Smaksatt bubbelvatten
Hej!
Är en riktig färsking på Lchf, har gått in på andra veckan.
Omställningsbesvären har hitills gått smärtfritt, hoppas det håller i sig.
Men jag har en fråga: Är det verkligen inga kolhydrater eller socker i smaksatt kolsyrat vatten??
Läste på ICA´s egna märke på just smaksatt, där stod det näringsinehåll och allt var nollat.
Kollade Ramlösas flaskor men där stod det inget överhuvudtaget.
Någon som vet?
Längtar lite efter något annat förutom vanligt vatten och kaffe. Variation… ;)
Jag kan inte tänka mig att det är något näringsinnehåll i smaksatt mineralvatten, det är ju endast aromer som används och det är inget socker i dem. Men däremot vill jag höja ett varningens pekfinger för att dricka för mycket Ramlösa på grund av den höga fluorhalten.
Jag vet inte om ni sett att på baksidan av Ramlösaflaskorna står det:
”Innehåller mer än 1,5 mg fluorid/l; bör ej intas regelbundet av barn under sju år.”
Efter kontroll på deras hemsida (Carlsbergs) där de först skriver en massa jidder om att fluor är så himla bra för tänderna och bl.a. finns i munskölj (Jag ämnar för f*n inte gurgla mig i Ramlösan, jag ska dricka den!) och information om att gränsvärdet inom EU är just 1,5 mg/l så står det:
"Då Ramlösas naturliga mineralvatten, från Döbelius källa, innehåller 2,7 mg fluorid/l står ovanstående därför som en komplettering på etiketterna."
2,7 mg flourid per liter är oerhört mycket!
Eftersom jag dricker minst tre liter mineralvatten per dag får jag alltså i mig 8,1 mg flourid om jag dricker Ramlösa. Det är skrämmande mycket. För Loka ligger siffran på 0,1 milligram/l vilket ger mig 0,3 mg per dag.
En annan jämförelse kan ju vara Apotekets Dentirol sugtabletter mot karies eller muntorrhet innehållande fluor. De innehåller natriumfluorid motsvarande antingen 0,25 mg fluor eller 0,75 mg fluor. Den "starkare" har alltså mindre än en tredjedel av vad man får i sig av en liter Ramlösa och dessa 0,75 mg-tabletter får man max äta två av per dag. På Dentirols bipacksedel står: "Dentirol Fluor bör ej användas i områden med hög koncentration av fluor i dricksvattnet." En mycket befogad varning, men Ramlösa informerar bara om att halten överstiger 1,5 mg/l. Inget mer.
Noteras bör att sedan ett antal år klassas dricksvatten med fluorhalt över 1,5 mg/l som otjänligt och måste renas medan Ramlösa får sälja vatten med nästan dubbla halten som ett naturligt mineralvatten.
Jag vet att trådstartadens fråga egentligen inte handlade om fluor, men jag vill också höja ett varningens finger för detta. Lär gärna om Fluor toxicity på Wikipedia eller om Fluors påverkan på IQ i International Journal of Paediatric Dentistry. Det finns mycket, mycket mer om man söker runt lite, men jag vägrar i alla fall konsekvent att dricka Ramlösa. Då väljer jag Loka som #1 skriver inehåller betydligt lägre halter.
Men helst dricker jag vanligt kranvatten smaksatt med citron. 
I tillägg så kan jag ju nämna att mineralvatten är helt ok att dricka ur ett LCHF-perspektiv. Inga kolhydrater, inga sötningsmedel.

Men de samsatta flaskorna - är inte smaksättningen kemisk och "mindra bra"?

Dricker massor Ramlösa. Vad är fluor skadligt för?
#5 Glitterfisk:
-Fluor är ett gift för kroppen. Det leder till vävnadsnedbrytning, där urkalkning av skelettet ger mest konsekvenser i ökad frakturrisk. -Fluor försämrar immunsystemet, kan öka risken för autoimmuna sjukdomar, och kan öka tillväxthastigheten hos cancertumörer. Fluor kan också orsaka skelettcancer. -Fluor hämmar sköldkörtelns funktion, och kan orsaka hypothyreos typ 2 (försämrad förmåga att tillgodogöra sig sköldkörtelhormon).
