Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 3453 ggr
[fass]
4

En månad med LCHF

Nu har jag levt på kött, fisk,grönsaker, smör, fet yogurt, grädde, nötter i en månad. Mår bra. Njuter av maten. Men, blir av och till hungrigare och hungrigare. Ökat frukosten med ett ägg till , men blir ändå sugen vid 11 tiden. Klarar det med en gräddkaffe men skulle kunna äta mer. Och nu när glasstiden kommit och alla kollegorna på jobbet äter glass till fikat börjar jag bygga upp ett sug. Har faktiskt hållt mig än….men. Vill verkligen inte börja med socker igen! Men det känns också konstigt att äta mer och mer mat. Är uppe i mina kalorier per dag helt klart.

Ost som mellanmål känns lite fel i längden, massa mjölkprodukter som snacks liksom. Men vad ska man hitta på när de andra äter glass då?

[Pennylane1]
0

om du inte går upp eller låter bli att gå ner (vet ju inte varför du äter LCHF) så ät tills du håller dig!  Öka på frukosten så du kan stå emot suget vid 11.

[fass]
0

Ja , jag är lite inne på det experimentet faktiskt. Men kroppen retas med mig och vill ha mer och mer. Vill inte ha kött till frukost men äter nu: Två kokta ägg med smör, 1 dl turkisk Y med frön och rossat linfrö och bär, två ostskivor, kaffe med grädde. Vill inte gå upp och är normalviktig men skulle kunna gå ner något kilo.

[Pennylane1]
2

många är omåttligt hungriga den första tiden (några månader) rådet brukar vara att äta på! Det brukar reglera sig med tiden!

lila82
0

Jag har också märkt att jag blir fortare hungrig efter frukost, till skillnad från mellan lunch och middag då det lätt går 5 h emellan - kanske pga portionerna är större till middag och lunch och att man äter mer fett eller iaf en högre fetthalt då. Funderar på att äta varm lagad mat till frukost, typ bacon eller plättar. Jobbigt att laga mat på morgonen dock…

Jag brukar äta nötter till mellanmål om jag blir hungrig

Jennix
0

Är du hungrig: ät mer, ät fett kött, eller mer fett och protein blandat!

Vill du ha något kallt istället för glass så kan du väl prova frysta hallon eller bär?

Men ska du gå ner i vikt är det kanske säkrast att du får igång viktnedgången innan du äter efterrätter och sånt?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[fass]
0

Ja, jag har läst det rådet förut här. Men fattar inte helt hur det ksn stämma att man plötsligt skulle klara att äta en massa mer mat än innan utan att gå upp i vkt. Jag börjar undra lite om det är något med fettet, tvärt emot all logik; ökar aptiten?

[Pennylane1]
0

många vittnar om att det är när de ökar rejält på maten som de börjar gå ner… Det är nåt galet med de gamla teorierna helt klart!!

Jennix
0

#6 skrivet av fass

Jag kan inte förklara det vetenskapliga, men av egen erfarenhet så funkar det konstigt nog. Jag har fullkomligt vräkt i mig fett kött och till min förvåning så gick jag ner massor med en gång.

Många som står stilla kan ibland uppleva att när de äter MER så börjar de gå ner i vikt igen.

Otrygg kropp, vem vet?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[fass]
0

Ja det där med att frukosten oftast är mindre fet är ju en grej.

[fass]
0

Pennylane och Jennix! Var ni överviktiga när ni började och när det inträffade att ni åt mer men gick ner?

[fass]
0

Nu kanske jag tänker för mycket (brukar göra det :)) Men sen då när man gått ner i vikt och äter massor av mat. Vad händer då? Blir inte kroppen van vid kopiösa matmängder sen?

Jennix
0

#10 Ja, jag vägde från början 85-87 kilo. Gick som mest ner till 67 eller nåt sånt. Jag har aldrig begränsat kalorierna eller gått hungrig, när jag gjort det så har jag frusit och mått illa, så jag bestämde mig snabbt för att alltid äta så mycket tills jag blev rejält mätt.

