Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 15759 ggr
RobinEH
2012-06-23 11:28
0

Musklerna "kliar"

I förrgår då jag skulle sova hade jag problem med att musklerna i armar och ben "kliade". I går kväll kände jag samma sak, likaså gör jag nu. Jag har även kännt av detta vid tidigare tillfällen. Det känns mest i båda biceps och slutar tillfälligt då jag spänner musklerna. Någon som har några funderingar över vad det kan vara? Har läst lite om Restless legs men detta skulle ju inte påverka armarna.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

saraBvB
2012-06-23 13:12
0

Känns det som det hänger ihop med trötthet? Jag känner mig osäker men alltså jag tror att det kan påverka hela kroppen men benen mest. "Sjukdommen"  sitter inte bara i benen utan yttrar sig som allmän rastlöshet i helga kroppen (min känsla i allla fall)

Men överlag så sägs ju mineralbrist på järn och magnesium kunna påverka positivt när man känner konstiga symtom i musklerna. Magnesiumbrist är också vanligt i kombination med lchf

RobinEH
2012-06-23 13:30
0

Tar magnesium- och vitmaintillskott. Kan ju lägga till järntillskott i några dagar och se om det fortsätter eller ej.

Zepp
2012-06-23 14:06
0

Träningsvärk.. typ??

Äter du LCHF med animalisk kost lär du iallafall inte få järnbrist såvida du inte har någon maldigestion eller malabsorbation.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

RobinEH
2012-06-23 17:29
0

Någon träningsvärk är det inte. Det gör inte ont och ömmar inte, det kliar i musklerna och känns som att något kryper. Det försvinner tillfälligt då jag spänner musklerna till att de nästan börjar krampa. Det är en rätt irriterande känsla.

saraBvB
2012-06-23 18:58
0

4# Så känns restlesslegs för mig jag har fått lära mig att inte ge efter och spänna benmusklerna för mycket då får jag kramp. Men för mig har det varit så hela livet det har blivit bättre av lchf och när jag tagit magnesium regelbundet.

3# kan man verkligen inte få järnbrist om man äter mycket mejerier? i kombination med järn så ska väl upptaget av järnet försvåras och det är ju möjligt även om man äter lchf.

Så borde man väl kunna få det om man förlorar blod även om man äter lchf?

Zepp
2012-06-23 19:13
0

Mnjao.. man kan såklart få brist på vad som helst i oliika kombinationer.

Men är man frisk och äter kött, fisk o sådant för sitt proteinbehov så lär iallafall inte det intagna hemjärnet vara den begränsande faktorn utan då lär det handla om maldigestion eller malabsorbation.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hallongrottan
2012-06-23 23:33
0

" Restless legs" kan man även ha i armarna….Skrikandes

[flippjenny]
2012-06-24 10:10
0

Har också emellanåt problem med "myrkrypningar" eller restlesslegs. Kalium kan hjälpa till - exempelvis en banan på kvällen eller något annat kaliumrikt, eller tillskott. Magnesium, kalk, järn och salt är också bovar i dramat. Det kan vara obalans i magnesium-kalkförhållandet, oftast är det magnesiumet man har brist på.

Jag brukar ta en nypa salt i handen och slurpa i mig med ett glas vatten, jag tycker att det också gör nytta.

När jag åt South Beach-dieten (GI) hade jag extrema besvär av myrkrypningarna - hur jag än gjorde så försvann de aldrig, och fy vad jag sov dåligt. Jag fick råd om järn - funkade definitivt inte. Sedan hittade jag info om kalium på nätet - och det var antagligen det jag hade brist på, för sen så minskades besvären rejält.

RobinEH
2012-06-24 14:55
0

Vad förutom banan innehåller en god dos kalium? För banan är ju inte direkt lchf.

Zepp
2012-06-24 16:57
0