Kan Keso binda kroppsvattnet?
I går - från morgon till kvällen - gick jag ner 1 kg. *var så glad i går kväll*
Under den dagens lopp drack jag ca 3,5 liter mineralvatten. Kissade mycket då.
Åt även bara kött och smör.
I natt var jag uppe och åt keso, ca 500 gr allt som allt i olika omgångar.
Under natten drack jag ca 1,5 liter mineralvatten, men inte kissat alls lika mycket under natten som under gårdagen.
Så nu undrar jag - KAN det vara keson som binder vattnet, eller kan det vara så att jag inte "tål" keson, helt enkelt?
Jag menar - att jag lägger på hullet av just keso. För det är väl en sorts ost, det med?
// En förvirrad Shintaida
vad är det i mineralvattnet? Är det sötningsmedel i? KOlla innehållsförteckningen. :)
Där är inget sötningsmedel alls. Vatten med bubblor bara!
Annars tror jag inte att jag hade lyckats med att tappa 1 kg i går när jag klämde i mig ca 3,5 liter mineralvatten.
// Shintaida
Hmm, ja, kanske är det keso. Keso är inte som ost. Kanske är det mer laktos i keso än i ost?
DEN tanken har inte slagit mig!
Tack för tipset! Ska vara mer uppmärksam…men inte mer keso hemköpt under en period nu.
// Shintaida

Jag råkade köpa keso MINI sist jag handlade
det borde stå VARNING! NYCKELHÅLSMÄRKT! på hyllkanten. Någon som har grisar som kanske vill ha lite äckelkeso?
Tyvärr…mina marSVIN äter inte keso… *ler ömt*
// Shintaida

Jag tal inte alls keso, far svullna fingrar och fotleder, orolig mage och huvudvark!
usch, Keso mini är skitäckligt!
Helena

Jsg pallar inte för keso heller det blir trångt i linningen på en gång. Det är lika illa som med grädde för mig tyvärr. Jag undrar om inte mineralvatten har en svällande verkan också men det beror nog på märket och hur mycket "salter" de innehåller.
PÅ min LOKA-flaska står det som innehåll:
- Kolsyrat vatten
- Naturliga aromer av päron och citron
- Natriumvätekarbonat (misstänker att det är kolsyran, väl?)
- Magnesiumklorid
- Natriumsulfat
Mängderna står inte.
Är det något där som man kan kalla för just SALT?
Det verkar väl inte vara farligt?
Har druckit det länge nu…
Grädde och mjölk kan inte jag heller, susanne.s…det kom jag på när jag slutade med det..hehehe
// Shintaida
Jag tror inte man ska äta på natten, då ska väl kroppen få vila?

Jag vet inte heller vad som är salter av det där men jag har hört att något i typ loka binder vätska. PASI VAR ÄR DU!
Han är nog ute och smaskar i sig en Magnum.
# 11 Gunnilla!
Jag är en "nattvandrare", ungefär som halvt sömngångare. Då äter jag ibland utan att veta det.
Ser bara att något försvunnit.
Och det kan inte vara min Nalle, för han jobbar natt!
Ska sluta köpa hem onödigt. Men kött äter jag också ibland om natten. Typ kall kassler som jag egentligen ska äta på dagen som mellanmål.
Jag är hopplös!
// Shintaida

Jag svulnar också av mineralvatten men så är jag extremt saltkänslig. Däremot keso naturell orginal har jag aldrig märkt någonting av men iof sig så har jag aldrig ätit 500 gr under ett par timmar på natten heller. Så jag kan mao inte svara dig mer än om minerlavattnet.
Är inte natrium= salt eller nästan i alla fall

Jag har fått för mej att det inte är hälsosamt med mineralvatten. Det är för mycket konstigheter på innehållsförteckningen, klorid och sulfat låter inte bra. Sen kan man undra vari de naturliga aromerna består, pressad citron tro? Njae vet inte riktigt, men misstänkt är det.
Men jag är totaltorsk på kolsyrat vatten, har ju varit "light-läsk-o-man" tidigare - så man får väl se det som en acceptabel rest av det beroendet
.
Jag kolsyrar mitt vatten själv i en Soda-Stream. Vill nog utnämna den till den näst viktigaste kökssaken (efter stekpannan) som jag har i mitt kök och jag lider när patronen tar slut och jag måste vänta till nästa dag innan jag kan byta till en ny.
Magnesiumklorid är ett salt ("vanligt" koksalt är natriumklorid).
Natriumsulfat är ett salt, Na2SO4 x 10H2O. Används som klumpförebyggande medel i tvättmedel.
Natriumvätekarbonat är det samma som bikarbonat, NaHCO3. "Natriumkarbonater" står i min bok som konserveringsmedel för bland annat drycker. Ingår i bakpulver.
Kolsyra, H2CO3, blir till koldioxid och vatten, så det blir man inte tjock av (om man rapar några gånger).
Kroppen behöver salter för sin elektrolytbalans, men alla salter fungerar inte på samma sätt i kroppen, så det är inte säkert att dessa salter binder vatten som natriumklorid gör. Jag misstänker att dessa halter förekommer naturligt i vattnet man gör mineralvattnet av - det är inte säkert att det är tillsatt.

