Sommarmat?
Jag behöver tips på sommarmat, som inte känns så himla mastig och tung. Har ätit sallad i flera dagar nu pga brist på inspiration, men något roligare måste väl gå att åstadkomma?

Kräftstjärtar i creme fraiche-majonnäsröra med hackat ägg och ishavrom åt jag igår. Kan kompletteras med lök av något slag och färska räkor. Rätt somrigt! Och man behöver inte äta mycket.
*stay calm - be brave - wait for the signs*

Skivad grillad rostbiff med en röra av majonnäs, creme fraiche, lite hackad lök, kapris svartpeppar och kryddor man gillar, tex curry, paprikapulver eller örtkryddor. Lite som potatissallad, fast utan potatisen… 
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Jag förvånade mig själv alldeles nyss med en otroligt god laxlunch, recept här.
*stay calm - be brave - wait for the signs*
Catlin, så gott det ser ut.
Även rökt makrill eller tonfisk med sallad och någon kall sås gjort på creme-fraiche.
Kassler är också gott i värmen men den innehåller för mycket salt och kanske även andra tillsatser som inte är så bra.

Jag brukar göra tjälknöl på sommaren. Man kan ta skinka likaväl som älg eller nöt. Köttet står ju inne i ugnen under natten så man slipper stå vid spisen och svettas. Köttet blir ätfärdigt lagom till middag dagen efter. Kallskuret med sallad och en sås på tex cremefraiche och lite honung om det är nötkött. Jag kör receptet ut Vår kokbok.
Åt en urgod lunch precis med många skivor parmaskinka och gurkstavar med rikligt med lagrad grovriven parmesan på och lite olivolja ringlad över…
Hur enkelt som helst och passar till vilken värme som helst tycker jag.