Äggmjölk med matig smak?
Jag har blivit nästintill insnöad på äggmjölk på sistone! Jag tycker att det är så gott och det mättar ovanligt länge för att vara en dryck. Jag kör oftast med kanel och vanilj, för det smakar nästan som risgrynsgröt.
Men imorse när jag blandade ihop min äggmjölk så blev smöret mer stekt än smält, och det luktade så härligt som smör gör. Och då ville jag ha en mer "matig" smak på min äggmjölk. Jag ville inte att det skulle smaka efterrätt helt enkelt.
Är det någon annan som känner så ibland? Något tips på smaksättning på äggmjölken som ger som sagt en mera "mat"-smak?
Jag försöker komma på vad man skulle kunna använda, men det bästa jag kommer på är att använda buljonger av något slag… Men samtidigt är jag lite rädd för att prova, även om det inte är så dyrt att slänga bort lite illasmakande äggmjölk. Någon som provat annorlunda smaker i äggmjölken?
tror nån skrev nåt om äggmjölk med buljong en gång, jag höll på att spy, jag ÄLSKAR äggmjölk med vanilj eller saffran så det är absolut inget för mig
sök på äggmjölk buljong kanske det kommer upp nåt!
Örtkryddor kanske. Det är ju som en bea fast med vatten också.
Det var väl någon som gjorde soppa av det…stekt köttfärs eller nåt. Jag testade aldrig. Det står i någon urgammal äggmjölkstråd
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag har använt äggmjölk som soppbas en gång, men jag minns inte vad. Men jag kan anta att det går alldeles utmärkt att skiva ner selleri eller svamp i, och krydda med spiskummin eller timjan.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Som spenat eller nässelsoppa, sparris måste nog också bli bra smakmässigt. Pröva någon sorts ost med smak, det borde gå bra.
Ursäkta en nybörjare.
Men vad är den här äggmjölken som jag sett lite här och där på Ifocus kolhydrat ???
Tag vara på ditt liv,det går inte i repris
När du mixar så kan du kanske mixa ihop med lite kokt broccoli. Borde bli som broccolisoppa!
Äggmjölk finns det många recept av men jag gör så här:
Lika delar smör och kokosolja, ca 30 gr av varje.
Häll på kokande vatten 2-3 dl.
Mixa med mixerstav samtidigt som 1-2 äggulor tillsättes.
Och som kan läsas ovan, så finns det hur många smaksättningsidéer som helst! Bara fantasi och smak sätter gränser.
Det låter inte så gott som det faktiskt är! Det tog mig ganska lång tid innan jag tordes prova!
//Fat makes Me fit//
Säger bara en ordentlig mängd vaniljpulver i och det smakar gudomligt! :)
Glöm inte kika in min LCHF/Tränings blogg! http://BarbroJennySofie.blogg.se
Äggmjölk är råa ägg (och/eller äggulor) mixade med smält smör och/eller kokosfett och kokande vatten. Kryddning efter smak. Om du använder sökfunktionen "sök på sajten" i fliken uppe till vänster, ovanför trådarna, så kan du få många recept på det. Många som har svårt att äta fast föda på morgonen dricker det till frukost, eller blandar med kaffe och dricker som latte.
Om man av någon anledning vill dra ner på mjölkprodukter men inte vill ha svart kaffe eller te så är det ett toppenbra, kolhydrats- och mjölkproteinfritt alternativ till grädde!
Jag gör Fisk med Äggsås fast jag gör den som en soppa.
Hur gott som helst blir det
Gör Äggmjölk men använder fiskspadet istället för rent vatten.
Mixar som vanligt och slänger sedan i hackat hårdkokt ägg och kanske persilja och dill.
Lägg sedan i den kokta, fasta, fisken och servera i djup tallrik med sked.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Det här ska jag prova !!!! Kan man variera smaksättningarna kan det bli bra snabblunch ibland…eller dessert om man gör den tjockare…Låter härligt
frågan är HUR man gör den tjockare…
#12 Läste i en gammal tråd om någon som skulle prova att tillsätta gelatin
Kan väl prova..om det inte finns någon annan som vet här och nu… SORRY flippjenny jag menar inte att kapa din tråd
Oj! Så många svar det blev! Det var ett tag sedan jag frågade o.O eller rättare sagt, har haft en massa annat att tänka på :)
Tack så mycket för svar, jag får prova mig fram och se vad som passar mig bäst :)
Till middag idag blev det en sats äggmjölk med champinjoner, timjan och chilipulver i. Inte oävet.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus