Sköra ägg och magsjuka
Nu tror ni förstås att jag tror att det ska finnas ett samband mellan ägg och magsjuka - men det tror jag inte. Det är två olika saker jag funderar över:
1. Sköra ägg
När jag köpte ekologiska ägg av ett märke häromsistens kollade jag i paketet i affären för att upptäcka sprickor. (Det gör jag alltid men för det mesta finns inga, när det gäller icke ekologiska ägg.) Redan det första paketet jag kollade innehöll spräckta ägg så jag tog ett annat som såg bra ut. När jag kom hem hade två ägg spruckit. Jag hade inte gjort något ovanligt (som att spela fotboll med paketet eller så) utan de hade gått sönder ändå.
Några dagar efter köpte jag eko-ägg i en annan affär, av ett annat märke. De har inte gått sönder, men idag upptäckte jag hur lätt-knäckta de var. Som om skalet var väldigt tunnt. Det var verkligen skillnad jämfört med "vanliga" ägg, som inte är ekologiska. Har på sista tiden brukat köpa icke-eko p.g.a. priset men vill nu börja med eko-ägg igen. Vad kan detta bero på, att de är så sköra? Undrar om det gäller alla eko-ägg eller om det slumpade sig så att jag fick sköra ägg? För jag tycker att ibland (med vanliga ägg) är de så hårda att man verkligen får ta i för att knäcka dem.
2. Magsjuka och LCHF
En kort fundering bara. Många människor upplever ju att deras immunförsvar (eller vad det nu handlar om) blivit så mycket bättre med LCHF. De har minskat sina förkylningar till nära noll i vissa fall och t.o.m. sådana personer som "jämt" var förkylda innan slipper nu, med koständringen. Hur är det då med magsjuka? Finns det någon som har erfarenhet av att känsligheten för magsjuka har minskat med LCHF? Kanske de som jobbar på förskola/i skola har märkt något? Eller inte…? En tanke bara så här i vinterkräksjukans tider.
"Every point of view is a view from a point."
Hej
Jag har lyckats att hitta en gård som säljer ekologiska ägg, så jag åker dit o plockar ihop mina ägg.. och de skalen är verkligen inte sköra…
kolla i din närhet om du har nån gård som säljer ägg. Googla gårdsförsäljning av ägg, eller ekologiska ägg + din kommun, det kanske ger dig svar.
Tidigare tillhörde jag den skara som blev magsjuk bara någon nämnde ordet..
Jag har lchf'at i 14 månader och inte haft en känning av vare sig magsjuka eller förkylningar, har även då varit iväg o handlat åt kompisar som varit sjuka och varit hemma hos dem o hjälpt dem när de mått som sämst - och klarat mig! När tjatet om svininfluensan var som värst så köpte jag handsprit, och har gjort för vana att sprittorka rent badrummet med jämna mellanrum.. kanske har det hjälpt något, jag e osäker…
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Mooniq,
det var värst vad duktig du är med spriten
Det har säkert hjälpt en hel del mot svininfluensan, men den hjälper inte mot kräksjukan. Spriten förstör virus-skalet, därför hjälper den mot svininfluensa-virus, MEN kräksjukevirus har inget skal, därför är god handhygien med två och vatten att rekommendera i det fallet.
Jag har också noterat att de ekologiska ägg jag köper har mer "lättknäckta" ägg än de icke-ekologiska ägg som jag har köpt. Jag antar att det har med vad de utfordras med - men har inte klurat ut vad det skulle vara…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Det kanske är den tiden på året?? Kan inte finnas mycket mask och smask ute så här års för hönsen!! Annars har jag tyckt mig märka att ekologiska ägg har tjockare skal än icke-ekologiska.
Faktiskt, när ni säger det; vissa satser av ekologiska ägg har skal som går sönder nästan genast man tar i ägget….
någon som är hönsfarmare kanske kan förklara?
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.
Lizaohman
Mja, jag e nog inte så "duktig" med handspriten utan mer att få den till att ta slut. och självklart är handhygienen viktig- det vet vi nog alla - och den sköter jag , jag bara inte skrev in det i mitt inlägg… 
NÄr det gäller ekologiska tunnskaliga ägg - kan det vara bra men ensidigt foder? kanske? bara en fundering från mig…
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Mindre kalk till eko-höns???
Kalk/Kalcium är väl en byggsten till skalet…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Att äldre hönor värper större ägg som i sin tur får tunnare skal - det har jag hört. Men det gäller ju inte bara eko-höns.
Kanske är det så att det handlar om årstider… Att hönorna inte får i sig / kan tillgodogöra sig kalcium på samma sätt som på andra årstider…?
Ja, intressant i alla fall! :)
Sköra eko-ägg gäller inte i mitt område norr om Örebro. Vad gäller eko-KRAV från Svenska Lantägg, jag får oftast knacka två gånger mot stekpannans kant för att knäcka skalet, alltid starka skal.
Vid inköp av andra sorter räcker det i bland med att försöka greppa ägget i kartongen, fingrarna spräcker skalet vid fjäderlätt beröring.
För att förbättra skalet på ägg, kan man ge hönorna snäckskal.
Sen kanske att skalens kvalitet beror lite på hönornas genetiskaegenskaper , det är en fundering från min sida.
Skriv eller ring till producenten för att få besked. :)
Det stämmer som Andina säger: att gamla hönor värper storre ägg med tunnare skal. Alltså: unga hönor värper mindre ägg med tjockare skal. "Skalanlagen" är oförändrat oavsett hönans ålder, därför "räcker" inte mängden till att göra tjocka skal när äggen blir större. Detta enl. mina bekanta som är f.d. hönsfarmare. Jag får olika kvalitét både på eko-ägg och vanliga. Det beror på var i produktionen hönorna befinner sig i. 

