska bli mycket mycket kul!
Och ifall nån av er andra finns i krokarna - kom dit vettja! 
Låter bra Kajsa! Säg åt syrran din att ta det lugnt tills i eftermiddag så hon inte sätter igång något. Jag åker hemifrån vid 11-tiden om jag inte hört något från dig.

Halloj! Hade gärna kommit och ätit lunch med er på Steakhouse, men jag sitter tyvärr fjättrad vid skrivbordet på jobbet igen. Semestern är slut, och det är lite väl långt att ta sig 15 mil enkel resa bara för lunch… Även om det förmodligen är 1000 gånger trevligare och godare än den matlåda jag har med mig som ska intas i bara mitt eget sällskap…. 
Hoppas att allt går bra med födande och barnomhändertagande och att du får en härlig tid nere i storstan!

Det var jättetrevligt! Och så hann jag få lite sol på mig innan jag var tvungen att gå in i kontorshuset igen resten av dagen…
Ha ha, jag jag äter fram för TV´n när det är OS, jag hinnar inte annat
men vistt jag har kollat dom som springar högt och rätt fram, och dom har verkligen inte mycket att ta av. Jag tänkte att dom kanske äter mycket kolhydrater, men det var interessant att få höra om där finns en och annan som äter LCHF.
Kvällsmaten älgskarv, lite sallad, tomat och gurka (m. blåmögelost till) mums.
Ja, jag frossade i går och det hjälpte på magen (mycket grädde och hallon i går), så det kanske ble bättre med förstoppningen. Jag är förtjust i smaken av grädde men den "gamla" hjärnan tror iblant att det är tokigt med grädde om jag äter en pän del ut av den. Dn "nya" hjärnan (LCHF) säger att det går bra.
Jag har inte varit så sulten i dag, och det är ju det fantastiska med kosten, man kan vänta med att äta till man blir sulten utan att blodsockret går "bananas". Det kunne jag inte förut. Jag hade ju känslan i söndags att inte må bra efter födelsedagskalaset, så nu får det sluta med att "smaka" på en liten bit kaka med mycket socker i. Det är ju inte så att jag sakner det annars, men om man mår dårligt på ett sät är det ingen vits. I dag tackede jag nej till en stor flott kaka på arbetet, som kollega köpte som semesterkaka. Inget problem; jag sade att jag inte tålte det. Dom är vana vid det.
Hoppas att ni hade festligt i dag. Rimligt väder? Bra lunch? Och trevligt selskåp
Kajak, vi hade jättetrevligt.
Kaisa o Aniara, tack för igår 
Håller med! En mycket najs lunchdejt! 
Tack alla.
Överhuvudtaget en väldigt bra dag för mig. Efter lunchen gick jag 'vilse med flit' en stund och såg mig omkring, innan jag drog iväg och gjorde ett par planerade ärenden. Besök på två tygaffärer utan att köpa nåt - duktigt!
'Råkade' så hamna i en butik i gamla stan - Österlånggatan kanske? - som jag tror helt sonika hette Sticka. Underbara garne i massor av olika färger, hela lokalen en explosion av generös kreativitet. Fick en svår attack av Sidencarlssonpanik - d v s uppbubblande skaparlust i kombi med sorg och frustration för att jag förmår så lite och har så ont om kapital i övrigt.
Men fasiken - jag SKA hitta ett sätt. Eller flera sätt.. 
Lät även bli att köpa en jättefin plånbok jag hittade - har velat ha en ny länge, men den var lite väl dyr.. Duktig igen.
Mysigt allt jag gjorde, hela dan. Lagom fint väder - inte för varmt. Väl tillbaka i Huddinge möttes jag av glad unge som hojtade:
"Iiiiiiiiaaaaaaaaaaaa!!! Gaaga en jong!" Pekfingret mycket bestämt i luften till ordet 'En'.
Översättning: *kaisakavat* ska jaga mig EN gång!
Och när jag har jagat in henne i vardagsrummet och hon slängt sig i soffan kiknande av skratt, så hojtar hon samma sak en gång till.. och en gång till.. och en gång till.
Man får kondis..
Och nej, ingen ny bebbe än.
Hmm Kaisa…. har du varit på Almgrens Sidenväveri på Repslagargatan (parallelgata till Götgatsbacken)?
Museum och maskiner fortfarande i drift tror jag.
Kanske kan vara värt en utflykt för dig om du hinner med?
Ååh.. Högintressant. Hade ju tänkt klämma ett par muséer innan jag drar hemåt.
Ja här blir det OS, efter arbete, lite dator och majls och sen läggdags.
Inte så utvecklande som muséer kanske. Hoppas du hinnar dom Kajsakavat innan bebis ankomst.
Här ser jag fram imot semestern.
Maten går bra. Skötar portioner till lagom.
Så mycket att hinna innan att jag gör överspringshandlingar här i stället för det som jag borde göra. Något hinnar jag men annat.
Sov inte bra. Grannans barn sprang i trapporna och bultrade - langt över midnatt i går - dom har ju semester, så jag var ganske trött i morse kl. 6
zzzz
Natti natti LCHF folkens på tråden.
kajak - Jag kan ta muséer efter bebis ankomst åxå. Det ordnar sig.
Och allt man gör behöver inte vara utvecklande. Man måste ju kunna slappna av och bara vara också. 
Roligt at det går bra med maten, för dig.
*
Det går bra för mig också, tycker jag. Väldigt lite 'fusk' senaste dagarna, bara bra mat. Lite frukt fortfarande, men numera tycker jga det ingår i mitt planerade, okeyade ätande - det är alltså inte alls fusk.
Jag käkar rätt lite mejeri nu. Knappt ost ens. Det är bra.
Annars har jag en deppig dag. Lite svårt att somna på kvällarna, det kan vara lite krypvärk eller dumma höften eller dumt knä som spökar lite just när jag håller på att somna. Och jag blir störd sådär lagom lite irriterande, så att sömnen inte vill infinna sig.
Istället börjar huvudet tänka tankar..
J*vla sjukdomsh*lv*tte! So to speak.. Känner mig lite rädd för hur livet ska bli. Om jag ska bli sämre med tiden. Beroende på vad det nu är jag lider av.
Imorse när jag kom ner - halvdöd - så kom lilla gullungen och mötte mig. "Iiiiiiiiiaaaaaaaaa!" Glad som en lärka. Och så fick jag en jättekram. Jösses, så gosigt och rörande - jag började tjuta smått och sen har jag haft lite svårt att sluta. Som tur var åkte lilla familjen iväg och handlade, så jag är själv.. 
Men strunt i det.
*
Jag har fått en större mängd bomullsgarn i vitt, ljusblått och ltyp klarblått. Garnet kommer från min syrras svärmor och är lite för grovt - tror jag - för att göra barnkläder av.. Kanske nåt coolare, typ huvtröjor e dyl, men hur praktiskt är det? Inte vindtätt.. inte smutsavstötande..
Funderar på att istället göra två filtar till de små - lite olika, så det blir personligt. Sticka eller virka rutor uttav bara den - och sen sy ihop i olika ordning. Kanta med olika färg.
Sen fick jag också en laddning mohairgarn, äldre sort, som är 'lurvigt'.. I en sorts melerad hallonrödaktig färg som jag inte kan besämma mig för om den är skitsnygg.. eller inte. Planen är att sticka a-line 'tunika och/eller typ långväst, allt i rätstickning på grova nålar. Och så kanta med t ex ett glansigt band, t ex.. i matchande men lite snajsigt avvikande färg, så stabiliserar det plagget och ger 'fall'. Skulle kunna dekorera på annat sätt med bandet också.. hm.. *bilder i huvet*
Och kanske en sånhär..
Garnet skulle lätt räcka till flera plagg, kommer inte gå åt mycket per stycke när man stickar så glest. Återstår att se ifall det jag har i huvudet kan transformeras ut genom armar och händer och ta form i materialet.

Bacon och ägg i maggen, stor kaffemugg här bredvis, som jag tänker undvika att hälla ut över datorn. Knäpp tyst i huset.. Precis vad jag behöver. För en stund. 
*
Och nej, som ni förstår. Ingen bebbe än.
Och igår - ljuvligt!!! FCB mot Man Utd på Ullevi! Visserligen var ju matchen lite väl 'vänskaplig' - nog hade de kunnat tagga upp lite - men ujuj.. Jag är fotbollsnörd! Som jag hade velat vara där.
Min syster med make hade lite kul åt mig.. Åt min entusiasm i största allmänhet och i synnerhet när andra halvlek börjar och 'min man' plötsligt står på planen!! 
Syrran började kalla honom för sin svåger. Eh..
Och jadå, han gjorde mål, straffläggning. 2-0 Barca!
Japp. Vågen viste rekord vikt på LCHF i kväll!! Jag har inte så mycket att ta bort realistisk, men jag vill endå bara ha ett eller to kilo bort, dom som jag tror sittar på magen….hmm. Men annars är jag nöjd.
Det var länga sedan jag var där……mer än ett år sedan……hurra. Men nu börjar semestern i morgon, då……hmm. Det skal bli promenad och annat motion ochså i semerstern. Men vi skall ochså slappna av med en bok. Kanske lite kajak, ja, mit namn. Det har blivit aldeles för lite av detta i år. Vädret har luret med blåst och regn, och inte haft tid.
Jag skal inte ha godis, kakor i semestern, men kanske ju bra mat. Men det med att äta for mycket på semestern, ja det är ju för lett. Vi skall till stuga i Småland och där är det dårlig täckning på nettet, så det blir inte så mycket dator/telefon.
Jag har ochså haft jättemycket att göra så inte hunnit annat änn att äta mindra mat. Det jag kanske borde
Men har inte slutit med ost. Tycker för mycket om det till maten. Så det får bli till kvällsmaten, och en enkelt skiva till frukost med 2 kokte ägg.
Annars ja, jag måste säga att det ser mycket kreativt ut med dit garn. Kan tänke mig det blir bra och med den mohairgarn du har tak i. Det är mycket trevligt och bra att sitta med nya idëer på garnet.
Om humöret. Ja, klart att du blir tårögat med den lilla flicka som är så god och tyckar så bra om moster! Så klart. Det är rörande med barn. Dom har ju vet och visdom. Det är dom vuxna som har glömt…….vad det verkligen handlar om, eller hur??
Det blev inte mycket OS tittande i kväll. Hade majls att se till.
Trevlig vistelse i Sthlm. Hoppas syrran snart sätter i gång
.
Natti natti på tråden.
kajak - Så härligt du får, med semester. Låter skönt det ni tänkt göra.
Du har rätt i att barn är vettiga och visa. Och välmenande. Idag har vi varit själva - jag och tjejen - och vi har provat på de flesta humören, man måste ju till exempel testa hur moster reagerar ifall man blir arg..
De är rätt roliga, de små.
*
Började göra filt av bomullsgarnet igår. Min vana trogen så rev jag upp och började om två gånger, tills jag fick till rätt fluffighet i maskorna. Men nu är det bara att köra.
Ont i huvudet idag. Tror faktiskt det beror på kh-neddragning. Inget godis senaste tre dagarna. 
Och så har jag sovit lite för lite tror jag.
jaj för lite sömn gir l huvudvärk. Godis? Trodde jag inte du åt…he. Jag sitta på tåget

Ja huvudvärk har jag också haft i början av veckan. Startade rejält i söndags har haft en slapp semester och en sis så där vår med LCHF kost men som sagt startade i söndags.Har många många kilon att gå ner.
Tagit ett beslut att inte dricka alkohol, dricker gärna rödvin till helgen, nu under hösten för det ska ju ge bättre resultat. Har gått ner nästan 3 kg sedan i söndags coh jag vet att det är vätska men den tynger på mina fötter och spänner ut mitt skinn med.
Önskar alla en härlig lördag!
Själv ska jag försöka sälja grejer på Baklucke loppis 
Huvudvärk.. Kanske nåt med vädret i dessa dagar? Min syster visade sig ha gått med huvudvärk samma dag som jag, men ingen av oss hade kommunicerat det förrän på kvällen.
kajak - Godis. Tja.. jag bör ju inte äta godis, men det är väldigt få och sällan, så jag tycker inte det gör nåt. Innan jag började LCHF:a - d v s innan jag fyllde 40, så åt jag STORA mängder godis på helgerna ibland. Nu blir jag nöjd efter ett par stycken bitar. Det är bra.
Emea - Jag skippar också alkohol, fast det är mest för att jag inte alls mår bra av det. Tyvärr. Jag gillar också nåt glas vin ibland. Det är väldigt gott och liksom 'festligt'. Men nej.. inte så ofta.
* *
Här har det faktiskt hänt en rolig sak! Lilla gullet och jag är själva sen sent igår kväll, för då åkte mamma och pappa till sjukhuset i all hast. En lillebror har kommit till världen och allt är jättebra!!
De åkte in igår, sent vid 23-tiden. Innan de åkte hade jag sett på min syster - som själv var inställd på att det hela kommer ta jättelång tid - och jag bara visste att nej, det skulle istället gå riktigt fort!
En underlig känsla, jag bara visste.
SMS:et kom efter ca tre timmar.. 

* *
Det är visst lördag idag. Svårt för mig att fatta - helt dagvild. Men vädret är super och lillan sover middag. Snart får jag hem en trött svåger, som säkert behöver sova en stund han också.
Själv är jag trött, men mår bra. Får sova sen.
En trevlig helg till er allihopa!!
Gratulerar till nya syskonbarnet!!!

Tack! 
Heja Moster!
Naj ..Gratulerer. Tänkte på det om det blev i dag. Om din syster hade född. Ja. Godis samma sak här. Var mycket med godis på helgen förut. Nu inget godis men grädde med bär eller kakao pulver och kanske 30gram mörk chokolad. Vi hade kajak tur i fin väder och sol dag på terrassen. Slappnade av i dag. Grillen medfläskfile och sallad och lite dessert som ovanför. Kanske lite huvudvärk i dag men det kommer om för lite salt när varmt. Och en gång i månaden.
Tack söta ni! 
Vi åkte och besökte mor och bebbe, oooo en sån liten plutte! Den lilla storasystern var fascinerad - stundvis, inte hela tiden - särskilt när lillebror hade bajsat i blöjan och behövde bytas på. 
Här är sovdags redan. Både jag och svågern är helt utpumpade - ingen av oss vuxna som just nånting förra natten. Syrran med nyföding är kvar på BB, medan vi andra 'checkar ut' för att sova oss i form till morgondagen.
Bebben har klarat alla bebbe-besiktningar hittills. Återstår morgondagens läkarundersökning, sen får de komma hem.
Och jag blir 'ledig'.. eller ska vi kalla det för vad det är -> friställd. 
Men jag stannar ett par dagar, mest troligt. Är sugen på en utställning på Liljevalchs, samt det där sidenväveriet på söder.. Och känner jag mina ben rätt, så kommer de vilja lägga några fler timmar på stadsprom.
Om formen håller.
Suss gott när det är er tur! 

Gratulerar till bebben de är så ku! Själv väntar jag på att bli gammelmoster vilken dag som helst 3:e gången och dent blir en flicka
det vet de redan.
Skönt att bli "friställd" väntans tider är jobbig för alla som är inblandade.
Hoppas att allt går bra idag och att de får komma hem, minns själv att det var så tråkigt på BB.
Ja, faktiskt lite skönt att det är över med väntan och förlossning. Och att allt har gått så himla bra.
Bebbe och mamma är också hemma nu, bebbe fick väl godkänt på slutbesiktningen. Storasyster omväxlande glad, omväxlande lätt kinkig. Men sammanfattningsvis har det hela varit väldigt odramatiskt.
Och lustigt är, hur erfarenheten av småbarnshantering faktiskt sitter där i märgen nånstans.. Molekylerna i kroppen minns hur man gör, liksom. Instinkterna har inte försvunnit.. Och det har varit kul.
Men.. det är skönt att det är över, det tar på krafterna och jag är ju inte 'helt hundra' precis.. 
* *
Om jag förstått det hela rätt, så är det söndag idag. Imorgon måndag tror jag att jag rymmer iväg härifrån och hittar på nåt. En upptäcksfärd på egen hand i nån av stadsdelarna. Och jag har inte än köpt äkta lakrits.
Tisdag, troligen Liljevalchs.
Vad mer? Rosendals trädgård när jag ändå är därute.. Ägna mig åt att låta bli att köpa mer tyg på olika ställen.. Även lite sugen på att gå tillbaka till den där Sticka-affären i gamla stan. Den har nåt visst.. och där kan jag ägna mig åt att låta bli att köpa garn.
Nån som vet av ett billigt hotell/vandrarhem (enkelrum) som 'funkar'? 
Jag vill stanna lite till, men ha ett ifred-krypin att gömma mig i när jag blir trött. I starkt behov av egentid efter dagarna här. Det finns saker hemma som väntar på min uppmärksamhet, men… bläk!! Det hinns!
Äsch! Att man inte är rik (frisk och vacker)!!! 

Hm.. Verkar som om det är mycket folk utifrån som hänger i Stockholm nu.. Fullbokat på vandrarhemmen.
Ååå om ändå alla utbölingar kunde dra hemåt nån gång!!! 