Men jag har själv aldrig haft några viktstopp… Men jag har varit med sajten sen länge och har varit med om många viktresor för andra. Glad

[fass]
0

Viktstopp menar du när vikten står stilla?

[Pennylane1]
0

# 11 jag har inte gått ner alls, men under de fyra år jag varit här (snart) har jag sett det gång på gång hos folk som rapporterat om det…

har minst 20 kilos övervikt… men jag äter betablockerare som visst kan ställa till det med viktnedgången

Jennix
0

#13 Jag menar när man gått ner men sen står stilla ett tag, inte bara några dar eller så utan kanske månader.

[fass]
2

Bra att ni har lite perspektiv att dela med er av för en nybörjare ! :)

Jag undrar ibland om jag lurat mig själv lite innan när jag tänkt att jag ätit ca 1800 kcal med mkt kolhydrater. En chokladbit här och lite nötter där samt mer vin än nu och så de där glassarna och kakorna som råkade slinka med. Så kanske det kan bli samma mängd nu om jag fyller på med mer mat i stället.

Angelfish
0

Jag blir hungrig av fil och youghurt och sånt så jag skulle föreslå att du skulle prova med att äta tre kokta ägg med lite smör till frukost (och kaffe om du nu vill ha det) och skippa youghurten (och linfrön och bär) ett tag och se om du håller dig mättare längre.

evion
0

rester fungerar utmärkt att äta som frukost och man står sig bättre på lagad mat är traditionell frukostmat.

glass gör man lätt själv på bär, grädde och ägg.

Brukar mixa frysta blåbär och hallon och sedan ha i ett ägg och grädde till glassen får önskad konsistens. Färdigt att äta på en gång, men kan så klart frysas. Men då måste man röra nån gång i halvtimmen annars blir det stenhårt. Men det går ju det med.  :) Finns för övrigt en massa andra goda glassrecept.

denkal
1

Det är något jag märkt av med min kostomställning till LCHF är att apiteten är lite ojämn jämnfört med KH-kost.
Innan åt jag på bestämda tider ca 3-4 gånger om dagen.

Men med LCHF funkar det inte att ha rutiner på maten. Då äter man väldigt litet när man inte har aptiten till det.
Sedan tog jag bort mejeriprodukterna då jag tro det är det som gjort att jag gått upp i vikt också.

Så nu äter jag bara 2 gånger om dagen och tills jag är mätt! Äter alltid en frukost och sedan en måltid på kvällen. Klara mig bra på dessa måltiderna och hungern är en annan sorts känsla. Man blir påmind men inte påverkad av hungern. Lite svårt att förklara men tro du förstå vad jag menar?

[fass]
0

Ja jag hänger med! Okej det verkar funka för många det ni säger med mer mat och mindre mjölkprodukter. Måste väl försöka lägga om kosten så lite då antar jag.

Måste erkänna att jag älskar min morgonyogurt dock :)

Hemlagade glassen ska jag testa men vad gör man när man blir sugen på jobbet eller ute på språng?

[Pennylane1]
0

embrace yourself?  Tungan ute Jag drack en äggmjölk i morse vid åtta, sen har jag flängt runt på stan i timmar och var ganska mör när jag kom hem vid 16… enda jag intog var lite vatten inne på en toalett. Då passerade jag ändå cafeer och glasskiosker, var lite sugen på nåt men det gick att tänka bort. Tja… man vänjer sig vid att man inte behöver stoppa i sig nåt bara för att….

[fass]
0

Wow! Det låter fantastiskt såklart! Samtidigt tänker jag att jag nog behöver ganska mkt mer än en äggmjölk för att gå runt en hel dag. Tränar du nåt? I såfall låter det otroligt att du inte behöver mat oftare.

