Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 6475 ggr
målle
0

Rysk yoghurt (och lite till)

Köpte rysk yoghurt på Ica häromdagen, den innehöll bara 4g kolhydrater/100g och 17g fett/100g så det känns som den är bäst enligt de siffrorna om man nu vill äta yoghurt till frukost som jag gör för tillfället. Hur är det med honung egentligen förresten? Bör jag vänja mig vid att äta yoghurten utan den lilla skvätt jag har på (kanske 1 msk) har ca 1 msk linförn, 1 msk solrosfrön och ca 4-5 hackade valnötter blandat i oxå.

Ska tillägga att jag ätit strikt lchf för ca 1,5 år sedan, men föll av ngn anledning tillbaka i skitmaten, nu har jag sett sanningen i vitögat (fettet bara växer på mig) så jag vill smått ta mig tillbaka i ngt liknande lchf (kör på en liten blandning av lchf/GI, dvs jag undviker fortfarande ris, pasta, potatis, gryner men har ätit lite bönor och dumt nog bröd, men brödet ska uteslutas helt nu! Vet med mig att jag måste mjukstarta på ngt vis, och äggfrukostar har jag väldigt svårt för, blir lätt illamående av bara tanken på ägg så där måste jag verkligen variera och just nu tom pausa!

Annars har middagarn varit helt lchf-vänligt med lite haricot verts ngn gång då och då, men däremot har jag lagt till saker som chips/ostbågar varje fredag, godis varje lördag och kakor och bullar däremellan…

Tanken på min fråga om yoghurten är att om man inte är känslig mot mejeriprodukter kan jag väl fortsätta med det till frukost? Jag åt mkt vispad grädde och hade grädde i kaffet när jag åt strikt och då smälte magfettet bort ordentligt! Så jag tror inte jag skulle blivit känslig mot det nu..

anise
0

Chips/ostbågar på Fredagar,godis varje Lördag och kakor och bullar däremellan?? Hmmm…inte så bra kanske??Flört

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

målle
0

Haha nej jag vet! Det är ju där mitt problem legat ett drygt år nu, därför fettet växt på magen och frodats! Men nu är det ju slut på det! Det säger ju sej självt att först äta strikt lchf sedan smyga in lite kolhydrater i form av bröd och sedan eskalera det till fredagsmys, lördagsgodis och veckofika samtidigt som maten ändå hållt lchf-mått…Skrattande

MTR-82
0

Jag äter grekisk, turkisk eller rysk youghurt till frukost tillsammans med bär. Äter dock 3 stekta ägg och 4 baconskivor utöver det. Har ätit LCHF i lite mer än 2 månader.

[Pennylane1]
0

en msk honung går väl loss på ca 15 gram kolisar… en dagsdos för många… men det stora problemet är väl helgerna…

målle
0

Jag vill förklara för alla om det kanske blev lite luddigt i mitt inlägg att  de där helgerna inte kommer existera längre, de HAR existerat i drygt 1 år, men nu får det vara nog!

Honungen på är ju gott och förhoppningsvis vill jag bara ha den nu när jag precis bestämt mig för att hoppa på lchf-tåget igen, ska blanda i lite hallon istället för honungen så har jag nog snart glömt bort den där honungen Skrattande

Men det verkar iaf som att jag kan fortsätta med rysk yoghurt till frukost ändå. Måste ha ngt att ta till när äggen står mig upp i halsen och gårdagens middagsrester inte lockar.