Shit! Jag tål verkligen inte lax numera. 
Har ju slutat äta fisk, då jag fått allt värre magkramp med spyattacker av det allt eftersom, och värst av lax. Med tiden t o m från kaviar och vit fisk.
Men aldrig hade jag trott följande:
Sitter i syrrans kök i godan ro och läser tidning. Svågern steker lax några meter bort, till resten familjen borträknad nyfödd. Och plötsligt känner jag hur magen går från helt ok till trippelvolt och jag blir illamående som f*n!
Vaa, liksom.. Jag har mest varit inne på att det är histaminerna i fisk som jag reagerat mot, men histaminer ångar väl inte omkring i luften, i matoset, eller??
Urk!

* *
Och när jag ändå är inne på ämnet mat å sånt..
Funderar över mitt kostupplägg. Jag provade ju en lite kh-liberalare variant i vintras-våras, men tröttnade då jag fick endel neg reaktioner, bl a trött och mer ont i mage och i kroppen har jag för mig.. (stöööön, måste leta mig tillbaka i min trööööööööööökiga tråd, för att se vad jag egentligen kom fram till..)
Nu, i dessa dagar har jag kommit att äta lite halvliberalt igen. En och annan potatis, ett par msk ris, lite frukt, någon godis..
(lakritsdojja i truten där..) Inte allt detta på en dag, men nånting lite här och där. Och de vanliga grönsakerna går ner, förstås. Rätt lite mejeri, men jo, lite mejeri.
En grov uppskattning: 30-40 khg (kolhydratgram - ny officiell internationell måttenhet
) per dygn.
Inte tröttare, inte mer ont i kroppen. Lr ja, tröttare är jag, men inte mer än logiskt med tanke på högre aktvitetsnivå, för lite sömn och LJUD, ljud, ljud. Just nu: barnröster a la rätt hög volym. Det är faktiskt lite som tortyr för mig, hur söta de än är. 
Min inget 'koma'.. som förut.
Vikten? Om syrrans våg inte håller på att få slut på batterierna, så kryper det neråt nåt hg här och där. Måhända p g av fys-aktivitet, men vad jag menar är värt en liten notering, är att det inte går UPPÅT. Och egentligen erfor jag ju detsamma i vintras. Viktmässigt spelar de där grammen ingen roll.
Jag funderar på att fortsäta äta ungefär såhär.
Kanske har det med Lio:t at göra, att de neg. biverkningarna från i vintras inte har dykt upp, eller åxå är det för kort tid som gått. Skulle jag bli sämre får jag väl strama åt. Inte värre än så.
* *
Tidningen jag läste när magen vände sig?
Det var länge sedan jag köpte en symönstertidning. Blev irriterad förut för att jag inte gillade plaggen - aldrig anpassat till vad en kurvig människa kan ha, utan bara för standardproportioner.
Men idag slog jag till. Och jo, åtminstone ett par snygga plagg för 'vanskapt folk'. 
sthlm tips! parkteatern, gratis teater ute i det fria! väldigt trevligt men glöm ej picknick korg!!
tråkigt med fisken och att du inte tåler detta. Har inte hört om att man kan spy av lukten av fisk. Kanske det var gammal fisk? Jag vet inte. Vi hade grillspyd i kväll. kött med tomat champignon och paprika. Det blev bra. Lång promenad på 1,8 mil och i kväll sprang jag en runda. Härlig dag. Har vist inte haft så bra fysik i många år sedan jag började LCHF. Fint med lilla brorsan. Hoppas alla Sovar bra nu. Natti Natti.

Ang fisken, jag har en kompis som är jätte fisk alergisk. När vi är ute pch äter får ingen beställa fisk vid bordet. Hon kan inte ha färsk fisk i bilen om någon fiksat och vill ha hem den. Min pappa tålde inte bananer han klarade inte av att någon åt det i hans närhet. Så att du reagerar när fisken steks är inte konstigt tycker jag.
Tänkte det kunde vara bra och veta 
tjenarehej - Parkteaterna har jag fått tips om förut. Tack, låter jättetrevligt.
kajak - Oj, er mat låter jättegod. Och verkligen en lång promenad där. Duktigt!
Emea - Jag läste om fiskallergi förut, när jag började fatta att jag inte tål fisk. Och tydligen är det inte ovanligt att man reagerar såhär. För min del tyder det på att allergin blir allt värre, vilket är synd. Jag hade ju tänkt det skulle gå över.. 
*
Jag har sovit jättebra inatt, så himla skönt.. Nu väntar en dag på vift - jag vet inte riktigt än vart jag ska, men det kommer ordna sig. 
Först frukost och lite lek med gullungen, den lite större.
Ha en bra dag alla!

Skönt att det gick bra med födandet och att de är hemma igen redan. Så att du får lite "egentid" också.
Jag har också varit sugen på att turista i huvudstaden,ett par dagar sådär bara. Få strosa omkring alldeles själv och besöka de ställen man vill. Utan att någon går med och suckar, eller vill gå in i andra affärer än vad man själv vill, eller inte vill gå på dom ställen jag vill. Så att göra det själv är inte dumt! Pratade med en kompis igår som hade gjort precis så nu på semestern. Hon har bott i Stockholm i många år tidigare, så hon såg till att ha middagssällskap av gamla kompisar, men fördrev dagarna själv. Och hon hade turen att få rum på ett vandrarhem i Gamla stan. Det lät så mysigt, så jag tror att jag ska planera in det nästa sommar.
Hoppas du får en skön "semester" innan du far hemåt igen.
ja synd med fiskallergin. Kanske det går över. Ja vi har det fint här i semestern. Drömmar jätte konstigt men annars. Åker ut i kajak två dagar i morgon. Det blir Bohuslän.Dessa hagelgevär vi på om vintern. Tack för rosen. Hoppas du må bättre utan fisk men är det allt fisk?
dessa dagar lever vi på om skulle det stå:-)

Men Kaisakavat - glitterfiskar är du väl i alla fall inte allergisk mot??? :) Önskar dig goa dagar i huvudstaden!
Nej! Glitterfiskar är jag inte allergisk mot. De gör bara gott! 
Din felskrivning Kajak11 var rätt rolig. Gissar det är din telefon som ställer till det. Jag har nämligen också skickat iväg ett antal ganska roliga fel ord till folk, hehe..
Ha en skön kajaktur! 
Efva - Det ÄR ett härligt sätt att turista. Inte alltid alla gånger, men just det där att man bara strosar på egna villkor. Mycket avslappnande för själen, om än inte för fötterna i längden.. 
Så din tanke om att göra nåt liknande är god. Do it!!
* *
Jag har haft en ostrukturerad, men helt underbar dag. Jag gjorde nästan inte alls det jag tänkt, men det blev himla bra ändå.
Börjar med att deklarera att jag faktiskt inte shoppat nåt! Bara en present till hon som tar hand om min post och vattnar mina växter. Lite kul kryddor till syrran och maken. Till mig själv: En billig plånbok som matchar min supersnygga dyra väska som jag köpte i våras, tre små kaffe och två ölkorvar. Och två påsar lakrits'pulver' eller vad det kallas.
Nästan inge jue!!
Med tanke på var jag har vistats. Uppenbarligen ingen shoppoholic här, inte. Puh!
T-banan till Hötorget, därifrån efter Sveavägen och Wallinsgatan - uppsökt t ex Aeter- och essencefabriken, Ohlssons tyger. Adolf Fredriks Kyrkogård erbjöd vilopaus, Konserthusfoajén bjöd på gratis sångkvartettuppträdande. Vidare genom Gamla stan.. hittade INTE garnaffär (en annan än den jag varit på förut) som jag letade efter, men fastnade plötsligt med blicken i ett par väldigt fina ögon - ajajaj, det kändes faktiskt.. (och han vände sig om efter mig - riktigt najs leende - konstig karl med uppenbarligen extremt dålig syn
men tja.. lite kul var det allt..). Över Slussen till Söder (attans vad jag dras dit). Gått och gått och gått.. Tagit pauser i gröngräs och på parkbänk, fått oändliga mängder inspiration av konst, hantverk, material, arkitektur, människor och plötsligt tittar jag upp och ser DEN affischen med Jesus på korset, gestaltad av Ola Salo.
Jag dööööööööör.
Eller nej, helt fel uttryckt! Tvärtom - jag LEVER ju!! Och jo, jag vet att jag är fånig och att det är nyhetens behag och att jag varken kommer ha råd eller ork eller ens lust, de allra flesta dagar, att fara runt som jag gör nu och vara HÖG på allt najs som faktiskt händer och finns här.
Styrkan i inspirationen är 'överdriven', men det beror rätt mkt på graden av brist på inspiration där jag bor.. Inte på att jag är en fjollrig fjortis. Jag vet att jag kommer landa.
Men hallå! I Piteå finns faktiskt inget riksdagsarkiv!! Och inte f*n sätter de upp Jesus Christ Superstar där. Inte i nån version nån endaste mänska vill höra iaf. 
Men faktum är, att jag inte längre hittar nåra skäl att bo kvar där jag bor. Hm.. tja.. alltså söt, billig lägenhet, men den ligger ju för fn på fel ställe!!! Men man behöver inte snacka skit om Piteå, det har varit ett bra ställe att föda upp ongar på t ex, det handlar bara om att jag kliver in i en ny fas i livet och Piteå passar inte in.
Och..
Det har varit på gång länge, egentligen. Efter separationen från min sambo för några år sen satt jag satt i min nya lägenhet och visste att det var tillfälligt, att jag fortfarande var på väg.. Men jag visste inte varthän eller när. Tänkte då att det får ge sig allt eftersom.
Och egentligen går det ÄNNU längre tillbaka. Faktiskt så länge som till när jag var typ 22 och blev själv med ongarna. Jag bestämde då, att jag skulle leva mitt liv. Och att det först skulle vara även deras liv, förstås, inom ramar som uppfyllde deras behov. Men att när de blivit vuxna så skulle jag verkligen leva mitt. Utifrån den jag är och vad jag vill den dagen.
Så…
Scary? Jag vet inte.. Borde jag vara skraj??
Inte första gången jag slänger mig ut handlöst utan fallskärm iofs.. Det där med stagnation och att 'man vet vad man har'.. det har aldrig varit min grej riktigt. Av någon anledning. Men borde jag inte vara skrajj ändå??
Pratade i telefon med min dotter om saken. Berättade om hur jag tänker och känner.. Vi målade upp ett worse case scenario i frågan, och kom fram till följande:
Det kanske blir lika trist som hemma (Piteå), fast roligare. 
Nejmen, skämt åsido, det är typ sant. Fast uttryckt lite på skoj.. Hehe..
*
F-n vad jag dillar. Hursomhelst. På torsdag flyger jag hem. Det blir intressant att se vilket perspektiv jag landar i. Kanske kommer paniken då.. och Piteå blir plötsligt Världens Stad!!? Eller inte.. 
Om jag inte får panik, eller troligen även om jag får panik faktistk, om jag känner mig själv rätt.. så vidtar projekt 'hitta bostad'. Ingen lätt sak, men men..
Ojdå, vilket nätt litet inlägg.. 
Och plötsligt blev det lite svårt att sova..
Och jag som ska tjänstgöra som supernanny några timmar idag, medan nyföding och föräldrar är på koll. Men det går nog, lillan och jag har ju viss rutin nu.
Huvudet smider planer, lite som om det vore i nästa vecka jag flyttar. Vilket det ju inte är. Men planerna måste utarbetas, konkretiseras och sen verkställas allt eftersom, annars kommer tiden bara gå och jag inte nånsin komma mig för.
T ex:
Har ställt mig i en bostadskö, och ska ställa mig i ett par till. Tar gärna emot hjälp där, vilka förmedlingar det är smart att kontakta.
Och råkar ni ha en etta på Söder på lut, så..
Haha!! Syrran har en kollega som äger en sån, som de hyr ut. Den är upptagen nu - och det hela är ju en total utopi. Att bo där.. har jag nog inte råd med, nej!!
Fortsätta göra mig av med grejer. Har ju div. möbler hos mina föräldrar, t ex. Så fortsatt bantning! Annonser och bakluckeloppis. Det senare nu när jag kommer hem, till att börja med. Går den 26:e augusti och den 9 september. De j*vlarna tar 200 spänn i avgift har jag fått veta, men kanske kan jag gå med vinst och hursomhelst blir jag av med saker.
Kommer sälja bilen förstås. Den dagen. Behöver den inte här nere - och den skulle bli en mycket större utgift här.
Måste göra ett ekonomiskt överslag på kostnad för flytt.. Helst kunna köra ner det som återstår själv, ev med släp. Blir säkert även ett par dubbla hyror i 'skarven' mln där och här. Det kostar alltid att byta adress..
Såååå… en gedigen kalkyl är på sin plats. Och att försöka spara pengar.
What's new, haha??!! Jag HAR varit på väg ett tag. Men det kan bli lättare nu, när jag bestämt riktningen.
Vaa?? Har jag bestämt mig!!?? HJÄLP!!? 
*
Tror lillan är på g att vakna. Och jag är hungrig! Tajm to stiga upp, förvåna de ngt slitna föräldrarna genom att ge dem extra kvart att morna sig i lugn och ro.
God Morgon Alla!!
morgon Kaisa Oj vad du rycka. Det går fort. Nu på väg. lycka till.telefon bråker ja:-). Skriva från dator snart. Spännande med flyttning!.

Tack för tipset om Jesus Christ… Det tror jag är nåt för mig och min kompis att försöka få biljetter till. Vi brukar ta oss en "kulturtripp" i november, och jag älskar både storyn, musiken och Ola Salo! Filmen har jag väl sett säkert 10 ggr och den gamla LP-skivan är utnött… 
Flytt till Stockholm? Låter spännande. Om du har tur och hittar en bra och billig lägenhet, så är det ju också annat som är så mycket billigare än det är för oss som bor på avstånd från storstan. Bara att det finns allmänna kommunikationer överallt och alla tider på dygnet, betydligt billigare att gå ut och äta, en massa kultur och annat som är i prinicp gratis. Håller tummarna för att du får nåt napp.
Själv skulle jag nog inte kunna tänka mig att överge lugnet som är det är i en mindre stad. Tvärtyst på nätterna, och så bara ett par steg ut i skogen och den friska luften. Och inga stressade människor som löper omkring överallt. Nä, jag är nog en småstadsmänniska för livet… Men som tur är så är vi alla olika! 
Låter som att du bestämt dig, kaisakavat. Ett sånt där beslut som legat och grott, och plötsligt bara är färdigt. Känner igen det där med bra ställe att låta barn växa upp i, men sedan… Jag hejar på och hoppas du hittar något bra. Stockholm är ju så stort; det finns så många områden med olika karaktär (fast Söder är trevligt förstås…)
Själv funderar jag på var jag ska bo när jag blir pensionär - men det är ett tag dit. Och jag trivs bra där jag bor just nu.
Efva - Årlig kulturtrip låter som en väldigt najs vana. Hoppas ni slår till, blir roligt om du rapporterar här i tråden sen.
Småstaden jag bor i har tagit musten ur min eventuella tendens till småstadstrivsel. Den räcker inte till, har inte gjort det på länge, men visst, som jag skrev ovan så har det varit jättebra på vissa sätt.
Tror dock iofs att det är skillnad på småstad och småstad. På vissa sätt.
Och visst får vi vara olika. Olika och lika samtidigt.
Effie - Du verkar förstå precis hur jag känner. 
Fast det där med när man blir pensionär. Vad betyder det egentligen? Undrar hur man kommer göra då?? Man kanske hittar på en ny giv som 87-åring också.. 
Ja, jag verkar ha bestämt mig. Iakktar mig själv, lite förvånat..
Jag har en plan, och en plan för verkställande av planen är under planering. 

Det kommer bli ett jäkla 'projekt' och det kommer med största sannolikhet att ta tid. JOBB, menändå inte jobbigt.. om ni fattar..? När det 'stämmer' inom en, då kan det svåra ändå kännas lätt.
Jag kan tänka mig att ta det hela stegvis. Tänker ordna grejor, m m så att jag har möjlighet till en första 'lätt' flytt, som kan funka vid andrahandskontrakt e dyl, men sen ha lite annat i beredskap till den dagen jag hittar 'drömläget'.. 
Söder är en utopi.. Utopier brukar inte förverkligas, men man kan sikta på dem..
Hursomhelst.. Något avgörande hände med mig igår under min inte alls märkvärdiga, men ändå underbara, dag till forts genom kvarteren. Tidigare har jag drömt och känt dragning och vilja, men det har känts lite orealistiskt ändå. Nu är det annorlunda. Varför skulle detta vara orealistiskt nudå? Folk bor faktiskt här!!
Tydlig är också förändringen i känslan inför Piteå och 'hemma', Mycket längre bort. Avslutat. Skönt. Får lust att skratta, det känn som frihet faktiskt.
Jag har känt såhär förut och det har alltid tidigare bådat gott!
låter som stora steg. Du kom inte från Piteå ursprunglig? Ja sittar i Bohuslän på camping. Jätte bra väder och fin tur i dag. Såg en båt med dit namn:-) Vad betyr detta? Att du kom förbi och jag tänkte på hur mycket kraft du ha i dig. Hoppas det blir som du drömmar. Om nån inte drömmar då förverkligas inget.Jag jobbar i storstad men bor utan för Malmö i småstad. Då har man båda natur och tillgång på stadens myr . Men tycker det är för mycket med folk i huvudstaden. Kanske bo lite utanför staden men nu tyckar jag bra om lösningen. Men lång transport tid till jobbet.Intressant att få höra dina tanker om förtida planer för boende.
glömda en ting. Vi fick nyfangst av makril. Rökt makril på klipporna. Härligt.

