Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 15552 ggr
Amiechan
4

UVI - vad dricka?

Jag har blåskatarr nu och får ingen tid på vårdcentralen… vad i hela friden ska jag dricka för sura drycker för att hjälpa till att skölja bort otyget i min blåsa utan att samtidigt få i mig massa extra socker så att jag mår dåligt av det?

Nån som har nåt tips?

Vad jag minns är de transbärsjuicer jag sett rejält sockrade, men det kanske finns nån osockrat variant? Det C-vitaminbrus jag drack förr vid UVI innehåller sorbitol och det mår jag inte bra av nuförtiden när jag ätit "rent" så länge. Min senaste UVI hade jag för mer än 1½ år sen dvs strax innan jag gick över till lchf.

Anterrabae
1

Tranbärsjos, surt citronvatten.. Aloe Vera om du har tillgång till det.

Sen finns det naturläkemedel på Hälsokost i tablettform som visst ska vara bra. UV-E eller nåt liknande..

Hoppas det ger sig snart.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Gronstedt
0

Jag lider med dig (jag är gammal van blåskatarrare, det är vidrigt).

Några naturmedel mot blåskatarr är ljungblomma eller björklöv i form av te, eller maskrosrötter (i viss mån även blad) som får dra i kallt vatten. Dessa verkar främst genom att vara renande och vattendrivande. Torkade, osockrade tranbär brukar finnas i hälsokostaffärer, skölj ned dem med mycket vatten, annars vinäger eller ättika i vatten. Det hjälper också att dricka mycket av vad som helst och låta det gå rakt igenom under ett antal timmar.

Krya på dig!

hemul
0

Pressa citron och blanda med vatten och stevia. Jättegott. Jag menar inte citronvatten utan typ en hel citron. Starkt.. Kan med fördel intagas med mycket is och en skvätt vodka. Kyss

Obs! Jag har ingen aning om det hjälper mot blåskatarr, men du sa surt…

Amiechan
0

Tack tack :) För tillfället kör jag massa te och ska fylla på med citron i det tror jag…

Gronstedt: man skulle kunna tro att det fanna bäst torkade tranbär i hälsokosten, inte sant? Men den här i stan för nån variant med socker och "delvis härdat veg. fett" (!)…

Gronstedt
1

Blä! Och det ska vara hälsokost …

zeretki
0

Jag var på väg att få det för ett år sen. Jag drack tranbärsdryck, tyvärr med socker, och massor av lime o ingefära. Det slutade direkt. :)

Drick så mycket du kan under en hel dag, så kanske det funkar lika bra på dig? :)

Lillianna
0

Usch jag vet precis hur du mår! Hemska sjukvård som inte kan ge snabb tid när man lider så svårt som man gör vid uvi. Jag hade det för ett tag sedan och fick en massa hjälp härifrån. Provade många av dem men fick slutligen gå till läkaren för en antibiotikakur ändå eftersom jag inte blev av med det helt. Sen dess har jag plockat ut spiralen och hoppas att slippa fler uvi, då min spiral hade uvi som en vanlig biverkning.

Citron kan gynna vissa bakterier så prova allt annat du kan komma över. Tranbär, Uva-E, Aloe Vera. Jag tror mest på Aloe veran, men gott är det inte!! Persiljerotste och sen var det något majssilkesté som oxå fanns på häloskost som många rekommenderade. Jag provade dem inte, lade säkert ner 400kr på det andra så där stoppade jag och gav upp.

Hoppas du blir av med detta utan läkarbesök!

/Lillianna

~ Lillianna ~

Dossan
0

Ren tranbärsjos, är väldigt bra enl ovannämda kommentarer, det är förvisso en del fruktsocker  i men i nödsituationer som vid urinvägsinfektioner för en kort tid, är det att föredra, då urinvägsinfektioner är mycket farligare och dessutom obehagliga. Det finns på hälsokosten tranbärskapslar man kan äta, men vet ej om de har samma verkan som josen. Anledningen att just tranbär är så effektivt vid urinvägsinfektion är att de innehåller något ämne som gör det svårt för bakterier att fästa på slemhinnorna.

