Vegankatter!
Ursch vad roiga saker jag hittar på nätet!

"cruelty-free alternatives" 
Jag tycker att det är lika mycket djurplågeri att betrakta sin katt som vegan, som det vore att betrakta sin kanin som köttätare…!
"still lost in space and time"
Jag tycker det är helt sjukt! Hur tänker människorna egentligen.

det verkar ju helt klart konstigt
…katter måste ju äta kött, däremot hundar klarar sig faktiskt bra utan…endel behöver till och med det för hälsan tror jag…dessutom så tycker min hund mycket om vegetarisk mat…mina rester försvinner snabbt 
Det blir lite konstigt när, som på sajten ovan, diskussionerna kring kattens mat cirkulerar kring hur man går tillväga för att undvika de vanligaste hälsofarorna med en vegankost.. Är man inte inne på helt fel spår från början då? 

emee
Har du sett många betande jyckar??

#6 nej, men jag har inte sett betande människor heller och det finns många människor som är vegetarianer…
min hund tycker om falafel, hon äter dom lika snabbt som köttbullar så jag tror inte att hon skulle gå miste om nått direkt…det är ju inte heller så många hundar som verkligen jagar sin mat idag…

Hunden är 100% rovdjur och klarar sig inte speciellt länge utan kött!
Tyvärr så blandas det in en hel del kolhydrater i hundmat idag mest för att det är billigt och det resulterar i samma välfärldssjukdomar som vi själva kan drabbas av
Hunden behöver inga grönsaker den kan tom tillverka sitt eget c-vitamin vilket ju vi inte kan
Om du vill ge din jycke en optimal kost så sök på BARF på nätet..
Hundar är köttätare och deras kost SKALL vara baserad på kött, så är det helt enkelt!
Hänvisar än en gång till www.orijen.se, det är BARF-mat för både hundar och katter UTAN spannmål…
Grönsaker osv funkar, men jag tror att precis som hos människor är det kolisarna (dvs spannmålet som blandas i nästan all övrig hund- och kattmat) som gör djuren överviktiga.

Jo, jag skäms för att min voffsing inte får äta LCHF precis som husse. Torrfodret är enkelt och bekvämt, men jag ska ta mej samman och försöka hitta bättre mat åt henne. Med katter och hundar i åtanke, är det inte minst lika sjukt att växtätare som kor och hästar matas med kött? Säger bara:Galna kosjukan. Det verkar som om allt utom det enkla och naturliga tilltalar oss människor *suck*
Kände precis som du Skogiz - BARFar mina hundar numera (igen). Kunde inte stå ut med att själv äta så bra och fortsätta ge dem en massa spannmål. Jag hittade en lokal leverantör av malt kött och ben av olika sort, vilket innebär att jag kan handla ofta (brist på förvaringsutrymme i kyl/frys).

min hund äter då och då vegetarisk mat annars vanligt torrfoder (med kött i) och hon är pigg och frisk, inte överviktig och 11 år…hunden är vad jag vet inte 100% rovdjur…det finns dessutom hundar idag som lever på vegetarisk mat endast och som har gjort det i flera år…övervikt tror jag beror på att hundar får för mycket kakor och sånt…
emee: Du skrev:"…nej, men jag har inte sett betande människor heller".
Exakt. Sedan att många är vegetarianer/veganer ändå, innebär inte att de är naturligt anpassade till vegetarisk föda.

Hundar lär kunna klara sig på vegetarisk kost om man kan sätta ihop den rätt och näringsberäkna den. Katter behöver taurin, en aminosyra som finns i muskler (och energiläsk) för att överleva.
Hundar betar så tillvida att de äter gräs för att sedan kräkas upp det.
Betande människor lär ha funnits på Irland vid mitten av 1800-talet. Potatisskörden slog fel och befolkningen svalt. I sin desperation försökte de äta gräs.