Skrev ett inlägg igår men det fastnade inte verkar det som 
Det hela gick ut på att jag förstår din känsla för Stockhlm, själv flyttade jag ner för över 22 år sedan från Ume (född i Stockholm flyttade upp när jag var 4,5).
Bor just nu i Uppsalalän västerut vid länsgränsen till Stockholm, våra planer är att flytta till Hufudsaden när sonen gått ut grundskolan 

Jaaaaa, klart du ska flytta hit! Jag kan slänga ut lite krokar på Fejan om du vill. En kompis har ett lägenhetskollektiv i en förort där det blir rum lediga ibland, men jag vet inte om du vill bo ihop med radikala vänstervegetarianer…?
Glöm inte att titta på småstäder utanför Sthlm. Ibland kan det vara långt mer prisvärt och trevligare när man ändå måste pendla in till city. Lite av en fråga om hur snabbt du behöver kunna nå city.
#145 Märkligt vad kollektiven skall befolkas av vänsterfolk och grönsaks/bönätare. Var är kollektiven som hjälper varandra till att grilla helstekt gris och lamm? Där är om något utrymme för kollektivbehov!

Jag har inga problem med vänsterfolk (min kompis och hennes vänner är ju trevliga), men jag tror det skulle bli påfrestande att dela kök!
Bra påpekat om småorterna utanför. Nu hoppas vi ju naturligtvis att kaisakavat ska bli friskare och kunna börja jobba, men annars behöver man ju inte oroa sig så värst över pendlingsavstånd heller. Fast jag tror priserna har gått upp rätt mycket i hela Mälardalen i takt med att Stockholm har blivit fullt. 
Visst är det härligt med beslut som formar sig själv utan att man ens behöver trycka på, då vet man liksom att det är rätt!
Lycka till med bojakten!
Heeeej alla! Gud va kul att logga in och hitta er här!
Jag har just pratat med min doktor, som visserligen förlängde min sjukskrivning 3 mån utan prut, men som i övrigt är helt hopplös att prata med. Jag nämnde att jag "har ätit Liothyronin på försök, eftersom jag ju har haft dåligt värde i blodproven" och att jag har blivit bättre av det. Varpå hon direkt började prata om nåt annat.
Jag blir ledsen-hysterisk som reaktion. Tydligen är det en känslomässig och mental pärs att prata med henne, även när jag vet vad jag (ingenting) kan förvänta mig.
Så tack till er! Genast gladare igen. 
Jag borde slänga mig i duschen och ge mig iväg neråt Djurgården, men skriver några rader först.
kajak - Nej, jag kommer inte från Piteå ursprungligen. Första 18 åren fanns jag ca 15 mil längre åt nord-nordost. Flyttade efter gymnasiet och har bott i Piteå sedan dess.
Bohuslän är väligt fint. Det du skriver låter jättehärligt!
Stadens myller.. ja, visst kan det vara påfrestande när folk stressar om varandra i rusningstid. Just nu är det sommar och folk är mer avslappnade, märker man. Men jag var mycket i Stockholm för ett antal år sen när jag ännu fick flyglifta. Hade kompis och pojkvän här. Andra människors eventuella stress och vinterns gråslask bekom mig aldrig negativt. Jag trivdes ändå.
Jag kommer förstås kunna ta paus och hälsa på i Norrbotten om jag vill. Fast härifrån är det ju även 'närmare' åt andra håll.. Apropå avstånd. Från norra Sverige är det lika långt till södra Sverige, som det är från södra sverige till södra Europa..
Aniara - Vegankollektiv. Jag trivs också bra med vänstermänniskor, men tror som du det kunde bli lite jobbigt, ja.. Tror för deras och för min skull att det nog är bättre ifall jag hittar nåt annat.
Vore förstås underbart ifall du 'lägger ut krokar'!
MimLan - Funderingar kring animaliekollektiv är ju värda att ta fasta på. Det är en mycket bra idé. Kanske man skulle starta ett?? Tänk er kvällspressrubrikerna, haha!!! Föreställ er vegandemonstrationerna utanför!!
Månne.. hur länge skulle det ta innan nån kallar oss sekt? 
Emea - Ah, du förstår min känsla. Jag är inte fånig då alltså!
Eller ja, kanske är jag lite fånig ändå, men det gör inget.
Jag skrev också inlägg igår, som fastnade. Sen var det ERROR lång tid och gick inte att logga in. Så det var nåt skumt.. alltså inte 'fel mellan ryggstödet och tangentbordet', utan på KIF/iFokus.
*
Om var jag ska bo. Jag kollar faktiskt på orterna runtom. Inte ska jag bo mitt i smeten, inte. En tanke är väl att det vore bra att slippa kombinera buss-tåg när man ska färdas, utan kan använda pendeln och t-bana för det allra mesta och att det inte tar jättelänge eller blir dyrt.
Och tid behövs. Inte bara att det tar tid att hitta bostad.. Dels väntar ju nån sorts beslut från FK om min framtida ersättningsform och dels är jag ju inte hundra pigg.
Men skulle det -slupartat extremturligt - dyka upp nåt fantastiskt tidigare än tänkt, då jäklar.. då blir det överväxel. Även om det innebär att jag ramlar in på en madrass i nästan-kadaver-skick och sover i ett halvår efteråt. 
Näe, dags för duschen.
Önskar er en fantastisk dag!!!
P.S. Stockholmsvädret är perfekt. Lite sval luft och halvklart. I Piteå är det alldeles för varmt just nu - tur jag inte är där. 
#148 Ja, beslut som fattar sig självt. Kul uttryckt. 
Tack för lyckönskningarna.
#149 Jag är inte helt övertygad om att du gillar Stockholmsvädret på vintern. Det är bara riktiga vargavintrar som det kan vara trevligt då det är ljust av all snö och inget slask. Normal vinter är mörkgrågrågrågrå med halka och slask, helst samtidigt.
:-)
Men njut av Djurgården, det skall man göra på sommaren!
#151 Mitt ex brukar alltid hävda att vädret i Stockholm är såååå mycket bättre. Ja, då jämförde han ju med Göteborg i o f s 
Vad jag tänker göra när jag är 87? Svårt att säga - men det där animaliekollektivet låter frestande. Vegandemonstrationerna får man väl köra över med rollatorn
(nej allvarligt talat klarar vi väl av dem ändå)
#151 Njae, alltså jag har ju (hoppas jag) aldrig sagt/skrivit att jag kommer GILLA stockholmsvintervädret.. 
Men därifrån är steget långt till att avsky. Jag kommer förstås bli trött på det också, likväl som jag blir trött på de Norrbottniska mörka vinterdagarna och det alldeles för myckna snöandet. Första snön är alltid jättekul, andra snön helmysig, tredje.. tja, fint.. och fjärde.. eh.. och så vidare. 
Och vintern är kortare här än där uppe. Vilket kan kännas på våren.
Fast jag gillar vintern och jag gillar snö, så visst är det både ock.
Får väl köpa galoscher.. 
#152 Blir kul köra rollatorrejs med dig. Det ser jag fram emot. 
När det gäller väder, så ja, det är 'relativt'.. 
* *
Det tar sig. Borde ha skrapat ihop två köpoäng i två olika köer redan. Hejj vad det går!!!! 
* *
Idag har det varit för varmt. Sjukt ont i fötter och ben. Så jag hårdnyttjade t-banan och fick - äntligen - in i min tröga skalle att det kostar två kuponger per resa I HELA T-BANESYSTEMET. En mycket vänlig spärrvakt förklarade för virriga jag. 
Så jag åkte i zickzack och hade mej. Bland annat. Och sparade på mina stackars fötter på det viset. En hård dag, men bra. Köpte ett par roliga presenter och så syndade jag. Köpte en garnhärva.. 

Imorgon bär det av norrut. 'Hem'. Det känns ok - jag är ju snart tillbaka.. Mouahahahahahahah…

Garn är totalt underbart! Och sen äter det bröd heller. Och rätt vad det är kan det bli nåt riktigt fint av det. Jag älskar garn! Du verkar full av energi. Och lust. Tänker på att flytta! Ja, livet är fullt av möjligheter, ofta är det man själv som begränsar sig. Så skönt när det öppnas en "lucka" och man kan se utanför sina egna ramar. Hoppas att du får må bra och sätta dina planer i verket. Gott att bo nära syster och syskonbarn med. Du kan bli första barnvakts-mostern. Gott att hjälpa varandra åt bägge håll!
Ja, jag har ju 'lovat' att lära syrrans ungar hyss, likväl som jag lovat mina egna ungar att jag ska lära deras ungar hyss. Och för att det ska vara möjligt, så måste man ju finnas till hands.. 
Återstår att se när mina barn skaffar barn.. Hoppas det dröjer lite.
Energi och lust har jag. Men ont som f-n i benen och fötterna. Slängde just i mig en anti-ont-coctail. Och jag är egentligen väldigt trött, det har varit mycket nu och det är förstås bra att kunna sova alla nätter, inte typ varannan som det blivit här nyss i samband med att bebben kom.
Och ändå orkar jag OFANTLIGT mer nu än förut.
Tack GULDMÄNNISKOR som hjälper mig med Lio:t!! 
'Slösar' för övrigt med Liothiryninet - tar kanske 7.5 mg istället för som tidigare 5. För att testa. Och jodå, det funkar. Bättre än 5, vilket ju inte är helt ologiskt.
* *
Sverige fick stryk av Brasilien på Råsunda (tror jag de spelade på..). Men Z spelade inte och attans vad vi saknar Mellberg i försvaret. Lite vilset emellanåt, trots att några av svenskarna faktiskt visade prov på viss touch här och där. Kunde lätt ha blivit ett par svenska mål åxå, men näe.. 0-3. Jaja..
Här gör vi natt. Det tar på att stiga upp kl 6, vare sig man har sovit innan eller inte. 
Pöss på er!
Good Möööörning! 

God morgon! 
Här vaknade man till en höstlik morgon, dimmigt och grått, en slöja som låg över världen utanför fönstret. Och så plötsligt så bryter solen fram, och på bara en halvtimme så var det strålande sol och klarblå himmel! Typiskt "skolstartarväder", även om det är en vecka kvar innan det kickar igång för eleverna här.
Idag blir det lunch i trädgården hemma hos chefen. Najs! Sitta ute och bättra på brännan, och äta god grillad lunch. Men innan ska vi ha möte om våra lokaler på jobbet, och slåss om rummen. Nya personer tillkommer, och andra försvinner. Och vissa rum är ju mer attraktiva än andra, så det kommer nog att bli en batalj! Har själv önskat mig ett rum där en annan person sitter idag… Fast jag har å andra sidan önskat mig 4 olika rum, så dom får väl placera mig vart dom tycker passar. Ska bara försöka att låta bli att tycka för mycket vid mötet. Nåt jag brukar ha svårt att låta bli…. 
Ha en trevlig hemresa, hoppas att du kommer hem till ett strålande Piteå!
God morgon kaisakavat och alla andra med!
Vi har också sol och sommarvärme, ett fantastiskt väder de senaste dagarna här i Helsingfors. Hos oss började skolan i måndags. Inte för mej förstås haha! är mer till åren kommen.
Önskar dej en angenäm hemresa. Därtill vore det spännande om du hade möjligheten att flytta till Stockholmstrakten. Det är viktigt att ha vänner/bekanta och/ eller släkt där man bor. Det är det viktigaste. Sen är det trevligt med den anonymitet man har i en stor stad,och alla nöjen och kulturutbudet.
Jag talar från den utgångspunkten att aldrig ha bott på landet eller ett mindre samhälle. jag förstår att det naturligtvis har mänga fördelar, speciellt om man är bilburen.
Hur som haver; en bra torsdag till alla och envar!
God morgon igen! 
Oj, så skönt att sova. Sova, sova, sova.. Visserligen är jag hemma hos mitt illalåtande kylskåp, men medelst öronpropp i örat som inte låg nere i kudden, så löste det sig.
Vaknade först kl 6, har visst ställt om dygnet. Men jag somnade om och stal en timme till.
Efva - Å vilken härlig väder/årstidsbeskrivning. Man ser ju framför sig det du målar upp - och känner det liksom.
Idag känns samma, häruppe. Skolstartskänsla.
Hur utföll jobbträffen? Trevligt? Blev det nåt bra rum?
Columba - Helsingfors. Jag har tänkt många gånger att man borde åka dit och kolla in staden. Och kanske ta mig en bit ännu mer österut. Min farfars far vandrade upp till norra Sverige från Karelen, efter förra sekelskiftet. Så jag tänkte spana efter mina rötter.. 
Nämen skämt åsido - känns som att det finns ett hål i min erfarenhetsbank, att inte ha varit i södra Finland nånting.
Roligt att du har bra väder. Här är också fint. Molnfritt, sval skön morgon.
Tysan, så bra jag mår denna morgon!
Allmänt
Sovit, som sagt, känner mig pigg. Här är rörigt, håller på att packa upp, samtidigt som jag passar på att lägga ner i stor gammal väska (som ska bort) sånt jag rensar ut ur skåpen.
Min McBettan startade på sekunden när jag vred på startnyckeln, men attans vad dammig hon har blivit medan jag var borta. Stackars bilen.. tror jag tvättar av na sen.
Kylskåpet var tomt när jag kom hem, men nu är lagret uppdaterat. Högrev, kabanoss, renskav, ost, potatis, grönsaker av olika sort, frukt, smör, grädde.
Kaffet klart - mums!
Min son plockade upp mig på bussstationen igår och körde mig till min lägenhet. Han sa de skulle äta lax med broccolimos till middag! Och så sa han: Broccolimos är godare än potatismos, mamma, brukar du äta det??
Han kokar broccolin, kör sönder den med elvisp, i med smör och grädde och vispar ett tag till. Kryddar.
Vilken förståndig son!!! 
Vikteriet
Jag har gått ner nästan två kilo medan jag varit borta. Precis som det har känts och som syrrans våg antydde. Och trots att jag nog samlar lite vätska, är svullen kring fötter och vader..
Mina sommarjeans är stora igen! I våras var de skittajta. För ett par år sen var de jättestora och jag funderade på att slänga bort dem. Men snålsparade, vilket var tur sen när jag plötsligt började samla kilo igen! Roligt det här iallafall.. Får väl ta till den j*vla.. eh, jag menar; den lilla söta symaskinen, igen, så de inte hänger alltför säckigt!
Håret
Mitt hår är helt fantastiskt i dessa dagar. Klippningen i somras - gick spontant in på ny frisering och frisörelev klippte - var SUPER och håller än. Och själva håret håller, det ramlar inte av som förut eller skadas lätt, som förut.
Jag putsade längden i nacken själv igår kväll, men annars sköter det sig självt typ. När jag har sovit är det bara att pjoffsa till med ett par enkla tag så är det klart. Sommaren har blekt det lite - igen - men det är inte alls så skadat som efter andra somrar.
Recept: Liothyroninet, Levaxinet och de schampoon jag använder.
Schampoon: Fructis Nordic Hair Care Pure Volume, utan silicon, parabener eller färgämnen, samt Rainforrest Volume Schampoo for fine hair, utan siliconer, sulfater, parabener eller färg (man kan undra vad som återstår
men håret blir bra).
Växlar mellan dessa, några tvättar med det ena, sen några tvättar med det andra. Ibland använder jag en stylingprodukt - en molding paste (ett klet, helt sonika) som håller luggen m m ifrån ansiktet.
Kostupplägg
Testar kaffe med stor bit smör, som frukost. Tänkte kolla om jag håller mig nöjder ett tag på det, med målet att inte störa förbränningen och istället för att langa in; 'ta från lagren'.
Funkar, eller funkar inte?
Mängden mat tänker jag låta landa på ca 1600 kcal kanske. Inte så jättemkt protein, jag behöver inte bygga muskler, jag har numera tillräckligt av dem (synd de inte funkar så bra bara..). Mängd ca 1 g per kg önskad kroppsvikt, inte mer.
Hyfsat med fett och en viss andel kh från ok kh-källor.
Och tänker fortsätta vara aktiv, cykla och gå. Inte använda bilen förutom när jag ska frakta tunga saker eller färdas långa sträckor.
McBettan behöver tankas nu, det blinkar rött.. men ju mindre jag kör, desto mer pengar kvar i kassan.. Sport att dra ut på det. Enligt färddatorn har jag 4,5 liter..

