Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6884 ggr
[Najsan]
2

Jordgubbar?

Hur många av er här på sajten kommer att äta jordgubbar i sommar, trots det relativt höga kolhydratinnehållet? I så fall hur många?

(Läste just att försäljningen av jordgubbar går trögt i år. Kan det vara pga att allt fler äter LCHF och har gått över till hallon, som innehåller mindre av det "onda"?)

Glad

RobinEH
2

Jag åt lite idag och skall äta 100-200gram till midsommar. Sedan kan hända att det blir någon mer gång.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

moln50
1

Jag köpte jordgubbar idag köper mer till midsommar

[Pennylane1]
1

hallon och jordgubbar är nog hgget som stucket… jpå mina frysta hallon står det 7 gram kh och jag har sett upp till 11-12 på vissa sorter, de fyra -fem som står i tabellerna har jag ytterst sällan sett… jordgubbar anses väl ha ca 8 gram…

Lilltilda
2

klart att det ska ätas jordgubbar i sommar! Det är ju så kort tid som de färska svenska jordgubbarna finns. Men precis som med allt annat så gäller det ju att njuta med måtta

~God loves you, and I´m trying! ~

OneManArmy
10

Nej ät inga jordgubbar förfan! ni blir tjocka direkt!

Jojo55
1

På självaste midsommarafton blir det jordgubbar. Inte så mycket mer.

Primulan
5

Jag ska äta många jordgubbar i sommar.

CCA
2

För min del kommer det bli jordgubbar några gånger under sommaren. Har redan köpte hem jordgubbar ett par gånger och skillnaden nu mot tidigare är att jag kan begränsa mig. Nu nöjer jag mig med 4-6jordgubbar med lite grädde. Tidigare kunde jag köpa hem 2liter å ändå ville jag ha mer när de tog slut.

Mixa20
1

Jag ska äta gubbarna bara på Midsommaraftonen! Skrattande

[Månsten]
1

Jag kommer äta upp alla som jag har odlat, vet inte hur många kilon det blir Flört

Men dessa dagar undviker jag faktiskt fett…….

[flippjenny]
1

Det lär nog bli en tallrik jordgubbar på sommar Kyss

konichiwa
2

Jag blir inte sugen när jag läser hur mycket besprutade de är. Har tyvärr ingen länk.

Mixa20
0

#10 Undviker du fett de dagar du äter mer kh?

[Pennylane1]
2

annas brukar det sägas att man ska ta mer fett om man tillfälligt ska äta mer kolisar…. men var och en blir ju salig på sin tro! Flört

se t.ex. inlägg 12 i denna tråd

[flippjenny]
2

Jag kommer att äta mina med mycket grädde - annars föräter jag nog mig o.0

Kalle-B
5

Svenska jordgubbar (med grädde - utan socker) och färskpotatis i måttliga mängder gäller för mig. Äts utan dåligt samvete och med stor njutning.Cool

vinteralvan
6

Bryr mig inte ett dugg, när det är sommar SKA jag har jordgubbar. Skrattande

dufva
17

Jag har en tilläggsregel till Lchf

"Allt som växer i min trädgård är ok att äta under sommaren" Skrattande

Det kan kosta mig nåt kilo upp men det brukar rinna av mig igen framåt hösten då jag skruvar åt kolhydratkranen igen

Jag tror alltså på att äta efter naturens skiftningar

När det går snett beror det ofta på att vi sätter naturen ur spel

Det som är ok för kroppen under några korta sommarveckor blir fel om man på konstgjord väg har "skördetid" varje dag året runt Glad

Veda
2

Klart det blir jordgubbar i sommar. Säsongen är kort och jag har redan avstått från så mycket annat gott. Kommer att äta biggaråer också. Men inte varje dag och inte i obegränsad mängd.

kaisakavat
2

dufvas kommentar = fullträff!

Jag har fem jordgubbsplantor, små sådana, i min täppa. Med några blommor på varje planta och de bär som blir kommer jag käka upp. Men nöje! Och skulle jag bli bjuden på jordgubbar av någon annan, så kommer jag tacka JA. Skrattande

Däremot blir det ju inga jättemängder per gång.

Effie
3

De stod och sålde jordgubbar utanför Coop. Jag köpte en liter, och den tänker jag äta upp själv. Med grädde. Sedan räcker det.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Lurtz
3

Blir väl ungefär ett halvt halvliterspaket någon gång i veckan under sommaren, jag äter dem direkt efter maten, och har då skurit ner på salladen i den måltiden, så mitt totala kolhydratsintag ligger konstant även de dagar jag äter jordgubbar.

[fass]
2

Jordgubbar, så klart! Jag tänker också ta tillvara på denna härliga tid när det finns närodlade vitaminstinna läckerheter att köpa. Äter bär och grönsaker från lokala odlare. Passar fint till LCHF - maten. Inga konstiga tillsatser.

glitterfisk
1

Imorgon ska jag äta jordgubbar! Men jag tänker inte baka någon tårta/kaka eller dyl till gästerna. Jordgubbarna kommer att serveras med grädde, lite hackade nötter, kanske rostade hasselnötter och hackad mörk choklad. Tror att det blir finemang!

