Dagens Tips!
Idag vill jag tipsa om Mozzarella ost, för alla som inte provat den. :) Den var såååå god och det bästa är att den inte alls är salt, som många andra ostar. :) Väldigt speciell ost överhuvudtaget. Men framför allt, är man trött på salt så kan man äta denna ost. :)
Jag älskar Mozzarella, fast inte "rå", utan jag gillar den bara tillagad.. På pizza tillsammans med pesto är den dundergod :)
www.machmo.se

Jag vill gärna ha flera tips på hur ni använder mozzarella…Själv använder jag den i tomatsallad med mycket basilikaolja och rödlök…men det kan ju vara kul att variera sig.

Min kompis brukar skiva mozzarella och tomater varvat, garnera med rikligt av hackad vitlök, flingsalt (lagom för din smak), svartpeppar och någon hackad färsk örtkrydda som ex. basilika. Ringla sedan RIKLIGT med olivolja på… yummi som förrätt med exempelvis snabbfrästa räkor i vitlöksolja, korvar och en god dipp!!
Jag äter mozzarella naturell med kallpressad olivolja över. Smaksätter med färska basilikablad.
Numer pensionär i Nynäshamn

Ja, mozarella är ju inte direkt ngn ny ost men väldigt god. Den allra godast är buffelmozarellan.
Tag coctailtomater,skär försiktigt av ett litet lock, gröp ur inne hållet, fyll med pesto och toppa med mozarella o lite olivolja.
Gratinera i ugn. Kanon gott!

Riven mozzarella är tvärbra i Polarbrödet i och med att det inte tillför så mycket ostsmak. Man kan variera kryddningen mer på det viset. Jag brukar ha i hela caraway seeds i mitt så smakar det lite brödigt tycker jag plus att man får lite "crunch" mellan tänderna.
Jag steker osten i lagom tunna skvor sanbbt lite gyllenbruna, i smör, jättegoda det går bra att äta till vad man vill. Man blir även välidigt mätt.
Jag äter den som ett äpple. 

Jag äter den som den är, väldigt gott och mättande.
Och Halloumi (den feta varianten - se upp, det har kommit en light!) kan man strimla och steka i olivolja för att ha som "spagetti" till köttfärssåsen!
Tack för alla tipsen. Halloumi gillar jag men sist jag köpte den var det jättesalt. Jag köpte den feta varianten. Det kanske finns andra märken än den jag fick tag på.

Ja, den är salt - men ändå så god tycker jag när den får stekyta! Åh, gyllenbrun och tuggig… synd att den är så dyr!
Man kanske kan laka ur den eller skölja av den lite?

Mozzarella (di bufala, naturligtvis) äter jag, saltad och pepprad och med några ringlingar finfin olivolja, tillsammans med parmaskinka, rakt av, eller inlindad i skinkan och uppvärmd i ugn och serverad ovanpå en bädd av ruccola med pinjenötter, mer olja och balsam vinäger, salt, peppar och lite riven parmesanost. I love Italy!
#11 Om du tycker den är för salt, droppa lite LITE citron el lime på. Man kan också ha hackade valnötter på, då blir det en bra mix. :)