Intressanta svar som kommit in! Kanske det handlade om lite större ägg - eller så har hönorna fått viss kost. Jag bryr mig inte om att ringa producenterna (är inte hönorna producenterna här..? :-) Jag är bara lite nyfiken. Men nu förstår jag i alla fall att det inte handlar om att äggen är just ekologiska.
#1: Intressant att du inte längre är lika känslig för att få magsjuka. Undrar om det beror på att ditt immunförsvar är bättre. Det vore ju inte så dumt i så fall.
#2: På den förskoleavdelning där jag jobbar ibland menar förskollärarna att det förekommer färre fall av magsjuka nu när de använder handsprit jämfört med förr, då de inte använde det. De märker verkligen skillnad, säger de. Hur ska man tolka det? Konstigt verkar det i alla fall.
Vad gäller magsjuka: Jag jobbar på förskola och brukar nästan alltis klara mig när vi får magsjukor som går.
Men i går rök jag dit ordentligt för fösta gången på länge, har ätit lchf i snrt en månad, men det hjälper iallfall inte mot det ;)
skiter i alla "regler", och äter toast och pr viva till magen känns ok igen. :D
Internettan: ja, mot magsjuka ja, men inte mot vinterkräksjukan hjälper säkert sprit.

#14: Kanske det inte hjälper, trots allt. Å andra sidan är en månad inte en lång tid på kosten. Kanske man blir extra känslig under omställningsperioden till och med. Vem vet?
#15: Jag tänkte nog på vinterkräksjuka, eftersom det är den som brukar härja på förskolor vintertid. Men jag vet inte…
Jag fick då magsjuka för första gången på 8 år i höstas (efter ca 7 månader på kosten). Fast jag var då också gravid, och då får man sämre immunförsvar…

Jag blev inte direkt friskare vid övergången till LCHF det var först när jag bestämmde mig för att skippa allt vegetabiliskt fett. Första året efter den omställningen var jag inte sjuk en enda gång, och då var man i det närmaste van vid att ha en tre fyra förkylningar på våren och lika många på hösten. Och på den vägen har det fortsatt. Mina maginfluensor ändrade totalt natur när jag fick IBS, jag har inte spytt en enda gång under maginfluensa sen dess, allt kommer ut den naturliga vägen, men rätt ofta så det gäller att ha en toalett tillgänglig. Under hela tiden som baconfebern härjade som värst vägrade jag handsprit trots att den fanns överallt, jag tenderade faktiskt att slarva med tvättandet över huvud taget den tiden, och det blev ingen baconfeber för min del. (och nej! jag tog ingen spruta)
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Starhawk: vad är baconfeber - det är det första jag hör om det ??
Kan man gissa på svininfluensa….
Ääääääh - klart det är - äsch 
Jag är medveten om att det är en gammal tråd, men kanske är någon intresserad ändå?
Frågeställaren undrade över sköra äggskal. Vi har haft höns i cirka tolv år och det stämmer att äggskalen blir skörare när hönan blir äldre.
Hönsen slutar (normalt) att lägga ägg när det blir mörkare på kvällarna. I produktion låter man givetvis lampor lysa för att få ägg även på vintern. Om hönan får en viloperiod så kommer hon, trots ålder, åter igen värpa ägg med tjockare skal.
I den fabriksmässiga produktionen av ägg, blir inte hönsen så gamla. Istället för att låta dem "rugga" så byter man ut dem mot nya fräscha.
Vi hade ett gäng dvärghöns och tuppar, så ibland fick vi inga ägg alls eftersom alla hönor ruvade.

Jag är absolut intresserad fortfarande. Fast jag har glömt att kolla på senare tid hur just de ekologiska äggen har varit.
Det har kanske med åldern i kombination med icke-vila att göra då. Fast det är konstigt att alla ägg från samma märke (under samma period i alla fall) är sköra. Alla hönor borde inte vara gamla och outvilade på samma gång.
Kanske det även handlar om något i kosten eller i generna?
har snarare reagerat på att vanliga ägg är så otroligt sköra, numer köper vi i stort sett bara ekologiska och de är inte sköra alls!
#23 Jag tror nog att man inte blandar olika gamla höns, för hur ska man då enkelt veta vilka som ska bytas ut?
Så, ja, hönsen är nog lika gamla.

#24:
Det har säkert inte med det ekologiska att göra då. Var kanske bara en tillfällighet att jag upptäckte detta hos just eko-ägg.
#25:
Märkning? Men du kanske har rätt..