Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 8558 ggr
parsley
0

Livsvillkor för höns? Halvt-OT

Någon som vet hur det hur våra hönserihöns har det? En del hävdar att burhöns har det bättre att frigående höns. Frigående höns mobbar och hackar varandra, medan burhönsen inte råkar ut för illasinnade artfränder, utan är skyddade. Jag har fått för mig att burhönsen sitter så tätt sammanpackade som det är fysiskt möjligt att packa ihop höns och att de frigående har något bättre villkor eftersom de kan röra sig över större ytor.

Någon som vet?

Jag köper iofs alltid ekologiska ägg (trots att det är bara bluff, eftersom alla ägg kommer från samma ställe och alla höns får samma mat) , eftersom jag med bestämdhet hävdar att ekologiska ägg  smakar bättre.

Pasi
0

Vad gäller ekologiskt så tror jag att hönsen, under rätt tid på året, ska ha tillgång till utevistelse och därigenom får i sig lite annat gottigt - både primörer och insekter (och allt annat som springer runt - de äter ju ALLT).

Att de inte mobbas när de sitter inspärrade tätt, under mycket kärva förhållanden (kärvt sett ur perspektiv hur de är tänkta att leva), kanske kan liknas vid att korsfästa barn sällan mobbas.Flört

Fåglar är väldigt grymma djur, både mot andra arter och sina egna fränder - det är deras natur (Läs gärna vegomyten om du inte redan gjort det… författaren fick en smärre chock över de små livens vanor).

parsley
0

# 1 Vegomyten har jag inte läst - än. Tur att du påminde mig. Den bör väl ha kommit till biblioteken nu?

Denna kommentar har tagits bort.
savonit
0

Jag som bor i ett frigående höns hus, kan väll berätta lite hus det har sett ut hår hoss mig.

Som jag upplever det förekommer inte mobbing i våra stora höns samlingar. Och det finns mycket utrymme till att röra sig på. Jag kan "Flyga" eller flaxa runt i lokalerna då det är väldigt högt i tak. När jaag vill värpa kryper jag in i ett värpreden där det är mörkt och mysigt och lägger mitt ägg för dagen.

Varje dag går personalen runt och plockar ägg som vi laggt lite fel, man kan ju inte avbryta en lek hur som helst. Personalen tar även bort döda höns, kör utgödsling och så vidare. Hur det är i bur kan jag inte svara på jag inte bor i bur.

(Jag har jobbet i frigående hönsbesättningar och det måste vara bättre och naturligare än bur. De kan ta sina sandbad och så vidare.)

parsley
0

1. Kollade på jordbruksverkets hemsida samt wikipedia. Burhöns sitter mer eller mindre på varandra. De flyger inte omkring i några tjusiga voljärer.

2. Frågade efter vegomyten på biblioteket. Bibliotekarien hade inte hört talas om den, men fyllde i ett inköpsförslag. Jag hävdade att biblioteket måste köpa in den eftersom det är en viktig och omdebatterad bok.

Wildrat
0

#5 Det var jättebra. Se till att de köper in så många som möjligt av LCHF-böckerna också. Mitt bibliotek tycker att de ha nog nu efter att ha köpt in Skaldemans och Annikas första…

kaisakavat
0

Jag väger över mot frigående. Hur underutvecklad fysik och mentalitet får de inte av att sitta i litet kyffe hela livet?? Ändå kan man förstås önska bättre miljö även för frigående. Vet att jag t ex sett reportage på tv, från hallar med frigående hönor - där ljudnivån är väldigt hög.

Kan inte vara bra. Små hönor har ju åxå öron. Rynkar på näsan

I övrigt vet jag alldeles för lite om det här.

starhawk
0

Köper "sprätthönsägg" inte beroende på nån godhet från min sida utan ren slöhet, dom är enklast att få tag i. Läser för närvarande "Vegomyten" fast på orginalspråk, alla översättningar är inte så bra, har läst hennes upplevelser om hönsen, riktigt kul, slår hål på den pastorala myt många har om bondgårdar. Hur är det med den där näbbklippningen som det var sånt hallå om förut, är det bara tokiga amerikaner som sysslar med sånt?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Kalle-B
0

Köper oftast ekologiska ägg från direkt från en "äggfabrik". Hönsen går ofta ute så man kan se dom, och jag tycker att dom ser väldigt fina ut i fjäderdräkten iaf. Syns inga spår av några "hackkycklingar. Men det är iofs en väldigt amatörmässig bedömning.

(Köper från Haddorps gård söder om Linköping.)

Lisabet
0

Jag inbillar mig att höns som ger ekologiska ägg har det bättre än "vanliga", men jag har inte hittat reglerna. Nån som vet skillnaderna?

Dottern (och jag) planerar att skaffa egna höns nån gång, men först måste vi bygga klart deras hus, sen ska vi bygga hönshus…

Nån gång..

csilla75
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte skaka liv i den här gamla tråden då jag går i hönstankar…

För att besvara frågan om skillnaden mellan ekologisk och "vanlig" hönshållning: frigående höns inomhus bor rätt trångt anser jag, med 9 höns /kvm. Ekologiska har aaaaningen mer plats, max 7 hönor /kvm golvyta. Inget att hurra för precis. Obestämd

Hönsen hålls i ca 1 år, ända tills de börjar rugga (=byta fjädrar), då samlar hönseriet ihop de och de slaktas/ bränns om jag förstått d rätt. Detta då vid ruggning läggs det inga ägg (=hönans eneri går åt till att producera nya fjädrar istället för äggproduktion). Många hönseriet går med på att privatpersoner adopterar/ köper "utvärpta" hönor av de. Funderar själv för att göra just detta för att rädda några stackare från att bli slaktade vid 1-årsåldern (en höna kan leva upp till 10 år). Hönsen som finns på hönseriet är s.k. värphybrider som är avlade för att lägga så många ägg som möjligt. Såhär kan en stackare se ut när man får hem de (OBS, lånad bild)….

Googla annars på "frigående höns inomhus" för att se foto på anläggningarna de bor i.