Meze
Hela familjen älskar Meze men tvekar att köpa den eftersom det är så svårt att få ut den från paketet.
Har kontaktat Arla om att det vore bättre den fanns i hink, likt grekisk yoghurt.
Är det andra som tycker som jag så kontakt Arla:
020-669966 eller via deras hemsida www.arla.se
Jag äter också denna goda yoghurt och håller med om att den är svår att få ur förpackningen. Jag hoppas Arla ändrar till t ex en hink som du föreslog.
Lite förklaring:
Maria K har kontaktat mig och tycker att det är fel att jag uppmanar till bojkotta av Arla. Jag hoppas att ingen annan har missuppfattat mitt inlägg så rejält!!!!Jag vill ju endast att de paketerar Meze i hink i stället för purepac. De ökar säkert sin försäljning då.
Arla själva tog det inte som uppmaning till bojkott utan tackade för tipset!

Tänk så lätt missförstånd kan uppstå via denna media. Meze. Jag har aldrig smakat. Vad slags yougurt är det. Älskar annars yougurt i alla former.

Gojkan: Va? Hur kan man tolka din uppmaning som en bojkott?
Ja, jag undrar också vad det är MarieK missuppfattar.
Meze är en naturell, 10%-ig yoghurt i 1 liters "mjölkförpackning" Verkligen fyllig och god. Rekommenderas.

Förstår inte hur man kunde tolka detta som en bojkott???
Jag ska "dra mitt strå till stacken" och ringa i morgon!!
Jag har också skrivit dit nu. Hoppas de förtår att vi gillar yoghurten men inte förpackningen.
Jättebra!
Ju fler vi är ju mer verkan har det!
Det var faktiskt inte alls svårt att "missuppfatta" inlägget på Kostsidan. Det var inte alls skrivet så som det är här på denna sida. Här är inlägget en smula mildare!
//Marie, värd för kost.ifokus
Hur många kolisar är det i mezen?
Du måste ha väldigt lätt för att missuppfatta. Du erkänner ju i ditt svar till mej att det nog inte var rätt uppfattat av dej.
Återger ditt svar:
Bojkotta var väl kanske fel ord, men jag står fortfarande för att jag tog bort ditt inlägg.
Att lämna ut nummer och länkar och be andra att höra av sig och klaga är på gränsen till det tillåtna, därför åkte inlägget bort.
Hälsningar Marie
Mona-Stina:
Mezen har 3,5 g kolhydrater/100g
Mmm, den är jättegod, smakar som grekisk yoghurt, underbar med honung i :)
Ja, i hink skulle vara tusen ggr bättre
Helena
Jag älskar Mezen men äter den inte så ofta eftersom jag tror att jag inte går ner i vikt av den. Att den är svår att få ut stör mig inte så mkt.
Jag har ett plastlock på och pressar sen ut det sista genom att platta ut förpackningen. Min dotter jobbar på Arla, jag kan prata med henne och höra om hon kan framföra våra synpunkter.
Numer pensionär i Nynäshamn
Hur gör du när du skakar om den Margareta?
Jag öppnar hela ovandelen och rör om med lång sked. Jätteklabbigt och mycket som kletar och har sej och inte går att använda!
Jättebra om Din dotter kan framföra det!
Jag nyper ihop den vanligt stora öppningen och skakar…
Efter ditt förslag med sked skall jag testa om locket passar även om jag öppnar hela. Jag vill ha lock eftersom jag tycker att den torkar i öppningen annars.
Du måste vara lika stark som "stare-Arvid" Magareta. Jag har nypt ihop som Du säjer men jag lyckas inte skaka runt det hela.
Inte stark men envis…

Annars kan man ta en tom turkisk yoghurt hink och hälla över Mezen i.
Javisst, men hälften av det goá gåt om intet då. Det är så svårt att skrapa ur paketet och jättekladdigt blir det också!