[Pennylane1]
0

nej inte direkt. I normala fall äter jag förstås oftare… det var olycksfall i arbetet idagFlört

[fass]
0

Ja förstår. :) Håller med om att den där alarmerande panikhungern aldrig inträffar nu med lchf. Däremot en saknad efter "nåt gott" när alla runt omkring mumsar på.

[Pennylane1]
2

jo det var ju värre i början, nu är man van och kan tänka: stackare… du kan ligga där uppblåst och fisa i kväll hehehe

ACH
1

Om ditt sug blir så starkt att du riskerar att falla för frestelserna, så rekommenderar jag nödproviant i form av kokt ägg, ost och smör. Allt detta står sig utan tvekan i rumstemperatur under en arbetsdag. Något som är både enkelt och REJÄLT mättande är ostochsmörrullar: hyvla ost och smör med osthyvel (ja, det går utmärkt!), rulla ihop och ät. Ger garanterad mättnad, och är du avis på de andras sötsaker så köp en riktigt fin, god ost så att det känns lyxigt. ;-) Annars är väl den mest praktiska nödprovianten av alla baby-belost. De ser ut som små röda puckar inslagna i plast, ungefär som julost, och säljs i små nät. Dessa står sig bra utan kyla, luktar inte och är goda och LCHF:iga.

[fass]
0

Tack för tipsen! En riktigt underbart god gryere ost får det bli till jobbkylen! :)

ACH
1

Varsågod! Ja, gruyere är underbart gott! Men det är sant som många säger, att efter ett tag på denna kost så infinner sig en ny sorts mättnad och ett annat förhållande till mat. Om jag måste så kan jag numer hoppa över frukosten och ändå fungera normalt hela dagen, och utan att känna sug. Man får ju inget blodsockerfall. För blev jag tokig och darrig framåt eftermiddagen en sådan dag, och kastade mig över maten eller i värsta fall godiset. Men nu är det viktiga att jag någon gång under dagen kompenserar för frukosten, inte NÄR jag gör det. Dock kan den här LCHF-mättnaden ta ett tag att uppnå. Mitt råd är därför att vid varje måltid känna och tänka efter: är jag mätt nu, behöver jag mer? Och mot slutet av måltiden kan man lägga ner besticken en stund och låta det man ätit sjunka in, sedan känner man efter igen. Det tar ett tag, men tillslut inser man hur riktig mättnad känns. Tänk även på detta vid fikastunderna: känns det som att jag har rum för lite ost, eller är jag egentligen helt nöjd?

[fass]
0

ACH

Det där gillar jag…lite mindfulnes lchf typ! :) Ska praktiseras.

Kollade nu min dags mat i minmat och jag låg på

10 kolhydrater

19 protein

70 fett

Är det bra halvbra eller kass för en som tränar och är normalviktig? Vad säger ni kloka människor?

Mabrotnosh
0

Jag har märkt att det finns vissa saker som jag absolut inte kan äta och som göra mig extremt hungrig. Det är turkisk yoghurt, jag blir inte mätt på det, känns som om jag lika gärna kan dricka vatten. Turkisk yoghurt äter jag istället för glass nu när det är varmt. Fisk kan jag heller inte äta, då är jag vrål hungrig inom några timmar. Kyckling och griskött står jag mig länge på. Du får helt enkelt prova dig fram. Byt ut frukosten mot något annat och se om 11 suget ger sig.

SpurtAnne
0

Har du läst vad "glassen" innehåller? Annars gör det så blir du kanske avskräckt.
Om du har möjlighet så ta med lite hallon och fet yogurt, det är i alla fall bättre än "glassen".

[fass]
0

Eftersom jag är så passionerat förälskad i turkisk yogurt så gjorde jag nåt mellanting idag: yogurt med bär + två ägg+ stor klick smör. Det funkade bättre denna förmiddag. Inte helt lugn och mätt fram till lunch men det gick ingen nöd på mig direkt :).

Det där sötsuget: Tror mest det är ett mentalt sug…efter något extra när man jobbat en stund.

