Ni som var normalviktiga från början
Nyfiken, många skriver om hur fantastiskt bra dom mår på LCHF. Många av dessa har gått ner mycket i vikt. Tänker att går man ner mycket i vikt så mår man nog mycket bättre än innan oavsett på vilket sätt man går ner. Ni som började med LCHF p g a andra anledningar än att gå ner i vikt, känner ni också skillnad på hur bra ni mår, med tanke på pigghet och trötthet och dyl? Just nu, efter drygt fyra veckor, är jag tröttare än någonsin..
Du är väl medveten om övergångsbesvär?
Och jo, det är fullt normalt att må bättre, det är _inte_ en viktfråga. Bläddra bland trådarna i den avdelning du lagt ditt inlägg i, så ser du alla möjliga hälsovinster som folk upplevt.
Jo övergångsbesvär i form av trött kropp hade jag i ca två veckor, sen gick det över och nu är jag istället trött i huvudet, nästan så jag somnar på jobbet..men det går väl över det också antar jag..mest sugen på att bli så där pigg som många vittnar om :-)
Jo jag vet att man kan läsa runt massa i olika trådar och det har jag gjort, men ibland är det kul att höra från andra också, finns ju nya medlemmar som kommit till efter att trådarna "somnat in".
Jag var inte normalviktig och är det fortfarande inte även om betydligt smalare. Jag började ine gå ner förrän jag började tillämpa kalorirestriktion efter flera år på kosten, gick tvärtom upp en del. Anledningen till att jag ändå fortsatte äta lågkolhydrat var att jag blev friska(are) och fick förbättringar på områden där jag inte trodde förbättringar var möjligt (gamla neurologiska skador).
Jag är normalviktig och mår bättre är mer sällan sjuk har lugnare mage, mindre astma och allergi. Jo jag hade hoppats att gå ner också, men det har jag inte gjort så jag har nyligen ändrat om lite. Men oavsett det har jag tänkt fortsätta de andra hälsovinsterna är tillräckligt för att jag tycker att det ska vara värt det.
Migränen borta, lugn mage, inga förkylningar, bättre sömn.
Det är skäl nog för mig att hålla mig till lchf trots att jag inte gått ned i vikt så mycket som jag vill.
Testa med D-vitamin, Omega 3 och Magnesium som tillskott för att bli lite piggare.
Lycka till!
Linnea

Mycket lugnare mage, mindre sötsug(dock fortfarande lätt att trilla dit…), aldrig förkyld. Jag tycker att det är otroligt skönt att inte vara tvungen att äta jämt! Klarar en hel dag, om det behövs, utan panikhunger.
Hej!
Jag är och var normalviktig (även om jag släppt ifrån mig lite extrastoppning sedan jag började för ett år sedan). För mig har det hela tiden varit hälsovinsterna som varit det viktiga med LCHF. Innan var jag väldigt ofta sjuk och energilös men nu mår magen strålande och jag med den.
Inser numera att det tydligen är något i socker/spannmål som min kropp inte alls mår bra av, så jag kommer att fortsätta undvika det. Och med LCHF är det ju enkelt att må bra, slippa hunger/sötsug (och hungerhumör…) och dessa ständiga sjukdomar.
Känner inte igen att jag var trött så pass länge efter kostomläggningen, tror bara det var ett par veckor om ens det, men det verkar vara väldigt individuellt hur lång tid omställningen tar för olika kroppar. Hoppas du snart får känna av samma välmående och energi som jag fått. Tänker att man får prova sig fram till hur strikt/liberal LCHF man mår bäst av beroende på ens förutsättningar (vikt, ev sockerberoende mm). Och lite tillskott av D-vitamin under de mörka månaderna mår nog flertalet bra av oavsett kost då det är svårt att få i sig tillräckligt här uppe i norr.
Lycka till! 