Klipp upp paketet och använd en sked ( efter det man hällt över så mycket det går, kläm ), tycker inte det är svårt.
Inte svårt, men onödigt kladdigt. Bättre med hink.
Jag tycker det är jättejobbigt och kladdigt jämfört med de andra som säljs i hinkar. Och mycket blir kvar i paketet.
Skönt att det är fler än jag som tycker så. Började undra om jag är överkänslig. Tack
Jag har fått svar från Arla.
Deras förpackning är billigare än plasthinkarna och de försvarar sig med detta argument. Om de byter förpackning blir produkten dyrare.
Jag anser att det blir dyrt för mig om jag inte kan utnyttja hela innehållet pga att det inte går få ut det utan massa krångel.
De hade också förklarat hur man skall öppna förpackningen och klippa hit och dit. Det är för omständigt, tyvärr.
Tack Mervi!
Då tycker jag att vi ligger på lite till! Hoppas fler kontaktar Arla. Själv betalar jag gärna lite mer för Mezen. Tror inte att det blir dyrare då man lätt kan utnyttja allt om den ligger i hink.Jag kontaktr igen och hoppas att många gör det. Ni ser att vi är starka tillsammans. Det gick ju bra för ulrika_m tack vare alla som ställde upp.
Nu har jag kontaktat Arla igen. De börjar märka att vi vill något, för ganska snart sa hon som svarade att jag inte var den första som påpekat detta. Lovade att framföra till produktchefen. Gör vi en enad insats tror jag det händer något. Kallas Konsumentmakt!!!!
OBS! Arlas tel.nr är: 020-996699
Mejl.adress: www.arla.se
Jag ser både fördelar och nackdelar. Nackdelen är att man får vika förpackningen uppifrån och ned och liksom "rulla" för att få ut allt, då står den heller inte bra i kylskåpet längre utan man får förvara den liggande. Fördelen är att materialet är papper och inte plast, vilket känns mer miljövänligt.
Jag har också mina betänktligheter till att VILJA att de inför ytterligare plastförpackningar… MEN pappkartongen kanske kan vara mer fyrkantig i basen storleksmässigt så som tex två kartonger bredvid varandra så att man kan föra ner en sked utan att den och handen blir helt kletiga?
Sen är det ju så att jag inte äter så mycket meze - trot att jag tycker att den är urgod, (får lätt magknip mm) så jag skall nog inte uttala mig… 
Håller till viss del med om att plast kanske inte är den bästa förpackningen miljömässigt sett, men jag märker ju att både jag själv och min omgivning återanvänder dem flera gånger innan de slängs. Numera är ju inte "plastförpackningar" lika miljöfarliga som de var bara för några år sedan, så jag skulle nog i alla fall uppskatta att få min Meze i hink.

Jag, lata människa, ger mezekartongerna till hunden, som får slicka dem rena, innan de bärs vidare till återvinningen.
Har man ingen hund kan man dela kartongen på mitten för att komma åt youghurten som sitter fast på väggarna.
Nu ska jag också maila till Arla.
Nu har även jag skrivit till Arla så få se vad dom kan tänkas svara på min fråga om annan förpackning. Hör av mig.
Jättebra!
Får tydligen inget svar från Arla……………
Själv använder jag mycket Meze, och fortsätter med den eftersom den är gjord i Sverige. De andra tjocka youghurtarna i min affär har rest lång väg från andra länder.
Jag tycker bättre om pappförpappningen av miljöskäl, och trots att jag inte är så superstark i händerna tycker jag att det går bra att trycka ut det sista. Så jag kommer inte att rösta för plathink.
Jag har testat Mezen i "mjölktetra" och tänkte inte på att den var svår att få ur. Klämde ur det sista ungefär som man gör med en kaviartub, dvs man plattar till och trycker längs efter. Men jag håller nog med om att det vore mer praktiskt med hink, inte bara för att få ur det sista utan för att få en mer tättslutande förpackning när man har öppnat den. Som någon annan sa, det torkar gärna uppe i öppningen, inte så aptitretande.
Måste dock erkänna att jag mestadels undviker yoghurt, likväl som de flesta andra mejeriprodukter, eftersom jag upplever att de motverkar min viktminskning.
Gör de det? mejeriprodukterna, motverkar det viktminskning även in LCHF-kosten?
Det är olika för olika personer - för mig har det funkat med mycket mejeriprodukter.
Jag älskar yoghurt, creme-fraiche och grädde, men det funkar inte om jag skall gå ner i vikt.