Tjoff!
Eller vad man ska säga..
Vittja postlådan måste jag - och boka tvättstugan.
Mina skräpgrannar tycks ha flyttat, eller håller på att flytta. Det ser FÖRDJÄVLIGT ut med möbler, skräp och en riven hundgård liggandes härute, men de plockar väl upp, kanske..
What else?
Inget särskilt just nu, praktiskt plock väntar här och sen en tur på stan bara för att se mig om. Kaffetår och bok på nåt café - ta vara på solen och uteserveringarna medan det går!
So long.. 
Attans!
Jag t o m SER smalare ut. Nu när jag kan jmf i min egen spegel. Kanske har jag en orealistiskt positiv dag (usch för såna
), hur kan så lite kilogram synas så mkt..? 
Beror iofs på var de satt.. kilogramen alltså.
Fick ett par fina sommarbyxor av syrran, för stora för henne - den smala, långbenta snorungen! (sju år yngre än jag) - som sitter väldigt bra. Lågmidjade, vilket gör att jag slipper sy in dem en km där upptill.. och de sitter fint över ända och lår. Inget tygfladder.
Inte undra på att mina två par linnebyxor har känts s t o r a på sistone. De var ju av de mer lössittande sorterna redan innan.
Så bra att jag fick byxor, så jag har nåt att ha på mig som är fint. 
Önskar att jag slipper få tillbaka det jag tappat. Hoppas hoppas hoppas…
Hejsan kaisakavat. Det är ett nöje att läsa hur fint allt är just nu!
Tog mej också en extra sovtimme idag efter frukosten, eftersom jag vaknade ovanligt tidigt. Det händer sällan, extra lur alltså. Det är varmt tredje dagen idag. Någon regnskur har vi blivit lovade, men det stör mej inte.
Ha en bra fredag!
Columba - Detsamma, hoppas du har det skönt! 
*
Måste justera mig själv lite.. i det jag skrev ovan. T ex så har jag nog inte gått ner de nästan två kilona medan jag varit borta enbart, utan det kan nog ha startat lite innan.
Sen.. att starta på kaffe med smör gjorde mig HUNGRIGare än på länge. Det är nog en omställningsgrej, kanske inte kan räkna med att vänta så länge med ätandet som jag gjorde idag.
Har varit ute och gått - och det blev skitjobbigt efter en stund. Har kanske att göra med den radikala kh-sänkning det innebär att bara tanka kaffe och smör.. Och det är FÖR VARMT. Ser ut på himlen som om det kan bli åska. Urk, för värme.. 
Nu har jag ätit korv'frukost' - och på det en kvarts nektarin. Mums!
Resten av dagen blir nog plocka-ordning-pyssel, med tankarna i mina framtidsplaner.. 
Framåt kvällen: Babyfiltvirkning och lite TV. 
Bekanting med ekonomiska m m problem ligger på som en igel - och jag har NOLL lust. Så det skjuter jag på lite till.
Hej Kaisa
Du fick nytt foto på. Var det nu i spegeln?
Mycket roligt att läsa att du har tappat kilo, om det var önskat.
Bra med maten, verkar att funka bra.
Jag är ochså nöjd att det verkar att vara så att vågen står samma ställe som då jag åkte på semester! Trots lite vin (2-3 glas i allt i veckan) och lite grädde och bär och sådär. Men har inte ätit glass på sommern.
Det brukar inte att bli så…hmm. Men i morse åt jag en större bit yoghurt och det kanske inte är så bra. Försökar att inte ta så mycket mejerior, det verkar att få vågen få prop. Men ost har jag svårt att ta bort.
Men vi har en vecka kvar, och har tur att vi kan åke på semester i morgon, Vi visst inte att augusti blev så fin här
men av mångra grundar blev det ordnat så att vi tog semester utomlands i år. Har inte provat detta förut.
Men vi har bestemt att vi får testa ting och sakor som vi gerna vill. Ingen vet hur länga man kan detta.
Det blir motion och lite av vart. Vi är nog så att vi måste röra på os. Det tänkte jag då jag såg campingplatsen i Bohuslän. Många som bara sittar och sittar hela dagen……elller hur?
Men det var fantastiska dagar i sol och med urfjällens klippor som får en att tänke på hur nära istiden verkar att vara. Ja, det är långt från Syd Sverige till Nord Sverige och det är ju sant att om man åker till Sydeuropa är det samma distans. För 7 år sedan åkte vi i bil til Bodø. Det var en 14 dagers semester med telt. Jätte långt och mycket interessant. Besökte samer och smakte torkat kött och annat. Hade en trevlig samtal med modern samekvinna hvis familj ernärede sig på turism. dom hade renar i trädgården!
Men tilbaka til härlige Bohuslän:
Tyvärr såg vi ochså spor av före årets olje katastrof vid Tjörn, då et skep hade oljeläck. Där finns fortfarende svarte fläckor på stenene vid Orust. Tråkigt.
Man ser ju verklilgen naturen från närmaste ställe i kajaken.
Det gick bra och nu får jag hoppas att du få dra dig undan bekantning. Det är ingen vits att ta mer in änn man orkar. Ingen negative vibes i solen.
Ja, det låter överfladisk, men jag tänker att man ochså har en uppgift att ta sig av egna problem och inta alltid lässa på andra.
Eller?
Kajak - Håller helt med dig. Man har en viktig förstahandsuppgift i att ta hand om sig själv. Förut var jag lite dålig på det, numera är jag betydligt bättre.
Bekantingen ringde och sa att hon tänkt komma förbi. Men jag sa nej. Har ingen lust alls.
Roligt att läsa om dina semesteräventyr. 
Jag har inte heller ätit glass i sommar, fast jag hade tänkt det. Men igår när jag handlade köpte jag - faktiskt - en halvliter gräddglass. Avnjutes i små små doser. Ska blanda i lakritspulver.. 
* *
Jag mår SKITDÅLIGT. Det är högtryck och vansinnigt varmt. Känner mig absolut slutkörd, huvud och kropp i olag som vid influensa typ. Hela dagen - ett fiasko.
Go away, arma högsommar! 

Må det bli svalt snart. Längtar till kväll och natt, ska ha altandörren öppen tills jag hackar tänder - lovar!!
Hej igen.
Oj glass med lakritspulver, det låter smaskens. (Ett uttryck jag tyckar mycket om). Nej, jag är inte säcker på, att det blir utan glass på semester, vi får se. Glass i syden, kanske det bara är Italia man kan det. Har respekt för magen och kosten i varmen.
Ost och korv är nog bättre….
Jag tänker du var stärk att du kunne säga nej til visit. Jag har fortfarende mycket svårt att säge nej. Då blir det annat, men jag har inte så mycket bekannte nära geografisk länger, så det blir ju aftale i förväg.
En af dom ting som händte då jag flyttade til Sverige, var att kompisar fick klara ting och sakor själv. Plötslig var det inte så att jag kunne träde in, eller dom kunne ringa och hämta hjälp.
Men det är inte för att jag/vi inte hjälper andra. Bestemt. Men jag upptäckte att vissa bara ringte när dom skulle ha hjälp. Och så kan man lära sig så mycket i livet. Jag samlar på positiva ting och sakor och vissa folk får man dra sig undan, då dom har negative ting på gång bestandig. Känner du detta?
Man får glädja sig över det positiva och göra det man kan.
….
Nu hade du det bra i morse, men sommervarmen är kanske häftig i Piteå?
Det är kanske en reaktion oven på den upplevelsesrika tur til Sthlm.? Eller mycket varme?
Jag har annars observerat att det har blivit bättre med varmen på LCHF kosten tror jag. Är annars inte mycket för temp. över 25 gr. om det inte är "tort". Men nu får vi se. Det blir mycket annorlunda med resa i Syden.
Du får slappna av i skuggan och drycka vatten och ta det lugnt.
Jag blir alltid mycket sjuk(are) av värme. Alla symtom blossar upp - huvvaligen. Det har varit så ända sen jag blev sjuk för många år sen. Tål det inte alls.
Ja, vissa människor hör mest av sig med negativ energi. Det är inte roligt. Denna nya är tämligen egofixerad och dessutom ganska så manipulativ. Inte kul. Jag gick med på att hjälpa till med den ekonomiska krisen, men känner nu att jag gjort allt jag kan. Nu får hon ta tag i resten själv.
Då det finns rätt många personer som 'tär', så får man god träning. Numera struntar jag nästan helt i vad vissa tycker när jag säger nej. Förut kunde jag känna mig elak, men inte mera. Det är inte av elakhet jag säger nej - som du skriver - utan för att skydda mig själv.
Dessutom behöver ju såna personer få nej, och de behöver skaffa sig större självständighet. De använder ju andra som en sorts 'respiratorer', de söker upp oss för att få stöd att upprätthålla ett negativt beteende. Om man går med på att vara respirator, så blir man ju liksom medskyldig! Och det vill vi ju inte!
Jag har inte många att umgås med numera, men hellre det än en massa dåligt.
*
Luften svalnar - HURRAAAAAAAYYYYYYYY!!! 
Tortyren kanske snart är över och kanske kan jag pyssa ikväll istället.
Kan ju bara trycka på "Gilla"-knappen här; trevliga planer och kraft att säga nej till personer som ger negativ energi. Det är sånt jag tränar på ibland också.
Helsingfors är fint. Jag har besökt det ett par gånger; vacker stad. Och åka till Karelen…ja, jag besökte en gång för sådär hundra år sedan (åtminstone 37) Leningrad, och då åkte vi buss från Åbo till Leningrad. Jag minns mest en massa småtråkig skog. Men i och med att min släktforskningsbok från Färila antyder anor från Karelen, så skulle jag också vilja åka dit och kolla. Men jag kanske ska försöka få det bekräftat i kyrkböckerna först. Har inte sett några finnar i släkten än.
Här är det inte våldsamt varmt - det brukar hålla sig kring tjugo grader nu i sommar, plus minus några grader. Jag är inte heller förtjust i hetta, men det har blivit bättre i och med LCHF.
Oj, ja "energitjuvar" hetar dom. Läste en svensk bok för några år sedan av Ingalill Roos. Ja, hun har koll på sakorne. Det var en häftig erkänning att det minsanten finns i familjen, på arbetsplatsen och alla ställen.
Den var en viss uppvakning här. Hade en kollega som var en sådär energitjuv. hun hade så mycket dårlig energi att vi blev trötta och slukna av att jobba med denna person. Ja, det var det minsta. Men det var ganske svårt att förandra och det blev inte chefen som fick skapt förandringen heller.
Det var tur att dom flyttade en mindra avdeling, så resten av afdelingen kunne "dra luft" igen. Men det var grundet andra sakor forstås.
Ja, jag har ochså blivit bättre kanske, men tycker det är svårt fortfarende.
Som du säger Kajsa, dom manipulerar! Om man då reagerer och inte säger ja, eller "stryker dem med håren" då blir dom argsinta iblant.
Jag jobbar med den sida att inte bli rädd när någon blir arg. Hmm.
Men det blir bättre och bättre.
Ja, att bli respirator
Ser liksom för mig att man som fisken få gå upp i havet och dra ny luft in…he. he. Det går inte. Uanset att jag är födt i fisken. he.
Ser liksom svagheten i egen familj, men mina föräldra levar inte länger, men man ser något gå igenom derifrån. Men det var så att dom hjälpte andra och det har man ju liksom set i sin uppfostran, omedvetat.
Kanske det ochså var en sak där fick mig att gå in i humanitärt, voluntärt arbeta. Men då har jag andra tanker. Man kan hjälpe barn och kvinnor till en bättre tilvaro, men de får gå vägen själv.
Har iblant tänkt att andra ser en som stärk, och det är derfor dom inte tror att man behövar hjälp. Jag brukar kanske bara att fixa dom flesta ting och sakor själv. Och inte att störa andra. Är inte bra på att fråga om hjälpen.
Effi:
Det var då interessant att läse om Finland, och Karelen. Ja, där har jag inte varit. Det finske språket är så annorlunda men vi har oxå pratat om en tur till Helsingfors någon gång. Kan ju prata engelska
. Ochså interessant att se skilnad. Det har inte varit lett att vara finsk historisk sett.
Ja, varmen, det är nog best med 20-21 grader om man ochså skall göra något. Före år var augusti inte varm. Vi hade 14-17 gr. i Småland vid stugan. Men nu har det ochså blivit kallt på nätterna där. 0-4 grader har vi sett på mäteren i denna vecka.I Skåne lågst 7,5 grader nu.
Intressant att ni tål värme bättre med LCHF än innan. Man kan undra vad det beror på..
Jag har inte den erfarenheten. Nästan tvärtom. Jag slutade frysa med LCHF, känner mig varmare i mig själv, men då blir det ju fortare kris för jag blir FÖR varm. Men jag har ju nåt tjall på termostaten, den fungerar INTE som den ska och har inte gjort det på evigheter.
Om Karelen, jag har hört att det inte ska vara nån fantastisk naturupplevelse direkt, men men.. ibland drar saker av andra skäl.
Min farfarsfar Lars tog sitt namn när han kom till norrbottniska Överkalix för ca 110 år sen och han går inte att spåra. Vi vet inte vad han hette innan, vi bara vet att han kom från Karelen, ryska sidan. Det är fullt möjligt att han innan dess kommit från annat ställe, längre in i Ryssland, för i trakten han uppgav sig komma ifrån finns inga spår alls. Som om han aldrig funnits.
Min pappas kusin har forskat lite i saken, men kammade noll.
Jag är lik min pappa, som är lik sin pappa, som var lik denne Lars. För ett par år sen var jag med om nåt inte så lite kufiskt. En rysk kvinna hälsade på en bekant till mig och vi presenterades för varandra. Direkt kändes det som en såndär person som ser rätt in i en, genom en.. Bara att liksom acceptera.
Hon frågade nästan genast ifall jag har ryskt påbrå. Jag blev häpen! Till en liten del, svarade jag. Varpå hon berättade om ett område vid foten av Uralbergen, nordost om Perm (om jag förstod det rätt), där ett särskilt folk lever. De anses vara i förbund med 'makter', inte vara onda, men besitta mystiska förmågor och vara starka, nästan demoniska till sin natur. Om någon gifter sig med en person från det folket, så kan man räkna med ett.. hm.. eldigt och spirituellt liv.
Låter som båg förstås, men hon fortsatte.
Hon sa att många från detta folk hade vandrat till Karelen-trakten under tiden innan och runt förra sekelskiftet (minns inte orsaken, men det brukar röra sig om försörjningsproblem i hemtrakten, tänker kaisakavat som läst ekonomisk historia). Hennes egen man har släktband till dem, hans föräldrar bor norr om S:t Petersburg, hon sa att jag ser ut precis som dem, att jag kunde vara syster till hennes man, inte bara för utseendet, utan för gester, utstrålning, m m.
Tyvärr var hennes man inte med på resan. Hade varit intressant att träffa min bror. 
Allt det här sa hon alltså INNAN jag sagt att min farfarsfar kom från Karelen.. och att vi inte vet något om honom. Lovar - det var hyffsat spooky! Lite kul också. Kanke besitter jag demoniska förmågor och den som gifter sig med mig får det jobbigt, hehe.. Kanske skulle man fråga runt hos mina x? Kanske skulle man sätta en varningsskylt på mig? 
Inte för att det precis kryllar av friare här.. Tur för dem.. 
En anekdot så god som någon. Som sagt, lite kul, lite spooky.
Sitter här och håller tummarna för en svalare dag än igår. Känner ännu av sviter efter den, lätt huvudvärk, tunga ovilliga armar och ben.. huvvaligen. Än så länge är det väldigt skönt, har altandörren öppen och luften är frisk.
Måste laga mat idag. Trött på korv.. Hittade en bytta köttfärsröra i frysen, men den är slut nu. Ska göra en sallad med tomat, färsk basilika, vitlök, rödlök, peppar oh salt. Steka högrev.
Vill åxå göra ett ryck här hemma. Rensa ur rabatterna ute, få undan packningshögarna, som visserligen krympt lite, men som är kvar lite här och där.
En hemmadag då, kanske..?
Eller kanske iväg en sväng ändå?
Igår när jag var på stan provade jag ett par walkingskor som visade sig sitta fint på mina fötter. Mina gamla walkingdojjor fungerar, men de är lite för stora och FULA!! De har varit med lite för länge.. dags för dem att bli pensionerade.
De nya, i goretex, bra 'ventilation', bra sula. Jag har smala fötter, lite hög vrist men också hög hålfot - så de flesta skor glappar i hälen trots rätt storlek, och ger dåligt stöd under. Men de här satt superbt! Reebok förstås, det brukar bli Reebok för mig.. Lite nedsatta i pris, från en bit över tysen till 800. Dyrt som skam, men sonen vill ge mig dem i försenad födelsedagspresent.
Tack, söta unge!
Så jag dras till stan.. kanske. Fast iofs är skorna kvar på måndag. De hade rätt många på lager.
Fast idag är det lörda och man skulle kunna ta en kaffe utan tilltugg på nåt fik. Det blev ju inte igår då jag började må skit och var tvungen ta mig hem.
Så..
Ha en skön helg vänner!!!

