Nyttiga bakterier
Jag sitter av en händelse och läser ett nummer av tidningen Må Bra och stöter på en artikel om nyttiga bakterier. Forskningen har bl a visat att bakterier i tarmen (hos möss) kan göra så att vikten ökar. När man överförde tarmbakterier från feta möss till normalviktiga möss blev de senare också överviktiga, trots samma kost som tidigare. Intressant!
Enligt artikeln har forskning också visat att olika sorters tillförda bakterier (probiotika) kan påverka olika sjukdomstillstånd positivt som t ex autism, ångest- och depressioner och MS. Också intressant!
Man tar också upp i vilka livsmedel man naturligt kan hitta nyttiga bakterier: kål, surkål, havre, banan, ost, gravad lax, inlagd sill mm. Det finns också ämnen som matar de nyttiga bakterierna (prebiotika) och sådana kan man hitta i bl a kål, honung, havre, banan mm.
Det jag undrar över är hur man matar bakterierna om man bara äter minimalt med sådana livsmedel? Om man t ex äter väldigt strikt lchf och inte gillar kål? Har lchf-ätare andra sorters bakterier än normalkostare har? Eller kan de nyttiga bakterierna trivas även utan en massa växt-kost? Man hör ju aldrig att kött matar sådana bakterier.
Eller är det bara hos högkolhydratätare (alternativt industrikostätare) som dessa problem uppstår och som då behöver kompenseras med extra nyttiga bakterier? LCHF:are kanske redan av sig själva har en sund bakterieflora?
Vad tror ni?
"Every point of view is a view from a point."

http://johannaskost.blogspot.se/2011/04/tarmfloran.html
Finns de bakterier som lever av protein oxå!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Undra om jag är "en sådan"? Jag gjorde en variant av GI för en god del år sedan och rasade i vikt. Visst jag hade levt på läsk och godis innan + att jag hade en stor övervikt men …..
Detta samt artiklen från illustreradvetenskap får mig att fundera.
Den största skillanden som jag åt då mot nu är att jag då åt havregrynsgröt + pysaliumfrö.
Har och går ner på strikt lchf men det är lite och långsamt ….
Kanske ska testa igen med havregrynsgröt?
När jag körde Dukan så ingick det att man skulle äta havrekli varje dag. Jag gick snabbt ner i vikt då - funderar på att testa det igen men med en LCHF-baserad kost.

Re #2
De som äter lågkolhydratkost rapporterar många fler hälsofördelar än vad som förklaras av blodsockernivån. Många hälsofördelar beror säkert på att när man inte äter spannmål så får man inte i sig gluten och när man inte dricker mjölk så får man inte i sig A1-kasein.
Om du ska äta havregrynsgröt så kan du prova Semper Havregryn Ren som är glutenfri.
http://www.semperglutenfritt.se/fakta/ren-havre
Mjölken till gröten kan också orsaka problem. Alternativ till komjölk med A1-kasein är getmjölk som har A2-kasein eller vatten.
Eller lägg på osötad sylt. det behövs ingen mjölk.
Jag äter ibland ½ portion havregrynsgröt med bärpuré på kvällen. det smakar bra.

#1:
Jag kunde inte hitta det där om bakterier som lever på protein i texten i din länk. (Även om det säkerligen finns.)
#6:
Den dieten är säkert jättebra för tarmen men bygger på tillförd probiotika i form av bl a fermenterade livsmedel.
Min fråga är nog hur det funkar om vi äter som många tror är naturligt - tillagat kött och fisk i huvudsak. (I norden fanns ju inte så mycket växter under vinterhalvåret. Eller sysslade stenåldersmänniskan med fermentering av mat mer än vad vi brukar prata om?)
Nu kan det ju hända att sjukdomar inte beror på avsaknad av en viss typ av bakterier just, utan mer att många har en osund bakterieflora i tarmen som kan vara skadligt för kroppen? Äter vi mest kött så kanske vi slipper de skadliga bakterierna även om vi inte har så mycket av de där växt-ätar-bakterierna heller?
Eller hur ska man tänka? Är det just en viss typ av bakterier som är betydelsefulla (som forskningen i och för sig antyder) och kan dessa nyttiga bakterier i så fall frodas hos en mer renodlad köttätare?
Vore intressant att se vilka bakterier som finns hos olika människor med olika koster.

Så lustigt. I tråden "Illustrerad vetenskap …" kom det ju en del svar och fortsatt resonemang. Den såg jag inte förrän nu.
Ja, jag hade inte sett detta inlägget när jag lade in Ill Vet artikeln.. 

#4 jag gjorde alltid gröten på vatten och åt den utan mjölk eller sylt bara pysiliumfrö på. Men jag hade pyttelite extra vatten i och kokte den inte till en cementklump! Ska kolla upp den havregrynen du föreslår. Men fattade inte helt varför den var så bra - litar på dig ändå ;-)