Jag var normalviktig när jag började för snart 6 år sedan. Det tog ca 1 månad, innan jag märkte hälsovinsterna. Under själva omställningen var jag jättetrött, men det var jag före LCHF också, pga utbrändhet, så det gjorde inte så stor skillnad för mig.
Anledningen för mig att börja med LCHF var att undvika att få diabetes. Jag hade då ingen aning om att jag skulle bli piggare (när omställningen väl var över), att min astma skulle bli bättre, att min Depression skulle bli bättre, att jag skulle få starkare muskler och därmed mindre ryggproblem, att min migrän skulle försvinna, att min hy skulle bli bättre, mm, mm…
Hälsovinsterna har i mitt fall ingenting med viktnedgång att göra. Jag har märkt att jag inte mår bra av spannmål, så det undviker jag. Däremot gör lite socker ibland inte så stor skillnad på mitt mående, även om jag med hjärnan vet att det inte är nyttigt för mig, då jag har ärftlig disposition för att få diabetes.
"still lost in space and time"
Jag var normalviktig (mätt i BMI 24 nånting) när jag började, men gick ändå ned ca 16 kg (BMI 19 någonting). Jag smög igång och märkte inga omställningsbesvär alls.
Jag var trött innan och är trött fortfarande. Har inte fått den där energikicken som många talar om. Men nu är jag ganska liberal med kolhydraterna så det kanske är det som spökar? Sover iaf bättre och är inte riktigt lika seg på morgonen. Äter D-vitamin och magnesium, ibland järn. Migränen är borta till 90 % och magen är något bättre, men inte bra. Jag får inte lika mycket humörsvängningar och pms som förut. Funderar på att ta bort mejerier helt ett tag för att se om det hjälper.
Tror dock att mycket annat, förutom kosten, spelar in när det kommer till energi. Alltså stress, motion osv. Allt kan inte skyllas på/tillskrivas LCHF.
Jag var jättetrött och orkeslös i början men tillät mig någon frukt ibland för att hålla övergångsbesvären i schack.
När övergångsbesvären gått över så mådde jga prima! Magen var lugn, jag sov bättre, kände mig piggare, mättare och gladare. Att jag gick ner 7 kg och landade på BMI 20 var bara bonus.
Jag äter liberalt omkring 50 kolhydrater/dag. Då mår jag som bäst.
Jag är man och var normalviktig innan och är fortfarande normalviktigt. Jag började med LCHF för hälsovinsterna man hade hört talas om.
Jag hade kraftiga omställningsbesvär hela det första året. Jag mådde illa nästan varje dag, och ibland fick jag t.o.m gå upp spy mitt i natten. Men jag hade aldrig varit så övertygad om något i hela mitt liv, så jag kämpade på.. Jag gissar att jag hade både gallstenar och diverse andra låg-fetts/högkolhydratssjukdomar..
Min hälsovinster gjorde det värt plågan under det första året :)
Min livslånga pollenallergi försvann och har inte kommit tillbaka (3 år på LCHF) mitt konstant inflammerade känsliga och blödande tandkött har blivit rosa, platt och starkt och okänsligt för allt möjligt jag utsätter det för, sålänge det inte utsätts för kolhydrater/spannmål dvs.
Förr kände jag mig tjock och svullen varje gång jag hade ätit medans nu känner jag mig smalare och mindre svullen om magen efter jag har ätit.. ja helt ologiskt men så känns det, dvs maten ger inte längre upphov till känslan av att jag är tjock -vilket jag finner väldigt intressant och får mig att undra om inte en överdriven kolhydras/spannmåls-konsumtion kan vara en del av de ökande ätstörningarna bland barn och unga..
När jag förr åt en såkallad "varierad kost" (vilket jag idag kallar för extrem HÖG-KOLHYDRATS-KOST) så kvittade det hur mycket tränade, det tog liksom ändå månader innan det märktes att jag började smalna av i spegeln..
