Varför är omega 6 onyttigt?
Kan någon förklara varför omega 6 inte är bra för oss, eller har någon en bra länk till info om detta?
Jenny Reimers skriver bra om kosten. Där finns en del om förhållandet Omega 3 och omega 6.
Omega3 är antiinflammatoriskt och Omega6 gynnar inflammationer eller hur man skall uttrycka det när man inte kan de professionella termerna.
Omega6 är ändå LIVSVIKTIGT i små mängder för att vi behöver det tex för att blodet skall levra sig vid skada har jag fått lära mig.
I små mängder är det alltså LIVSVIKTIGT och i stora LIVSFARLIGT…. balans är det som gäller och det är alldeles för lätt att få i sig för mycket… så broms är det som gäller…
Pust… Hjälp mig Dufva och Pasi och ni andra som förklarar proffsigare än vad jag klarar av…
Numer pensionär i Nynäshamn

Jenny Reimer förklarar det på ett ganska bra sätt, tycker jag.
Förutom att det är inflammationsgynnande så drar det ner immunförsvaret. Användes förr för att tranplanterade organ inte skulle stötas bort.
Det belastar även enzymsystemet som även används för övrig fettomvandling, vilket kan innebära att andra, mycket viktiga fetter, inte kan bildas i den mängd som kroppen behöver dem.
Verkar även vara en av de 2 huvudorsakerna till förkalkning av blodkärlen pga sin benägenhet att oxidera (den andra orsaken är inflammation i kärlen pga insulin) - länk.
Går det att skapa Omega6 eller Omega3 eller måste det komma från vild fisk?

Det handlar mest om balans. Man bör gärna äta lika mycket omega-3 som omega-6 det lär ha varit (ungefär) den fördelning
vi haft i kosten tidigare. Nu är det kanske tio gånger mer omega6 i "vanlig" kost. Finns flera skäl till det, tror Jenny Reimers har skrivit en del om det.

Ja, det handlar om balans…men med den lilla mängd omega3 vi får i oss med dagens kost där alla djur är uppfödda på spannmål, krävs att man undviker omega6 så gott man kan…det blir normalt ändå den som vi får i klart överskott.
Freja42 - Kroppen har ganska lätt för att skapa AA (animaliskt omega6) utifrån den vegetabiliska formen….som för övrigt finns i mängd i vanligt fläskkött pga av all spannmål de får som kost.
Animaliskt omega3, EPA, däremot är svårare för kroppen…omvandlingen från vegformen till EPA är närmast obefintlig…. så de enda bra källorna är animaliska - viltkött, fisk, skaldjur, KRAV-smör, ekologiska- eller omega3-ägg.
Tack för alla svar! Tur att jag äter 3st ekoägg till frukost varje dag ;). Får nog öka på fiskintaget också. Det är enda gången jag önskar att bo på västkusten faktiskt. Vi här i öster får västkustfisken 2-4dagar(minst) efter fångst. Det känns inte alltid så fräscht.
Nej och fettet är redan oxiderat. Det är därför det är sådan smakskillnad på pinfärsk fet fisk och den man normalt får tag på. Makrill och rödspätta t.ex. Har man nån gång ätit nyfångad rödspätta så vet man hur stor smakskillnaden är. Det är annat än Findus härskna flundror det.
Usch, fy sjutton. Fryst fisk går inte att äta, det är som att tugga näver. Snacka om stenålderskost
Kommer du från bohuslän möjligen? Tänkte på delar av ditt namn - beda.
#6 Tack, Pasi! Krav-smör och ekologiska omega3-ägg ska jag köpa. :)
hemul: Nej för sjutton! Utan att stöta mig med någon…inbiten 08, utan likheter med fiskmåsar!!! beda-stina är ett internt skämtnamn i min familj…utan att gå in på några detaljer
#6 så de enda bra källorna är animaliska - viltkött, fisk, skaldjur, KRAV-smör, ekologiska- eller omega3-ägg.
Hur är det med sprätthöns? Räknas det som ekologiskt eller är dert bara de som går helt ute som gör det? Hur hittar man info om hur mycet omega 3 respektive omega 6 som produkter innehåller?

