Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5118 ggr
LiselotteB
0

Skaldemans effekt?

I sin första bok skriver Skaldeman om "Skaldemans effekt", nämligen att om man inleder måltiden med fett så kan man äta lite kolhydrater mot slutet utan att de gör så stor skada. Låter ju finfint.

Det finns knappt något om det på nätet och det verkar inte diskuteras så mycket här även om det låter helt revolutionerande.

Jag blir jätteglad åt att få höra era kommentarer, intryck, erfarenheter.

Margareta
0

Jag har aldrig fått det att fungera - testade ivrigt i början innan jag var avvand från kolhydrater (2005).

Numer pensionär i Nynäshamn

greensis
0

Aldrig märkt någon skillnad på i vilken ordning jag äter matens olika delar. Ju mer jag duttlar med sånt och exakta procent, desto mer stirrig och stressad blir jag - då går stresshormonerna upp och bromsar fettförbränningen.

I alla fall på mig.

Fabricati diem, pvnc!

kaisakavat
0

#0 Bra att du tar upp det här.

Jag är nämligen slarvig när det gäller detta numera. Händer att jag stoppar i mig nån grönsak medan jag tillagar maten. Tidigare, när jag lyckades rasa i vikt, då var jag väldigt noga med att hiva i mig ostrulle med smör, eller dyl någon kvart-halvtimme innan själva måltiden. Jättenoga!

Måste testa detta! Tack!

Mervi
0

Detta har jag inte testat. Kanske något för mig. Lite kokosfett i vatten innan man äter.Flört

Frualbertsson
0

När jag har ätit fett innan så är jag inte sugen på några kolhydrater senare, kanske är det som är grejjen? hihi

Jag äter ofta ostchips innan maten, det är toppenbra tycker jag. Ett ostchips räcker. (tre skivor fet ost läggs bredvid varandra på bakplåtspapper, in i micron 2 minuter och ut kommer ett chips som är knaprigt och gott)

Uttelille
0

Jag tänker oftast på att äta det fetaste först, eftersom jag läste det i boken. Jag vet inte om det gör från eller till, men det skadar ju inte.

eldslandet
0

Jag tror att det viktigast är att låta bli att påverka bukspottkörtel att utsöndra insulin som är det fettbildande hormonet.

Man kan frisätta insulin främst genom kolhydrater som spjälkas till glukos i kroppen (protein kan också frisätta insulin, 30% av kolhydraterna, därför är det viktigt att inte äta för myckat av det). Insulin binder till glukosen och hjälper den att föras in i cellen.

Är näring- och energibehovet mättat då omvandlas glukos, protein och fett till kroppsfett, runt midjan (hos mig iaf).

Börjar man en måltid med kolhydrater då frisätter man insulin och då är sannolikheten stor att michelindäcket växer.

Äter man en liten mängd efter måltiden (under 20 gr kollis tror jag) då finns det inte mycket näring som insulin kan omvandla till kroppsfett. Kolhydrattypen spelar roll också. Ju mer processad desto värre.

SvartKaffe
0

Men all mat, både fett, kolhydrater och protein bryts väl först ner till glukos i kroppen för att kunna utnyttjas? Eller är jag totalt ute och cyklar… (teflonminne). Däremot generar kanske 10 gr kolhydrater större mängd glukos än 10 gr fett eller protein??

clajo
0

Det är den italienska varianten; börja måltiden med feta korvar och skinka!

Det hänger väl lite grand på hur mycket kolhydrater man äter efteråt…

eldslandet
0

#8:

Det är kolhydrater som främst blir glukos (socker) i kroppen genom processen kallad Glykolysen. En del kolhydrater kan inte omvandlas till glukos, ex, fibrer. Dessa består också av glukos men med en annan formation (det finns 2 formationer, alfa och beta, kommer inte ihåg vilken kroppen kan använda). Cellulosa består av typen som inte bryts ner i kroppen. Fibrer tas inte upp, de "riiner av".

Protein kan också omvanldas till glukos fast i 70% mindre utsträckning än kolhydrater. Detta ligger bakom muskelförlust vid "vanlig" bantning där man stryper kaloriintag.

Kroppen är en mästare på att omvandla muskler (protein) till glukos, genom en process som kallas glukoneogenes, som används som energi, när man låter bli att äta.

