Viktstopp normalt?
Hej!
Jag är ny här. Är inne på min fjärde vecka på LCHF. Första veckan gick jag ner 1 kg och andra 1 kg. Två kilo och sedan stopp. Ibland går jag upp några hekto och sedan ner igen nästa dag. Men det har stannat på minus två kilo och nu verkar det hopplöst.
Jag är överviktig och vill totalt ha bort 20 kg och jag är 55+
En dag kan se ut så här:
Frukost: 2 ägg, 1 dl gammaldags fil och 2 msk nötmüsli, te
Lunch: stekt lax, kokt broccoli med smör på
Middag: Stekt kött, någon ovanjord grönsak och smör
mellanmål: hårdost, några skivor
två stekta ägg om kvällen
Dricker också en kopp kaffelatte om dagen med 1 tsk kokosfett, 1 dl mjölk och 1/2 dl vispgrädde.
Gör jag något fel eller kan det bara stå still så där? Man blir ju lite besviken. Folk berättar att de rasar i vikt…..
Jag tror du har för bråttom.
Aj aj aj…………
Misstänkte det.
Jag ska nämna att jag tycker min mage har "dragit ihop sig". Kan det vara så att man kan minska i mått men inte i vikt?
Jag motionerar normalt, inget överdrivet. Och jag har inflammation i mjukvävnaderna, diagnostiserad morbus dercum.

Du har bara hållit på i några veckor och det tar lång tid att ställa om. Jag ser dock några saker i din kost som jag skulle ha svårt att tappa i vikt av. Det första jag hade gjort hade varit att ta bort mjölken ur kaffet. En dl ger en del kolhydrater och även mjölksocker sockan hindra viktminskning på denna kost. Tror det räcker med grädde och kokosfett i din kaffe. Gammaldags fil och nötter hade jag heller inte kunnat äta varje dag. Kanske ta ett ägg till till frukosten eller något kött/fisk till äggen istället och äta lite nötter någon gång ex på helgen som snack. Resten i din mat ser bra ut. Alla får pröva och hitta vad som funkar för dem. Och det viktigaste är att komma ihåg att lchf inte är någon QuickFix utan att man måste låta det ta tid. Välkommen hit och lycka till!
Mjölk, fil och müsli (särskilt om den inte är hemmagjord) är vanliga bromsklossar när man äter LCHF för viktnedgång. Oftast är det dock en fråga om tålamod, men som sagt, vill man ändra i kosten är det mjölkprodukter (särskilt de magra) och nötter som man brukar få tips att dra ner på i första hand.
Jag håller med glitterfisken. Försök dra ner på fil och mjölk. Förutom kolhydraterna = mjölksockret, så kan mjölkproteinerna ställa till det om man vill ner i vikt.
Nötter tror jag är bäst att se som snacks/godis, så länge som man inte får de resultat man vill ha.
Hur är det med hunger och mättnad? Blir du hungrig innan varje måltid eller äter du "av vana" eller för att det är gott? Rent näringsmässigt behövs inte mellanmål, även om det förstås är olika vad man trivs med. Om man föredrar att sprida ut ätandet på fler tillfällen så behöver man äta mindre i varje måltid.
Släng ut vågen och börja känn efter i kläderna istället.
Och fokusera på att lära känna hunger och mättnad.
Tack för era svar!
Jag visste inte att mjölken ställde till det så pass. Jag stryker mjölk och fil på direkten.
En fråga vad gäller mjölkprodukter, gäller detta även yoghurt, typ turkisk 10%fett?
Problemet för mig är att jag inte känner mig pigg efter frukosten, fast jag är mätt. Jag har dock inte provat bacon och ägg, ska göra detta.
Jo, jag är hungrig när det är mat-dags, inte vrålhungrig men hungrig.
Jag tar till mig era råd, och ställer in vågen i garderoben igen :-)
ju fetare ju bättre, men en viss försiktighet är ändå att anbefalla, TY kan ha fem-sex gram kh per 100 (beroende på märke), det kan dra iväg. Plus att mjölkproteinet kan ge problem, det får du testa.

Behöver du äta frukost? Prova att ha lunchen som dagens första mål.

Du är prexis igenom omställningen.. kanske fortfarande lite seg i musklerna.. men hur som helst.. du äter bra mat.. nu handlar det om att lära dig känna dina riktiga mättnads/hungersignaler!
Vill kroppen släppa på fett så märker du det mest på minskad hunger.
Gör inte en massa tvära kast hit o dit, ät riktig mat på normala tider och känn efter hur mycket du behöver äta.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Kanske du kan byta ut filen på frukosten till nån grönsak och en del fett också?
Det här att vara pigg efter frukosten, det var jag förr när frukosten bestod av havregrynsgröt eller yoghurt med frukt och müsli. Nu tar det ett tag innan maten hinner upp till hjärnan så jag vaknar.
Men å andra sidan slipper jag bli hungrig efter bara 2 timmar, utan kan gå 6 timmar om jag måste innan lunch
Apropå fet yoghurt finns det ju numera även den ryska yoghurten med 18% fetthalt. Den är jättegod, och är av samma karaktär som turkisk eller grekisk. Förutom att man kanske orkar lite mindre av denna. Avnju gärna med lite färska bär eller nötter. :)
# 9 - Jag måste ha frukost, blir annars yr och svimfärdig. I hela mitt långa liv har jag ätit frukost, kan inte ta bort denna.
# 10 - Riktig mat på normala tider, det där kan jag ta till mig. Jag kommer öka på protein och minska mejeri, försöka få till en balans där.
# 11 - I morgon till frukost ska jag äta några köttbullar som blev över idag, plus två ägg, så får jag känna efter hur detta känns. Jag älskar grönsaker men inte på morgonen 
Jo jag känner alltför väl igen detta att bli hungrig ett par timmar efter frukosten,
# 12 - Denna yoghurt måste jag leta rätt på. Kan man köpa denna på ICA eller Coop? Då kan jag ju ta lite nötter och bär till……….
Hua, så mycket att lära sig 
När jag började med LCHF gick jag på ett par veckor ner 3 kg. Se´n var det stopp i 5 veckor. Fick då rekommendationen här på KiF att räkna ut näringvärdet i min mat och det visade sig att jag åt för lite fett (vet inte om det är så i ditt fall). Jag ökade på fett mängden och gick åter ner i vikt.
Viktnedgången var inte spikrak utan den tog liksom ett skutt ner med cirka 1 kilo i taget för att sedan stå stilla i 1-3 veckor och se´n ett skutt till.
TÅLAMOD, du har precis börjat!! Du måste lära känna din kropp och din kropp måste få möjlighet att ställa in sig på dina nya matvanor. Har du dessutom tidigare varit viktväktare eller gått på sopp/pulverdieter så tar det längre tid för kroppen att ställa om sig.
Lycka till!
Jag gick ner 2 kilo, sen stog vågen still i 6 veckor! Äter 1 paket bacon och 4 ägg samt kaffe med grädde till frukost, och då orkar jag jobba i betongindustri till kl 11, knappt hungrig ens då! :-)
Ja då är det väl bara att ha lite tålamod och låta vågen ha semester några veckor.