Ha en skön dag själv, Kaisakavat! Hoppas att du får må bättre idag. Gott att vikten släppt lite! En skön känsla! Men potatis, frukt och gräddglass??? Vad är det? Och framförallt, vad ska man ha sådant till? Kram
Tack, jag mår lite bättre. Solen har nämligen gått i moln!! HURRAAA!!!! 
Ännu inte bra i kroppen och huvudet är tungt, men jag funkar. Det blev ingen tur till stan, jag började greja här hemma - i snigeltakt - men det känns skönt.
Har städat i rabatterna ute. Det behövdes. Skördat några fänkålsplantor som jag inte skött om och som därför är små, men som är GODA. Dumpar endel porslin åxå. Börjar finnas bra med plats i skåpen nu.
Har ingen vidare matlust, och därmed ingen vidare lust till matlagning.
* *
Tankarna cirkulerar kring mina framtidsplaner.
Drömlägenheten
Jag skulle vilja ha en liten tvåa lr enkommafemma, typ 45-50 kvm.
- Litet kök, med plats för ett mindre köksbord och stolar.
- Ett mindre sovrum att gömma sängen i.
- Det stora rummet blir 'tudelat' i funktion. En del där jag 'arbetar', gärna avskärmat med fejkvägg. Andra delen mysdel-socialdel, med fåtöljer/soffa, TV samt elpianot. Ja, stationära datorn också, i kombi med tv:n och ett par bra högtalare blir den inte bara dator utan också dvd-spelare, musikanläggning, mm.
Så sparsamt med möbler som det bara går i hela lägenheten! Få småpryttlar, bara några som är speciella för mig, som trivsel.
Jo just det.
- Balkong! Känns viktigt det där med att kunna bara öppna en dörr och gå ut..
Verkar det som om jag ställer höga krav?? 

Det är gulligt här med ett enda litet rum, men det är inte särskilt 'praktiskt'. Allt är i allt och man kan aldrig 'gå ifrån'. Och lägeheter av 'drömtypen' tycks finnas, kollar olika sajter. Hyrorna behöver inte gå i taket, många ligger på drygt 4000 och upp till 5000. Det är inom ramen, kan funka om jag får bostadsbidrag till min pension, om jag 'får' pension (worse case scenario).
Oj, nu har jag ont i skallen.. Här mulnar det alltmer och småregnar stundvis. Skönt. 
Tror jag tar mig en halvtimme på sängen, med Sudoku..
Kraven verkar högst moderata. Inget storhetsvansinne här inte. Det största kruxet blir säkert att hitta drömbostaden för en skälig hyra. Jag blir inte förvånad om du lyckas. kanske det ligger i luften runt dej? Dina eventuelle demoniska förmågor är säkert till nytta.
Jag håller tummarna!
Haha.. Mina demoniska förmågor. 
De lägenheter som jag kollat på går till folk som stått BETYDLIGT längre i kö än mina fem dygn.. Tålamod.. Men det 'får' ta tid, bara kanske inte SÅÅÅÅ lång tid..
Tack för hållna tummar. 
Kaisa, bäst jag berättar att ett av mina största intressen är släktforskning. Om du mailar mig uppgifter om din ryska förfader, så mycket du vet om namn och platser, födelsedatum/ort etc så ska jag se vad jag kan göra för att spåra honom bakåt i tiden.
det var mycket intressant att läsa om din ryska familj. Ja det händerkonstiga ting men på något sätt är inget tillfällig kanske. Se nu Karin som faktisk harslägtsforskning som interessen..Ja spännande. Och nu bostads tan ker. Helt okaj med 50 m2. Det hoppas jag att du får. Varmen ? Ja nu får vi se. Vi är nu i Gran Canaria. Det var härligt att sitta ute i 25 grader torr värme på kvällen med bra mat men vi kom sent i dag. Har verkligen aldrig haft sol semester på detta vis men vi har hyrt bil så vi kan åke runt. Det är lägg dags nu. Maten är mycket bra. Ost fin. Men åt lite melon oxå ups. Annars växter som interess bougainvillea och nu hibiscus. Fina färger . Måste oxå kolla fåglarna. Det finns många här . Nattl natti och god söndag.
KarinJ - Ojdå. Så kul!
Min pappas kusin som forskade i saken, jag misstänker att han inte var så duktig, men han gjorde iallafall efter bästa förmåga. Det är rätt länge sen - och han är död nu - och jag kan inte bedöma ifall det skulle vara lättare eller svårare att få fram uppgifter nu, jmf med då. Kanske 80-tal när han höll på och försökte..
Iofs tänker jag att folkbokföringen i Sverige ju har varit gedigen - och någon anteckning kan finnas i kyrkböckerna i Överkalix om denne man. Han gifte ju sig sedermera, och fick flera barn, så 'fanns' i registren gjorde han. Ofta skrev ju prästerna nån liten anteckning kring personer, eller??
Folkbokföringen i Ryssland var inte lika gedigen.. Sverige är världsunikt på det viset. Och det var ju där det hela stöp för vår släkting. Alternativt var farfarsfar på vandring och aldrig riktigt bofast i Karelen. Alternativt har jag en hel DRÖS med tre- och fyrmänningar - 'äkta och oäkta' - där borta, som jag borde lära känna. 
Pappas släkt här är för övrigt minimal. Ett par av farfars syskon fick aldrig barn alls och pappa t ex, har inga syskon.
Vi vet just inte något alls om farfarsfar. Inte vad han hette innan han tog sitt svenska namn, bara ungefärligen var han kom från (Karelen är stort).. födelsedatum betvivlar jag vi vet, e t c.. Men jag ska höra mig för. Vad pappa minns och om det finns nån släkting kvar som kan ha sparat några fakta. Hans svenska namn vet jag förstås. Lars, och så samma efternamn som mitt.. 
Det vore faktiskt lite roligt att veta mer. Jag har några smycken, ringar, som är speciella för mig. De markerar mitt ursprung. En norrbottensring i silver, vars utseende och dekor är historiskt kopplad, sen har jag också två ringar från finska Kalevala i brons, för att erkänna den del av mig som kommer därifrån. Så lite nyfiken verkar jag vara.. på nåt sätt har det betydelse, om än inte avgörande. 
Oj, där skrabblade jag loss igen. Huvet jobbar.. 
kajak11 - Roligt att du tycker min lilla anekdot var intressant. Det handlar förstås om myter, men lite roligt är det.
Gran Canaria - härligt! Önskar dig en supersemester!! Och lite melon må väl vara en väldigt 'snäll' utsvävning. Ät och må gott! Och berätta vad som händer!
Ja, naturen varierar sig mycket. Skulle också gärna kolla på sånt när jag reser. Jag var i Marocko för en tid sen, och fascinerades av deras planteringar. Förutom växter som jag inte sett förut, fanns t ex Pelargoner som häckplanta eller buske - höga, i full blomning! När jag var i Miami, USA för 11 år sen, så stod jag i en trädgård vid ett högt träd som en slingerväxt slingrade sig upp i hela vägen. Slingerväxten var en Gullranka med jättelika blad och trädet var en Monstera! 
Tittade förut lite på en sajt som sålde hiking-resa på Teneriffa, för nybörjarvandrare, och det verkade jättefint.
Det känns som om jag mår bättre idag. Definitivt ny luft, svalare och klarare. Har sovit som en stock, somnade nog innan jag hade lagt huvudet tillrätta på kudden..
Fortsatt pyssel idag. Kanske ett allvarligt ryck med uppackningen, det får vara nån måtta på ineffektiviteten..
*
Igår gjorde jag oopsies enligt MickeA's recept, med 6 ägg, en burk philla, 1 tsk bakpulver och 1 msk fiberhusk. Hackade fint vitlök och 'blast' från mina nyskördade fänkålplantor. (Separera äggen, vispa/rör gulorna med phillan, husken och bakpulvret och vispa sen vitorna för sig till skum. Rör ihop smeterna hyfsat direkt.. husken får gulesmeten att tjockna och då blir det lite svårare att blanda. Grädda i 175 grader i 25 minuter)
Tippade upp brödkakan när den var klar, uppockher på galler. Bakplåtspappret släppte lätt. Jag gjorde allstå inte portionsbröd, utan bredde bara ut allt i långpanna och skar bitar när det var klart.
Jeeeeeeeeeeze, så goa! Har just käkat två oopsie-mackor till frukost, den ena med leverpastej och gurka och den andra med salami och tomat!
Tidigare har jag tyckt 'sådääär' om oopsies. Äggiga och mesiga. Men nu, med husken i, så blir det superbra.
Skulle bli helt underbara smörgåstårtor med dessa oopsiesar som stomme!
Rekommenderas!! Till bjudmat - wow!

Blir ju riktigt hungrig när jag läser… Jag som inte tänkt äta mer idag!
Jag har aldrig testat att göra oopsies. men jag köpte philadephia vitlök och örter igår utan att riktigt veta varför. Nu inser jag att det var för att jag hade läst här 
Haha.. Vad bra att ni har aptit!! 
Jag gjorde en gulaschinspirerad gryta igår kväll. Och hade tänkt göra en ny omgång oopsies. Men det senare får bli idag istället.
*
Ytterligare ett par gh minus på vågen, ser det ut som. Och då åt jag endel saltlakrits igår - och annat kh-mojs - samt gick en power walk på motionsspår.
Lite irriterad på RunKeeper. Jag använder den mest för att mäta sträckorna jag går, men igår mätte den tiden men inte avståndet. Påstod att jag gått 340 meter, haha.. när jag hade gått nån halvmil.
Utvikning..
Efter att ha gått en stund mötte jag en s k springfjant. Med 'rätt grejjer och fläshigt pannband' och inte minst: 'den rätta kunskapen'. Spåret är 3-4 meter brett, ibland bredare - skidspår på vintern - och och går runt ett berg i skogen.
Jag gick längst ut på kanten, så han hade gott om plats för honom att ånga förbi. Men.. Han blev skitpurken för att jag 'gick på fel sida av spåret' (vänster), snäste åt mig och gestikulerade och markerade att han minsann ville springa där 'de rätta trafikreglerna för motionsspår' säger att han har rätt att springa. Alltså: högertrafik. Han hade alltså 2,5 meter MINST till sitt förfogande på andra sidan om mig, men nejj det gick verkligen inte!!
Jag fnittrade till.. förvånat. Men flyttade inte på mig.. Jagmenar HALLÅ!! Och jag hann inte heller typ. Han styrde om och blängde när han passerade.
Nån minut senare mötte jag Niklas Johnsson, vår lokala skidstjärna som varit med i skidlandslaget och som spåret vi gick/sprang på är uppkallat efter. Han klarade sig fint med de minst 2,5 metrarna till höger (och hade för övrigt dubbla utväxlingen jmf med springfjanten och tjugodubbla jmf med mig.
).
Hurraaaaa!! Jag FÅR gå på fel sida i skogen!! 
*
Idag drar jag nog ner på stan och köper gå-dojjorna jag hittade.
Jag mår bra. Är hungrig. Skar ihop den där tomat-basilika-vitlök-lök-salladen nyss. Frunch-kost-tajm.
Hej du.. Missat denna tråden men nu har lunchtimmen gått åt till att läsa ikapp… Blev en del… Men nu är man ju med och kan läsa allt eftersom… Heja på!
Micke A - Ååå.. Roligt att hitta dig här! 
Inget litet jobb du gett dig själv, om du tänkt hänga på i denna tråden.. Du har säkert redan märkt, att här råder en enda röra.
Det händer emellertid att vi snackar lågkolhydratkäk.. 
Hoppas du hann äta på din lunch!
*
Har just tagit plåt oopsies ur ugnen.
Hela dagen hittills har jag sett smörgåstårta för min inre syn. Tänker göra en av det jag har hemma. Det blir leverpastej, salami, ägg, en märklig mimosa-legym-röra, ostrullar, tomat och gurka, typ..
Glöm ej Biggans böcklingpastej… 0 kolhydrater i den… Det du..
Tänkte just på det tipset. Eftersom jag kollar din tråd och din blogg då och då.. Biggans böcklingpastej har jag aldrig stött på, men kanske den finns i hyllorna på affären.
Tyvärr är jag allergisk mot fisk numera, verkar det som. Kanske inte alla fiskar, men jag har blivit feg efter alla spyattacker..
Men det finns förstås alternativ. Tänker just nu på t ex mjukost med rökt renkött.. 
Min tårta blev god. Jag är MÄTT! Men saknar en ingrediens med mer sting än min 'snälla' salami och lite för snålt tilltagna leverpastej. En kontrast till de milda smakerna i övrigt.
Nästa gång, så..
Tre timmar senare är jag fortfarande MÄTT. Gillar inte att vara proppmätt, sur på mig själv.
Sur på mig själv åxå för att jag har klantat mig. Hade lämnat en spisplatta på, vilket jag inte visste.. och la ett glaslock där. Gick ifrån köket och KRASCH!!! Explosion och glassplitter överallt. Jag typ grinfärdig. Min gulasch som stod bredvid med locket på glänt måste tyvärr slängas bort.
Smörgåstårtan hade jag dock just hivat in i kylen! Puh! 
Det har tagit tid och ork att städa bort det och fortfarande hittar jag små små flisor här och där.

