Jag äter mindre och mindre?
Nu har jag ätit lchf i snart 7v. Mår toppen. Gick upp 2kg de första 3 veckorna sedan tappade jag 2kg på 5 dagar och stannade där 2v. Inte vägt mig sedan dess, får bli på tisdag:) Nåja, hur som helst så äter jag mindre och mindre för varje vecka, äter tills jag blir 'nöjd' och inte mätt som tidigare. Känns som jag närmar mig en hälsosam balans i samspel med hela kroppen. Åt mycket grädde och ost första veckorna men har bytt ut det mot mer smör/fetare kött, kam det vara det som hjälpt till? Eller är jag under omställning fortfarande? Folk säger ''men ät nåt, är du inte hungrig!'' svaret blir nej, känner jag ingen hunger nu så känner jag heller inget sug av att äta!
Skönt att höra :). Hur går det med träningen än så länge?
#1 träningen finns det hopp för!:) har tagit det lugnt med Springandet men vandrat mycket i fjällen i stället. Gick upp på ett fjäll för 3v sedan, var svinjobbigt. Nu förra veckan gick jag samma sträcka och det gick betydligt bättre!!!:)
Och där sprack det, +2kg på 2v, förstår inte alls! har ätit mindre än tidigare men aldrig gått hungrig. Fjällvandrat flera mil och tränat i övrigt. Känner mil smalare men när vågen visade plussiffrorna idag övervägde jag att lägga av med lchf igen.
Nej jag ger fan inte upp!
När jag tränat och varit mer aktiv än jag brukar under en period kan jag också gå upp i vikt, vet inte om det är att kroppen samlar på sig mer vätska efter en period med mer träning än vanligt. Det försvinner.
När man gör en kost omläggning och tränar ihop eller var för sig.
Blir kroppen väldigt stressad och kan svara med att lagra in energi. Och du går upp i vikt.
Det behöver inte betyda att man blir tjockare utan kan lika väl vara så att man minskar i omfång.
Så kan vara en förklaring.
Sedan är inte att äta mindre och mindre då man skall äte tillräckligt med mar för mycket är inge bra för vikten för lite är inte heller bra för vikten så du får kanske registrera lite mat så vi vet hur du äter.
Om man har övervikt och börjar gå ner då kommer ju en del av energin från de egna fettreserver, i bästa fall kan man få motsvarande 500 kcal/dag därifrån, så det kan förklara att man inte känner behov av att äta som tidigare. Det är dock viktigt att få tillräckligt med näringsämnen och inte svälta sig.
Så himla konstigt bara, känns som jag tappat underhudsfett de senaste veckorna men när vågen visar plus blir man ju osäker. Är inne på vecka 8 med lchf nu så omställningen är nog inte klar än.
#4kan vara som du säger att jag samlat på mig vätska men borde inte kroppen kännas mer "svullen" då? Borde man inte känna sig större? Jag känner liksom tvärtom, känner mig smalare än för 2v sedan då vågen visade -2kg
Det kan vara musklerna som ökat som du varit lyckad att få. Det är inte alla som får det. Skit i vågen titta på dig själv i speglen. Den berätta ju mer sanning är själva siffrorna på vågen!
Fattar inte varför 99% av tjejer/kvinnor hänger upp sig på siffror osv.
Jag pendlar ju 1.5 kg upp/ned dvs ett spann på 3 kg med LCHF. Då gör jag tex 2:an varannan dag och dricker en hel del vatten till det och träna 300-600 min om veckan :)
Jag märker att det börja släppa nu på bukfettet hos mig. Som varit en riktigt stor gåta på varför jag tappat "v-formen" och sett plumsig ut. Men har i själva verket byggt på mig muskler…
Ge det iaf några månader så skall du se på resultat då det verka gott riktigt bra redan nu. Jag och en annan här på forumet verka fått motsatt effekt i förhållande till hur det gått för dig i början…
Så ge inte upp som sagt :)
Sedan är LCHF och träning ett relativt nytt område för vetenskapmännen.
Det är många svåra gåtor att svara på vad gällande träning och LCHF. Men en sak är gemensamt med detta: Vad som funkar i träning för ena personen kan ge helt motsats effekt hos en annan person vad gällande LCHF. Det är sådana problem jag läser här och försöker hitta ngn form av grundbult vad som behövs. Tex den ledande boken idag om LCHF + träning torde vara "The art and science of low carbohydrate - performance" ge tex så låga proteinintag som 0.8 gram/kg kroppsvikt… OAVSETT HUR HÅRT DU TRÄNAR!
Vilket i mina ögon är konstigt då kroppens behov av protein enligt mig är nästintill en direkt relation till belastningen i träningen. Ju hårdare träning desto mer protein. Enligt dessa som är främsta experterna på just LCHF och träning säger att högre proteinintag verkar negativt vid LCHF. Varför är en fråga som är oklart.
Det skall komma en bok om LCHF och träning som skall revolutionerar hela synen på dagens LCHF och träning. Vet ej hans namn men han är extremt meriterande tränare för marathonlöpare och tränar folk på långa distanser och introducerar LCHF till dessa personer. Med mycket goda resultat!
Han nya bok skall vara intressant och inväntar på att den skall komma ut snart inom detta året. Där kommer det vara mer vetenskapligt belägg på träning och LCHF…
Om det är av intresse av veta för din del då det kommer behandla vårt område ;-)
Upplever du att du har mindre underhudsfett har du väl mest troligt gått ner i vikt. Att vågen visar mer kan bero på vad som helst. Vätska, mycket mat i mag/tarmsystemet, mer muskler, etc. Kroppsvikten varierar från dag till dag, det är helt normat. Personligen har jag som mest gått upp 4 kg över en natt. Givetvis vätska.
Man kan inte förvänta sig att viktkurvan skall se ut som ett perfekt linjalstreck och skrikandes kasta allt överbord så fort man ser en liten ökning från en dag till en annan. Väg dig igen om en vecka. Kolla midjemåttet och följ det.
Titta inte på vågen. känn efter hur kläderna sitter istället :)
Jag ska fortsätta köra på! Tror inte det är muskler då det tar längre tid än så att bygga muskler, däremot kan det vara att lingonveckan är påväg, men det är i bästa fall!
Kommer dra ner ännu mer på kolhydraterna nu ett tag för att se vad som händer!:)