vad göra med en Brieost?
jag köpte en gigantisk brieost…kanske inte var så bra….för nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med den… har ni nåt tips?
Låt en ganska stor bit smälta med ett tag på biffen som ligger på grillen, *slurp* Eller med på slutet i kastrullen med smörkokt brocoli eller liknande. Resten äter i alla fall jag upp bit för bit till t ex fika/ lätt mål när jag inte hinner/orkar/har lust att laga till något mm.
Håller den sig inte ganska bra i kyl?
Jag är ganska okomplicera
gällande min matlagning men andra har kanske mer "exotiska" tips..

Det går att frysa en brieost, jag har prövat.

Att ata en bit som mellanmal med grona, inlagda, skoljda oliver.

Briosten går utmärkt att frysa, tänk bara på att den ska tina i kylskåpet för att bli bra. Det fick jag lära mig av en osthandlare i Köpenhamn en gång när jag var där för många år sedan.

Man kan trycka i valnötter på ovansidan och grädda en liten stund i ugnen så den mjuknar, super godis.

Den mesta ost går att frysa, men för att den inte ska bli förskräckligt torr och smulig krävs en fuktig linnehandduk omkring under upptining i kylen. För bästa Brieresultat gäller detsamma.
BTW: Brie + spenat = sant
Jag brukar mata igelkottarna som kommer på kvällskvisten med brie- de älskar denna ost…….Det som blir över alltså……
Om du klarar av att äta frukt så är det fantastiskt att lägga brie på tunna skivor conference-päron. Det är en riktig höjdare!
Gud, jag kan ha Brieost på allt. Kött, broccoli, bara somdet är. :)
Den kanske går att fritera? Lite svårt att komma på vad man ska ha som panering, men kanske någon här som vet något kolhydratsnålt man kan ersätta med.

Ät som den är urgott.
Jag äter ofta ca 200 g brieost till lunch… det behövs inte mera om man äter riktig frukost och middag. Mycket enklare än att stå och laga matdosa.
Det är också bra att ha en bit brie i kylen på jobbet, som nödkost om man måste jobba över… eller helt enkelt blir hungrig.
Jag brukar göra gratäng på köttfärs, aubergine och brie… jättegott!
Som ni förstår så går det typ en enkilos brietårta i veckan hos mig, finns billiga på Willys och Rimi.
Jag och min man gillar också brie, det går åt hos också. Jag tar en bit till kaffet ibland.

tack för alla tips…det riktigt vattnas i munnen här…det med valnötter låter ju spännande… skall testa …