Protein???
Hej,
Jag undrar lite om hur man får i sig tillräckligt med protein? Jag fyllde i mitt dagliga intag i matdagboken både igår och idag och då visar det sig att jag äter 3%kolhydrater, 21% proteiner och ca 70% fett. Kalorierna ligger en bra bit över 2000 kcal.
Jag har hållit på med lchf i sex veckor och "bara" gått ner ett kilo därför försöker jag se över vad jag gör för "fel".
Jag väger nu 87 kg och är 168 cm lång (40 år) Har bantat på olika sätt till och från i hela mitt vuxna liv, senast VV och innan det soppor med xtravaganza. 20 kilo vill jag bli av med, har iofs inte bråttom men några kilo i månaden vore ju lite kul.
Tacksam för lite hjälp här 
Jennie
Har du använt måttbandet? Du kan ha blivit smalare utan att vågen visar det. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jodå, måttbandet är flitigt använt och visst har midjemåttet minskat med några centimeter, men byxorna sitter fortfarande lika. Jag väger mig inte särskilt ofta, varannan vecka bara.
#2 skrivet av jenniebgood
Om du minskar i mått så skulle jag nog avvakta och köra på som du gör nu. Risken finns alltid, att om du börjar stressa och ändra på något så kanske du stannar upp?
6 veckor är inte så lång tid egentligen men vill du att det ska gå snabbare, så kanske du ska titta på vilka kolhydrater du äter och vilka mängder?
Äter du t.ex. livsmedel som är halvfabrikat?
Äter du mejerier varje dag och varje måltid?
Äter du nötter?
För att ge råd är det bra att få så mycket information som möjligt, så ge gärna exempel på en typisk dag, vad du äter och hur mycket. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
beror på om/hur mkt du tränar. om du inte tränar.. ca 1 gr protein per kg. om du tränar, ca upp till 2 gr protte/kg av din uträkning ser du ut att få i dig 105 gr protein. så det verkar väl bra? är annars rätt lik dig i måtten, och jag har lchf'at i tre år. för min del behöver jag träna mkt, minska fettet o öka protte lite. men ja hoppas du har lättare o gå ner. sex veckor på lchf är ingenting. ge det minst ett halvår. men det var mina egna åsikter. andra tycker annat:) lycka till!
Tips: Läs Anna Halléns blogg! Hon skriver så otroligt bra om otrygga kroppar som har varit utsatta för många års bantande och svältande. Det tar lite tid innan kroppen 100 % litar på dig och "vågar" börja släppa ifrån sig fettet men HA TÅLAMOD, det är det värt. Lycka till!
Tränar du mycket? Kan bara gå till mig själv (är 45 år) och jag tränar 4-5 pass i veckan + hundpromenader och jag skulle aldrig gå ner ett gram på 2000 kcal per dag oavsett hur jag fördelade - så funkar min kropp.
Nu när jag äter LCHF så ligger jag på ca 1500 kcal/dag.
T ex igår:
totalt 1515 kcal
fett 118 gr / 72%
protein 91 gram / 24%
kolhydrater 15 gram / 4%
Men vi är alla olika…man får nog testa sig fram.
Lycka till!
Jag tror att du for i dig ca 100G protein och det ar ganska lagom for dig skulle jag tro.
Tack för alla svar. Jag tror jag förstår nu, blandade liksom ihop procenten med de faktiska intaget i gram.
Jag tränar inte särskilt mycket, ett par tre pass i veckan blandad kompott lite bodybalance och lite spinning, någon promenad kanske och zumba ibland.
Ska se över om det är kaloriintaget som behöver minskas, men egentligen vill jag bara äta liksom, utan att hålla på och räkna.
Är det mjölkprodukter som är mest effektivt att minska på för att minska antalet kalorier?