[Pennylane1]
1

# 22 inte för jag har nåt att invända mot att äta en kvarts liter jordgubbar, om det är det du äter? Det brukar ju vara literpaket. Har inte sett svenska jordgubbar i halvliterspaket (brukar finnas utländska i sådana små plastförpackningar )… men det kanske finns… hur som helst förvånar det mig lite att du får i dig så mycekt kolisar från salladen i normala fall att det kan motsvara en kvarts eller en halvliter jordgubbar? Det blir mellan 10 och 20 gram kh beroende på om det är 125 eller 250 gram du äter…

Lurtz
4

Jag brukar köpa i lösvikt och har en egen halvlitersförpackning man kan ta med sig till odlaren och fylla upp.

Det brukar bli runt 200 gram så i runda slängar 16 gram kolhydrater, och det motsvarar ungefär mitt kolhydratintag på en dag, i och med att jag äter rätt frikostigt med lök och paprika, och sen t ex en del broccoli, tomat, aubergine och vitkål.

[Pennylane1]
1

ok tänkte sallad som sallad, gurka och sånt , det är svårt att komma upp i mer än typ fem gram Flört om man inte har väldigt mycket tomater och paprika. En normal sallad med de ingredienserna har jag för mig för min del brukar hamna på  fyra gram, då tar jag kanske tre coctailtomater och rejält med isbegssallad och gurka samt lite paprika.

JAUS
2

Jag har ätit en jordgubbe i år. Jag tycker faktiskt att de är grovt överskattade, det är svårt att få tag på riktigt goda jordgubbar, de flesta är ganska smaklösa.

Smultron är mer i min smak de är godare och mindre och därmed ett bättre alternativ.

Sweli
1

Jag äter ofta jordgubbar under hela året. Gör glass eller äter som de är med grädde och en skvätt portvin Skrattande

camsve09
1

Jag kommer att äta svenska jordgubbar med gott samvete så länge de finns!

[Najsan]
1

Jag är egentligen inte så förtjust i jordgubbar, men nu är det midsommarafton. Då blir det färskpotatis, riktig inlagd sill till nubben o jordgubbar!

Ha en trevlig midsommar allesamman!

Mamadragon
1

Håller med #18 Dufva: "Allt som växer i min trädgård är ok att äta under sommaren"
Förfärlig "tur" att jag inte satte nån potatis el morötter i år Skrattande
Men hallon, röda/svarta vinbär, rabarber, krikon och jordgubbar ska plockas och ätas med andakt, alternativt frysas in som sylt och saft (osötat så klart).

Har fått lära mig att ta tillvara på det som naturen erbjuder, obesprutat och gratis, och har lite svårt att bara se det ruttna bort.
Sommaren är kort och gråa hösten/vintern är lång, så jag har gott om tid på mig att inte äta sånt resten av året.

Trevlig midsommar Glad

Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...

"Aliquando et insanire iucundum est"

Siggebus
1

Jag är inte så himla sugen faktiskt och det beror på att jag tycker de är ganska smaklösa och rejält övrskattade.

Men självklart äter jag en liten skål jordgubbar i kväll och rikligt md vispgrädde - det blir ingen katastrof av det Cool

[Pennylane1]
1

det finns ju väldigt många olika sorter, en del är söta och himmelskt goda andra vattniga och smaklösa! Dem vi har ätit idag var av blandad kopott!

Jojo55
1

Tyckte jag var duktig. Åt inget fikabröd när de andra åt. Bara en slät kopp te. Inget socker på jordgubbarna eller i grädden, tog en lagom portion. Men sen! Maken och sonen åkte iväg och köpte godis. Och vem var och nallade i deras påsar och stal LAKRITS tror ni? Jag jag!  SkämsNåväl, imorgon är en annan dag.

Lilltilda
1

Jag åt nu på midsommarafton ca 1/4 liter, dvs ca 125 g söta smakrika jordgubbar ihop med 1 dl vispad grädde. Fantastiskt gott och helt klart värt det. Färska svenska bär är ingen fiende utan när det äts med måtta är det ett gott godis fullt med vitaminer #35 Imorgon är en ny dag!

~God loves you, and I´m trying! ~

Sweli
1

Åt igår kväll en hel kopp med jordgubbar med grädde.

Sill och 2 färska potatisar som jag njöt av. Sköljde allt med ett gott glas vitt vin Skrattande

konichiwa
1

Pannakotta med svenska jordgubbar, gudagott! Inatt när jag inte kunde sova så gick jag upp och åt den ½liter jordgubbar som var kvar. Med några dl grädde. Så blev det.

Marianns LCHF Mat & bak
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här åts det friskt av Jordgubbstårtan Cool

Adur
1

Jodå, en hel del jordgubbar blir de under säsongen. Det är snarare ekonomin, inte kolhydraterna, som begränsar intaget här… Några gånger i veckan brukar jag köpa en liter som vi delar på i familjen. Med grädde till förstås.

meandlotus
1

Självklart jordgubbar, äter aldrig frysta, då jag tycker de är äckliga!

Äter med Avesta glass och vispgrädde! Mums!

*Värme ☀️

Det stora är inte att falla utan att resa sig efter varje fall ❤️

[Pennylane1]
1

antar du menar Alvesta?

Sweli
1

#41 skrivetav meandlotus

Frysta jordgubbar är jätte bra för att göra glass Skrattande

meandlotus
0

#42 visst menar jag Alvesta Skrattande

# 43 själv är jag liite för lat för att göra egen glassFlört har precis börjat baka  hihi alltid nåt..

*Värme ☀️

Det stora är inte att falla utan att resa sig efter varje fall ❤️