Rabarberpannacotta - funkar det?
Fick för mig att jag skulle prova att göra Pannacotta för första gången i mitt liv, tror ni det fungerar med Rabarber?
Jag gör aldrig efterrätter så jag vet inte ens vad man behöver för ingredienser (förutom rabarber då)
Nån som kan komma med recept/tillverkningsanvisning?
Tack på förhand 
Hmm, jag skulle nog koka ner rabarber med lite sötningsmedel, kardemumma och vatten, så det liksom blir en kräm. Sen blanda ner 3 dl grädde, låta koka upp, ta av från plattan och röra ner två gelatinblad som mjuknat i kallt vatten. Sen hade jag nog rört ner lite mascarpone också, utan att riktigt veta varför :-) Dock skulle nog rabarbern liksom sjunka till botten när den stelnar. Det kan man nog motverka genom att röra ner lite yoghurt eller kesella när det har stått i kylen en stund, för att stabilisera.
Eller så hade jag gjort vanlig vaniljpannacotta och toppat med rabarberkoket som ovan vid servering. Kanske med några skivade jordgubbar vis sidan om.
Lycka till! (och nu blev jag också sugen på att testa)
jag har inget recept på just pannacotta men däremot en supergod rabarbermousse, kanske du kan inspireras av den?
andra desserter finner du här om du vill leta för mer inspiration.
Lycka till!
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Jag gjorde nästan exakt så som #1 beskerv under helgen (utan att ha läst här) och det blev riktigt gott. Kokade rabarbern lite mjuk innan inte som krän utan som mjuka bitar. Hade på grädde och lite sötning och lät koka upp. Rörde ner mascarpone och smälte sedan i gelatinblad. Tack vare grädden och mascarponen behövde inte särskilt mycket sötning.
Tack för förslagen! Då har jag lite att gå efter.