NORGE leder
19 juni är det konferens i Oslo
http://www.possibilities.as/?itemid=1172
på kvällen kl 18 är det möte för bildande av nu förening för diabetes, övervikt och metabolt syndrom.
Foreningen skal bidra til bedre folkehelse ved å gi råd om årsaksrettet forebygging og behandling av sukkersyke, overvekt og andre sykdommer/følgetilstander forbundet med insulinresistens eller "metabolsk syndrom".
Et viktig virkemiddel for å få best mulig blodsukkerkontroll og redusere sin risiko for følgesykdommer er å legge om til et kosthold som inneholder en størst mulig andel ferske, naturlige matvarer med et begrenset innhold av karbohydrater og med lav glykemisk belastning. Dette vil bidra til at mange kan redusere eller slutte med insulin og/eller tabletter.
Jag kommer att åka dit och rapporterar efteråt både om konferensen och föreningen.

Det är verkligen på tiden att vi börjar organisera oss i Sverige också. Vad sägs om evolutionsmedicinska föreningen, som agerar som en paraplyorganisation till alla inriktningar inom området?
Vad är och vem står för "evolutionsmedicinska föreningen!"?
Google ger ingenting.Hemsida?

Inte? Haha! Det var ju bara mitt förslag på en blivande sammanhållande organisation. Jag har svårt att tro att det är för tidigt att bilda en sådan, som vissa tydligen menar. Det är ett stort jobb som ligger framför oss. Ju bättre organiserade vi är, när vi har blivit så stora, att etablissemanget inte längre tillgriper tystadens taktik, utan slår på oss med all kraft, desto bättre. Väl?
Ja, och bara för att vi på bästa sätt ska kunna föra ut vårt budskap till våra nära, kära och andra medmänniskor, så borde vi väl bättre lära oss både pedagogik, och - och framförallt - få en ökad teoretisk kunskap. Även här kanske det varo bäst om vi lär oss, innan vi ens försöker - i alla fall innan vi ger oss på andra än de man kan förmoda lättast tar till sig budkapet. Kanske inte en organisation behövs för att skapa studiecirklar m.m., men det skulle med säkerhet underlätta.
Hur ska vi i övrigt på bästa sätt gå till väga, för att få bästa framgång att föra ut vårt budskap. En ganska stor fråga, som en "splittring" som väl idag kan sägas gälla, knappt kommer i närheten att fundera över. Vi måste väl ha en PLAN. Eller?
Är övertygad om att det finns en hel uppsjö av fördelar med en bättre organisation av denna rörelse, utan att det behöver ske till priset av den "frihet" s.a.s. som är knutet till just det faktum att detta är en folkets rörelse.
Eller anser ni att det för tidigt med allt detta?

Det är inte för tidigt!
Det finns ju redan böcker, av Annika, Skaldeman och Litsfeldt, att använda som underlag i t ex kurser.
Betr. planen du efterlyser är det just det som Kitabu ska ta del av i Norge, där har man redan en plan. Eller i varje fall tänker man starta en.
Jag har tidigare föreslagit en alternativ förening. Tre (3) personer hörde av sig. Verkar svårt att komma till skott innan det finns en färdig förening som man kan bli medlem i. MEN det behövs alltså krafter som vill arbeta med detta. Medlemmar kommer senare är jag övertygad om. Det behövs en förening med en styrelse som kan uttala sig i olika sammnhang och som kan representera utåt. Som det är nu finns det några få namn som får ta alla smällar och en massa anonyma. Ni kan maila mig om ni vill på
hesselmark at gmail dot com
De som var på Partillemötet med Annka Dahlqvist och Frank Nilsson vet vem jag är

Kanske Kitabu vill agera sammanhållande för en diskussion bland intresserade av att jobba för en uppstart av en förening? I alla fall så länge!?
Gissar att det trots allt har fört samtal bland auktoriteter inom rörelsen om en blivande organisering, och "i det dolda" redan planerats för detta lite i någons stuga. I så fall är det väl att dessa och Kitabus grupp föreningsstartsintressenter bara diskuterar vidare tillsammans!?
Har nu utgått från att Kitabu verkligen vill ta på sig en sådan roll (och att det var så ungefär som du såg det hela), och att ingen annan heller har något emot detta… Fast det är väl mot förmodan bara att komma med någon invändning då…
Jag har startat en ny tråd
Namninsamling till NORGE-konferensen
Inte för deltagande i Norge-konferensen utan för intresse för förening.
Tydligen tänker Bengt-Olov och jag samma sak på samma gång.
http://www.matoghelse.no/index.php?id=431704
Läs på den här länken hur norrmännen har gjort. Vi behöver en representativ grupp som ska samtal med det svenska Diabetesförbundet. Senast till hösten 2007.

Bengt-Olov ditt massiva motstånd mot en ny förening kan jag bara tyda på ett sätt. Du vill förstås själv vara ordförande men har inte blivit tillfrågad. Jag är inte tillfrågad men jag vill ändå att det ska startas en förening så att vi kan få lite motstånd till etablissemanget, SLV, Rössner et al.
Jag hoppas verkligen att alla ni som har haft stor nytta av att få hjälp här också är lika intresserade av att få större hjälp än den diabetesföreningen kan bistå med. Det här gäller ju även de som inte har diabetes. Det gäller alla som vill gå ned i vikt och som inte blir lyssnade på eller de som har problem med det metabola syndromet.