Men det går nog över snart. Surheten.
Jag och jag brukar för det mesta komma överens jue..
Glömde min lax i ugnen när jag satt och funderade vilka tröstens ord jag kan tänka mej åt dej. När dylika katastrofer händer mej brukar jag tänka "det var meningen". Då kan det betyda att jag inte ställt undan ett fint glas, utan har låtit det vara vid bordskanten så jag knuffat till det med armbågen. J
ag får liksom straffet för min lättja.
Nu kom jag inte på vad man ska förklara glaslockets förstörelse med. Men du har kanske kommit över det värsta när st
ädningen är gjord. Synd på gulaschen!
Snälla du! Tack för omtanken.. 
Kan inte tänka mig att du förtjänar några kraschade glas eller övergrillad lax. Så jag tror jag nobbar din tes. 
Jag kom på ett bra sätt att trösta mig själv. Ställde resolut bort fådda burken med Gevalia som jag nött på sen jag kom hem.. av snålhet - och sprättade istället nya paketet Zoegas Dark Temptation.
Jösses, så gott! Alltid samma feeling när jag återgår till DT.
*in heaven* 
Värsta proppmättnaden kan ha gått över. Puh!
Nu är frågan: Ska man följa nya Dallas - eller inte?
Tror jag slår på TVn.. och känner efter..
* *
Undrar: Har ni problem med KIF i dessa dagar. Errormeddelanden och låsningar?
Ibland funkar det inte - och jag har lite svårt att avgöra om det är min dator - som har nåt annat tjall i sig just nu och som jag jobbar på att lösa.. - lr om iFokus också krånglar.
Jag har också probelm med sajten, får meddelanden om script som går långsamt etc. Upplever dock mer problem på min mac än på den pc jag har på jobbet.
Aha.. Ja, då vet jag.
Mitt andra datorproblem: Jag har kört Google Chrome länge och det var ett riktigt lyft när jag bytte till det från I Explorer för några år sen. Men har som sagt haft problem på sistone, internet hackar och går skittrögt. Har verkat som om Chrome krockar med andra program, pluginprogram som kör reklam och vissa spel på fb, t ex.
Igår ledsnade jag på att försöka fixa - och dumpade Chrome. Istället kör jag Mozilla Firefox. Har kört det förut och funnit det pålitligt, vilket även nu visar sig vara ett faktum. Wow - rakethastighet!!! 
*
Mår bra idag. Vaknade för nån timme sen och kände mig utvilad. Klar i skallen. Skönt..
Har druckit kaffe med smör och börjar bli lite småhungrig. Men minnet varnar om övermättnaden igår, så jag drar på det. Oopsiesar mättar väldigt mycket, får passa mig. Äta riktigt långsamt så jag hinner känna hur mätt jag verkligen är.
Halva smörgåstårtan är kvar..
..men en andel blir frukost om en liten stund.
har problem med telefon och sitet. Men skrivar kort på wireless nu. Häftig varmé här. 35 grader på kvällen. Cirogens värma frå Nordafrikaochdå blir fisken borte. Har set parakit och fåglarna måste jagkolla. Har smakt lite melon men inte glass än. Svårt att lade bli. Men man svettas konstant. Annars bra.
#193 - De lyder som om du er fint! Så bra! 
*
Sådärja. Kh-neddragning genomförd.
Inga stora förändringar - bara skippat choklad och lakrits för ett tag, kände mig ändå rätt leds. Inte för att min konsumtion har varit stor, nån bit här och där.
Äter fortfarande lite frukt, t ex. Potatis har jag inte hemma.. inte ris heller.. men kan tänka mig nån mindre dutt nån gång. Summan blir dock neddragning.
Seg igår, men idag ngt piggare, så jag gissar den lilla anpassningen är över, i stort sett. Jag tror det är bra att ligga inte jättelågt, men heller inte högt i kh. ca 30 g kanske - med variation uppåt och neråt, inte petnoga.
Mitt egenligt viktigaste mål är nog att bekämpa inflammationer, VAD jag äter är att tänka på.
Använder bl a kostdoktorn som inspiration här..
Har börjat snegla mot höstgarderoben..
Det verkar ok. Min snygga mörkgrå långbyxor - secondhandfynd i superkvalla - sitter väldigt snyggt, tack vare tappade kilona. Inte längre lite för tajt som i våras.
Annat finns, som är helt ok.
Ingen särskilt glamorös uppsättning kläder, men de funkar.
Och tänk om jag kommer mig för att sy av de snygga tygerna jag köpt..
Skulle egentligen ha en svart lågsko med lite klack, så även skobeståndet är i hamn. Ska hålla utkik på second hand och rea. Det brukar gå vägen. Kanske tar jag mig en tur i em, en second hand finns på vägen till 'mitt' motionsspår.
*
Städar.. Det behövs. Börjar komma ner till själva dammet, flugliken och spindelväven som samlats medan jag varit borta. 
Ska bli skönt att få rent och fint.
Du låter energisk! Lycka till med att få det rent och fint. Inget är så upplyftande som att njuta av ett städat hem. Det goda samvetet förhöjer känslan.
Ja, så är det. Städningen kom en bit på väg (dammsugning och torkning av golv kvar) men sen dök sonen upp och vi har surrat och löst lite problem åt dottern, som måste göra några smårep på sin bil.
Kommer bli mkt billigare än hon befarade. Alltså dotter = glad!
Och när ens ungar är glada - då mår man själv bra.
Sonen fick med sig en stor form lasagne.
Vi bytte bil - jag ska åka med hans bil till verkstan imorgon, när han jobbar, i grannstad och inte hinner själv. Sen behåller jag bilen - som är betydligt större än min i lastkapacitet - troligen till och med söndag, då jag hoppas äntligen få till det där med loppis…
Hänger på ork och på väder.
*
Inte ett skvatt sötsug än, trots att det inte blivit många kh idag.. Funderar på att vispa ihop hälften köpesgräddglass med grädde och sen ha i lakrits, men det får bli en annan dag. När jag är mer sugen än nu.
Glömde äta lite för länge idag, men nu är maggen full av smörig äggröra med diverse grönfoder.
Hade tänkt ut och gå, men blev lite sömnig. Kanske senare.
Märkligt att det kan gå så fort att avvänja sig från socker. Mår fint. Och än har inte nåt sockersug slagit till. Glassen ligger alltså kvar i frysen. Valde istället ett paket renskav när jag gluttade in där. 
Tog paus från promenerandet igår. Egentligen tror jag det var bra med en vilodag - jag har ju den där tendensen att ta i lite för hårt och idag känns kroppen bättre än igår.
*
Ikväll är det planeringsmöte med lokala JAK-bankavdelningen. Ska bli intressant. Hoppas få bli skickad på utbildning, möjligen till våren. Tänker bli expert!
Trevligt folk i vår ansvarsgrupp - problemet är fikat. Becel margarin (som vi döpte om till Bequerell), ljust bröd, marmelad, lättmjölk.. Vissa i gruppen protesterade - lilla jag låg lågt - men fikainköparen har inte än fattat galoppen.
Skulle man ha haft med sig en helstekt spädgris att ta fram när de andra brer mackor? 
Eller inte. Jag äter innan istället. Fast kanske man tar med en skvätt grädde till kaffe..
Invägning fredag morgon: 77 kilo blankt
Det är nästan tre kilo mindre än i våras.. då jag till min stora förtvivlan snuddade 80-strecket. Det skulle vara fullkomligt underbart om detta fortsatte. Och hoppas gör jag, medan jag nästan håller andan. Det brukar ju vända och gå uppåt igen..
Orsaker? Egentligen borde jag inte summera nånting. Det här kan vara jättetillfälligt och imorgon när jag ställer mig på vågen så har jag gått upp igen. Men det är svårt att låta bli..
Konstaterar följande:
Mindre mat, mer kh, samt L+L
Möjligen är lite grann ett vätskesläpp, men jag tvekar. Igår åt jag faktiskt lite mer kh igen, men ligger iaf under 30 g. Jag envisas nämligen med filosofin: "Det är noga, men så j-a noga är det INTE. 
Återstår att se fortsättningen.
Fast jag kollade lite i minmat. Jag äter inte alls så lite.. utan mer typ bra. 
Typ 1600-1800 kcal. Bra fördelning, trots kh-mängd.
Haha, gillar din "så noga är det inte-filosofi"! Skönt att vågen rör på sig.
Jag tror att det är för att du mår bra, även om det är att förenkla lite väl mycket. Den där tyngden du hade på axlarna ang huruvida du ska flytta kanske vägde ca 3 kilo? Som sagt, vet att det inte är så lätt, men tror personligen att det spelar in mer än allt räknande och vägande och listande gör gällande.
Oavsett hur eller varför, grattis!
Tack! 
*
Jag skulle ju ner på stan idag.. Posta ett brev, bl a. Men blev jättetrött!
För jag råkade börja sammanställa mina ekonomiska förehavande, inkomst-utgift, ni vet, och det tog en stund. Kunde inte hitta en viktig räkning som jag visste fanns här, men den visade sig ha trasslat in sig i CSN-bibban. Massor med räkningar denna månad, känns det som. Både bilskatten och CSN utöver de vanliga - blääää!!!
Men det går runt, jag kommer ha pengar till mat och till ett par skor om jag vill. Och ändå inte kris-snåla och ändå spara en liten slant.
Spara är ett viktigt mål. Ska ha en buffert (för tandläkare och annat oförutsett äckligt), men sparar också för flytt, jue… 
När den nu kommer ske..? 
Livet är allt en underlig grej. För ett par timmar sen kommer kompis med sambo hit för att dricka kaffe. Kompis sambo:
"Vill du följa med till Prag på onsdag?"
"Ja!"
Trodde frågan var felställd, eller på skoj.. men nej. Det var på allvar. Mitt huvud fullt med frågetecken. What? Hurdå? Kostar?
Kostar gratis, jag hänger bara med - resa och övernattning betalt. Mat får jag stå för själv, fast inte helt.
En fullständigt übercrazy tur. Företagsbestyr och hemhämtning av 1 st flickvän och diverse grejor. Vi åker alltså BIL med kompis sambos kompis - som har viss finansieringskapacitet - genom Sverige, över Öresundsbron, genom Danmark, Tyskland, stannar troligen i Berlin.. fortsätter och är framme i Prag.. typ när vi är framme. Typ fredag.
Stanna ett dygn i Prag, sen hem igen. Tre i bilen ner - fyra i bilen hem.
Galet! Det blir mycket tid i bilen på kort tid, men vad gör det?? Ett gratis spontandygn med trevligt sällskap, i Prag, tvärglutta på Berlin, bila genom del av Europa (får väl sova sträckan Piteå-Stockholm, som jag kan utantill) med endast lite fickpengar och pass.
Eller tja.. En väska med tandborste och pyjamas, ett ombyte kläder.. samt typ fem kilo ölkorv, lite frukt, samt vatten. 
Det är värt bilsittandet! Det är så crazy att det inte går att säga nej!! Lite som när man var tonåring.. men bättre.
'Visste väl' att det fanns nåt skäl till att jag inte burit ut extraväskan i förrådet än!! 

Ibland öppnas möjligheter. Vilket trevligt äventyr! Och märker du att du är snar att hänga med på olika upptåg nuförtiden? Barnvaktsmoster, pragresor… Tydligt att du mår bättre och i högre utsträckning vågar lita på din kraft. Så skönt!
Nej, det går inte att säga nej! Vad härligt! Lite avis
Så söta ni är. Visste att ni skulle förstå 'grejjen'… 
Ja, jag blir lite tagen av hur plötsligt alla möjliga 'fönster' öppnas, när man minst tror det. Jag kom ju just hem.. och tänkte väl att nu händer INGET på typ EVIGHETER!!
För det är ju vad jag är van vid.
Men så händer saker i alla fall. För er också, helt säkert, men man vet inte när..
Och visst lägger jag märke till hur mycket mer jag orkar. Jag har ju alltid VELAT, det är såhär jag är egentligen. Men kapaciteten har inte funnits. Nu är jag såpass mycket bättre att jag kan svara JA utan att tveka! Visst, sen kommer eftertanken - Hm.. var är haken..? Men den reflexen har inte med nuet att göra.
Och jag kommer ha manligt förkläde, haha. Bra kompis. Fast hans sambo tror att det är jag som är förklädet.. 
Det gör inte ett skit att jag kommer bli trött och kanske få ont av att sitta stilla länge, varvat med mycket gående. Jag återhämtar mig ju förhållandevis snabbt så länge jag har Lio:t. Får ta till en dos värkpiller vid krisläge bara - och vila ut efteråt.
Lagom crazy - ja tack!!
Förresten.. när jag nu ändå är igång. Fick också ett annat erbjudande. Det är inte helt gratis, måste betala resan själv. Thailand i två månader med gratis boende.
"Vill du följa med?"
!!!!????
Annan kompis till personen som drar med mig till Prag, etablerar företagskontakter där borta - och har ett hus till förfogande när han är där. X antal rum, kök.. ja rubbet.
Men jag kan inte följa med. Det går inte. Kommer bli från november och över årsskiftet - och då kommer jag ha FK- och läkarjox att mecka med.. Och jag har inte pengar till resan.
Det hade verkligen varit CRAZY häftigt det också, fast på ett helt annat sätt.
Synd, men jag surar inte. Det är himla bra iallafall. 
sittar på La s Palmas lufthamn och väntar på c Låter.mycket roligt och bra med Prag
Här går det undan i hissen!
Idag blev Prag-resan inställd. Paret vi skulle åka med har barn, som skulle vara hos släktingar under tiden. Men släktingarna har fått förhinder och barnen kan inte vara där.
Så kan det gå!
Men det är ok. Det dyker upp annat kul. Och dyker det inte upp nåt så får man väl hitta på nåt själv. 
Jag har haft en halvtrött dag, men ändå gjort en massa. Nu tänker jag gå in i sån sorts coma och bara existera.
Hoppas ni har det bra! 
Hej Kaisakavat.
Det var tråkigt det inte blev av med Prag turen då, men kanske något annat dykar upp??
Bra, mycket bra med vågen. Ja, kanske du har ätit bra och lagom hela sommeren?
Då är semestern slut här. Första veckan med maten enligt LCHF gick bra, inget viktökning och jag hade men det var för mycket frestelsar i annan vecka i Gran Canaria
Vi åt bacon, ägg och ost, omelet och lite korv till frukost och enkelte små biter grape till för min del. Inte lunsj men lite nötter (men saltade nötter…hmm.)
Då blev det kvällsmat: Sallad, lite fisk och kött och mycket ost, aioli, och annat såser.
Men det var nog alkoholen ochså…..Lite vin, och lite irish coffee (men dom hade socker i grädden tror jag.
Vi pratade med mycket trevligt par från England som hade gått i 5 timmor i bergen.
Det slank ner en enkelt glass och en pina colada på en hel vecka. Och annars blev det kaffe med mjölk. Men enstaka små melonskivor och lite fruktskivor..tja.
Men det gir viktökning på 1,5 kg. Säkert mest vätske. Men kanske ochså grundet att det inte blev så mycket motion. Det var 35-36 grader i början av veckan grundet vindar från Sahara, och det ger ca. 10 grader högare temp. änn vanligt. Dom säger att det inte brukar att bli så varmt.
Så det viktnergång jag hade innan semester är borta, men det kanske blir bra igen, när vardagen börjar.
Har konstaterat att sockertrången inte är stor, men magen reagerer kraftigt på dom förandringer som var här.
Vi hade tänkt att vi skulle gå ture i bergen, men det blev bara lite ture då.
Det blev moln torsdag och fredag och vi promenerade då några ture.
Jag simmade i poolen och sedan blev det lite övelser på balkongen, men aldeleles för varmt
Åkte på utflukter och svettas rejalt. Det var mycket vackert i bergen (San Bartolome och Rocque Nublo) och det var lite spännande att åke i lilla hyrt bil som stannada på toppen då den inte kunna åke mer grundet varmen och bromsarne….men vi förtsatte efter paus. Det var små krångliga väger och dom var smala. Lite farligt i början….och hastighet var då bara 30-35 km. i bergen när man steg upp.
Fågelkoll. Såg papegojar och härfågel och någon ryla tror jag.
Annars inte så mycket djur. Vi var inte i djurpark.
Blommar: bougainvillea, hibiskus, kaktus och spansk margerit var det många av. Annars palmträd och olivträd i bergen.
En mycket annorlunda semester änn vanligt och trevligt med avslappningen.
Vi var hemma i Malmö kl. 1.30 och sambon åker med flyg til Bromma kl. 20 i kväll grundet jobb i Södertälje till och med september.
Och nu motionsrunda i dag.
Trevlig söndag.
Låter som en mycket härlig semester. Och du verkar glad och nöjd, det är det bästa!
Tror som du att dina kilon kommer försvinna fort.
*
Jag har gjort renskavsgryta (enkelt, bara med purjolök, tomatpure och grädde.. och ja, kryddor). Och en omgång oopsies.
Funderar allvarligen på en sorts dessert på oopsiesarna. Tänker.. Om man skär ut bakelsebottnar/tårtbottnar, penslar dem med olja och duttar i lite socker (sukrin/stevia för den som vill). Då har man bakelse-/tårtstomme.
Inuti, mellan bottnar, kan man ha färskost hopvispat med grädde och ngn smaksättning, förslagsvis vanilj, kardemumma eller kanel. Och så vispad grädde och bär eller frukt ovanpå, rostad hackad mandel.. eller vad man nu gillar.
Får se om jag ids.. 
Tack, ja, det var verkligen fint att få uppleva så mycket.
Det låter och så att du mår mycket bra nu?
Tänkte om det var mammas familjs gener med att vara utomlands och uppleva, som går gennom….ha ha. Hennes bror och systra flyttade stort set alla till utlandet.
Men varmen var svår i blandt, och det gick inta att springa hade jag tänkt hemifrån. Dom flesta joggade i lagom tempo men i 27-28 grader eller mer…då….
Det var annars bra att man kunna kliva ner i bikin utan för mycket stor mage….i år.
Hu där var många som var väldig stora på hotellet. Verkligen stora..och ja, jag hade svårt att lade bli att tänka att om dom nu inte åt bröd, croissants, desserter och ris eller pasta då….
Men faktisk åt dom ochså mycket av många ting i buffeten till frukost och kväll.
Men sedan så tänkte jag att det gjorde jag ochså då jag var ung….
Vi har möjligen vunnit en resa til Fuerteventura om det inte är falskt. Blev ju stoppad av någon typ timeshare folk. Det var läskigt, men vi tänkte att om vi inte skrivar under på något så kan det inget hände. Och dom försökta att sälje et koncept med et visst antal resor i lägenhet under 6 år, men man kunne välje veckor och land hur som helst.. Trode då att vi var villiga att lägge 6000 Euro, med 2o pct. kontantindbetalning (??) Ja, det var lite konstigt hur det såg ut, men vi hade inte tänkt att göra något och klart inte betåle. Har ju inte pengar heller, men uanset.. Det blev då en veckas semester i konkurrencen. Den bestod inte i något som helst. Hmm.
Tänka, det blev faktisk 4 gångar att någon stannade och erbjöd en konkurrence med samma tema…….he.
….
Oj det låter bra med maten. Jag har inte provat Oopsies änn.
Har inte hittat ut av något bra med fiberhusk, det blir klumpigt när jag försöker.
Men renskav och villt kött i skav är jag helt tokig i!
Har handlat i dag, det blev en stor portion mat så det finns mat för två veckor i all fald. Det blev kyckling, nöttfars och broccoli, blomkål, grädde, iceberg sallad (billlig nu), rysk yoghurt och lite skinka.
Om jag blir sugen och det får jag absolut inta för kilon är borta…..då blir det iblandt vispad grädde med bär, eller vispad grädde med lite kakao i (den bitre kakao, typ) Det med kardemumma, vaniljpulver eller kanel låter ju bra.
Har du provat att göra glass utan socker eller stevia??
Men ja, det har känns bättre här senara på dagen. Magen mådde inte helt bra, tänker det var dom irske kaffer med lite socker i, och att det var alkohol.
Faktisk var sambon ochså utkört i går, så vi stannade på flygplatsen i Las Palmas i god tid i går. Då var vi ju i närheten av toilet ochså (!) Men jag måde rimeligen i går, men åt ju inte så mycket. Där var inte så mycket på flyget, så vi hade god held med LCHF ladning till frukosten.
Jag tror att jag reagerer på sockret i magen. Kanske blir det så att om man nu inte äter det så ofte mer, eller stort set aldrig, då reagerer magen. Det åar ju svårt att hitta mat helt utan socker - om man söker pålägg så många av den slags incl. leverpastej är out nu.
Det var tufft att springa i dag men det blev bättre efter någon kilometer, och kroppen verkar att komma i sit gamla "jag". Det blev inte helt så långt som jag brukar att springa i helgen, men vi har ett lopp på onsdag med firman i Köpenhamn (5 km.) och sedan skall jag myse springa i morgen på lunchpausen med kolleger, så..
Har just läst kostodoktorns you tube video med Peter Attia. Det var interessant att se att man kan träna mycket långdistans på lavkarbohydrat kost (faktiskt på typ 30 gram per dag). Jag holder med om, att det kan funka på långdistans idrott men om man skal göra något mycket snabbt då kan det kanske vara svårt at nåstan nolla kolhydrater. Vi hade bra dagar med minus lunsch båda när vi var i kajak och när vi var på ture. Men vi åt tapas en dag sent på eftermiddagen på Gran Canaria. Men då blev det bara lite ost och vanlig sallad till på kvällen.
Nu strikt LCHF igen, tror att jag blir på max 20 gram om dagen vanligt, med enstaka utsväng
Man mår ju så j…bra med denna kosten, motion eller inte. Det skulle nu då bara vara en fjelltur i september, men det får jag sitta och drömma om. Har inget tillgoda nu
kajak11 - Vilken berättelse - tog en bra stund att läsa. 
Hoppas det går bra att landa i vardagen efter allt härligt under ledigheten!
* *
Det känns verkligen som om semestertiderna är över!
Regn och rusk! Blåser och är så fuktigt att det känns jobbigt att andas. Jag mår pyton och trots att jag sover någorlunda i timmar, så sover jag inte med bra kvalitet och jag känner mig trött, trött, trött. Lägger jag mig ner, eller bara stänger ögonen, så känns det som om jag somnar direkt.
Inte bra.
Längtar efter hög klar höstluft igen.
Sen har jag ätit rätt mkt mejeri i helgen. Det bara blev, bortbjuden två gånger och dessutom testade jag glass här hemma. Kanske spelar det in för mitt mående, vet inte.
Annars har jag god mat tff.
Stekte två kilo kycklingfilé igår, kort datum på coop = billigt, som jag först hade haft i marinad några timmar. Det blev jättegott. Delade bara filéerna i typ tre, så bitarna är rätt stora. Stekte i gjutjärnspanna i smör - stekytan mums och köttet inte särskilt torrt.
Till det: Tomat-, lök-, basilika-, olja-, vinäger-, svartpeppar-, saltsallad.
Och en broccoligratäng.
Har också renskavsgryta kvar. Frös in hälften.
Och bacon och oopsies och.. ditt och datt och kaffe och grädde i kaffet.
Jag är RIK! 
*
Och apropå 'rik', så har jag börja lägga ut fina beg. böcker på Bokbörsen. Kanske kan jag få in några kronor där.. istället för att bara ge bort till RK och div. löst folk hela tiden. Har även annonserat ut endel på Blocket. Böcker och några grejor.
Hoppas på napp. 

