Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3262 ggr
mammam
0

Vinäger

Vinäger, ättika, citron osv. sägs ju sänka GI i en måltid. Det måste ju innebära att insulinpåslaget blir mindre med exempelvis vinäger?

Så, antag att man vet att man ska på en bjudning där det blir svårt att avstå från kolhydrater; skulle "skadan" bli mindre då om man samtidigt häver i sig vinäger eller dyl (hehe, då får man börja bära med sig en fickplunta vinäger Räcka ut tungan)?

Någon som vet något?

Mervi
0

Jag tror inte att det hjälper att ta i förebyggande syffte. Men vet faktiskt inte.

Pasi
0

Det enda det vinäger kan påverka är enzymerna i munnen, mao de som börjar nedbrytningen av stärkelse (i magen är det ju redan jättesurt och lite ättika gör varken till el från).
Äter man väldigt lite stärkelse (eller ingen alls) så blir skillnaden knappast mätbar.

Bättre att grunda rejält  med fett, det ger än mycket långsammare magsäckstömning och ev kolhydrater sipprar ut väldigt långsamt.

PS tror knappast att vinägertillskottets GIsänkande egenskaper ens är mätbara vid en normal slv-måltid

Marylojs
0

Men Pasi, OM man vet att man kommer äta mkt kolhydrater av någon anledning, är det då inte bättre (för vikten alltså) att undvika fett också då. Fett och kolhydrater är väl ingen bra kombination? *kunskapstörstande*

Pasi
0

Vill man minimera blodsockerhöjningen så är det bästa att slöa ner magtömningen - lägre blodsocker = mindre insulin.
Separerar man fett och kolhydrater så blir det mycket högre blodsocker och mycket mer insulin men under kortare tid…ev med en reboundeffekt där blodsockret går för lågt, vilket innebär en kortisolutsöndring.
Vad som är bäst vet jag faktiskt inte Fundersam…..men själv mår jag dåligt när blodsockret går högt så jag undviker det.

Margareta
0

Jag mår dåligt både när blodsockret går högt och när det går lågt (under). Det har jag alltid kallat galopperande blodsocker innan jag fattade hur det påverkas av maten. Nu undviker jag galopp och tar det betydligt lugnare.

Numer pensionär i Nynäshamn

parsley
0

Jag har hört att vinäger drar ihop magsäcken så man känner sig mättare och därmed äter mindre.

Pasi
0

Då borde rimligtvis magsyra ha samma effekt!Skrattande

navarro
0

jag anvander lite Modenavinager och estragon till sasen nar jag steker flaskkarré, forst smor och gradde sedan kryddorna. Kan jag forstatta med detta?

Margareta
0

Absolut navarro jag kan inte inse varför man inte skulle kunna använda lite vinäger ibland.

Numer pensionär i Nynäshamn