Lycka till

Sara40
0

Jag hade en ung tik (hund) som under en period lätt drog på sig urinvägsinfektion och vid minsat lilla tecken gav jag henne isbitar gjort på vinäger och vatten och dessutom la jag på rikligt med persilja på hennes mat. Jag upplevde att symptomen försvann bara jag började med dessa "kurer" och antibiotika kunde undvikas. Dessa tips fick jag av veterinär, att just ta till lite förebyggande, då veterinären inte gärna ville ge antibiotika till växande unghund i onödan - inte jag heller så klart.

Skulle detta kunna fungera på människa?

PS Att jag gav vinäger och vatten i form av isbitar var ju så klart för att jag inte hade fått i henne den blandningen på annat sätt.

shintaida
0

Jag brukar bara dricka MASSOR med avkokt ljummet/rumstempererat vatten…inga krussiduller…

// Shintaida

parsley
0

Hur fungerar det med äppelcidervinäger? Det smakar surt, men reagerar basiskt i kroppen. Sak samma med citronvatten tror jag,

Denna kommentar har tagits bort.
Besika
0

Aloe Berry Nectar (med tranbär)

Och pressa MASSOR av citroner i vatten.

5 citroner i 2 liter vatten dag ett.

4 st i 2 liter dag två osv.

Min mamma har stoppat många urinvägsinfektioner med detta.

Margareta
0

Jag säger bara MOLKOSAN… det är det enda jag haft glädje av.

Sist vi pratade om det var det utvärtes, nu är det alltså invärtes som gäller.

Man tar det tsk-vis i vatten, så mkt man klarar… det står på…

Värt att testa.

Numer pensionär i Nynäshamn

sarag
1

Tranbärstabletter kan du handla på hälsokost. Inget socker i vad jag märt! Tar jag varje kväll. Är också en sån stackare som annars alltid för blåskatarr. Och faktum är att jag förts blev bättre på fetdiet men efetr ca ett år så blev jag sämre. Fick blåskatarr stup i kvarten. Teorin är att jag får så mycket ammoniak i urinen. Så efter lite surfande och letande på nätet har jag handlat ett kosttillskott som neutraliserar det hela. Det funkar utmärkt. Har inte haft nån känning ens sen jag började med medlet. L-Arginine heter det.

Koylie
1

Det här är inte riktigt det du frågar om, men ändå. I boken Egenvård från örtagård står det så här;
"Undvik kaffe, te, alkohol, apelsinjuice, kryddstark eller sur mat som tomater, rabarber och kiwi. Allt detta kan irritera urinvägarna och förvärra besvären"

Det står också "drick 2-3 dl tranbärs- eller blåbärsjuice om dagen. Juicerna finns att köpa färdiga i hälsokostaffärer och välsorterade livsmedelsbutiker. Under bäfrsäsongen kan den som har tillgång till saftpress pressa och frysa några satser till sitt husapotek" samt "gör ett torrt kamomillomslag. En bomullsstrumpa eller tunn  nätpåse fylls med färska eller torkade kamomillblommor. Använd som binda i en underbyxa. Av kroppsvärmen frigörs växens verksamma ämnen"

Mona-Stina
0

Persiljerotste. Finns på hälsokostbutiken.

Amiechan
0

Högst intressant att "Egenvård" anser att man ska undvika te - på andra ställen har jag sett att te ska minska risken för att få UVI. Likaså att äta yoghurt regelbudnet :)

hemul
0

Jag vill INTE ha ett torrt kamomillomslag! Skrikandes

Koylie
0

hemul, jag visste INTE att även du hade UV-problem. Var och en gör precis som vederbörande vill, och det stod faktiskt så i boken.

Amiechan, ja, det är lite annorlunda. Jag har alltid fått höra att det är bra med t.ex. citron för att det bl.a. försurar miljön så att bakterierna inte kan överleva och har aldrig tänkt på att surt kan reta urinvägarna ytterligare. "Egenvård" rekommenderar också att dricka te på björkblad eller mjölon i förebyggande syfte.