ALLT jag eventuellt får in på grejförsäljning, går till flyttsparkontot.
*
Skitmåndag i övrigt.
Jag vill må bättre än såhär. Kanske orkar jag laga en byxfåll om en stund, kanske inte.. 

Ja, det där med att sälja sina grejer kanske inte är så dumt! Önskar att du snart mår bättre!
Tack! 
Mánga bäckar smá………
Jag får försöka att fatt mig lite kortare:-) Men tack för att du läste med och andra i tråden. Pennen flöd över……ups. och ursäkta.
Hoppas att det blir rejalt fint höstväder ja, och att du mår bättre då.
Det är helt säckërt att man inte mår bra i det fuktiga väder. Men din mat låter helt i topp.
Det blir helt topp med begagnede böker.
Sov nu verkligen bra i natt.
maria6 - Ja, det är så man tänker.. Kanske, kanske.. 
Kajak11 - Haha.. Ingen fara, det var ju roligt att läsa. Bara som jag är jättetrött idag. 
*
Tröttheten sitter i. Har virkat ett större antal varv på barnfilten jag gör, men nu vette 17 om jag ids göra mer av den här dagen.
Zzzzzzz…
God natt alla!
Bra igen Kaisakavat.
Du gör ju ochså mycket med barnfilter ochså.
Sov gott!

att sälja undan är skönt. Vi sålde på baklucke loppis i lördags, fick in över 1000 kr tillsammans
. Barnen sålde bort gamla leksaker och vi sådant som vi inte använder längre men inget fel på och svårt att slänga.
Pengarna har vi stoppat bort till semester eller om vi vill göra något annat kul under vintern.
Tråkigt att det inte blev någon resa Prag som är så fint, men allt har nog sin mening,
Hoppas du fått sova bättre inatt!
Ha en underbar dag alla 
God morgon!!
Sovit, men inte helt bra sömn. Och knasiga drömmar som handlar om att aldrig komma dit man ska fast man kämpar. Stel och öm i kroppen.. har nog jobbat hårt inatt.
Vaknade vid halv 8, till en grågrågrågråååå tisdag. Men det blåser inte som igår, alltså förbättring!! 
Igår upptäckte jag några fina sallatsknippen ute i pallkragsodlingen. Trodde det var ogräs som växte där och hade gett upp p g a sniglar, m m. Men sniglarna tycks ha rännt vidare och sallaten ser fin ut.
Idag: Ska skaffa ett par banankartonger.. till att lägga böckerna jag reg:at på Bokbörsen i. I annonsordning. Och göra ärende åt dottern, inte glömma.
Gott kaffe, det här!
Hoppas ni har det fint!
Gaaaaaaaaaaaaah!!!!
Hjälp gärna till nu, vänner.. Har ni varit med om nåt liknande?? Helt otroligt!
VARNING FÖR HÖG ÄCKELFAKTOR!!! 

I morse när jag svassade från sängen mot badrummet, så trampade jag på nån litet och mjukt.. Hade inte glasögonen på mig, men såg det var nåt vit-aktigt.. så jag gissade på nån grönsaksrensgrej, eller nåt från trädgården, eller en ostsmula.. men tyckte det var mysko konsistens ändå. Funderade inte så mkt, men typ.
Änyouäy:
Kom hem från stan för ett par timmar sen. Bestämde mig för att packa iväg böckerna jag hållit på och reg:at för försäljning - och lyfte upp en trave. Under den understa - en hel jävla massbefolkning med maskar!!! Såna där äckliga vita feta äckel-päckel-maskar som ibland finns i komposttunnan om sommaren när det är varmt länge.
Jag panik!!!
Kollar soporna - inte en enda mask där, nähä!? Lyfter upp och vänder på ALLT i lägenheten: Under och bakom de flesta saker, t o m under hallmattan - Maskar i mängder!! Som sticker åt alla håll när jag lyfter på saker. Jag har städat som en idiot, hittar maskar bara på golvet, ingenstans över golvnivå. Faktiskt ingen mask på toa och heller ingen i köket (fast ett par var på väg). Ingen 'ny' mask har heller visat sig nu på en stund, efter idiotstädning, men jag känner mig halvt i upplösning ändå!! Vill bära ut ALLT jag äger och tända eld på skiten!! 

Jag har sökt efter orsaker/källa till äckel-päcklet, men hittar ingen!!! Hittar inga gamla (av grannars katter insläpade) lik nånstans och som sagt: i soporna var det helt maskfritt (tro mig - jag har kollat noga).
Dammsugarpåsen, trasor och alla soppåsar, m m, som jag har använt under städningen är utburna till soptunnor. Sakerna härinne dammsugna och torkade undertill. Har t o m vädrat och vålddammat alla sängkläder av pur nojja, fast de är helt rena. Och sanerat hinkar och dammsugaren.
Igår fanns här inte en enda mask. Flyttade ju på saker igår och såg inte till en enda en. Jag har ganska mörkt rödbrunt golv - så de hade synts.. Hallmattan hade jag ut för rejäl dammning igår kväll och inte en mask syntes till då.
De har invaderat min bostad under tiden jag sov!! Hur creeepy känns inte det!!??? Och tänk om de kommer tillbaka.. eller ja, inte samma maskar, men en ny hord!? Buuuuuuuuuäääääääääh!!! 
Men vänner. Vet ni nåt om sånthär?? Vad beror det på?? Vad händer??
*
P.S. Spindeln som bor under sängen - upptäckte den under saneringen - får bo kvar..
Förmodligen något kadaver som ligger gömt någonstans typ en mus som katten släpat in. Larver helt ofarliga och dör i brist på vatten/mat.
Annars så är det ju faktiskt perfekt LCHF-mat 
OCH DÄÄÄÄR tog jag livet av en eftersläntare. Svinalängorna är inte bara en mycket bra bok (och film), den är också ett utmärkt mordredskap!
Passande titel..
..?
jansan - Å jösses!! Jag har väldigt liten lägenhet. Och jag har städat som en galning och hittar inga lik.. 
Tack för den delen av det du skriver som är tänkt att lugna ner mig
, men det är äckligt, äckligt, äckligt - vill INTE äta upp dem! Och de dör säkert..
Men.. Det är KÄLLAN till dem som oroar mig. Inte larverna i sig.. 
De klarar inte av att krypa många metrar. Förmodar det är vanliga fluglarver sk maggots. Används faktiskt med framgång inom sjukhusvården då de är effektiva på att rengöra bensår etc. De äter bara dött kött så absolut ofarliga.
Ja, när du säger det så liknar det maggotar.. Fattar att de är ofarliga. 
För några dagar sen så fick jag in en jätteläbbig fluga - stor och konstigt envis. Kanske den la ägg nånstans härinne? Kan det vara så? Det var som mest maskar under min tomma (nya) resväska, som har stått på golvet under fönstret, alldeles vid altandörren.
*
Haha.. Jag är helt nerpsykad. Senaste stället jag kollat efter maskar/lik är inuti gardinfållarna. 
Före det var det INUTI påslakanet i sängen. Hahaha! Jag bytte sängkläder igår! Och så har jag skakat dammsugarrören och kikat igenom dem efter maskar..
Fy f*n vad fruktansvärt äckligt, fórstár att du är nojjig
men du skriver sá roligt sá jag blir helt full i skratt
Hoppas du hittar roten till det onda!!!
De lägger bara ägg på ett dött djur typ mus, fisk. Måste finnas någonstans i närheten där maskarna var. De klarar inte att krypa långt och dör snabbt om de inte har tillgång till föda.
Fortfarande ingen fler eftersläntare.. *spanar, spanar..*
Kaisakavat VILL VERKLIGEN HA en BJÖRKTRAST som husdjur - NU!!
Tack snälla ni, för råd och sympati!! 
Det finns inte något dött djur här. Det KAN INTE finnas, efter den städningen. Min lägenhet är på 32 kvm och förutom hall och badrum ett enda rum. Och jag har flyttat på ALLT! Förresten: De hade ju krypit, pigga värre.. till hallen och in under hela långa mattan där. Så helt slö är de inte.
Men de är nog hyfsat nylarvade. Fanns som sagt inte igår.
Jag har kolla i blomkrukor, bakom element (hitade ett torrt blomblad där) och som sagt i gardinfållar. Borde jag skruva isär datorburken och kolla i den?? 
Undertill på resväskan fanns en diffus fläck.. precis där maskarna varit samlade, men det var ingen fläck på golvet där de låg. Kan den ha råkat ut för nåt äckel under transporten Arlanda-Kallax-Piteå (flyg+buss)?? Kan den ju iofs.. men jag har ju varit hemma ett tag. Hur lång tid tar det för ägg att bli larver?
Har gått igenom väskan flera gånger, alla fack samt mellan väskan och fodret. Skurat den utanpå. Inga lik.
Så jag vet inte.. 
Kommer förstås fortsätta spana.. i princip oavbrutet. 
Uääääähhhh, jag hade också kollat ALLT. Flera gånger, och så några gånger till. Jag hade en myrinvasion i vardagsrummet en timme förra sommaren. Har inte sett en enda myra inomhus varken före eller efter det.
Vardagsedge! Skönt att du ska flytta 

Usch, fortsätter det är det nog läge på fastighetsägaren och antisimex. Så äckligt när det kryper!
Du har inga lik i garderoben 
jansan - Haha! Jag har MASSOR av lik i garderoben??
Fast de liken har jag haft ett bra tag. Numera är jag så snäll så… 
glitterfisk - Ja, det är just det där med 'myller'..
Får mig att minnas när jag stod på en mörk trottoar på en bakgata en kväll i Miami.. och tittade ner på mina fötter.
Det var inte bara en kackerlacka där.. kan jag säga.. det var mer som ett HAV!! Och jag har nog aldrig rivstartat så snabbt förut. 
HejdåTjockma - Myrinvasion hade jag förra året. En hel HÖG med kopulerande myror i mitt förråd, varav endel tog sig genom väggen in i badrummet.. Det var 'lite mycket' det åxå..
Anticimex var här flera gånger med sitt miljövänliga 'gift' som myrorna klampade över i godan ro utan att bry sig. Först när de hällde ut en halv dunk i myrstacken så..
Och i år var det mycket lindrigare. Några myror i stöten bara.
*
Har mördat ännu en eftersläntare.. men annars lugnt.
Stackars kaisakavat! Jag skulle ha reagerat på precis samma sätt och knappt våga gå och lägga mej! Tur att jag inte har gardiner. Ett moment mindre att kolla. Bli inte förvånad om du är trött i morgon efter allt stohejet. Kanske lägenheten vill skuffa ut dej till drömbostaden?
Hoppas att krypen inte återkommer och varför skulle de göra det? Det var säkert något som fastnat vid resväskan.
Jag har inte än kommit ur hypern riktigt, så det skulle nte förvåna mig om du har rätt Columba, att jag får en efterreaktion.
Och sova.. Tänk att släcka ner. Jag kommer ligga och inbilla mig att jag hör maskar.. Heheee..
Resväskan är en teori. En annan är att nån katt har haft in nåt 'mys'.. käkat upp 'myset', men lämnat spår..
Vet inte. Hursomhelst har nog 'larvkläckningen' snart överspelats. Jag kanske begåvas med ett gäng nykläckta flugor endera dagen istället.
Ujuj..
Faktiskt så tänkte jag på 'drömlägenheten' medan jag sanerade idag. Det skulle ha varit fler kvadratmeter.
Men det blir bra, den dagen. Med eller utan larvinvasion. 
*
BTW - Berättade om min drömmar och planer om att flytta, för en av mina så kallade närmsta kompisar här. OM hur bra jag alltid trivs och hur mycket 'meningsfullt' jag känner mig ha tillgång till därnere.
Nån djupare form av spontanfundamentalt aktivt O-INTRESSE, än vad som kom från den 'kompisen', får man leta länge efter. När jag envist fortsatte utveckla och berätta - fast personen försökte byta ämne - så fick jag tre kommentarer:
- Äsch, det blir ju bara samma gamla vardag där. Aldrig skulle jag..
..och:
- Det lär ju bli en pensionärslägenhet, du får söka på dem, så länge som det kommer ta!
..och sen, slutligen, efter diverse muttrande:
"Ja, iofs.. då får jag nån att hälsa på i Stockholm."
Tack för det, dumjävel!! Gött med 'kompisar' som lyssnar och bryr sig. *ironi* 
Gissa om jag kommer ha plats för hennes visiter?? Näe, hellre hyr jag in.. LIKMASKAR!!!
Och det kommer inte alls dröja så länge som den idioten tror. SÅ DET SÅ!!!! 
Så ska det låta. Inte är det vidare upplyftande att få pessimistiska kommentarer till sina drömmar. Planera och dröm du bara, det är nyttigare än att gräva ner sej i om och men, men tankegångar.
#236 Surt sa räven…?
Tack, ni e goa. 
Nej, det blev väldigt uppenbart hur vissa personer bara erbjuder stagnation (och egoperspektiv), och hur lite jag trivs med det.
Jag tror Effie träffar helt rätt dessutom..
Nu till nåt helt annat. Imorgon kväll ska jag lyxa till det:
Spanska supercupen; Real Madrid vs. Barcelona
Kostar 79 spänn att streama hem till lilla mig. Det är det värt, för just det här gången! 
*
Och idag hittade jag DE PERFEKTA SKORNA - såna jag velat ha och behöver sen länge. Men de kostar 899 kronor.. en bit över budget. Så nej, det blir inte.
Om nu inte det råkar regna pengar över mig plötsligt.. 
Rolig berättelse om mask och björktrast, men då tyckar jag ochså det låter konstigt med alla dom mask.
Kanske det är tid att byta bostad? Ja, det verkat att vara lite för mycket "liv" i den lägenhet.
Vet inte helt hur man får sådanna, men jag hade någon mjölflugor i mit mjöl i den före lägenhet i Köpenhamn. Fick fixat detta utan att andra var involverat, men efter var allt mjöl och likn. ting i plastburkar. Och allt gammalt kryddor och mjöl hev jag ut. Men jag tänker om det finns möjlighet att du har haft olika kryddor eller annat från affärer? Kanske är det inte helt umöjligt med flygplatsen, men du har ju inte bott på hotell nyligen?
Dom säger ju att utlandska kryddor, plantor och annat kan ha med sig mycket av larver och annat.
Skorna måste du ha. Det är bra
Och fy va äckligt med maskarna, aldrig hört talas om något liknande
Men var glad att dom inte har vingar iaf, själv har jag sovit på soffan i vardagsrummet tre nätter pga av äckliga flygande långben i mitt sovrum, har verkligen skräck för insekter, klarar inte av att vara i samma rum en gång, så att döda dom går inte heller.
Inga maskar idag.. som jag hittat iallafall.
Igår kväll fick jag migrän, eller iaf synbortfall. Såg ingenting typ.. och sen huvudvärk. Tog medicin så fort jag märkte symtomen, kanske lindrade det huvudvärken ngt, för den är inte direkt så djävulsk som den hade kunnat vara.
Spökar dock även idag.
Det är kallt min lägenhet - trots att jag vridit på elementen. Tror inte fastighetsägaren har slagit på uppvärmningen än. Brrr.. Borde sparka igång mig själv så jag får upp min egen värme, men jag är rätt så trött.
Måste iaf komma i form, bli på rätt humör tills sent ikväll och fotbollsmatchen!!! Kom igen, kaisakavat!!!!
*ruskar på mig och härjar runt och går och sätter på kaffevatten*
kajak - Haha.. 'Väl mycket liv i min lägenhet'.. kan man nog säga.
Vi får se var jag hamnar. När jag tänker på 'mina' ställen i Stockhom, som kändes som mest 'hemma' - så blir jag glad, förväntansfull. Hoppas det håller i sig.
Måste prata mer med min son om det hela. Han blir den enda i familjen som blir kvar här.. och jag vill inte att han ska bli deppig över saken. Alls.
SiljeSol - Tack för sympatier! 
'Dina' flygande saker är nog harkrank - eller? VARNING för bild!!! De är ju ofarliga, men så himla kul är de inte!! Har en förmåga att bli närgångna och trassla in sig i ens hår..
Jag är inte så rädd för kryp och insekter, men älskar dem väl inte heller. Det är när det är MÅNGA, som jag strejkar!! Huuu.. och så förstås beroende på vilken SORT det är. Huuu.. igen…
Som Emea67 sa -det fanns en mening med att du inte kom iväg till Prag. Tänk om du hade åkt iväg och sen haft hela lägenheten invaderad av maskar när du kommit hem. Och du - nu har du hela lägenheten ordentligt städat också, visst fanns väl det med på en av dina listor efter Stockholmsresan.
Men visst var det tråkigt med Pragresan. Det är så vackert i Prag, men nu är det några år sen vi var där.
Torparmor - Usch! Det hade inte varit kul att komma hem till maskarna. 
Fast de hade blivit flugor under tiden.. eller dött, så jag hade kommit hem till flugor eller torra masklik.. vilket inte hade varit så himla mycket bättre kanske. Panik i efterhand, liksom..
Fast det hade ju inte heller hänt, för maskproblemet blev ju avhjälpt INNAN resan till Prag skulle ha påbörjats.
Vi skulle ju ha åkt ikväll. 
Du har rätt i det där med städningen. Det blev VERKLIGEN GJORT!! Två gånger. En gång före och en gång efter maskfyndet! 
Betyder det att jag kan hoppa över nästa städbehov? 
*
Jag har just 'tunat in' c-sports och betalt matchbiljetten till supermatchen mln Real och Barca. Det FUNKAR!! Leve internet - det leve!!! 
Nu skulle man ha haft kopplat datorn till TVn istället för till datorskärmen, för bästa läge. Men tror inte jag ids det för ikväll.. och har nog inte rätt sorts sladd förresten.
Men till nästa match kanske..
#243 Här i Jämtland kallar vi harkrank för "schängelmy".Schängel=lång

