Nu gav jag upp
Fixade inte mer, köpte hermesetas? ett sötningsmedel iallafall och gjorde en egen sylt på hallon. Kan inte äta turkisk youghurt som den är och fixar inte att vara utan allt längre. Fett står mig upp i halsen. likaså kött. och ägg
Mmm, det låter som typiska abstinensbesvär. Det är jättejobbigt i början, åtminstone för de flesta. *skickar en kram*
Så kände jag också efter en vecka, det gav med sig på allvar först efter ytterligare två veckor. Hallon med Hermesetas är ju inte en katastrof! Om det känns för tufft så backa ett par steg och lägg dig på en "mjukare" nivå tills du känner dig bekväm där. Då kan du se om du vill trappa ner sockret/kolhydraterna ytterligare eller är nöjd där du är.

vet ngn om hermesetas är bättre än socker, för kroppen? Jag har alltid varit anti sötningsmedel och tyckt att då kan man lika gärna äta socker. Men om hermesetas är bättre när man försöker med LCHF så kanske man ska använda det istället.? Jag vet att ingetdera är önskvärt men om man känner att man måste…
Jag tror att man kan få sockersug även av hermesetas. Men det är också väldigt olika hur man reagerar. Sötningsmedel är ju kemiskt tillverkade och säkert inte bra för kroppen men jag använde det i början. I dag använder jag stevia om jag behöver söta något.
Daydreams, du kommer att vänja dig från det söta så småningom, jag vet, jag tycker tom att paprika, vitkål och osockrade hallon är söta. Det blir likadant med salta matvaror. Man blir nöjd med mindre salt.

Stackars Daydreams! Jag vet så väl vad du pratar om, min start var också jobbig innan kroppen fattat vad det var som gällde. Jag var TRÖTT och konstant sugen på nåt sött. Det är några riktigt tuffa dagar, men det går över, och när man väl är igenom så är man inte sugen på sött på samma sätt längre.
Jag är en sån som inte klarar sötningsmedel alls. Jag drack en gång en halv Fanta free, och mådde pyton, skakade och blev oändligt trött och matt på ett sätt som jag bara blivit sedan jag började käka LCHF. I 3-5 dagar efter den läsken var jag hungrig som en varg. Jag åt och åt och åt igen, fast bara protein och fett. Självklart gick jag upp något i vikt på kuppen, men eftersom jag visste vad det berodde på gjorde det inte så mycket, och typ en vecka senare så var uppgången borta och jag var tillbaka på den vikt jag var när jag drack den där Fantan.
När jag nån gång vill ha sött, använder jag Stevia i flytande form. Det är lite dyrt, men det funkar, vilket Hermesetas och honung och andra sockerersättningar inte gör för mej.
När jag började hänga på olika kolhydratforum tyckte jag att det lät helskumt att man skulle bli känslig för salt och så, och tänkte att det kommer i vart fall inte hända mej. Jo, tjena. Jag har käkat LCHF sen andra halvan av mars, och jag som tidigare tyckte 70% choklad var besk och smakade pyton, tycker numera att 86% choklad smakar sött. Jag har i princip slutat salta maten, för det går så bra ändå, och när jag nån gång äter t.ex. fetaost eller oliver, så måste jag skölja maten i vatten först för att få bort lite salt. Tro mej, du kommer att fixa det här galant, men det ÄR jobbigt i början, och det ÄR mycket att tänka på, men det ÄR värt det, flera hundra gånger om.
Lycka till!

Daydreams - "Kan inte äta turkisk youghurt som den är…" - Skippa den äckliga yoghurten istället, ät sånt som är gott utan vare sig socker eller sötningsmedel.
Det där med fettet står upp i halsen är inte så konstigt…kroppen är inte van att få så mycket fett och hjärnan är inte fullt accepterande i början.
När man väl har omprogrammerat hjärnan så uppfattar man fettet och köttet annorlunda…dessutom ändrar sig smaklökarna efter ett tag…….ägg, kött med smör blir rena festen och känns som fräsch och uppfriskande mat.
Jag har alltid insett att fettet är smakbärare och gör smaken godare…men även jag har ändrat inställning helt.

För min del tror jag att sötningsmedel "lurar" kroppen på ett sätt som socker / honung inte gör, så jag försöker så gott det går att undvika dem. Vill jag söta med något använder jag nästan alltid honung, men tar bara lite. Mitt sockersug har nästan helt försvunnit med LCHF.
Håller med Pasi att du bör skippa yoghurten om du tycker den är sur, ta creme fraiche istället, eller ät något annat, en biff med hemgjort kryddsmör eller så.
Lycka till i alla fall, med eller utan sötningsmedel!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Har du testat kakaopulver och/eller kokos i yoghurten?
Det är normalt att må dåligt i början. Gör något litet avsteg om det får dig att må bättre.
Kanska ska du äta lite mer grönsaker i början? Och äta t.ex hallon med grädde istället för att falla dit på socker o sötningsmedel? Jag vet inte om det hjälper dig eller inte men du kan ju prova o se.

Hej tack för alla råd och tips. Ja jag har testat det mesta vad gäller youghurt. kokosflingor, kakao mm. men det går inte ner. Samtidigt så måste jag ha youghurt när allt annat fett och kött bara står mig upp i halsen.
Jag tror inte jag ska vara så himla strikt mot mig själv. Tror bara jag faller då.
Måste nog tillåta lite mer i kosten än vad jag gjort hittills.
Men som sagt tack så jättemycket för allt stöd mm.

Att "hotta" till yoghurten med lite vispad grädde och ett par droppar honung funkade för mej i början, nu äter jag den som den är och tycker inte att den är sur längre.
Personligen tror jag att honung är bättre än sötningsmedel jag vill ha naturligt sött om jag ska ha sött. Jag har dock inte provat Stevia men samtidigt känner jag inte direkt nåt behov av sött alls längre….jippi
jag använder hellre honung och socker om jag måste än sötningsmedel.