Och när jag googlar på fluor och biverkningar kommer det upp hundratals sidor med varningar etc. som jag blir väldigt oroad av.
hur är det med loka då ? bättre/sämre/samma"skit" :)
Glitterfisk; Det låter ju alldeles ohyggligt farligt och förskräckligt med fluorider!
Och jag som älskar Ramlösas mineralvatten. Jag bor nästan i Ramlösa! (orten alltså.)
Vad har du för källa till det kursiverade?
Det är bara Ramlösa som har så höga halter av flourid på grund av bergarten som vattnet kommer ur. Loka innehåller som jag skrev 0,1 mg flourid per liter.
På Carlsbergs hemsida står följande:
"I ovanstående EG-direktiv (2003/40/EG) och enligt Livsmedelsverket svenska föreskrifter (LIVSFS 2003:45) är den maximalt tillåtna halten av fluorid i Naturligt Mineralvatten satt till 5,0 mg/l".
Gränsen för barn under 7 år är 1,5mg/l - därför att för barn under sju år finns risk för bildning av fläckar på tänderna (så kallad tandfluoros) vid förhöjda halter av fluorid.
Säger Carlsberg som naturligtvis inte är angelägna om att basunera ut flouridernas ev. skadeverkningar.
Men både EU och Livsmedelsverket verkar tycka att 5,0 är ok som gränsvärde, och de talar inte i egen sak.
Vi har en Soda Stream maskin och jag dricker numera bara "hembubblat" vatten utan smak - jättegott och alla undersökningar jag läst om vattenkvalitet säger att kranvatten i regel är renast… sen slipper man släpa hem en massa tunga flaskor också!
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.
Jag Köpte den allra första kolsyreapparat som såldes för ca 16 år sedan och använder den fortfarande, varje dag , flera ggr om dagen. Helt otroligt att den håller . Kolsyretuberna är lite mindre än på dom nya och kostar bara 32:- och man kan fortfarande byta in dom på vissa affärer, som Coop t.ex.
Och man slipper, som sagts ovan, att släpa hem tunga flaskor med tvivelaktigt innehåll.
Trule: Det är sant att EU satt gränsen till 5 mg för mineralvatten, men för dricksvatten är gränsen 1,5 mg. Jag tycker folk ska vara medvetna om att Ramlösa innehåller så mycket som 2,7 mg fluorid per liter när de klunkar i sig drycken.
Loka innehåller som sagt 0,1 mg flourid per liter.
Vad kranvatten innehåller beror på var du bor, det varierar mellan 0,0-1,49 mg flourid per liter. Många gånger är det mindre flourid i Loka än i kranvatten.
Jojomaja; Kan det låga gränsvärdet för kranvatten bero på att även barn ska kunna dricka det, de upp till 7 år? Det är ju samma gränsvärde som är satt för mineralvatten för barn upp till 7 år?
Jag tycker också att det är bra att upplysa folk om vad som gäller, men det är inte bra om man skrämmer dem för saker som de inte har någon anledning att vara rädda för.
Jag undrar vad det är för sjukdomar/skador som fluoriderna kan orsaka om de intas i för stora doser - även om nu inte 2,7 på långt när anses vara för hög dos för oss över sju år?
Trule: Jag är ingen läkare så du får nog googla på det men jag kan bara säga att om 1 liter Ramlösa innehåller tre gånger så mycket fluorid som maxvärdet på fluortabletter man får äta på en dag, och som dessutom har varningstext, då räcker det för mig för att jag ska byta märke. Ni andra får ju göra som ni vill. Helt valfritt.
Tack, Jojomaja för upplysningen. Detta visste inte jag, att Ramlösa innehåller så mycket
Eller är det skillnad på fluor och fluorid?
Jag är allergisk mot fluor, vilket min tandläkare numera accepterat. Jag använder tandkräm utan fluor. Jag får fler hål, men slipper sår och blåsor i munnen.
Oftast när jag köpt bubbelvatten har jag ändå valt Loka, utan att veta att den är bättre. Nu måste jag kolla upp BonAqua, ICAs egna, mfl märken. Är det någon som vet hur mycket de innehåller?
