Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 5125 ggr
Kia
0

silverfiskar

Vet att jag sitter med ett gäng oerhört kunniga människor så därför chansar jag och frågar.

Jag har fått silverfiskar i badrummet och trots att jag städar och städar så kommer man in där på kvällen och tänder lampan så kommer där en förvirrad sådan….

jag har inte råd med antisimex just nu någon som har ett råd hur jag ska få bort dom?

Det är det äckligaste jag vet…. usch

emu_
0

torka av golvlister och sånt med klorin (lite utspätt) så försvinner de förhoppningsvis ett tag, det blir lite för giftigt för dem. Ta lite runt golvbrunnen också om det är där de bor. Obs att badrummet kommer stinka simhall ett par dar sen…

Hade såna i studentrummet förut, inte kul alls! Hoppas du blir av med dem.

maxiq
0

Hur många kolhydrater är det i silverfiskar? Fundersam

Kia
0

haha…. vet inte och DEFINTIVT inget jag tänker testa urk!!!!!Skratt

LottaO
0

De bor i skrymsen och vrår och går inte att städa bort. (OK kanske klorin hjälper, det vet jag inte). De gillar mörker…Men de är inte farliga.

/LO

Dansa kan man alltid göra!

maxiq
1

Kokospanerade, smörstekta silverfiskar! Mums! Räcka ut tungan

Gojkan
0

Ta hellre ättika än klorin. Mycket mer miljövänligt.

Trevlig nationaldag på er Alla!

shintaida
0

Någont som jag gör mot MYROR, är att stryka på lacknafta även om jag inte vet vart dom kommer ifrån.

Det hjälper utmärkt! Mot myror i alla fall.

// Shintaida

korseett
0

de är extrastädare! du får vara glad att dun inte behöver betala dem!

Kriss
0

Gör rent i golvbrunnen

Kia
0

Tack för era tips:)

Margareta
0

Ättika i golvbrunnen har jag använt när jag bodde i lägenhet och fick besök av sådana där juveler, vet inte om det blev bättre, men det kändes bra för mig att göra något!!!

Numer pensionär i Nynäshamn

dufva
0

Lite glykol på ett tefat skulle jag prova..

Johanna-Soderlund
0

aspartam ska funka bra mot myror enligt fetsmarts källor. Det kanske funkar mot silverfiskar också. Fot i munnnen

AnneN
0

Om man bor i hyreslägenhet så har jag för mej att hyresvärden är skyldig att stå för kostnaderna från antisimex

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

navarro
0

Apropa myror, sag jag just pa lokalteveprogram att man kan ta  honung i en liten skål och blanda i lite bakpulver och satta dar man har myror. Har i Spanien haller dom pa och knallar runt overallt den har tiden. Har inte provat, men dom sa att myrorna forsvinner av detta tips. Man kan aven halla ut salt pa deras vägar, det var ett annat tips. Kanske hjalper det mot silverfiskar. Hyrde en lagenhet pa Costa del Sol for lange sedan, dar var det fullt med silverfiskar, det berodde pa varmen, fuktigheten och att det var instangt, ingen hade bott dar pa flera ar och den var valmoblerad med dubbla madrasser och mjuka soffor, en riktig lyxlagenhet, men vi gav oss ivag redan moragonen efter upptackten. Flera ar senare hade vi problem i annan bostad for att de hade foljt med i bagaget. Har uppe i bergen ar det  torrt och de har forsvunnit.

Sara40
0

Vore jag dig skulle jag hälla kokande vatten regelbundet i glovbrunnarna, (ha koll på konditionen på dom bara så att de inte tar stryk av detta). Från början flera gånger per dag för att sakta trappa ner. För att sedan möjligen toppa upp med ättika eller likande icke giftigt preparat. Silverfisk bosätter sig normalt där det är fuktigt så ta reda på om du har andra ställen i lägenheten som är fuktiga också, (fuktrelaterad skada någonstans i lägenheten?)

Glöm inte bort att anticimex sprutar rejält giftiga saker, så personligen skulle jag bara ta till dem om situationen helt enkelt är ohållbar och jag hade testat allt… eller kanske om jag skulle se kackelackor i mitt hem… (dess har jag absolut en fobi mot).

maxiq
0

Jag skulle definitivt ringa Anticimex om jag hade problem med såna skadedjur som tigrar och noshörningar i lägenheten!

Såna är jag skiträdd för! :-|

Daydreams
0

Köp radar i din matbutik. spraya i golvbrunnen och i rummet som det står på förpackningen. De försvinner direkt.

Sara40
0

Maxiq - jag är rädd för närkontakt med sådana djur som du nämner också, men jag är minst lika rädd för kackelackor… och då behöver det inte ens vara närkontakt, det räcker med att se dem på tv Generad Räcka ut tungan

korseett
0

du kan väl dressera dem och visa upp på cirkus??Skrattande

emelyaus
0

Sara40 - haha jag ser kackerlackor i stort sett varje dag (lite mer sallan nu nar det ar vinter har nere), i borjan stod jag pa en stol o skrek o sprayade med kackerlackspray men nu rycker man mest pa axlarna. Kan halla med om att 3-4cm stora kackerlackor som kan flyga ar fortfarande skitackliga..

Sara40
0

Emalyaus - Jag skulle nog få gå i terapi först (kognitiv beteende terapi eller vad det nu heter?) om jag hade planer på att flytta till dina breddgrader tror jag. Flört

*ryser*

Bookjones
0

Hehe.. Jag satt på jobbet en natt när jag kände att det killade på smalbenet. Skulle till att klia lite när det flyttade sig UPP innanför byxbenet och jag insåg att en av de där jättekackerlackorna (3-4 cm) hade sökt lite värme hos mig i mina brallor.

Måste ha sett roligt ut när jag försökte skrika lite tyst så jag inte skulle väcka hela avdelningen (jobbar natt) och slet av mig brallorna mitt i hallen!

magma
0

Huuuuaaa!! Jag har också jobbat inatt- sitter fortfarande på jobbet, slutar kl 07- och vi har en patient som bor i ett urgammalt litet hus på landet. Där får man sticka in handen i rummen innan man går in, tända och så titta in i alla mörka hörn och kolla noga så man inte krockar med råttor… Inatt hörde jag en liten innevånare prassla i en hink som stod i ett hörn, mysigt värre!!

susanne.s
0

Jag hyrde en liten möblerad lägenhet av ett företag jag jobbade åt i Stockholm i min bleka ungdom. Snart visade det sig att badrummet kryllade av silverfiskar. Jag ringde hyresvärden som lovade komma. De små fiskarna var till slut överallt till och med i min säng utan att hyresvärden hört av sig. Jag ringde igen och han sa att han varit dit och kollat och att det fanns ingen alls! Nu blev jag sur så morgonen efter, innan det hade blivit ljust, dom är ljusskygga dom fulingarna, så plockade jag ner alla glas ur skåpen som fanns, typ 30 st, och jagade silverfisk. Över varje ställde jag glaset upp och ner. Det blev fullt i både badrum och hall. Jag ringde sen till hyresvärden och sa att han skulle komma annars skulle jag gå till Expressen! När jag kom från jobbet så stod glasen kvar med sin fångst och en lapp från hyresvärden där det stod att Anticimex skulle komma dagen efter. Problemet enligt dom var en använd tampong som fastnat i avloppet från badkaret!!! Bläääää