Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 5696 ggr
Primulan
0

Överblivna äggvitor.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har försökt hitta avnädning av överblivna äggvitor.
Jag har för många år sen gjort varma mackor med leverpastej och purjolök och en topping av vispade äggvitor och majonäs. Kom på detta nu och testade.
Tag ett lågkolhydratbröd och lägg på valfritt på pålägg och topping med hårtvispat ägg och ett par matskedar majonäs för några mackor.

Jag använde skinka och stekta champinjoner….

Primulan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här blev det…

Vixxen
0

Typ maräng…  Glad

[Pennylane1]
0

just det! man kan ju göra en macka som vi ofta hade hemma, en ansjovis (inte det bästa men lite gran ger mycket smak) på brödet och så äggvita som ovan men man lägger äggulan i mitten också! Kan man göra på dina med! Majonnäs hade vi inte men det förgyller dem ju om man gör på överblivna så man ingen gula har!

Primulan
0

Det låter gott med äggulan ovanpå, ska testa detta. Mmmmm….

Primulan
0

Blir ju inte direkt maräng när det inte är något socker i Glad

Primulan
0

Kan kanske användas till annat med?

Jojomaja
1

Jag gör LCHF-tagliatelle:

1 portion

Det här är ett mycket användbart recept. Dels blir det lätt äggvitor över i ett LCHF-kosthåll, dels är det ett näringsrikt alternativ till olika sorters grönsaksspagetti.

Ingredienser

1 dl äggvita

Gör så här

Häll rapsolja eller smör i en liten stekpanna. Häll i ca 1 dl äggvita och låt den rinna ut jämnt så att den täcker hela pannan. Sänk värmen och låt äggvitan stelna. Vänd med en stekspade när äggvitan börjar stelna men innan den bränner.

Lägg över omeletten på en skärbräda och skär upp den i centimetersbreda strimlor.

Upprepa proceduren om du vill ha fler portioner.

Primulan
0

Jojomaja, bra tips….