Gratängexperiment
Jag har ett gammalt recept på något som heter "Medelhavsgratäng" (Från Arla, tror jag) Den är skitgod men innehåller potatis så jag har inte gjort den sedan jag började med lchf. På den fettskrämda tiden var jag väldigt förtjust över att denna gratäng inte innehöll ost utan bara grädde, dessutom blandar man ut grädden med mjölk. Nu fick jag för mig att lchfkonvertera denna ljuvliga rätt. Så här:
Medelhavsgratäng
8-10 potatisar av mjölig sort, 3/4 kg (Byttes mot rättika som skivades och kokades i 10 minuter)
2 vitlöksklyftor
1 fänkål, ca 250 g
1/2 påse saffran, 0,25 g. (Jag brukar strunta i saffranet eftersom jag ändå brukar glömma att köpa det. Det blir lika gott ändå och vad ska man med en halv påse saffran sen liksom?)
1 tsk salt
1 krm vitpeppar (Jag tycker det går lika bra med svartpeppar)
1/2 tsk timjan
1 dl svarta oliver med kärnor. (Kalamata är godast! Funkar utan kärnor och är enklare)
2 dl vispgrädde
1 dl mjölk (Jag bytte mot grädde, dvs 3 dl grädde)
(Lite riven ost)
Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skiva potatisen (eller rättikan. Glöm inte att koka den 10 min. annars blir det inte bra) Skala och hacka vitlöken. Dela fänkålen och skär den i skivor. Blanda potatis (rättika) vitlök, fänkål, saffran salt, peppar, timjan och oliver i en smord ugnssäker form. Häll på grädde och mjölk. Grädda i nedre delen av ugnen. 40-45 min.
Ni fick orginalreceptet med mina ändringar inom parentes. Enligt orginalet är det som sagt ingen ost men nu nu la jag på ett litet lager ost överst.
Gratängen står i ugnen nu. Från början åt vi den med lammkotletter till. I kväll blir det ingefärsmarinerad fläskkotlett till.
Låter verkligen bra, jag är typ galen i fänkål. Och ett ypperligt tillfälle för mig att äntligen komma mig för att pröva rättika.
Tack!
en halv påse saffran kan man använda lite i taget till äggmjölk! ta da!!
jag gillar inte fänkål au naturelle men den kanske blir godare i gratängen, eller så inte?
Nyfiken:
Rättika, Eng: Daikon Fr Daïkon, Le radis chinois
Nutritional information
Daikon is very low in food energy. A 100-gram serving contains only 90 kilojoules or 22 Calories (6 Cal/oz), but provides 34 percent of the RDA for vitamin C. Daikon also contains the active enzyme myrosinase.
Oj, det där enzymet är att undvika. Rättika ska nog inte ätas i större mängder och absolut inte rà - väldigt viktigt att koka väl!
http://en.wikipedia.org/wiki/Myrosinase
Human health: Isothiocyanates, the primary product of glucosinolate hydrolysis, has been known to prevent iodine uptake in the thyroid, causing goiters. [28]Isothiocyanates in high concentrations have also been known to cause hepatotoxicity, or liver damage.[4]
Samtidigt som: However, more recent studies have shown that diets high in glucosinolate-containing vegetables such as dietary brassicas have been associated with lower risks of heart disease, diabetes, and cancer.
Och allt jag var nyfiken pà var hur mànga gram kolhydrater den inehàller…
Om det är lakritstonen du ogillar med fänkål så kan det funka i gratänger ändå, då iaf jag upplever att den smaken försvinner när fänkålen tillagas.

#1 Också galen i fänkål! Om man är tveksam rill rättika så kan man blanda med någon annan rotfrukt, kål eller grönsak med lite mer neutral smak och lite kh, t,ex, majrova. kålrabbi
kan vara lakritstonen, eller är den inte lite bitter med? Gillar inte bittra toner.
Fänkål är inte bitter alls..
..tycker mina smaklökar. 
Jag tycker den är lite av en blandning mln salladskål och vitkål, fast inte så mesig, utan med mera smak - den där anis-lakritstonen. Den godaste cole slaw salladen, tycker jag, får man genom att blanda strimlad vitkål och fänkål med det andra (cf, majjo, svartpeppar, salt). Har i lime också - bryter av fint.

Låter som en otroligt spännande coleslaw!
Jag älskar coleslaw men har nyligen läst (på tråd här) att den som har problem med sköldkörteln inte ska äta rå kål, men kokt/stekt är OK. Fast jag ska ändå pröva den härovan med fänkål, låter verkligen frestande.