Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3341 ggr
ullamayday
1

"Abstinens"

Har läst någonstans om kroppens reaktioner i början och en bit in på LCHF. …..typ absinens förstod jag det som.

Någon som kan berätta och även hur lång tid det tar innan man blir "normal" med att äta LCHF.

Mervi
0

Det är olika. Jag kom över denna period av abstinens ganska lindrigt pga. att jag ätit typ GI innan jag började med LCHF.

dufva
0

Hur snabbt man "fettkonverterar" verkar vara väldigt individuellt.

Hur pass skadad ämnesomsättning man har spelar roll likaväl som kön ålder och vikt också kan ändra förutsättningarna

Det händer ju saker både fysiskt och inte minst psykiskt och allt måste beaktas.

För mig klingar problemen av efter ett par dar, men för andra tycks det ta uppåt 3 veckor.

zeretki
0

När jag började med LowCarb så gick jag igenom 1-2 veckor av: huvudvärk, magproblem (fast det hade jag redan innan), trötthet, humörsvängningar (eftersom sockret försvann) och annat smått o gott.

Kia
0

Jag kan komma ihåg min allra första abstinens, det varade nog i en tre veckor kan jag säga. Jag pratar riktigt bakfylla i princip. Men sen åt jag också hysteriskt mycket socker.

Kunde gå flera dagar utan att egentligen äta mat bara en massa socker . 

Sen har jag ju haft mina återfall in i socker träsket men de gånger jag tagit mig ur och senast nu då för två månader sen så gick det lättare än det gjort någon av de andra gångerna ….

Tror det är väldigt individuellt.

dufva
0

Det är min erfarenhet också att det går snabbare att konvertera för varje gång..Kroppen lär sig gå på fett och kommer sen ihåg det.

Det är nästan värre att sockerkonvertera nu för tiden.

Jag kan bli vansinnigt trött av kolhydraterna.

Mervi
0

Håller med dig dufva. Så är det för mig med.

hemul
0

Varför gör ni det då? För det låter inte som om ni pratar om ett litet "avsteg" utan mer som om ni äter kolhydratmat periodvis. Eller fattar jag fel som vanligt?

Mervi
0

Nej Hemul jag äter inte kolhydratmat periodvis. För mig gäller det att jag blir bjuden på mat som innehåller något i kolhydratväg. Jag tål inte det och blir dålig. Jag undviker  att äta det men ibland så blir det ändå fel. Julas var nog sista gången jag medvetet avvek och åt några kolisar.

Jag är ganska strik och äter tex inte bröd, inte ens av artighetsskäl. Jag får sota för det med magont och buller.

Det kanske lät så när jag höll med dufva att jag äter kolisar hips som haps.Skrattande

Jag äter inte ens grönsaker till alla mål utan middagen består av kött/fisk/kyckling och smör eller annan fet sås.

hemul
0

Jaha, men EN gång kan man väl inte hinna bli omställd på kolydratsdrift på.

MegN
0

Omställd blir man kanske inte med ens, men nog mår man dåligt av ett enstaka intag av kolhydrater. Själv får jag huvudvärk och magkrångel (antingen bara buller & gaser, eller också mer eller mindre förstoppning).

Däremot har jag känt av ren och skärande abstinens de gånger jag försökt gå ner på NOLL kolhydrater. Trötthet och ihållande huvudvärk dag efter dag. Men då ska man ta i beräkningen att jag "till vardags" får i mig en hel del kh eftersom jag inte kan sluta dricka mjölk i kaffet. Så min vanliga nivå är kanske 40-50 g kh/dag.
Har försökt skära tvärt några gånger (att trappa ner funkar inte för mig, det är antingen eller - annars glömmer jag hur mycket jag har kvar i "ransonen" osv) men alltid givit upp efter 4-5 dagars ihållande huvudvärk.
Just nu kör jag en satsning med ingen mjölk, bara små mängder grädde. Men det räcker att jag är lite okoncentrerad en eftermiddag så -vips- har jag hällt i mig 2 dl mjölk i kaffet medan jag pratade i telefon eller med barnen…!

Mervi
0

Jag blir dåligt av en gång, drift eller inte, men det känns inte bra. Det är magen som  reagerar direkt.

Daydreams
0

Är mitt i att gå av socker och kolhydrater. Det är INTE roligt. Men lite stolt är jag att jag hittills klarat det, 4 dagen nu eller 3dje kanske.Att handla är jobbigast, och att vara på stan.

Känner mig lite full, kroppen känns lite darrig och är väldigt trött.

Mervi
0

Daydreams, hoppas du snart är över på andra sidan.Gladoch börjar må bättre.

hemul
0

Jojo, det fattar jag ju att man kan bli dålig, men det var det där med omställningen tillbaks till fett. Det kan det väl inte bli ändå?