Som före detta laktosallergiker fick jag lära mig att ju lägre fetthalt ju högre lakotos! Så keson skulle mycket väl kunna vara boven.
Har hört att bubbelvatten stör matsmältningen! Så egentligen är vanligt vatten bättre för kroppen, eller?
Oj, vilken massa bra svar jag fått! Tack så mycket för hjälpen!
Har tänkt nu över dagen, att det nog var mitt nattätande som störde rytmen i kroppen, eftersom jag gick ner ett helt kilo under dagen i går fast jag drack 3,5 liter mineralvatten.
Ska sätta hänglås på kylen eller en hel rad med burkar framför som välter så jag vaknar till liv ORDENTLIGT och inser vad jag gör!
*bestämd nu*
// Shintaida

Jag säger att det måste vara mineralvattnet. Jag kan inte dricka en halv liter mineralvatten utan att jag märker av det, jag går upp direkt av det. Det är alldeles för mycket salt i mineralvatten och det lagras genast i kroppen. Om du har druckit så mycket som 3 1/2 liter så har du fått i dig jätte mycket salt.
Äta på natten.
Jag har alltid älskat att äta middag SENT.
Och så läste jag här att då reparerar ju kroppen sig, och det är klart att den måste ha något att reparera MED.
Alltså äter jag sent med gott samvete!! :)
Det MÅSTE ha varit keso som band vattnet - var boven!
För i går när jag vägde mig, vägde jag 80,5 på morgonen.
I går drack jag PRECIS lika mycket Loka som innan.
Har inte nattätit något alls i natt.
I dag när jag vägde mig vägde jag "bara" 78kg!!
Så i mitt liv:…keso bort…Loka in…
Fortsätter att bara äta kött och smör ett tag framöver.
FY BUBBLAN VAD JAG ÄR GLAD!!
I julas vägde jag 89.0 och den 11:e mars 87.0
och NU 78.0…kan inte tro att jag kommit under 80.0!
Känner mig så fin, så fin!
Ville bara dela med mig av glädjen!
Kram till er alla!
// Shintaida
Keso är ju rätt salt.
Skönt Shintaida! Grattis!

Grattis! Du är så duktig

Tokgrattis Shintaida!
Tackar, bugar och bockar med ett stort smil i hela ansiktet!!
// Shintaida

Keso innehåller mycket vassle, det mjölkprotein som ger mest insulininsöndring. Man kan förstås hälla av vasslen, då blir det lite bättre (vätskan i keson).
Grattis till ett tapp på nästan tio kilo! Man blir avundsjuk på känslan. 

Naturliga smakämnen är något som är kemiskt framställt av något naturligt. Det naturliga smakämnet citron behöver inte ha något med en citron att göra över huvudtaget.

Det ar forfarligt att man ersatter allt naturligt med kemiska produkter bara for att spara pengar.

Jag dricker BARA kolsyrat vatten. Hatar kranvatten. Men jag dricker hemgjort, dvs sodastreamat.
Men3,5 liter vatten låter väl mycket på en dag. Man ska inte dricka för mycket vatten, kommer inte ihåg exakt hur det var men typ att kroppen inte kan tillgodogöra sig vätskan och man kan bli typ vattenförgiftad… Mycket typ så här, men min läkare sa det till mig för några år sedan när jag drack extremt mycket vatten. Får nog googla lite för att komplettera mina dåliga argument. lol
3,5 liter är en acceptabel mängd, det är åtminstone inte så mycket att man riskerar att störa salt/mineralbalansen i kroppen. För ett år sedan hörde jag en Cambridgekonsulent säga, att om man drack deras pulversoppor och inte åt något annat alls så skulle man helst dricka 5 liter vatten/dag. huh!
Jag antar att man dricker mer när det är varmt också, och det beror väl på hur mycket vätska det finns i maten man äter. Äter man inga grönsaker t.ex utan bara protein och fett, så kan jag tänka mig att man behöver dricka mer än annars.