Jag äter på en dag:
Omelett på två ägg med två skivor ost och med en skvätt grädde i, kaffe med mjölk och grädde.
ca 150 g kött eller fisk eller fågel både till lunch och middag med grönsaker antingen bara sallad med tomat och paprika eller en ratatoulle. gräddsås eller beasås, kanske 1/2-1dl. Ibland fetaost på. två bitar mörk choklad. ev en till kopp kaffe med gräddmjölk. ibland lite nötter. Det är en vanlig dag.
skippa chokladen o nötterna helt. (jag fixar inte grädde heller, blir alltid för mkt, en skvätt hit o dit o vips har du fått i dig 1 dl som är sådär 400kcal som inte känns som nåt) bra att du tränar lite. sen skulle ja säga att käka som du känner för några månader, har du normala hungerkänslor (det har inte jag så jag får räkna o väga) så käkar du tills nu är nöjd. ngn gång i veckan/månaden kan du lägga in det du brukar käka i MinMat eller dylikt, o kolla så det ser ok ut med fördelningen. går det att undvika att räkna på maten är det alltid bäst, men du har bantat en del säger du, så då kanske du vet med dig själv att hunger o mättnad inte är helt lätt att avgöra. om du märker att du gått upp efter några månader, ja då får du väl se över kosten igen, o kanske börja räkna mer noggrant. men du är så ny på lchf, så försök att slappna av i början o njut av maten. det finns de här som skrivit att ju mer kött o fett de käkat desto mer har de gått ner. grattis till dem säger jag:) önskar det var så för mig oxå, men ja måste absolut hålla igen på maten (o fettet!) för o gå ner. Ungefär som AniBer skrev ovan. men ge det 1 år eller så, o känn dig fram. lycka till!
Vilket härligt forum! Svar direkt liksom :) Tack för det!!!
Jag jobbar på att släppa vågen, men jag vill ju vara smal och snygg! Helst redan nu!!!
Men min plan nu är att minska grädden, ska prova äggmjölk istället. Minska chokladen till festliga tillfällen. Sluta äta när jag är mätt. Jobba på att vara nöjd, vilket är jättesvårt för mig! Jag vill alltid ha mer. Och sist men inte minst TRÄNA.
Och förresten, slänga ut vågen!
Må bra är ju ledordet här och det tycker jag att jag gör med LCHF!
Men jag känner mig rätt avundsjuk på alla dessa människor som berättar om blixtsnabb viktminskning med flera kilo i veckan och 33 kg på åtta månader och sånt! Jag vill ha en underkur som bara trollar bort alla kilon i ett nafs!
Men jag läser och lär och så småning om kommer nog viktminskningen igång på allvar, jag är hoppfull! :)
Ett tips är minmat.net testas den till att registrera din mat…
Ha de.
Jag testade det en dag. Men jag ogillar att väga och mäta varenda grej jag stoppar i munnen. Vill ha enkelheten.
#12 jag förstår vad du menar och det är för många av oss ett bryskt uppvaknande när man ser exakt vad varenda liten tugga som vi stoppar i munnen innehåller.
Men förhoppningsvis så har du kanske några återkommande specerier som du äter ofta, dom behöver du ju egentligen bara "kolla" en gång, sen kan du ju spara dom som favoriter tror jag?
Registrera allt du äter en dag och så kan du väl posta exakt vad du har ätit i gram istället för procent. Dom uppgifterna säger lite mer 
Så här såg nationaldagen ut. Vanligen dricker jag ju inte alkohol men denna dag fick räknas som fest, så vi delade på en flaska vin sambon och jag.
Energi kcal:
2009,50
Energi kJ:
8404,45
Proteiner:
106,40
Fiber:
10,82
Kolhydrater:
20,09
Vatten:
946,08
Alkohol:
34,65
Fetter:
Fett:
139,53
Kolesterol:
840,28
E-mättade:
45,99
Mättade:
63,73
F-mättade:
17,95
Vitaminer:
A:
749,85
B1:
2,97
B2:
2,16
B3:
24,25
B6:
2,45
B9:
433,50
B12:
4,49
C:
172,95
D:
4,66
E:
15,35
Mineraler:
Fosfor:
1631,45
Järn:
15,48
Kalcium:
556,15
Kalium:
2990,10
Magnesium:
338,80
Natrium:
1097,85
Selen:
69,75
Zink:
15,12
vad konstigt! Nu upptäckte jag att de tydligen inte har nån fetare vispgrädde än 27% i FInland (enl fineli) går den att vispa då ens? Lite OT i tråden men ni skrev om grädde iallafall 
Jo om man tittar på bara grädde står visst en på 38% lite knasigt redovisat då bara… men vår "riktiga" har ju iaf 40%!