Fett kan inte omvandlas till glukos. Fett kan däremot användas som bränsle istället för glukos (som tur är för oss) i en process som kallas beta-oxidation. 

Varför gör kroppen så är pga energimängden i näringsämnen. Kolhydrat och protein (muskler) har 4kcal/gram medan  fett har 9 kcal/gram.

Kroppen, vid otillräckligt kaloriintag, väljer att bli av först och främst med den den som har minst energi, alltså kolhydrater (kroppen kan lagra "bara" 400-500 gram som glykogen), protein och fett, i den ordningen.

Därför när vi tillför kroppen främst protein och fett så täcker vi behoven av byggnad och energi.

andreas0
0

#8, Nej, protein fett och kolhydrater omvandlas inte alltid till glukos i kroppen.

Alla nedbrytbara kolhydrater omvandlas alltid till rent glukos och används som sådant, äter man mycket på en gång så görs en del av glukoset om till fett och lagras som fett i kroppens fettlager.

Protein används för det mesta till att bygga upp kroppen, men kan omvandlas till glukos av kroppen om det finns behov (t.ex vid brist på både kolhydrater och fett, eller vid för lågt totalt energiintag)

En del av fettet används rent av som energikälla (många organ i kroppen kan använda fettsyror direkt som energi), en mindre del omvandlas till glukos och ketoner för att ge energi till övriga delar som inte kan använda fett direkt.

LiselotteB
0

Frågan var väl egentligen om Skaldemans effekt är sann eller inte. Jag kan inte riktigt utläsa det ur de senare glukosrelaterade svaren. Vad tycker ni?

RobinEH
0

4 år senare sitter jag och läser boken. Cool

Skulle någon kunna ge ett bra svar till om SSS påstående stämmer eller inte? För vad jag vet så skulle själva ordningen inte påverka upptaget eftersom allt blandas i magen. Dock är ju chansen större att man äter mindre kolhydrater om man äter dessa i slutet av måltiden, eftersom man redan mättats till viss del.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

goliath
1

Skaldemans logik är väl så enkel som att om man äter en fettrik måltid innan kolisarna så tas kolisarna upp långsammare (jämnare blodsocker). Eller?

Margareta
0

Jag tror som Goliath

Numer pensionär i Nynäshamn

RobinEH
0

Precis. Men i själva verket så bör inte ordningen man intar kolhydrater, fett och protein påverka, så länge man äter i ett normalt tempo. För om du äter en brödbit och sedan en sidfläsksbit så kommer ju inte kroppen först ta hand om brödet och sedan fläsket. De båda kommer ju att blandas i magen. Alltså får du samma effekt av att äta bröd sedan fläsk som att äta fläsk sedan bröd.

Eller?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

goliath
3

Det har med hur snabbt maten som intas passerar genom GI traktus.. Bröd på tom mage paserar fort genom magsäcken och in i tunntarmen där enzymer snabbtd bryter ned kolhydraterna till monosackarider som tas upp i blodet (blodsockret och insulinet stiger fort).. Men hög koncentration av fett i tunntarmen frigör hormoner som påverkar och saktar ned magsäckens tömningshastighet.. Så om man först äter fett och sen kolisar så passerar kolisarna långsammare genom magsäcken och ut i tunntarmen (långsammare och jämnare blodsocker och insulin kurva)..

Jag har inte läst någonting av Skaldeman, men jag räknar med att detta är hans tanke med att äta kolisar på slutet av måltiden..

KarinJ46
2

#16 bra förklarat Goliath! Det är väl av den anledningen som Italienarna äter "AntiPasti" eller vad det heter innan dom börjar med den kolhydratrika pastan. Likadant som fransmännen och grekerna sitter och nibblar på feta oliver, kallskuret etc före maten.

mooonlight
3

#17 Tummen upp!

Sen om man tittar på det lite förenklat, så mättar ju fett väldigt bra - men det tar en stund innan mättnadskänslan infinner sig.

Äter man något fett en kvart-halvtimme innan en måltid, torde det resultera i att man äter lite mindre. Om man nu har sådana önskemål.

Personligen kan jag inte ens äta grönsaker, än mindre något kolhydratrikt, i slutet av en måltid, för det lämnar mig mig med ett enormt sug.