Vet att jag sett bars som kan ätas av lchf are nån stans. Skulle vara kul med något sådant torrt snacks som inte innehåller socker. Kanske med fiberhusk eller äggvita som  bindemedel….

[fass]
0

Nu har det gått en tid sedan jag började med lchf. Jag kollar vad jag fått i mig via minmat och tycker det ser ut att funka. Jag ligger ganska högt i kcal dock.
Men jag ser när jag räknar ut en dag att jag nästan alltid ligger högt på fett ca 80% och kanske 3-6 kolhydrater. Men jag skulle gärna vilja öka proteinet lite och anstränger mig också för att få till det. Utan resultat. Jag äter fisk, kött ägg och ost varje dag. Men hittar inte knepet för att få upp protein. Tycker nog det känns lite fel med så hög fettprocent också.

Vad är knepet för att få upp protein?

Zepp
0

Ät mat till frukost!!

Strunta i TY.. ta det på helgen, TY är mest vatten!

Testa med bacon och ägg eller liknande.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[fass]
0

Ok så det är kött kött kött som gäller alltså! :) Räcker det inte med mer ägg?

Zepp
0

Jo det skulle det kunna göra ioförsej, men kött mättar bättre!

[fass]
0

Ja sant. Får försöka lura lite på frukostalternativen.

Zepp
0

Ja om det nu är något verkligt problem.. eller om du bara försöker uppnå någon norm?

[fass]
0

Anledningen till att jag funderar på proteinet är att jag tränar styrketräning. Har läst här att det är bra att ligga lite högre på protein då. Sen tänker jag att det verkat onödigt att maxa fettet så hemskt. Det börde väl vara bäst med så varierad kost som möjligt , inom lchf ramen såklar.

Zepp
0

Jo upp till 2gram per kilo och dag har setts ge bättre muskeltillväxt.

Och jag om du är frisk så kan du varaiera dig betydligt mer än bantare.. tillomed mer kolisar.. du gör ju av med dem.

[fass]
0

Åh nä kolhydrater ligger jag allt lågt med :) Men eftersom jag inte vill äta processat kött mer än undantagsfall så får jag kanske testa att öka ost och ägg och dra ner något på smöret, om jag klarar det… Saken är den att jag upptäckt nu att jag mår bra och är mycket lagom mätt och nöjd när jag äter lite för mycket fett och även ligger lite för högt på kcal. Ska

[fass]
0

Jag säger bara Jordgubbar = En LCHF sabotör av stora mått! Alltså nu kommer sommaren med alla närodlade vitaminrika och underbart goda men Kohydratstinna frestelser. Jag har alltid försökt äta av det som växer här och nu för att det är så gott och fräscht. Men som ny lchf are som vill försöka hitta den här livsstilen så blir det ju totalfel. Jordgubbar får det hela att gå över styr.

Vad göra? Tja…det lutar åt att göra som jag antar att de gamla förfädren gjorde och äta av det som det just nu är gott om.

Men LCHF blir det ju knappast?

[Pennylane1]
0

Jag tycker ju inte man kan kalla jordgubbar för kolhydratsstinna… de är ganska godkända… allt beror ju på mängden men några stycken ryms säkert om man inte kör UFO eller fakir förstås! (enl fineli har de runt 8 gram/100)

[fass]
0

Sant… det är nog jag som är glupsk :) Hade gärna ätit några dl per dag minst.

[Pennylane1]
1

ja men en liter är ett halvt kilo.  Om du äter 4 dl får du i dig 200 gram = ca 17 gram kh. Nolla i övrigt så är du hemma Flört

[fass]
0

Se där! Ja men det låter som det skulle funka ju! (:

Zepp
0

Skall du äta jordgubbar så gör det nu.. då det antagligen finns sådana som är närodlade och antagligen med en del näring!

[fass]
1

Ja det är så jag tänker. näringsrikt som bör tas om hand (men sött) .