Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3404 ggr
appletini
1

Fettskrämda på jobbet!

Hur ska jag kunna övertala folk på jobbet att man inte ska käka margarin? Jag jobbar med demenssjuka, varav ett par är gravt underviktiga Rynkar på näsan Varje dag som jag är där försöker jag pytsa i dem massor med fett och kolisar, för det borde ju stoppa viktminskningen lite (även om tarmarnas näringsupptag har blivit sämre). Men, det är inte lätt att ge dem riktigt fett när de bara beställer Lätta/Milda till smörgåsar, Milda att baka med och kaffegrädde!
Jag vet inte hur många gånger som jag har tjatat om att de ska beställa smör, bregott och vispgrädde… Tyvärr har vi ett värdelöst avtal med de som levererar mat; de skickar de billigaste produkterna och margarin är väl billigare än smör antar jag.

Lätta/Milda och kaffegrädde beror på den arbetskamrat som beställer, hon är ruskigt fettskrämd och hon vägrar förstå att hon borde beställa riktigt fett istället.  Det enda feta i kylskåpen är majonäsen…

Så, vad gör jag? Jo, jag köper eget smör och vispgrädde (eftersom jag ibland lagar egen mat på jobbet om jag glömt ta med) och ger till de som behöver. Och det märks när jag är i farten; de äldres viktnedgång bromsar upp, färre förstoppningar… Men jag är ju inte där varje dag Rynkar på näsan

Miyu
0

Ruska om din arbetskamrat och säg att du ser bättre resultat hos de sjuka. Be henne prova (hon kan ju få äta sina lightgrejer själv). Ni jobbar med vården av människor!

basta-ya
0

Hej Appletini!

Vill bara skicka en Kram till dej för att du har ett gott hjärtaSkrattande

Många mäniskor idag orkar inte bry sej, men skam den som ger sej…

appletini
1

Jag ska kämpa för att få dem att förstå…och när jag är färdigutbildad sjuksköterska ska jag kämpa för att ändra kosten för de äldre. Just nu lyssnar inte många på vad jag säger (men allvarligt, jag vet ju hur man går upp i viktSkrattande). När jag blir gammal kanske behöver andras hjälp så hoppas jag att världen har förändrats och att lightprodukter har försvunnit. Annars ska jag minsann öppna ett lchf-boende för äldre…

MimLan
0

Argh! Inte ens Socialstyrelsen anser att äldreomsorgen skall bjuda på light-produkter. De rekommenderar faktiskt fullfeta produkter. Du kan rätt lätt dänga information i skallen på den som köper in eller dennes chef om detta. Och så tar du med information om vad margarin är.

ingrids
0

Hej, tack för att du kämpar för bätte fetare kost till våra vårdboende! Jag arbetar själv på ett demensboende men där har vi möjligheten att beställa Bregott. Det var många protester i början hos mina arbetskamrater som förespråkade Milda men vi var ett par stycken som stod på oss. Likadant med mjölken numera är det bara den fetaste som kommer på bordet.

När jag brer mackor till dem som behöver hjälp tar jag alltid extra smör och ost på. Vid middagen mindre potatis och mer kött.

Kaffegrädden är ju sämre än vispgrädden i kaffet men ett bättre alternativ än bara mjölk.

Lightdrycker har jag slutat att ge, istället tar jag vanlig saft med socker som jag tror är trots allt "bättre".

Verkligen lycka till i fortsättningen!!

[cat_allis]
0

Gissar att det är en kostnadsfråga.. Jobbar själv i förskolan och enligt vår köksa så är margarinet betydligt billigare än bregottet.. tyvärr.. Hon köper bregott till småbarnsavdelningarna och milda till oss på storbarn trots att hon egentligen är på samma linje som oss så att säga.. Måste hålla budgeten som är snål och många bäckar små så att säga.. Trist men sant.

Minns inte exakt, men har för mej att hon sa att margarinet låg på runt 170 kronor kilot och bregottet över 500 kronor kilot.. lär ju göra en del när man beställer större mängder..

NillaNina
0

Håller med alla tidigare inlägg. Jag jobbar också inom äldreomsorgen och tänker försöka påverka mot mer lchf-inriktad kost där jag jobbar. Go, appeltini!

Mamma71
0

#0 Ni har ingen nutritionspolicy i er kommun? Jag tycker du ska ta upp det här med någon sjuksköterska, det är de som är ansvariga för nutritionen hos de gamla. MAS:en kan man också ta hjälp av.

