OT Förkortningar lablistor
Jag sitter med lab-lista på prover som tagits på mig under min sjukdomshistoria. Och blir konfunderad, då det är vissa värden som legat utanför referens vid många provtillfällen, men som läkare aldrig brytt sig om.
Har ingen aning om vad förkortningarna betyder. Försökt googla, men det går trögt.. Hittar ingen offentlig info. Kanske jag letar fel, men..
Vad är t ex
- EPK (legat högt, över eller i överkant av ref)
- MCV (legat väldigt lågt tidigare, ökat långsamt)
- TPK (ordentligt sjunkande över tid, hamnar till slut under refvärde, varpå provet inte har tagits mer, sen feb 2010)
Och vad är blst - listan visar en massa stjärnor, men inga värden alls. Ändå är provet med ett större antal gånger. Eller betyder det 'blodstatus'.. men då borde det ju vara längst upp, som typ en rubrik..?
Det behöver ju inte vara några konstigheter, men vill gärna veta.
Hoppas ni orakler vet, tack på förhand. 
Och förresten - tråden behöver inte handla om bara mina prover. Har nån annan av er frågor om förkortningar och lablistor, så är det bara att kapa!!
Generellt: http://www.analysportalen-labmedicin.skane.se/default.asp
och http://www.karolinska.se/Karolinska-Universitetslaboratoriet/
Jag har inte hittat något ställe som är heltäckande, men Skånes lab verkar oftare ha mer info (under Läs mer, och då oftare för prover till lab i Lund) och bakgrund.
Tack!
Då ska jag fördjupa mig..
(Och som jag glömde skriva, jag hittade förkortningar lättare på KUL, och så var det "bara" att gå över till Skånes sidor och få mer info.)
Märkte just av det. 
OK.. tror jag fattar lite bättre.
EPK och MCV har med röda blodkroppar att göra och efter lite skummande i Wikipedia.. så verkar det provet tas för att kolla upp blodbrist lite närmare.
Under den tiden proverna togs hade jag blodvärde på ca 100. Så det var ju befogat isåfall. Mitt dåliga blodvärde berodde på en livmoder som alltid blödde..
Läkarna tog aldrig upp det här med mig. De sa aldrig ens att jag hade dåligt blodvärde! Vid mens kunde jag inte gå hemifrån, var alltid i ständig närhet till dusch, använde faktiskt ibland vuxenblöja… förstörde kläder och sängkläder i parti och minut.. Det var ett enda elände! Efter icke-respons i några år.. råkade jag berätta för en hjälpsam granne som tog chefsgynekologen i stan i hampan.
Det löste sig med en hysterektomi, men det krävde ett smärre krig.
Nåja, whats new? Är man 'redan sjuk' så verkar det fullkomligt oprioriterat att åtgärda ens det som går att åtgärda. Hon kan ha't!
*
Kollade åxå vad CRP betyder. Har haft normala värden, men är ju nyfiken av mig.. Det verkar stå för c-reaktivt protein och mäts för att söka efter inflammationer.
Jag har - enligt provet - inga särskilda inflammationer i kroppen..
Varför har jag så jäkla ont överallt på en massa olika sätt. Värre vid konstigt väder? Varför hjälper LCHF-antiinflammatorisk kost?
Jaja.. det är som det brukar - ju mer man lär sig, desto fler frågor!

TPK - det som gått ner över tid från över 300 till 162 och då markerats med stjärna från labet - hittar jag inget informativt om. Kan ha med blodplättar att göra, men osäkert..
Efter det stjärnmarkerade värdet 162 den 3 feb 2010, har provet inte tagits mer.
Någon som vet nåt?
Det verkar handla om blodplättar/trombycter, koncentrationen i blodet.
Men vad det beror på verkar vara rätt diffust. Det beror på övriga provsvar och patientens symtom.