#233, 246 Här kallas de kogamoijj. Vad första delen av ordet står för minns jag inte.. men den senare delen av ordet, alltså moijj.. betyder mygg(a/or).

När jag var liten kallade jag och en kompis de för Ola! Vi visste inte vad de hette och vi måste ju varna varnadra när vi sågs och då kunde man ju inte ha något inveklat " du det är en såndärlångbentmyggaäckel"
Varför det blet Ola vet jag inte men det var kort. Än idag 35 år senare så säger jag Ola allat tittar
sedan säger jag harskrank 
Ha en underbar torsdag alla!!!!
Ola. Det var nog det sötaste hittills!
Jag liksom ser er framför mig, goa ungar.
*
Torsdagen hyfsad, men jag är sliten. Kroppen är INTE i form, har inte varit på åtminstone en vecka. Mjölksyra upp 'till öronen'.. stel och orkar knappt gå uppför minsta lilla backe. Andfådd, hjärtklappning, ont..
Mindre återfall i migränhuvudvärk - småjobbigt hela eftermiddagen. Ikväll har det gett med sig lite av sig självt, tog aldrig några piller.
Bra!!
Inte lika kraftiga trötthetssänkor dock. Och jag sover sundare.
Konstaterar att jag har frysen full med bra mat, en del tillagat, endel råvaror. Kylen inte tom den heller. Ekonomin stabil denna månad, bör gå att lägga undan en slant.
Och ändå köpte jag faktiskt de svindyra skorna… 
YES- Bra att du köpta dom skorna
Men i dag var det en berättelse från Helsingör i Danmark om en kvinna som hade 250 råttor i sitt hus! Hun var inlagt, och därför fick man tilträde, men någon trode bara att det var möss. Det tok mer änn 2 mån. att retablere huset igen.
"Ta den"…
Emea67: Ja, en rolig historia med Ola. hi hi.
Vad har hänt?, jag tyckte ju att jag fick ta tak i vågen efter semestern. Det blev inget problem i går. Vi kolleger hade ju en avtal om en DHL stafet på 5 km. Där var 25.000 människor där…..lite klaustrofobisk. Det blev rimlig tid, men efteråt fick jag ordentlig magknep. Något i kantinen på lunchen jag åt….hmm.
Hann nästan inte komma hem, ja det går an att tänke vidara hur det var. Usch, en maginfektion. så vågen var hellt bra i morse, där var liksom inget kvar…..Det var en lång stund eller många år sedan att något sådant var provat.
Har äit yoghurt i dag och ett ägg till frukost men var sulten till kvällen så det blev en 250-300 gram kyckling tror jag (det var som kvar på 3. dagen av kycklingen), lite sallad, paprika og tomat, men blåmögelost, majonase som dip till.
Sedan grädde med blåbär och vaniljpulver. Har just provat detta med vaniljpulver, och det är "stärkt vanadannande".
Hoppas det blir bättre med energin. Det får bli det där häftiga senhöstväder snart, så du får det bättre, Kaisakavat

Nu tycker ni säkert att jag är tossig! Men Kajsa om du tittar tillbaka på när du har "svackor" så undrar jag om det är fullmånes tid då?
Själv denna gången har jag sovit fruktansvärt dåligt
och när det är så till och från inte varje månad så är det fullmåne!! Den dåliga sömnen pågår i några dagar 3-4 och om jag tänker efter så kanske jag har ondrae i kroppen också
Bara en tanke
Hepp hepp nu är det fredag!!!!!
Ha en underbar sådan 
jag hollar med om detta Emea67. Samma sak här. Tröttsamt när man skall på jobb.. Trevlig fredag på tråden.
Emea67 - Tycker inte det var speciellt tosigt det där med månen.. Bara lagom tosigt.
Hur är det teorin om månens inverkan lyder? Vad är det som stör oss?
Hoppas att det inte är högre trafikfrekvens av varulvar iaf..
Jag påverkas mycket av vissa väder. Brukar vädret följa månen?? Kanske det är månen och inte vädret..? Vet inte.
kajak11 - 250 råttor!!! Fy farao! Allstå, då tror jag faktiskt jag föredrar 250 små maskar..
Duktigt av dig/er med stafetten. Önskar jag kunde sporta lite mer, eller mycket mer, minns ju att det var kul och härligt att använda kroppen på så vis.
Idag har jag gjort något jag aldrig har gjort förut. Jag har pratat med min våg som om den vore en person. Jag sa:
"Men din stackare, har du gått sönder?"
Sömnig i ögonen klev jag upp på vågen och när jag kollade ner på resultatet så såg det SÅ konstigt ut. 76 kg. T o m lite mindre än 76 kilo. Jag klev ner, böjde mig fram och vände på vågen. Tryckte till för att kolla att inte fjädern hade fastnat på nåt sätt, och sa:
"Vad har hänt med dig?"
Ni ska veta att jag inte skojade ett dugg, jag snackade verkligen med vågen! Inte för att den svarade, men ändå. Kollade.. nej, den stod inte snett och den hade inte stått i nån vattenpöl och rostat ihop.. så jag försökte igen: 76 kilo. Och igen: 76 kg.
Nu tycker ni nog jag är tjatig på min våg. Att den måste få vara ifred med sitt konstiga morgonhumör, åtminstone tills efter kaffet, men jag kunde liksom inte hejda mig förrän efter några gånger. Vågen och jag måste nog gå i kommunikationsterapi, för jag får inte ihop det här. Visserligen blir mina byxor allt större, men där har jag lämnat en reservation, tänker att de ju går ut lite när man använder dem..
För det kan ju inte vara så att jag väger 76 kilo..!!?? 
Nästan 4 kilo ner.. sen i våras. Om det stämmer, så tror jag att det beror på Lio:t. Det är inte vätsketapp, mer än möjligen lite grann, visserligen tog jag bort endel kh förut, men många dagar blir det ändå rätt mkt kh. Glass med lakrits, en halv chokladkaka 70% (igår), potatis till ngn måltid, blåbärspaj med sött smuldegsskal
i söndags..
Som jag sa innan: Det är noga med käket, men så jädra noga är det inte.
Och det är inte nån svältbantning. Det blir rätt mkt oopsies med maffiga pålägg, extra protein i form av t ex stekt kyckling - och jag räknade ut på ett ungefär i minmat: Jo, jag äter.
Återstår att se vad vågen säger på nån dag.
To be continued.. i nåndera riktningen.
Regade gårdagen på ett ungefär, i minmat:
Över 1900 kcal, protein ca 70 g, fett 165 g, kh 35 g
Nej, det är inte svältbantning. Jag = ett irriterande litet gruskorn i skon för hela kaloriteorin! Gillar!! 
(Om det nu funkar, alltså.. och det inte är vågen som är sjuk/olyklig/rostig..)
*
En annan sak: Oopsie-mackor är mättande, näringstätt. Ägg är billigt och philla är.. tja.. det kostar det det kostar.
Jag tror att en meny med oopsies är ganska prisvärd.
Jag får tänka på att inte gå ännu lägre med proteinet, det är onödligt lågt härovan, så de extra köttbitarna jag tar som snax då och då är viktiga.
Kanske är det för att jag är så lång, eller för att jag motionerar/tränar ganska mycket, eller för att jag vägrar räkna och registrera så jag har ingen aning om vad jag själv får i mig på en dag. Men jag tycker att 1900 kcal ÄR ganska lite. Inte svältlite, men lite.
Om jag minns rätt från gamla viktklubbentider så var det ungefär nivån jag skulle ligga på med lite motion och att vilja gå ner ett kilo i veckan.
Jag är verkligen anhängare av idén att äta ordentligt, så inget snålande. Bra att du tar upp det.
Men jag har en invändning. 
Jag tror att 2000 kcals-normen möjligen kan vara viktig/adekvat ifall man lever på hög andel kh, d v s 'i övrigt näringfri' kost, som korslagda blad av isbergssallad o dyl.. a la Viktklubb. Och lägger man på arbetspass på detta så måste käket uppjusteras, helt sant.
På LCHF - med hög näringstäthet - och med tanke på min låga nivå av aktivitet, så tror jag i mitt fall att 1900-2000 kcal är bra med mat. Jag har ju hållit på och levt i en massa år.. och sen lchf-at rätt länge och den 'forskningen' har gett viss kunskap om min kropps behov.
Svält för mig, d v s långsam försvagning (utan att jag riktigt märker det) tills jag plötligt rasar och inte orkar ett skvatt och mår riktigt pyton (kaloribegränsad LCHF) händer om jag äter under 1600 kcal typ.. Det aktar jag mig för.
Tror att uppåt 2000 kcal ger mig en viss marginal. Men medger att det inte alls är MYCKET mat. Det är det ju inte.. 
Ja jag håller med om att det är stor skillnad på måendet och energin det ger beroende på vad man äter. Jag fullkomligt älskar att jag kan vara utan mat i en massa timmar utan att bli odräglig, eller att jag kan träna hårt och länge, och sen ta det lugnt en stund innan jag behöver äta.
Nyckeln är ju dock som du säger att du förstår din egen kropp. Jag jobbar på att förstå min, och banne mig om jag inte blir lite klokare för varje vecka som går.
Grattis till kilona som försvinner!

Månens påverkan för mig att jag sover dåligt i några nätter. Kommer ihåg när jag jobbade på ålderdomshem att det var skillnad när det var fullmåne, de äldre vart mer oroliga och sov dåligt, om de hade mer värk vet jag inte. Det med värken började jag fundera mer på just nu när du talade om att du var sämre.
#253 månen ja….är det inte det att månens dragningskraft påverkar tidvattnet?
Människokroppen består väl av en herrans massa procent vatten om jag inte kommer ihåg fel. Jag har inte sovit en blund inatt och idag konstaterade jag att det är fullmåne (inte för att den syns för det har varit jättemulet och regnigt)
Känns som att både huggtänder och päls är på väg ut 
oj då vet jag eller nu kom jag ihåg varför sömnen har varit som pyton hela vecka Grattis med vikten. Ja jag har nog inte helt koll på kalorier. Tycker jag äter mer protein men detgår nog bra. Tack för kompliment till löpning. Jag ville ut i morgon men skall vita om infektion är över. Det är inte helt så bra. Det vet jag i kväll:-)
Fast jag sov ju dåligt INNAN det blev fullmåne. Nu har jag sovit bättre. Möjligen känner jag av saken på det viset att kroppen känns helt omöjlig - tung och trött. Det skulle kunna stämma på det viset. 
Vidare om månen - enligt det KarinJ skriver om dragningskraft. Man skulle alltså kunna tänka sig.. att mina tappade kilon har med månen att göra?? Att månen med sin dragningskraft har dragit ur mig några kilo vatten!
Det låter inte alls som nån kul teori..
..roligare om månen drar fett ur en! Funkar dragningskraften på fett??
*
Jag blev tväleds på att vara trött och inget orka. Så jag gav attan i att jag inget orkar och tog på mig nya walking-dojjorna och gick en sväng i regnet. Halvsakta, men det blev 2 km iaf..
Hoppas jag slipper få reaktioner på det. Det var rätt skönt att komma ut. För huvud och kropp.
*
Tänkte se Matrix sent ikväll, har faktiskt inte sett de filmerna. Men chansen att jag ska orka hålla mig vaken är nog närmare noll..
*
Hoppas ni får en bra helg allihopa!! Jag är HELT säker på att jag kommer må bättre imorgon! 
Hoppas att du får sett Matrix. Det var ju verkligen bra film särskilt den första minns jag.
Hittade et dansk link från dansk tidning om fullmånen http://www.information.dk/135896
Trevlig kväll i förtsättningen og helg med.
Bra med walking skorna. Hoppas att du får fina turer nu.
Nu får man kanska sova:-) Det trängs….
zzzzz
Jag somnade kl 22. Så det blev inte Matrix. Men det gör inget. Vaknade kl 7 och känner mig rätt ok även om sömnen varit 'sådär'.
Försöker plocka lite bättre ordning här. En hög med ändra-syprojekt på golvet varav jag mest har lust att slänga allt i soporna, men tror det är bäst ifall jag är 'klok/snål' och sparar på dem lite.. Å andra sidan behöver jag inte ändra på dem nu. Packa undan dem, låter som bästa idén, så jag slipper se dem.
Några Bullens pilsnerkorv till frukost. Senap. Kaffe och lite grädde.
Tog fram skivad rökt karré ur frysen också. En ny omgång oopsies till dem - mums! Blir oopsie-bak senare.
Hoppas ni har en bra helg alla!
Gomorron!
Hade hoppats på en tur i svampskogen idag men det vräker ner fortfarande. 40mm igår och 20mm idag hittills :(
Nu får du snart börja tänka på ett nytt trådnamn, blir spännande att se hur du får till det med X :D
Här tittade solen just fram. Hoppas den sprider sig över Sverige.
Plocka svamp låter himla mysigt, men jag är totalnovis. Skulle komma hem med fel sorter. Fast iofs.. då lär man ju sig. 
Få till ett trådnamn på x. Har flera i huvudet varav jag nog måste skippa.. alla.
Ja, var försiktig med svampen - den ska man inte lära sig genom trial and error. På den tiden jag var gift, var vi ute i skogen någon gång med grannfrun och skulle plocka någon sorts enkel typ av svamp: smakade den bra, var den ok, och i värsta fall kunde man få ont i magen av den, men den fanns inga dödligt giftiga. Kremla, riska..? Jag minns inte. Min man plockade, smakade, "ja den smakade bra" och stoppade den i korgen. När vi kom tillbaka kollade grannfrun på korgens innehåll: ja den var giftig, och den var giftig.. Sedan dess har jag nog inte plockat svamp. Bara på Coop 
X? Det räcker väl bra med ett X? Den ser i alla fall inte ynklig ut på egen hand
Tja.. Avrundar väl tråden här då.
Konstaterar att jag faktiskt verkar väga 76 kg. 4 kilo märks rätt mycket, eftersom jag samlar mest på höfter, ända och lår. Tror även jag krympt lite på överarmarna.
Det i min garderob som nyss passade är för stort, nära tältkänsla. Medan sparat ännu är för litet. Hoppas att 'raset' fortsätter, så jag kommer i mina tuffa sparade jeans. Då blir det nog akut kris på top-fronten istället, men det gör inget - har fiiiiina tyger som passar till tunikor och skjortor och sånt.. Och garn.
Mår gör jag väl inte sådär perfekt. Kunde vara mindre trött, gärna, men idag är väl ok iaf.
Kommande TS blir nog ett avstamp - jag har en VIKTIG uppgift att ta tag i. Som är riktigt scary, och som jag inte vågat yppa till någon om förut - förutom för syrran när jag var hos henne. Möjligen är jag helt fel ute, men saken måste utredas.