DrAnna
0

Håller med Mamma71; tala med MASen!  Många gamla både på äldreboenden och hemmaboende är undernärda, och ännu vanligare om de är dementa.Kostnadsfrågan kan man komma ifrån lätt om man påpekar att sk kosttillskott som en del får faktiskt är väldigt dyrt. Gamla ska absolut ha riktigt fett och ibland litet extra kolhydrater för smakens skull och för att öka aptiten.(Bär med grädde och socker tex)

Margareta
0

Milda är dessvärre hälften så dyrt som smör - men det kan inte hjälpas, den kostnaden får man ta för hälsan.

Numer pensionär i Nynäshamn

Buppan
0

# Appletini Lycka till med din utbildning! Den kommer att ge dig otroligt många möjligheter till förändringar. Har du sett att Dr Annika Dahlkvist har någon form av fond, där det skall gå att söka stipendiepengar. Något för dig kanske. Sjuksköterskor, skall ju vara akademiska och forska, så ge dig på detta och jag kommer gärna till ditt LCHF boende när min karriär som "syrra" är slut!

appletini
0

Vår ordinarie SSK är på semester fortfarande så just nu står jag ganska ensam. Eller ja,jag gjorde det tills jag kom till jobbet igår. Skrattande Jag pratade med en annan kollega och frågade henne vad hon tyckte om Lätta istället för Bregott. Hon var på min sida! Jag gick omkring och predikade för alla som jobbade den dagen (hrmmm) om hur illa det är med margarin och lättprodukter och att vi faktiskt måste beställa helfeta produkter.

Det funkade….. Jag är fortfarande lite förvånad; jag ska snart till jobbet igen och hoppas att det dyker upp riktigt smör idag (vi gjorde en liten ändring i beställningen igår). Tyvärr är inte ett fåtal övertygade än, men jag jobbar på det. Om jag nu börjar gå ner i vikt, så lär de ju se att man inte blir fet av fett!

Jag ska definitivt kolla upp det där med stipendier och möjligtvis kanske jag ska kasta in en dietistutbildning i bagaget; om de inte är totalt rabiata där.

Pasi
0

Åter igen snacket om priser. Bregott kostar nog inte över 7-8:- per 1000 kcal (har inte riktigt koll eftersom jag aldrig köper bregott)….medans bröd t ex ofta ligger på 12-17:-.
Äter man mer bregott på brödet så går det åt mindre bröd eller annan mat….så de kronor som det kostar extra tar man igen ganska fort om man bara ser till att använda rikligt.

MimLan
0

#12 PS. Poängtera inte din viktminskning som exempel på anledning för att ge undernärda helfeta produkter. Det _kan_ slå fel. :-)

Men skönt att det gick hyfsat lätt ändå för dig att ändra på dumheterna!

copia
0

På älderboendet där jag vikarierar mycke, så gjordes det stora ögon för två år sen när jag åt mina mosade ägg med smör till frukost. Fick många kommentarer, inga elaka, men dom tyckte att jag var liiite knepig..*S*. Nu äter flera liknande kost, andra vill ha goda råd, och det finns alltid literpaket med grädde i kylen!! Tror att det kommer smör vad det lider oxå…

Tilda-T
0

Jag märker också att det kommer mer och mer!

Mina arbetskamrater hör till dom riktigt fettskrämdas skara, men efter denna sommar så har 2 stycken anammat mitt sätt att äta.

För 2 år sedan när jag började med lchf höll dom på att gå i taket när jag plockade fram 2 kokta ägg och började klicka smör på dom och när jag sedan skivade ost och bredde smör på då blev det nära på revolution i fikarummet!

Idag är dom så vana att dom knappt bryr sig längre!

Jag har i alla fall lyckats genomföra ekologiska produkter av bregott , smör, grädde, och standardmjölk till våra småttingar på förskolan!

Hör och häpna ,,, vi har inte fler som är tjocka på vår förskola än i resten av kommunen!!!! Konstigt?Flört

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Mervi
0

Så härligt att höra att det ordnar sig och ni kan servera smör och grädde till de gamla.

Det sprider sig och man får höra ofta att folk har börjat med smör och Bregott och använder fullfeta mjölkprodukter.Skrattande

Hannathu
0

Det tråkiga är att de varor som finns med på upphandlingarna i princip bara är lätt och light. Att gå utanför avtalen när man beställer blir ofta uppmärksammat av högre chefer som bara ser pengar och inte människor.

Upphandlingarna styrs oftast av fettskrämda kostekonomer.