Finland hänger på!
I Hufvudstadsbladet berättas om "den rätta födan" Bra, men dessutom många fina recept.
http://hbl.fi/livsstil/2011-08-25/perfekt-mat-alla-kolhydratjagare

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Heja, heja! Nu kommer vi! 
Hittade många LCHF produkter nu senast jag var i Helsingfors :)
Det har ju kommit brödet "Karppinen" nu också, med bara 3 kolisar per brödskiva - rikigt ok i smaken 
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.

Karppinen? Var finns det? Finns det i matbutiker i Sverige eller vad?

#3, #4 Det står på hemsidan att det är 46g kolhydrater/100g.. så en skiva måste vara väldigt liten för att bli lite kolhydrater ;)
Mvh, Sara
S*Capsicum's, www.capsicumcats.se
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

De flesta bröd har ett kolhydratinnehåll på mellan 45-70 gr/100.
Skillnaden är:'
- En skiva vanligt knäckebröd (ca. 15 gr) 9 gr. kolhydrater
- Detta "lågkolhydratbröd" ( ca. 22gr ??) 10,12 gr…
- Två skivor finncrisp ( ca 15gr.) 9gr……
- Fazer fiberfralla, 40gr/ 100 ( ca 30 gr.) 12gr….
Varför köpa dyrt när valet kan vara att äta en mindre skiva, eller mer sällan….
(En skiva Carbzone nystart (22gr) är enligt hemsidan "lite snällare"….3,4 gr./ skiva om man nu tycker det är värt 27:- för 1/2 kilo bröd)
Karppinen brödet finns bara i Finland vad jag vet och enligt reklamen har en skiva (brödet är färdigt skivat) c 3 kolisar.
http://www.pomppis.fi/Karppinen
46,3 kolisar på 100 gr men en skiva är ju inte så tjock så.. lär vara en bråkdel mot vad vanligt bröd har.. (=deras reklam)
Sockerberoende.

…Då lär det vara väldigt tunna skivor…
*Nej, det står 14,1 /100….samma som Carbzone
karppinen är tillverkat så, att man minskar spannmålet och ökar ägg, olja och frön istället, enligt deras hemsida när jag läser noggrannare.
Om det här brödet faller inom samma kategori som det som kostdoktorn skriver om i länken på #5 kan jag inte säga..
Sockerberoende.
Det brödet Kostdoktorn skrev om använder ju netcarbs vilket är väldigt missvisande.

Länken i #5 går till kostdoktorn och "fuskbrödet", i # 6 skrivs det om bröd med 46 gr…. Det var det jag räknade på och jämförde med "vanliga bröd".
I denna länk från # 8 kan jag tyda ( även om jag inte kan finska) att brödet ni talar om innehåller 14,1 gr /100 = Ca.3,5 gr / skiva.
Jämförbart med Carbzone Nystart
#12: Aha, så det där med 46 var vanliga bröd eller? Svårt att förstå med google.translate ;P
Mvh, Sara
S*Capsicum's, www.capsicumcats.se
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
#12 o #13: fast jag kan finska har jag svårt att läsa märker jag.
Hänvisningen om 46 gr kolhydrater gäller det Karppinen-brödet JÄMFÖRS med, så Karppinen innehåller som #12 säger 14,1 gr/100 gr och motsvarande vanliga bröd detta 46 gr. Jag läste slarvigt och märkte inte den där lilla asterisken i reklamtexten.
Så nej, jag tror inte att det här är samma fuskbröd som Kostdoktorn talar om, det här är tillverkat på helt annat sätt.
Jag brukar reagera på spannmål/jäst i bröd, men har tagit en skiva Karppinen nu och då och inte ännu känt något så det verkar vara ett alternativ till de andra "bröd" jag brukar laga enligt recept härifrån.
Nu alltså en frukost med Karppinen och goda pålägg 
Sockerberoende.

Berndt - var kan man köpa det här brödet?
Masa/alltså stora K-affären i Karis har det….
Sockerberoende.
Jag måste kolla om jag kan hitta det här i Lovisa!
Inte vill jag äta bröd varje dag, men ibland skulle det vara gott att ha något att ösa smör och ost på.
det finns ju många LCHF bröd recept här på sajten man kan använda; men jag säger samma; ibland är det gott med "normalt" bröd…
Sockerberoende.
Jovisst, jag gör lembasbröd regelbundet, har det nästan alltid i frysen. Sedan har jag köpt Renée Voltaires frökex. Det är nog mera liksom i reserv, har en del kolhydrater.
Karppinen verkar numera innehålla endast 12,1 gr kolhydrater/100 gr.
som med allt annat gäller det att vara måttlig - har nu med lite tid märkt att blir jag för ivrig o äger Karppinen flere ggr i veckan stannar viktnedgången - för mig lika som med nötter/frön, dom kan jag också njuta av bara lite lite åt gången och per dag… 
Sockerberoende.
Det är inte många av finska LowCarb ätare som äter Karppinen för att den innehåller mer gluten än vanlig bröd.