Gronstedt
0

Det finns olika principer för att mota urinvägsinfektioner. Den ena är att ta livet av infektionen som satt sig fast i slemhinnan, den andra att göra miljön otrevlig för bakterierna, så att de inte sätter sig fast. Min erfarenhet är, att när infektionen väl är ett faktum, måste man även ta till desinficerande åtgärder, inte bara göra miljön otrevlig, men det beror naturligtvis på angreppets art.

Att sur urin svider värre i såriga slemhinnor är inte så konstigt, men samtidigt är det inte något som gör själva vävnadsskadan värre - så står man ut med det så är det lungt. Man kan ju tvätta sår med vinäger/ättika - inte för att det är så värst bakteriedödande, utan mer för att det i sig är relativt rent (på samma sätt som vin och vanlig dricksprit).

Fast att bära torra kamomillblommor närmast kroppen känns obeskrivligt kliigt …

korseett
0

blåbären är mogna nu- ut och plocka

Dossan
0

Nackdelen med för mycket sura drycker är att tänderna tar stor skada. Om du inte lyckats bli av med dina urinvägsproblem inom 2 dagar, bör du åka till någon vårdcentral eller sjukhus akut, utan att beställa tid. Att gå för länge med en urinvägsinfektion kommer bara att förvärra dina problem, då bakterierna sakta kryper uppåt och kan orsaka värre och svårare problem at få bort ,"Mota Olle vid grinden".

Koylie
0

Vad annorlunda man kan tolka en text! Jag trodde att eftersom man skulle stoppa kamomillblommorna i en tunn nätpåse eller i en bomullsstrumpa, så skulle det innebära att örterna inte hamnade närmast kroppen… Flört

navarro
0

Svarta vinbär ar ett mirakelmedel, som det talas lite om. Aven örtte, en blandning pa 50 g Gullviva (blommor), 50 g fläder (unga skott),15 g brännasselblad och 15 g maskrosrot. Detta laser jag i min "hälsobibel" skriven av Maria Treben. Det viktigaste ar ju att du dricker mer an vanligt och Molkosan, som Margareta foreslar ar mycket bra, liksom citron och äpperlcidervinager.

shintaida
0

Varför KÖPA en massa, när det finns vatten???

Jag förstår inte det….

// Shintaida

AnnicaBG
0

Stackars dig , det finns en jättebra tablett som heter Urilan av märke Herba Plus på denna sida kan du se om det finns någon som säljer det nära dig. http://www.existensmaximum.se/terapeuter/terapeuter.shtml

Många med kroniska besvär har fått hjälp av denna produkt.

Det är också bra att äta höga doser med probiotika typ Probion för det ökar antalet av de snälla bakterierna på alla slemhinnor i kroppen.

hoppas att du hittar något som kan hjälpa digGlad

nilu
0

Har ingen egen erfarenhet, men min mamma, som hade besvär med UVI större delen av hennes vuxna liv, drack persiljevatten. Kokade upp vatten, la ner en bunt persilja. lät det dra ett slag, silade och drack. Drack det så fort symptomen visade sig. Kanske även kan användas i förebyggande syfte. Är ju både enkelt och billigt i alla fall.

umbra55
0

Även Magnecyl gör urinen sur. Det är acetylsalicylsyran som gör nytta. Ta dem som en penicillinkur - typ 3 tabletter fördelade under dagen i tre-fyra dagar..

Amiechan
0

Du vet Shintaida - när man mår så dåligt att man tar med sig kudden in på toa för att man inte orkar gå ut därifrån mellan urinträningningarna är man beredd att köpa dyra saker för att unvika det nästa gång ;-)

Idag har jag undrat om inte sköterskorna på vårdcentralen mest är till för att hindra mig att få hjälp :P Sjukt är det…

Katarina2
0

Min äldsta dotter hade UVi väldigt ofta…men nu dricker hon ett glas transbärsjuice på fastande mage varje morgon och har inte fått tillbaka det….Glad.

