Hur ofta äter ni om dagen?
Hur många måltider äter ni om dagen?
Jag äter ofta 2-3 gånger är det ok? Läste i SSS's bok att man skall äta när man är hungrig och inte när klockan säger att man skall det. Gör ni det?
Vad händer om jag äter lunch och inte är hungrig utan gör det bara för att det är lunch?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jag äter 3 gånger om dagen.
OM jag blir sugen emellan, så tar jag lite ost eller nötter.
Hjälper inte det, så dricker jag citronvatten.
// Shintaida
5
3 men tyvärr så är jag inte alltid hungrig utan min lunch blir ofta av för att jag är sugen. Dock äter jag oftast väldigt lite när jag kommer hem. Kan inte tänka mig att det är bra att gå utan mat i typ 10 timmar…. Så frukost vid typ 7:30 lunch 14:30 och sedan "middag" vid 19:30
Jah äter två till tre gånger… men det styrs av när jag är hungrig..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag äter 3 gånger.
Jag äter 3 måltider och sen ev 1 kaffe med osaltat smör på eftermiddagen mellan måltiderna.
Märkte i helgen att mitt matschema egentligen borde vara frukost, kaffe m smör, senare lunch än nu och sen kvällsmat. Men det passar tyvärr inte ungarna alls i om taskig skolmat osv så jag får fortsätta med mina 3+kaffe.
Är hungrig när jag väl ska äta så det lyssnar jag på.
/Lillianna
~ Lillianna ~

Tre mål mat, en kopp te med kokosfett o grädde på em, en dito på kvällen.
*stay calm - be brave - wait for the signs*
Varierar… Jag småäter för mycket iaf… Det är inte bra..

3ggr, te med kokosfett flera ggr per dag, kaffe med grädde på kvällen med lite ost.
Oftast tre ggr samt kaffe/thé med cocosfett eller smör 2 ggr/dag. Till kaffet blir det ibland en bit mörk choklad, Meze eller annat, som mellanmål ungefär.

Jag äter ca 4 gånger om dagen.
Om du vill äta lunch utan att vara hungrig är det extra viktigt att inte äta mat som höjer blodsockret.
På motsvarande sätt så går det bättre med kolhydrater om du är väldigt hungrig, som många är på morgonen t.ex.
Jag äter tre gånger om dagen, frukost, lunch och kvällsmat.
Däremellan på fikapauserna blir det te med smör i. Arbetskamraterna lyfter på ögonbrynen men vad gör det. 
Kvällsmaten blir inte lika kraftig som lunchen, kanske bara något ägg med smör och lite ost.

Jag äter 4-6 gånger om dagen. Det känns som att jag äter hela tiden…
Men jag mår jättebra, så det verkar ju funka! 
Äter också frukost,lunch middag vid 18-19 tiden men sedan blir det lite knepigt. Trots att jag tyckt att jag ätit ordentlig som i kväll t ex 2 st Fläskkarre skivor stekt i smör och blomkål med en stor klick smör på. Till det lite isbergssallad lite purjo och paprika Så går tankarna till kylskåpet många gånger under kvällen Och det är framför allt den färdigskivade Gouda osten som drar. Måste bara säga att trots att man äter osten och allt det feta så har jag ju gått ner i vikt. Nästan 7 kilo på 2 1/2 månad.
Hm.. olika. Men en vanlig vardag så är det .. 4 gånger. Äter inte alls mycket till frukost, kanske en halv rostmacka. En halv- en hel portion lunch. Mellanmål kan bli två rostmackor eller nåt helt annat. Ibland men det är sällen - så blir det inge mellis. Och en portion middag. Undrar om jag äter för lite.. är snart 15 år.

Jag har plötsligt problem med aptiten. Egentligen blir det bara en gång per dag oftast.
Frukost har jag aldrig kunnat med, så jag tvingar i mej en rejäl ostbit + ett par skinskivor. Kaffe med grägge & kokosfett.
Lunch: äter ganska skapligt, men hälften av vad jag åt förut.
Middag: går inte längre. Tar en ostbit med smör eftersom jag kan känna mej svag ibland. Några pecannötter och en vitamintablett.

malin_2, ja det låter som att du äter väldigt lite. Framförallt behöver du mat med näring som t.ex ekologiska ägg istället för rostbröd.

3 gånger frukost 2 ägg med 4 stora klickar smör grönt te med 2-3 msk cocosolja
lunch…kött o grönt
middag kött o grönt
på kvällen ibland en kopp grönt te med cocosolja
3gånger och kanske lite ost och smör på kvällen eller ett kokt ägg med smör om jag är hungrig. Är ofta vaken länge och vill inte osmna hungrig.
#17 Joo ska nog börja ha nåt ägg på morgonen ibland också. Jag tar rostbröd för att det är enkelt och går snabbt.. lite lat jag vet. Men brukar äta mannagrynsgröt eller graahamsgröt till frukost eller mellis ibland. Ska försöka ta en kiwi också..
Tack :)
Drutten, hur mycket motionerar du? för du äter ungefär som jag men jag är så j***a lat att jag motionerar inget alls under vintern men annars så sliter jag i trädgården eller tar promenader ibland, men mer blir det ej.
Hur mycket går du ned/vecka
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jag äter nog i genomsnitt 2gg/dag. Då äter jag mat. Första målet (frukost/lunch) brukar numera vara philadelphiastuvad spenat och bacon. Middag är vanligen någon kötträtt med sallad och sås/dressing.
Dessutom blir det några (ca 3) mellanmål i form av kaffe eller te med grädde. Ibland en bit mörk choklad eller nötter till fikat.
philadelphiastuvad spenat??? Hur gott lät inte det?!
Hur gör man???
2ggr/dag… men vissa dagar fler ggr och större portioner…antar att kroppen känner när den fått för lite i sig…

