Tips på grilltillbehör?
Hej!
Jag tänkte grilla på fredag och vanligtvis brukar jag äta till exempel potatissallad, vitlöksbröd, potatisgratäng och grönsaker till mitt grillade kött, men nu vill jag ju skippa kolhydraterna..
Är det någon som har något tips på goda grilltillbehör?
Tack på förhand :)
Halloumi ost
Broccoli gratäng (alt annan typ av gratäng gjord på ägg & ost i ugn)
Grillade grönsaker. (Lök, sötpotatis, broccoli, paprika mm)
Roliga och goda fetta såser.
Råa grönsaker.
Mera kött. (Ja mera Kött går alltid bra!)
:D
There is no failure, only feedback. - Art De Vany
Oj! Här regnade det minsann in tips! Tack så himla mycket! :) Lät gott alltihop.
Coleslaw!
Fungerar verkligen sötpotatis?
- Therese
Fungerar? Hur menar du?
#5 Förlåt. Jag är riktigt nybörjare på LCHF, vet inte hur mycket kolhydrater sötpotatis innehåller.
Trodde att all potatis ströks bort. :)
- Therese

#6; sötpotatis är inte en potatis utan en ört :)(fast den är väldigt lik potatis i utseende)
#6 Haha, ja där ser man! Vilken färsking jag känner mig då .. 
Känns som att jag absolut borde läsa på lite mera.
Får tacka för informationen!
- Therese
#6 Är rätt lite kolhydrater i sötpotatis, men det är upp till en själv om man tycker det är värt att äta eller ej.
http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2667/2
Vill man inte äta sötpotatis så är det inget måste utan ett val man gör helt klart.
Att grilla, utöver kött/fisk:
(baconlindad) halloumi
baconlindad sparris
spett med squash, lök, svamp, paprika
spett med räkor
Till det grillade:
Squashsallad (stekta squashkuber med vinägrett och vad man är sugen på)
matig sallad med oliver, avocado, nötter, ost etc
coleslaw, en riktig klassiker
blomkålsmos med parmesan
tomat- och mozzarellasallad med basilika och olivoja
Goda röror och såser till det såklart, jag gör ofta på jordnötssmör och sambal oelek, eller kalla såser med vitlök och örter, eller ost och VF, eller bara färdigköpt bea.
Jag bjuder ofta och gärna på grillat. Utöver att grilla ost och kött brukar jag slänga på några delade majskolvar samt några bra korvar.
Herregud, jag blir ju hungrig! 
Tack alla! Tycker allt ser smaskens ut! :)
#10 Du råkar inte ha något recept på såsen med jordnötssmör och den med vitlök? Lät ju hur gott som helst!!
Nja, jag lagar aldrig från recept så tyvärr. Men jordnötssåsen gör jag typ så här: ta ca en halv burk ekologiskt jordnötssmör utan en massa konstigheter i. Blanda ner i några dl grädde (3?) eller en burk kokosmjölk. Smaka av med nån tsk sambal oelek och ev lite salt och peppar till lagom styrka och smak. Koka ihop och häll ev i mer vätska för lagom konsistens.
Och när jag gör kall vitlökssås är det oftast en liten burk creme fraiche, salt och peppar, två klyftor vitlök, lite sambal eller chili. Gott att lägga i valfria örter också. Antingen hacka med nån soltorkad tomat och basilika. Eller kanske lite oregano eller timjan och gräslök. Eller ta lite dijonsenap och dragon i CFen.
Sorry Bumbibjörnen, jag kör verkligen "tager vad man haver" när jag lagar mat. Det blir oftast bra, men kan vara svårt att återskapa :-) Brukar dock inte krångla till det. Och om jag får list att krångla till det så tänker jag på en kompis som kokade avancerad brunsås enligt ett recept från middagsfrid…ägnade nån timme åt att hacka och koka ner. Henner sexåriga dotter åt glatt och sa sen: åh det var nästan lika gott som såsen på ikea (dvs brunsåsen man får till köttbullarna).
# 8 sötpotatis har väl ungefär lika mycket kolisar som vanlig potatis , skiljer kanske ett par gram…
det går nog bort för rätt många så helt fel var du ju inte ute!
#13 Mjo det var väl 20-25/100g .. inget för dom som äter strikt LCHF inte. :)
- Therese