Kan vara värt att prova i förebyggande syfte så du slipper få tillbaka det.

När det var som värst drack hon 2 liter tranbärsjuice varje dag….men nu räcker det med ett glas på fastande mage och hon har nu varit besvärsfri i 6 månader(om man jämför med UVI 1gång/månad).

MiaP
0

Om du mår så dåligt förstår inte jag varför du inte har tagit dig till akuten, där får du tabletter omgående och det är över på några timmar i regel. Vad väntar du på?

Amiechan
0

Nå, så dåligt mådde jag inte den här gången - men minnet finns kvar :) Den gången blev det akuten.

Mervi
0

Jag hade UVI förr ganska ofta. Jag mådde jättedåligt av Sulfan som man fick på den tiden. Fick tips om EVA-E tabletter som man kan köpa på Hälsokosten. UVI:n försvann och har inte kommit igen. Kommer inte ihåg hur länge jag åt dessa piller men de hjälpte verkligen.

Hoppas något hjälper!

joswib2
1

Jag har benägenhet att få urinvägsinfektion väldigt ofta, så här är mina tips:

- tappa upp ett bad med ca 2 dl salt, varav tillräckligt mycket varmt vatten så att du kan sitta i det. sitt i badet ca 30-60 min.

- Kolla efter tranbärs juice i affärerna (skall dock inte innehålla något socker… ps. kolla innehålls förtäckningen) kostnad: ca 80-90kr

- Köp Molkosan på Hälsokost. Ta en bomullspad och blöt den med varmt vatten, krama ur den. ta flaskan och dränk in bomullspaden 3 gånger fram och tillbaka. Sedan skall du ta den mot ditt underliv och föra den fram och tillbaka fram och tillbaka över urinmynningen. efter ca 2-3 dagar skall urinvägsinfektionen avta och försvinna. Kostnad för molkosan:ca 50kr

- köp tranbärskapslar på apoteket, kostnad: 165kr

- Uppsök läkare om det inte avtar!Glad

MVH Joswib2

[Pennylane1]
0

nu får vi väl hoppas att TS blivit av me sin UVI efterso det gått fem år Flört

men det finns väl andra med samma problem, har skrivit detta tips ttidigare, min syrra som är arkeolog och hade suttit och grävt i kallt och blött väder fick en kraftig UVI och gick till doktorn som ville odla för att se vad han skulle sätta in. Hon fick ingen penicillin utan skulle återkomma dagen efter. Hon ringde vår moster som var kunnig i allehanda kurer och fick rådet att dricka åkerfräkente. Syrran plockade rävrumpor och kokte te samt drack flera stora muggar. Dagen efter var hon helt bra! RIngde doktorn och talade om detta, men han kunde inte tro på det för svaren visade att hon hade väldigt mycket bakterier i urinen, hon åkte dit och lämnade nytt prov som visade sig vara helt fritt från bakterier!!! SÅ mitt tips till alla "kissesjuka" är

LETA UPP DEN HÄR KILLEN OCH KOKA TE PÅ HONOM:

Fiana
0

#36 Åh det var ju den som var i UVA-E - blev skitsur när de slutade göra den - får väl ut och leta!

Anterrabae
0

Nu vet jag inte om det sagts, med te på blåbärsris är också mycket effektivt.

//Ida

Anterrabae
0

Nu vet jag inte om det sagts, med te på blåbärsris är också mycket effektivt.

//Ida

yvonnel
0

Tranbär finns att köpa på Willys i frysdisken, av dem kan du själv koka juice/avkok utan sötningsmedel och konservmedel.

paronskrutten
0

Bara vatten, och skölja ur bakterierna är bra också

Helena

vinteralvan
0

#36 Om man inte hittar åkerfräken brukar det finnas färdigt åkerfräkente på hälsokosten. Glad UVI är det absolut värsta man kan ha, det gör så ont. Skrikandes