Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 9175 ggr
Internettan
1

Magnesiumstearat

Magnesiumstearat är en ingrediens i väldigt många kosttillskott. Inget de flesta tror spelar någon roll. Men nu visar det sig att det kan ha negativa effekter på bl a tarmarna och immunförsvaret.

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/06/23/whole-food-supplement-dangers.aspx?e_cid=20120623_DNL_artNew_1

"Every point of view is a view from a point."

[tick]
0

Men om man tittar på referenserna till artikeln så verkar dom inte direkt stödja det som står i artikeln… studien som visar på nedsättning av immunförsvaret hade inte med magnesiumstearat utan stearic acid, dvs en av de vanligaste mättade fettsyrorna i mat, och dess effekt på t-cellerna i provrör. Jag säger inte att magnesiumstearat är bra/ofarligt men artikeln verkar inte direkt tillförlitlig.

Mercola säljer magnesiumstearatfria tillskott, kanske har något med saken att göra? :)

Internettan
0

Kan ju vara så. :) Fast jag har ändå svårt att tro att de medvetet skriver fel för att sälja. Å andra sidan - kan man ha så fel när man sysslar med sånt här? Konstigt!

[tick]
1

Det är väl inte så konstigt? Jag gissar på att alla företag som säljer kosttillskott eller "functional food" sysslar med sånt. Man hittar nån studie som visar på en fördel med något, spelar ingen roll om det är på människor, djur, in vitro eller vivo. Sedan tillsätter man en mängd som är så liten att det inte rimligen kan ha någon effekt alls, och skriver på etiketten att det innehåller X som har effekten Y.

Kom och köp konserverad gröt!

gun92884
0

#2 skrivet av Internettan

Wake up Skrattande När det gäller profit sá töjs det bra pá gränserna för vad som är sant … Mercola lever pá att sälja supplements …

Internettan
0

Tyckte bara det var konstigt att de var så klantiga att de blandade ihop olika ämnen. Att varna för ett ämne och hänvisa till studier som visar att ett annat ämne är farligt - det kan man ju inte göra medvetet utan att förlora sin trovärdighet rätt snabbt. Och om det är ett misstag så är ju det konstigt att folk som sysslar med sånt här gör ett så klantigt fel.

Alltså är det konstigt! Glad

(Jag är vaken.)

gun92884
0

#1skrivet av tick#5

#5skrivet av Internettan

Var är förvillningen? Det är kombinationen som gör att det är - potentially - skadligt för hälsan.

Detta säger Mercola i artikeln …

Potentially Harmful Effects of Magnesium Stearate

Magnesium stearate is formed by adding a magnesium ion to stearic acid. The compound has lubricating properties, which is why it's often used in the making of supplements, as it allows the machinery to run faster and smoother, and prevents the pills or capsules from sticking to each other.

However, previous research has shown that stearic acid suppresses T cells—your natural killer cells—which are a key component of your immune systemi. According to that study, stearic acid causes the collapse of cell membrane integrity—an effect that was found to be time and dose dependent—which, ultimately, can destroy cell function.

[tick]
0

#6, så tolkar inte jag det. Studien visar att stearic acid ensamt in vitro kan ha en viss effekt. Att koppla det till kombinationen är det som är vilseledande, plus att stearic acid är en vanlig mättad fettsyra som vi får i oss mycket mer genom maten än genom piller. Jag tycker det är skrämselpropaganda för att sälja magnesiumstearatfria piller helt enkelt.

gun92884
0

#7skrivet av tick

Visst är det skrämselpropaganda som försäljningsteknik, det har jag redan hållit med om … och det syns om man läser vad som verkligen sägs i artikeln … Det sägs "Potentially …"

"According to that study, stearic acid causes the collapse of cell membrane integrity—an effect that was found to be time and dose dependent."

Nu kan vi ju bara gissa vilka doser som måste ges för att något ska hända Skrattande

Internettan
0

Då fortsätter jag nog med mina piller utan att bry mig så jättemycket om detta ämne. Tack för era svar.