Cina-y: Fluor och fluorid är samma sak. (Enligt vattenverket, jag har kollat upp det)
Jag vet inte hur det är med fluoriden i övriga, man får nog kolla hemsidorna eller ringa. Jag dricker bara Loka och deras siffra har jag kollat med deras kundtjänst.
Jojomaja; Jag är ingen läkare eller forskare heller MEN om EU (som har forskare knutna till sig med dokumenterad forskning i fickan) samt Livsmedelsverket (som säkerligen går efter EU:s rekommendationer, en iaf) så BEHÖVER inte JAG vara forskare eller läkare för att förstå att gränsvärdet på 5 gram inte är satt i luften, på en höft. Att det också är en gräns som är satt i försiktighetens tecken.
Jag vet inte varför flourtabletterna har en snävare gräns än mineralvatten, men kanske det beror på att de är outspädda, vad vet jag. Det är faktiskt så pass intressant att jag tänker fråga vidare om detta. Kanske inte i morgon dag, för då har vi lämning på tidningen, men i början av nästa vecka.
Jag förstår varför folk blir försiktiga när de hör om hur farligt flouriderna är, men jag har fortfarande inte fått klart för mig vari farorna består, eller om halter under EU:s gränsvärde verkligen är farliga.
På återseende när jag fått svar angående fluortabletterna.

Idag dricker jag Loka… :)
Nu har jag snokat runt lite beträffande flouret, och det trista är att man inte riktigt vet hur farligt det är - alltså vilka gränsvärden som är vettiga, åtminstone inte för barn.
Det tråkiga är att vi i Sverige har en berggrund som ger höga halter av flour i dricksvattnet. I cirka 60 kommuner (59 för att vara exakt) hade vattnet högre halter än 1,5 mg per liter.
Sodastreamern och allt kranvatten går alltså bort om du bor i någon av dessa kommuner - om du vill ta det säkra före det osäkra. Kan vara en bra idé om du har små barn hur som helst.
Ring och hör hur höga halterna är där du bor.
Glömde tillägga; Om du tar vatten ur egen brunn så bör det extra viktigt att kolla fluorhalten. Nästan allt brunnsvatten har högre värden än 1,5.
Hm. Jag som tyckte att jag tagit fram både intressant och skrämmande (åtminstone om man är rädd för flouridhalten i Ramlösa), men intresset verkar svalt för "mina" nya rön.
Nåväl, för dig som är intresserad kan jag bidra med en intressant pdf över alla vattentäkters flouridhalt år 2000, och här listar jag de med högst flouridhalt (maxvärdet.)
Förhoppningsvis har man renat vattnet sedan dess, det finns lagar på det, men det förtar inte det faktum att folk (och barn!) druckit "farligt" kran-och brunnsvatten ända fram till millennieskiftet , minst.
Kramfors; 4,5 % (Västansjö) 3,9 procent (Ålsta)
Luleå, Storuman, Sigtuna; 3,8 procent
Hudiksvall; 3,7 procent,
Bollnäs; 3,6 resp 3,2 Procent
Västervik (Blankaholm); 3 procent
Sunne; 3 procet.
Mora; 2,9 procent, Robertsfors; 2,9 procent, Örnsköldsvik; 2,9 procent, Karlskrona; 2,8 resp. 2,5 procent. Ronneby; 2,8 procent, Arboga (Götlunda); 2,8 procent, Ljusdal 2,8 resp. 2,5 procent, Nordanstig; 2,7 procent, Piteå; 2,6 resp. 2,4 procent.
Därefter kommer en hel harang runt drygt 2 procent.
Endast 11 kommuner/vattentäkter hade ett maxvärde på 1,5 procent. Ingen hade under.
Intressant PDF, tack för den. Tittar man på median-värdet så ligger en del kommuner under 1,5. Dock verkar många kommuner saknas. Varken Köping eller Kungsör finns t.ex med. Vart hittade du filen?
Trule: Uppenbarligen har du väldigt mycket tid över till sånt här. Har du en enda gång stannat upp och kollat vad tråden handlar om? Du kanske ska starta en egen tråd för din forskning i syfte att försvara Ramlösa?Jag tror alla förstår att du gillar Ramlösa och jag tycker du ska fortsätta dricka Ramlösa om du gillar det.
