Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5270 ggr
[lchfnovis]
2012-06-11 12:09
2

Gikt

Hej

Jag måste få råd, för jag kan inte svaret.. Flört

Min man 39år, har fått gikt.. vi äter LCHF sen september -11 , han har gått ner runt 15kg. Han dricker inte öl, vi är en småbarnsfamilj som bygger sommarstuga och renoverar vårat hus, vi jobbar båda heltd..ja det finns stress med i bilden.Och hans pappa har det med.

Varför skriver jag detta jo.. för det är om jag förstått det hela rätt de utlösande faktorerna när det gäller gikt. Han fick diagnosen igår.

Alkohol, framförallt öl

Proteinrik mat

Stress

och till viss del ärftligt.

Hur gör man som LCHF:are för minska riskerna att få det igen?

Viktminskning sa läkaren, men inte för snabbt för då kan det utlösa nya "anfall".

SpurtAnne
2012-06-11 13:19
0

Annika Dahlqvist har skrivit om det här:

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=gikt2

Aniara4
2012-06-11 13:29
0

Det finns flera trådar om det här. Jag fick gikt för ett år sedan, efter 3 år på LCHF. Tyvärr verkar det vara kopplat, för under ett halvårs urspårning till kolhydratskost har det varit bättre, men nu när jag har skärpt mig kommer det tillbaka…

Den lite äldre läkare som ställde diagnosen sa när jag pressade honom att enligt hans kliniska erfarenhet verkade det bra att undvika fläskkött.

Men annars verkar den främsta orsaken i mitt fall vara ärftlighet. Tack, mamma.

Zepp
2012-06-11 19:25
1

"Gout frequently occurs in combination with other medical problems. Metabolic syndrome, a combination of abdominal obesity, hypertension, insulin resistance and abnormal lipid levels occurs in nearly 75% of cases.[3] Other conditions that are commonly complicated by gout include: polycythemia, lead poisoning, renal failure, hemolytic anemia, psoriasis, and solid organ transplants.[6][15] A body mass index greater than or equal to 35 increases a male's risk of gout threefold"

http://en.wikipedia.org/wiki/Gout

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MiaP
2012-06-11 21:38
1

Inälvsmat ska inte vara bra att äta för den som har gikt. Så leverpastej går bort liksom lever och njure.

[lchfnovis]
2012-06-14 11:56
0

Tack för era svar Skrattande