På LCHF räcker det med att träna lite extra i nån vecka för att se tydliga resultat i spegeln. Det är fantastiskt!
Tröttheten borta. För var jag trött jämt. Nu är jag trött i nån halvtimme efter jag vaknat, sen är jag oavbrutet lika pigg hela dagen tills det blir kväll och jag blir trött. Helt otroligt underbart.
Mycket mindre problem med värk ett söndertränat knä..
Finns säkert mer att berätta men kommer inte på mer nu..
Jag var tydligen underviktig när jag började på LCHF eftersom jag gått upp 5 kilo sedan jag började i maj förra året. Jag började på grund av mina problem med magen. Förut var jag jämnt och ständigt gasig i magen men nu är jag det aldrig! (tro mig, jag fiser aldrig mera!!! =P). Eftersom jag trappade ner kolhydraterna och alltså inte började direkt från kolhydratskost till ren LCHF så slapp jag de övergångsbesvären som många talar om.
Jag har märkt av många hälsofördelar förutom att min mage fungerar bättre; jag är piggare, känner mig lyckligare och slipper blodsockerdipparna som jag kunde få förut. Jag håller mig mätt och belåten mycket längre än förut. Förr så var jag alltid vrålhungrig och hade lågt blodsocker efter ett träningspass och var liksom tvungen att äta något så fort som möjligt. Idag kan jag lugnt cykla hem efter träningen, duscha och sen laga mat och äta i lugn och ro utan problem.
Enligt min frisör har mitt hår även blivit både starkare och glansigare! (har alltid haft tunnt och torrt hår)
Jag har även ADHD och har märkt att min uppmärksamhetsförmåga blivit lite bättre efter att jag började med LCHF-kost
Jag har hållit på med lchf i 4 år nu. Min pollenallergi har tyvärr inte blivit ett dugg bättre. Men däremot är jag mera sällan förkyld och de gånger jag är det blir jag snabbare frisk. Dessutom har min akne i princip försvunnit och då hade jag en hel del problem med akne i vuxen ålder tidigare. Jag äter En relativt liberal lchf med en del mejerier, bär och nötter.
Min IBS mage mår bäst med få kolhydrater, men har också haft problem med förlamande trötthet. Känns svårt att välja- bra mage men trött- eller- piggare men ballongmage… MEN ett tips som jag fick här på kif var att ta en kall kokt potatis på kvällen innan läggdags- DET har gjort mig piggare och på bättre humör. Sök tråden Räddad av en potatis.. En liten banan funkar också! www.petrasundringar.blogspot.se
Jag började seriöst med lchf för 4 veckor sedan. Har alltid lidit av uppblåst mage och av att ständigt vara hungrig, speciellt på förmiddagarna, trots mycket mat. Åt stora mängder bönor, linser, grovt bröd och frukt innan.
Fantastiskt att problemen med hunger och uppblåsthet var så lätta att bli av med! Mår verkligen toppenbra av lchf maten. platt mage och kan arbeta lugnt utan att avbrytas av att blodsockret går mer och hungern pockar på.
Kanske, kanske att jag kan se att min midja har blivit lite mer synlig också, men det kan vara synvilla efter att ha hört att detta brukar ske.
LCHF mat är fantastiskt god, så jag njuter av detta nya i mitt liv. Men några större mirakel än detta har inte hänt i min kropp och det är ingenting jag förväntat mig heller.
Innan LCHF var jag alltid trött o hängig. Orkade inte gå en km utan att stanna för en snickers. Nu kan jag lätt gå ett par mil varje dag utan att bli trött o hungrig, bara jag har vatten med mig. Flyger oppför trappan o är överhuvudtaget mer aktiv.
Njae, visst har jag en del att gå ner men mina hälsoproblem har inte alls haft med övervikt att göra - och det var PGA mina tarmproblem som jag startade med denna kost.
Att jag gick ner i vikt var och är en biverkning, en bonus. 
