Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4330 ggr
målle
0

lchf-bröd förvaring

Har idag bakat ett lchf-bröd med pofiber, mandelmjöl, fiberhusk, ägg, riven ost, grädde, solroskärnor och linfrö i, hur ska jag bäst förvara detta så det håller sig ätbart? Det känns som det kan bli "svampigt" av att ligga i plastpåse..? Ngn som har bra förvaringstips? Det behöver väl inte ligga i kyl pga ingredienserna?

[Pennylane1]
1

jag gör bara små satser av sådant bröd (mina brödbullar t.ex. som är ungefär samma ingredienser i) då det möglar väldigt fort. (ett par dagar) Handduk om och i rumstemp, i kylen blir det blött tycker jag…  Annars frysa det.

hemul
0

I en luftig burk i kylen. Har inga problem att ha det mer än en vecka (längre har det nog aldrig räckt). Har aldrig möglat. Se till att brödkakorna får svalna ordentligt och dunsta av eventuell överflödig fuktighet innan du lägger dem i burken bara. Alternativt ha burkarna utan lock över första natten eller så.

Hallongrottan
0

Jag fryser in mina fröfrallor, och tar fram en när behov finns. Då smakar de alltid nybakadeGlad

målle
0

Jag lade de i plastburk med lock på (ser ut som en "kista" typ), men tror inte de sluter så jättetätt som tex en Bigpack-glassburk gör, och de står framme på köksbänken..får se hur länge de håller sig fräscha då helt enkelt i denna värmen Skrattande Ska kanske frysa in!

Tack för svar!

Jojomaja
0

Jag har bakat detta bröd: http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1054 som ju är väldigt drygt. Jag fryser därför in halva, och sedan förvarar jag halva i kylskåpet i en vanlig plastpåse. Det har hittills aldrig möglat och jag har haft det i kylen i säkert 8-10 dagar.