Om man har egen brunn så ingår det att man tar prover på vattnet, så jag tror inte att någon med egen brunn är okunnig i den frågan, vare sig vad gäller gränsvärden eller fluorinnehåll per liter. Du slår in öppna dörrar just nu.
Jag börjar beklaga att jag la in tipset om fluor när jag (åter igen) får dig på halsen precis som i andra trådar där du går på som en terrier. Jag antar att du inte har annat att göra än att sitta på KiF och försöka överbevisa follk i alla frågor du kan. Jäkligt tröttsamt liv, if you ask me … Men okej. Det kanske finns någon därute som uppskattar dina ansträningningar. Lycka till i alla fall.
TS/Shrin: NEJ. Det finns inga kolhydrater i smaksatt mineralvatten. Det är bara aromämnen utvunna på ett sätt som inte tar med socker etc. Du kan lugnt dricka smaksatt mineralvatten men inte Ramlösa om du frågar mig.
#24 Det var du som tog upp flouret och jag tyckte det var så pass intressant att jag kollade upp det.
Är flourvärdena sårande på något sätt?
I väldigt många trådar spårar man in på sidoämnen. Det är du och jag inte ensamma om att göra.
Eftersom du själv uppenbarligen inte drar dig för grova personliga påhopp så är det knappast jag som ska liknas vid en terrier i sammanhanget.
Det måste vara fruktansvärt jobbigt att vara så lättstött att fakta i lugn och saklig ton tolkas som en personlig förolämpning. If you ask me!
Jösses.
Hermes; Här:http://www.sgu.se/sgu/sv/miljomal/vattentaktsarkiv/index.html
Kul att du också tyckte det var intressant. 
Jojomaja #24:
Jag tycker åtminstonde att det Trule skriver om är intressant.
Har du vaknat på fel sida 

Fluor stavas FLUOR! Irriterande att läsa felstavade ord hela tiden så man måste stanna upp och fundera vad som menas.
Agneta
#28. Förlåt.
#28:
Tufft för Dig också konichwa :-)
Tydligen fler som har vaknat på fel sida.
Stavfel har väl ingen betydelse. Går väl knappast att missta sig på grundämnet.
Jag brukar förresten skölja munnen i flour…funkar perfekt 
Kunnskap ger mackt 
Trule: Kör på. Go wild. Get wet. Skriv vad du vill och fortsätt strunta i vad tråden handlar om. Det är ju din tråd nu. Eller?
Jag orkar inte med folk som du som aldrig verkar lägga ned en debatt. Vad är det du vill bevisa? Jag har lagt fram vad jag ville i inlägg #1 och jag ser fortfarande inte relevansen i ett enda ord du skrivit här.
Jojoaja #31:
Vad är det du vill bevisa? Kan du inte lägga ner den negativa debatten som du för nu?
Jag tycker det Trude skrivit är intressant till skillnad mot allt det negativa du skrivit.
Hittar liksom inte relevansen i det 
Jojomaja:
Ser du är inne på andra trådar och sprider massa negativa vibbar.
Försök skärpa till Dig nu :-)
#33 jansan: Vilka trådar då?
Jag tycker personligen att du och Trule sprider negativa vibbar och jag tycker att det är ni som ska skärpa er. Vad är meningen med hela debatten? Jag förstår inte varför det ska tjafsas så förbaskat.
Jag har varnat människor för hög fluorhalt i Ramlösa. punkt slut. Trule slår sen knut på sig själv för att försvara drycken och googlar fram än det ena och än det andra om brunnsvatten etc. för att visa att det inte skulle vara högt i jämförelse. Men varför? Kan man inte bara acceptera att det är väldigt hög halt fluor i Ramlösa och låta folk välja själva?
#TS: Smaksatt bubbelvatten innehåller ofta kemiska ämnen som kanske inte är så bra ur hälsosynpunkt, vilket Pussgurkan redan flaggat för. Men några kh innehåller det som (tidigare) sagt inte.
Det gör däremot ofta de smaktillsatser som man kan blanda i det bubbelvatten som man gör själv i sodastreamers. Inte många, men ett par tre stycken.