Övergångsbesvär
Hejsan! Jag är helt ny på forumet och säkert har det skrivits mycket om övergångsbesvär tidigare, men jag söker stöd och information ivf.
Äter Lchf sedan 7 dagar tillbaka och känner mig så otroligt svag och trött. Har förstått att det kan höra till övergångsbesvären.
Jag äter inte lchf för att jag behöver gå ner i vikt (62 kg till 167 cm) utan jag vill komma tillrätta med mina blodsockersvängningar som jag drabbas av när jag äter bröd och potatis, ris och pasta. Går jag ner några kilon gör det inget men ännu hellre blir jag mer muskulös på sikt. Vill också hjälpa/inspirera min man att äta lchf då han har ca 20 kg att gå ner. Min dotter är överviktig, 9 år, (son 8 år normalviktig) och jag har skickat efter Anna Hallens bok om lchf för familjen för att "pö om pö" introducera det för hela familjen.
Min träning består av promenader på ca 40 min ca 5 gånger i veckan men just nu orkar jag ingenting. Till hösten ska jag återuppta min tidigare power-plate träning.
Jag skulle bli så glad för stöd och uppmuntran för jag tycker det här är kämpigt att stå ut med. Läser på forumet att det kan hålla på några veckor och att en hel del människor går UPP i vikt. Det vill inte jag!!!
Vill gärna känna hopp att denna otroliga svaghet går över och att det är värt att kämpa mig igenom abstinensen.
Någon som har några uppmuntrande ord och vill dela med sig av sin erfarenhet?
Stort tack på förhand! /Nina
Hej
I början kan man känna sig rejält trött, speciellt om du har klippt alla kolhydrater rakt av. Jag hade det motigt med träningen i nästan 5 månader innan nån tryckte in turbo-knappen.. Nu efteråt så tror jag att jag hade saltbrist som gjorde att min omställning tog ovanligt lång tid.
Kolla i andra trådar men saltbrist och magnesiumbrist kan vara vanligt precis i starten eftersom man kissar ut mycket vätska - och därmed även mineraler. När man tar bort kolhydraterna så släpper kroppen mycket vätska ur musklerna.
OM du tränar så får du mer muskler än fett - och då kan vågen peka uppåt, nu i början bör den peka lite neråt eftersom du blir av med vätska ur musklerna. Ta fram ett måẗtband och ta några mått som du exempelvis följer upp varannan eller var fjärde vecka.
Lycka till hela familjen och hoppas att alla gillar konceptet

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Omställningsbesvären kommer GARANTERAT att gå över - lugn i stormen! Den värsta perioden brukar bara vara några dagar, men det kan dröja längre tid innan alla symptom försvinner. Vissa menar att salt- och vätskebrist kan vara orsaken. Pröva då att dricka ett glas vatten med 1/2 tsk salt i. Och drick mycket vatten över lag. Magnesium kan också vara bra att ta, särskilt om man får vadkramper. Alla magnesiumvarianter är inte bra, ffa inte magnesiumoxid. Magnesiumcitrat ska däremot vara bra. Jag har köpt bra magnesium på hälsokostaffär av märket Thorne. Om du lider mycket av omställningen så kan det vara klokare att göra som du planerar att göra åt din familj - ta det pö om pö. Detta skulle jag också säga är säkrast om man är försvagad på något sätt, av ålder eller sjukdom exv. Det är tufft för kroppen att plötsligt byta huvudbränsle! Och detta med viktuppgång… Det verkar ha gått någon sorts trend just nu på KiF med inlägg om ofrivillig viktuppgång av kosten. Tror detta är slumpmässigt. Det är inte det första du ska oroa dig för! Ha tålamod bara. Innan kroppen är helt omställd kan massor av saker hända. Kanske lite viktuppgång rent av, men tålamod är bästa medicinen mot det mesta!

Ja din kropp lider för tillfället av glukosbrist.. dvs egentligen energibrist, då den ännu inte har uppreglerat sin förmåga att använda mer fett som bränsle.
Ett tips till de du redan fått.. Cocosfett.. bränns väldigt lätt i musklerna, bildar mer ketonkroppar och lagras inte utan vidare.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag var svag och trött i ungefär tre veckor och trodde att jag var en person som nog inte klarade av att äta lchf. Tre veckor kändes ju som en evighet och mot slutet tappade jag hoppet. Men det gick över för mig också, ganska plötsligt har jag för mig. Plötsligt var jag som vanligt igen från en dag till en annan.
Så håll ut!
Jag hade inte hört talas om att salt kan hjälpa då men de råden tror jag är en bra idé att följa. Jag minns förr, när jag ibland fastade på fruktjuicer. Blev ofta mycket svag och trött då och faktiskt minns jag att när jag åt buljong (som ju är lite salt) blev jag tillfälligt piggare och mådde bättre.
"Every point of view is a view from a point."
Kostdoktorn.se rekommenderar faktiskt buljong med jämna mellanrum under omställningen!
Stort tack för alla råd och stöd. Igår mådde jag verkligen totalt uruselt och gick och la mig tidigt för att sova bort eländet :). Mådde faktiskt bättre under dagen idag och nu efter middagen (stekt lax m hollandaissås och creme fraiche + vitkål) mår jag riktigt bra. Tyngden i kroppen är borta och huvudet har klarnat. Hoppas innerligt att det värsta är över och att jag kan börja njuta av en kropp i harmoni.
Tack än en gång för tipse och stödet. Ert engagemang bidrog till att jag höll ut den tid som behövdes. :)