Ove-D - Om sprätthönsen har bra fettsammansättning beror främst på vilken kost de får äta…
Omega3-innehållet på livsmedel kan du se i finska livsmedelsdatabasen som du hittar ovan, bland "Länkar".

Om vi åt en ideal kost med lika mycket av omega-3 och omega-6 i kosten skulle vi antagligen tom klara oss hyggligt på vegetabiliskt omega-3.
Anledningen till att vi inte gör det är att samma enzym (6-desaturas) används av kroppen för omvandlingen av alla kortkedjiga omega-fettsyror till mer förädlade former.
Eftersom vi äter så ohyggligt mycket omega-6 tar helt enkelt enzymet slut och liten eller ingen omvandling sker med den vegetabiliska omega-3 varianten
Därför bör vi i princip bortse från vagetabiliskt omega-3 och istället rikta in oss på de animaliska källorna där omvandlingen redan har skett..
Både omega-3 och omega-6 är alltså livsviktiga, men den finstämda balansen dem emellan är avgörande för hälsan..

Tillägg till Dufvas braiga förklaring - Omega 6 verkar dessutom få förtur till enzymerna, troligen beroende på att vi ätit mindre av den fettsyran under årmiljonerna och därför har den fått prioriteras.
Äter vi för mycket omega 6 så verkar omvandlingen av EPA till DHA (hjärnans fett) att hämmas eftersom även denna fettomvandling sker med samma enzymsystem.
Enligt Jenny R så verkar inte kroppen vilja använda färdigt DHA utan föredrar att omvandla intaget DHA till EPA och sedan tillverka det DHA den behöver utifrån EPA.
Vilken kost har HÖG omega3-halt men LÅG omega6-halt?
Om jag fattat det rätt är sötmandel, hasselnötter, lingrön och fet fisk
bättre än fläskkött, pumpafrön, sesamfrön, valnötter, pinje, pekan, cascewnötter, majsolja, solrosolja, acaibär.
För en vegetarian vilken kost är bra då för att få upp omga3 men INTE omega6?
Omega 6 är ju i själva verket nyttigt och livsviktigt.
Så onyttigt är det inte.
Men smör är ju inte heller nyttigt.
Men med allt i kroppen böhöver man balanse och o3 o3 bör man äta lika mycket av idag äter vi 300 gånger mera o6 det är onyttigt.
Lika dant är ju inte smör nytigt om vi skulle äta 10 kg om dagen.
Men om det är en person som får i sig väldigt mycket Omega 6 just för hen äter så mycket solrosfrön, pumpafrön och acaibär, hur ska hen väga upp det? Alltså få i sig MER Omega3 men med låg omega6-halt?

Man tar då Omega-3 kapslar!
Både O-6 och O-3 är sk essentiella fetter, de behövs i våra kroppar, framförallt i cellmembranen, hjärnan och nervernas myelin och i Eikosanoidsystemet.
Däremot så behöver vi bara några gram om dagen.
Grejen är att vi har en begränsning vad gäller omvandling utav dessa fettsyror till just de estrar som sen bildar de intra cellulära homoner och signalsubstanser som utgör eikosanoidsystemet.
Därför bör man få, i sig samma mängd av bägge,, så käkar man solrosfrön så får man ta en lax som tilltugg!
Det som händer är att kroppen syntetisera o3 och o6 samtidigt med samma enzymer, och äter man mest o6 så får man fler inflamtoriska estrar, än antiinflamatoriska.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag vet inte vad du far efter men omega-3 och 6 är essentiella just därför att vi INTE kan syntetisera dem.

Ja nu är det inte modersyrorna vi behöver utan de elongerade derivaten som har en funktion i kroppen.
Och ja vi kan inte syntetisera O-3 eller O-6, dvs varken Alfalinolensyra eller Linolsyra.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Essentiella_fettsyror
Problemet är som sagt att processen att syntetisera derivaten är begränsad och vi behöver då framförallt de elongerade formerna av O-3, dvs EPA och DHA.. likaså är det med O-6.. där är det GLA vi behöver.. vad jag begriper.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.