Betande förmänniskor fanns för 2 miljoner år sen (Australopitecus bosei).
Den lille veganen dog ut för 1,2 miljoner år sen eftersom den inte förmådde anpassa sig till ny föda när förutsättningarna ändrades..
Vi härstammar från Australopitecus afarensus som valde att satsa på fett och kött
..
I huvudet på en valp:
"Vad är det där? - Vad är det där? - Vad är det där? - Måste kissa! - Vad är det där?…"
I huvudet på en vuxen hund:
"Mat! - Mat! - Mat! - Sova - Mat! - Sova - Måste gå ut och kissa - Mat! - Mat! - Skälla - Sova…"
D.v.s. en vuxen hund äter vad den kommer över, vegetariskt eller inte.
Fråga: Är det värre att äta upp djuren än att äta upp maten för djuren?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Håller med maxiq…
För att man ska kunna äta vegetariskt så måste det odlas, för att kunna odla krävs åkrar, ju fler som äter vegetariskt ju fler åkrar krävs det och ju mer skogar skövlas och djur arter utrotas och många djur blir hemlösa.
ÄT KÖTT SÅ RÄDDAS FLER DJURARTER!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hur många skogar skövlas inte för att djuren ska gå där då?
Stackars katter, fattar inte hur man kan göra så:(
Helena

Det mesta tyder på att Australopitecus är en helt egen sidogren precis som chimpansen och att vi härstammar från habilis, via ergaster och erectiner….(kanske!)…för även den stamtavlan är ganska osäker tycker jag.
Såg en frågeställning på nätet i förrgår - om vi härstammar från t ex habilis eller nån apvarelse, varför finns det idag inga levande mellanvarianter eller sidogrenar?
Här finns en spännande lista på de hominider man namngett. Intressant att jämföra hjärnstorlek mellan storviltsjägarna och rot-knaprarna!!!
Det står också att redan Paranthropus aethiopicus behärskade elden…

intressant det om apmänniskorna… 
#15 ja jag kom på att min hund brukar äta gräs ibland, innan så brukade hon spy när hon hade gjort det men inte på senaste tiden…
#18, #19 det tar större plats för djur en växter om man räknar hur mycket näring det blir…vi skulle försörja fler människor om vi odlade istället för att ha djur…jag har läst om det på universitetet
#14 vad som är naturlig eller inte är svårt att säga, om det är vad man mår bra av så tror jag på en vegetarisk kost och om jag tar exemplet Theresia Ek som varit vegetarian i 100 år och är ovanligt frisk och pigg för att vara 105 år, så verkar det ju inte vara något dåligt…sedan vad jag förstått så ändras kroppen efter det man äter till exempel bakterierna i magen…jag har dock en större förståelse att man ger hundar kött än att man äter det som människa hundar har ju huggtänder tex…men frågan är hur naturligt det är när hunden inte jagar utan får det i en skål…naturligt är ett ord som är svårdefinierat för egentligen är människan en del av naturen och isåfall även det hon väljer att äta
Både hunden och katterna här hos oss äter gräs så fort de kommer ut och sen spyr de….
Numer pensionär i Nynäshamn
Det där att det går åt så mycket mer energi att framställa 1 kg kött i jämförelse med 1 kg sojabönor (eller vad det nu var för vegetarisk föda i jämförelsen, minns ej) det beror på vad man använder när man jämför.
Den konventionella köttindustrin där djuren föds upp till stor del på spannmål, där tror jag säkert det kan gå åt mer energi. Men om fler skulle välja kött från djur som inte föds upp på spannmål utan på gräs- alltså djur som får beta, som äter den kost de är anpassade till- så skulle det argumentet falla. Det finns få grödor som kräver så lite arbetsinsats och så lite maskiner som gräs/hö! Till skillnad från grödor som spannmål (och grödor förutom spannmål som används till vegetarisk kost) där jorden måste plöjas på hösten, harvas på våren, sedan ska traktor med såmaskin ut på åkern och beroende på jordtyp så vältras sådden. Ev även en runda med traktorn för att få ut konstgödsel, sedan en stor skördetröska som ska ut och skörda samt ofta en traktor med kärra där tröskan kan tömma ut säden. Det blir en massiv arbetsinsats och en stor energiförbrukning… Tyvärr så är naturbeteskött ofta både dyrt och inte så speciellt vanligt i butiken heller. Själv käkar jag älgar, det kan man kalla miljövänlig föda.
Särskilt om älgarna knatar in i köket och självdör på köksbordet!

Jag håller med magma fullständigt, det är skillnad på köttindustri och på glada kor!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Efter vad jag har läst dör katter så småningom utan något kött i sin kost. Så min katt får definitivt kött trots att jag själv är vegetarian (dock med litet fisk i min kost.)