Och alla hälsovinster som jag har fått, har definitivt INTE haft med en övervikt att göra: huvudvärk, ständiga förkylningar och virus, hudutslag, trötthet, ledvärk, blodsockerdeppar, PMS osv.
Men det kan ta tid med övergångsbesvär: allt från 2 dagar till 1 månad eller mer.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag vill bara påpeka att övervikt inte nödvändigtvis leder till dåligt mående. Jag är kraftigt överviktig och har varit länge, men har inga övriga hälsoproblem (såvitt jag vet…). En gång lyckades jag genom vanlig bantning att gå ner till normalvikt, men inte kände jag mig som "en ny människa" för det. Dock var det en kick för självförtroendet. Vill bara säga detta eftersom fetma är så överdrivet stigmatiserat. Nej, det är naturligtvis inte hälsosamt, men det finns så mycket folk gör vars konsekvenser inte syns utanpå, men som är mångdubbelt skadligare. Ondska och elakhet, till exempel. Men för all del, ingen dum fråga!
#18 Helt riktigt! Jag har alltid haft BMI på gränsen till undervikt. Det var för hälsans skull jag först lade av med socker i alla former o sedan började med LCHF.
Jag var normalviktig (bmi 22) när jag började med lchf för ett halvår sedan. Efter att ha läst en hel del forskningsrapporter från kostdoktorn.se så var jag övertygad om att det var en hälsosamkosthållning. Den utlösande faktorn var att min fru behöver gå ner i vikt. Tyvärr har det inte försvunnit speciellt många kilon. Tror det har med 20 års jojobantande och en hel del stress pga trotsig 3 åring att göra.
Innan jag började trodde jag att jag mådde bra. Visst hade jag lite ont i ryggen och i axlarna..
Efter en månad hade jag ingen värk längre.
Månaden innan jag körde igång hade jag tränat på gym. En fuktansvärd hosta satte stopp för det. Så det tog tre månader innan jag kom iväg igen till gymet. Vilken skilland det var! Var mycket starkare. Dessutom tycker jag att musklerna växer mycket snabbare än vad dom gjort i mina tidigare träningsperioder. Kanske kan bero på att jag är 2-3 ägg till frukost och ett ägg efter träning. Hur som helst syndes det tydligt att jag har gymmtränat efter bara en månad på gymet.
Vad jag förstått var det ett jobbigt pollenår i år. Jag brukar vara allergisk men kände inte av det i år.
Sen jag gick i högstadiet har jag använt mjällschampo. När jag varit på resa har jag fått tillbaka mjället efter en vecka. Nu var vi iväg en vecka och det hände inte. Sen dess har jag använt vanligt schampo. Som en extra bonus är jag inte så torr i huden längre.
Jag har tappat lite fett tror jag för byxorna sitter lösare. Däremot har jag gått upp i antal kilo. Min kropp har nog hittat sin idealvikt nu för jag blir hungrig mycket snabbare. Efter att ha tittat på Low carb living med Dr Stephen Phinney så har jag kommit fram till att jag måste öka på fettet.
Sist det absolut viktigaste! Jag klara mig på jättelite sömn. Extremt viktigt för mig med en liten son som vaknar mellan 4 och 5 på morgonen. Klarar mig riktigt bra ca 6 timmars sömn nu.
Jag har ätit enligt LCHF i 4 månader och har haft rejäla problem med trötthet. Jag har gått från att träna 5ggr/vecka till max 2ggr/vecka. Nu har jag precis börjat öka på mitt intag av kolhydrater, som legat mellan 1E% och 5E%, till runt 10E%. Detta har faktiskt omgående gett mig mer energi, enda problemet är att magen har blivit något orolig.
Fördelen med LCHF är just att min mage har blivit lugnare och mindre uppblåst. Dessutom har det gjort mig väldigt kostintresserad, vilket har gett mig kunskap om den "normala" kosten och dess påverkan.