Förr åt jag 3 ggr men lunchen på jobbet åts mest för att jag ju hade lunch…inte för att jag var hungrig. Numer äter jag:
Frukost : Moniques Mandelbröd, rejält med pålägg som ost och skinka, en kopp te.
Lunch: En kopp te
Middag: Vanlig mat som kyckling, lax, köttfärsbiffar mm + grönsaker och en fettkälla. Smör eller gräddsås.
Kväll: En kopp te och ibland 10g 86% choklad eller en ostbit.
Efter denna förändring är jag verkligen hungrig när middagen serveras ca kl 17. Innan var jag aldrig hungrig…varken till lunch eller middag.
2-3 ggr/dag. Det beror på när jag stiger upp på morgonen och hur hungrig jag är under dagen. På helgerna blir det därför oftast 2 mål per dag och om jag tränar eller börjar jobba tidigt på morgonen så blir det ofta 3 ggr.
I början av lchf så åt jag alltid 3 ggr/dag och ibland lite mellanmål i form av nötter. Nu (efter ca 5 månader) så har jag (och kroppen) blivit mkt bättre på att känna av när jag är hungrig och när jag är mätt. Nu kan jag tom lämna mat kvar på tallriken. Det kunde jag och gjorde jag aldrig innan.
Med lchf så har jag också ängligen fått ner portionsstorlekarna men det tog ett tag och en anledning är just lchf - att man blir mätt på fett!
Brukar bli 1 till 2 ggr per dag och det är när jag känner mig hungrig. Oftast blir det 17.00 och sen vid 22.00. Om den första måltiden hamnar senare t.ex. lediga helger skippar jag ofta den vid 22.
Oftast 2 gånger. Har försökt att äta tre gånger, men maximalt blir det tredje målet ett mellanmål. Äter jag tre stora mål om dagen så får jag inte samma viktnedgång, om ens någon viktnedgång alls. Har jämfört med två riktigt stora mål - det verkar nästan kvitta hur mycket jag trycker i mig, så länge jag håller koll på "vad" - så går jag ändå ner :)
Man kan alltid undra hur många gånger våra förfäder åt om dagen, men jag tror knappast att det var 3+3 som de flesta nutritionister vill att vi ska äta!
Du frågar om ett inlägg som skrevs för fem år sen
Inte helt säkert att den personen är aktiv längre.
Jag gör creme-fraiche och fetaoststuvad spenat med vitlök. Jättegott det med!
Jag använder fryst spenat som jag tinar i kastrull med en klick creme fraiche. När spenatröran är varm smular jag ner fetaost och pressar i ett par-fem vitlöksklyftor
(efter smak alltså). Salta och peppra. Mums!
Å tack för receptet! Fem år sen??? Jösses vilken koll jag har då
(måste köpa spenat idag! Mums fillibabba!! )
Jag äter när jag är hungrig. Försöker då att äta mig mätt som en plätt. Då håller jag mig länge och äter igen när jag är hungrig. Minst 3 ggr per dag.
Spenaten lät god, måste testas 
Förstår inte hur ni kan äta så sällan. Själv är jag hungrig någon tim efter frukost. Efter lunchen är jag hungrig efter ca 4 tim.
Tycker inte det spelar så stor roll vad jag äter. Provat att lägga till kokosfett men märker ingen skillnad
#34 skrivet av myrholingen
Jag tror dels att det beror på vad man är van vid sen tidigare (vanans makt är stor!) och hur täta och stora måltider som passar en som person. Men också på hur länge man har ätit LCHF. På helgerna och lediga dagar äter jag sällan mer än två måltider plus eventuellt lite kaffe däremellan. Men jag märkte att det blev allt glesare mellan måltiderna först efter nåt/några år på kosten.
3 gånger om dagen + ett extra mål innan träning.
I början var jag mer hungrig än nu. Då åt jag mer än nu och oftare. Jag äter väldigt strikt lchf. "Snacks" brukar bli kokos, makademianötter, en burk makrill eller mögelost när jag inte hinner eller orkar laga nåt.
Tror det är bra att försöka sluta bry sig om tider och känna efter om kroppen är hungrig. Jag tror att mångas viktproblem handlar om lite fixering vid mat och att man måste äta vid vissa tider och att det nästan är farligt att vara hungrig. Det är nog bra att istället lära sig lyssna på kroppen utan att gå och känna efter.
Men jag vet egentligen inte för jag har aldrig haft problem med vikten…bara vad jag tror.

AniBer, jag brukar göra Philadelphiastuvad spenat. Gott och enkelt. Jag köper fryst hel bladspenat. Låter den tina. Steker den i rikligt med smör i liten teflonpanna på medelvärde (i en vanlig kastrull går också bra). Efter en liten stund vänder jag helt enkelt i en rejäl klick philadelphiaost som får smälta ned. Lite salt och vitpeppar. Är kanongott och passar utmärkt som tillbehör till det mesta, särskilt fisk, jag äter ofta detta till lax. Äter när jag är hungrig. Oftast är jag det ca två gånger om dagen, vid lunch och middag. Jag går ned bättre om jag låter det dröja mellan måltiderna och inte alls om jag småäter. Synd, för kaffe med grädde är ju rätt gott…
Tack för receptet - ska ätas i morgon m stekt färsk makrill!