OT - ont i ryggen!!
Hej!
Jag är en tjej i tidiga 20-årsåldern som har ganska ont i ryggen. Har gått igenom en graviditet och har en nio månader gammal dotter som jag tar hand om så det blir även en del lyft varje dag.
Den senaste tiden har jag börjat känna av smärta i nedre delen av ryggen. Det kan bli jobbigt att överhuvudtaget böja sig eller gå upp ur soffan ibland.
Jag har ingen större övervikt längre (76 kg till mina 173 cm). Har gått ner 14 kg med LCHF de senaste månaderna och ska gå ner lite till. Jag är ganska otränad, speciellt mina ryggmuskler, så jag är medveten om att jag definitivt måste träna upp dem.
Min fråga är i alla fall, hur går jag vidare med det här? Jag har haft minimal kontakt med sjukvården i mitt liv (som tur är) så jag har verkligen ingen aning vem man kontaktar. Vårdcentralen, sjukgymnast..? Några andra tips och idéer?
Tacksam för svar.
Ring till Vårdcentralen och fråga dem eller ring direkt till en sjukgymnast. Det borde gå utan remiss nuförtiden.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Kolla om det finns någon osteopat i närområdet. De har ett helhetstänk med behandling och träning och går till roten av problemet.
Tack för era svar. Får kolla upp det lite noggrannare.
#1 Det finns flera osteopater här i Halmstad så det är värt att kolla upp. Såg dock lite snabbt att det är inom ramen av alternativ medicin. Har lite dåliga erfarenheter av sådana behandlingsformer inom familjen. Men jag är alldeles för ung för ryggont så jag håller alla möjligheter öppna.
Jag skulle börja med en sjukgymnast, baserat på att när jag själv får ont i ryggen (nedre delen) så beror det på att jag har stretchat för dåligt (stretchar sätesmusklerna ordentligt så går det över efter några dagar). Om jag inte tar tag i det då så börjar det likna ryggskott. Det behöver ju inte vara så för dig, men kanske värt ett försök?
Själv är jag ganska lång och om jag står vid diskbänken som är lite för låg en lång stund, eller dammsuger och går lite böjd så kommer ryggontet som ett brev på posten.
Hoppas det löser sig för dig!
Ok, jag har bara varit hos en och hon var fantastiskt bra. Har tidigare varit hos knotknackare, massörer, ljus-akupunktörer, sjukgymnaster och helt enkelt accepterat att jag har en kass rygg. Men hon hjälpte mig! Inga konstigheter och vet inte om det klassas som alternativt egentligen. Hon tittade och kände på min rygg och lyssnade på mig och förklarade sedan varför jag har fått problem. Sedan fick jag gå på ett antal behandlingar (hårdhänt massage) och fick ett träningsprogram för att träna upp ryggen och få bukt med problemet!
Sen så är det ju så klart individuellt vem man träffar, tog mig 10 år att träffa rätt…
Börja med att gå till en sjukgymnast. Ring direkt dit, du behöver ingen remiss. Välj en som är kopplad till landstinget så kostar det bara 100kr per besök och när du betalat 1100kr får du frikort resten av året (med reservation för att det är olika belopp i olika landsting). Funkar inte detta kan du gå vidare till dyrare behandlingar sen.