Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2813 ggr
Koylie
0

Proteinmängd

Hej hopp!

Hur strikt ska man vara när det gäller protein/fett? Jag har tack vare LCHF gått ned 7 kg (72-65), jag är 162cm lång, och tycker nog att jag kunde gå ned något lite ytterligare. Det är inte livsnödvändigt men det hade varit trevligt att landa nånstans 60-63kg och jag har stått stilla ett par veckor nu.

Kollar jag mot Calcounter käkar jag mellan 58 och 88g protein per dag, 105-270g fett och 0-20g kolhydrater. Procentuellt kommer kolisarna sällan eller aldrig över 5%, fettet (70-85%) är jag duktigare på än protein (10-20%). Jag kommer oftast upp i redigt höga kalorivärden, men det ska man såvitt jag vet inte bry sig alltför mycket om. Jag har ett hyfsat rörligt jobb och tränar på vibrationsplatta 3ggr/vecka.

Vad händer om man käkar mer fett än 70%? Tar kroppen av det man käkat först? Ska jag öka proteinerna? Vad ska jag göra för att komma över min trista platå och hur strikt ska man vara med protein och fettmängd?

Pasi
0

Du är inte speciellt överviktig! Och verkar ha en hög och bra ämnesomsättning.
Jag tror du ska ha lite tålamod…så får du se vad din kropp vill.
Protein och fettmängd ska du balansera upp så att du mår så bra som möjligt, det finns ingen magisk proportion som är optimal för alla men är inte heller speciellt kritiskt.

Koylie
0

Godmorgon Pasi! Nej, jag är inte speciellt överviktig, jag är nog mer "skitviktig"SkrattandeSkrattandeSkrattande Tålamod är inte min absolut starkaste sida, och jag är säker på att du har rätt. när du signalerar  "Vänta och se". Mina 7 kg gick i rask takt, från 18/3 till 105, så kroppen kanske behöver stanna upp lite, så, jag får väl ta och öva upp mitt tålamod lite mer. Oförskämt bra mår jag iallafall, och dom där sista kilona är nog mer av psykologisk effekt än kroppslig hälsa-effekt.

Mervi
0

Koylie, de sista kilona är svårast. SSS säger att man kanske skall öka på proteinet och dra ner på fettet lite. Gäller speciellt för kvinnor. Jag gjorde det och nu tappar jag lite vikt igen. Jag förstår dig, jag sitter också i den sitsen att de sista kilon inte ramlar av.

Jag menar inte att du skall äta fettsnålt. Jag tog bort grädden och ökade proteinet så procenten ligger 25-30 % protein, 65-75 % fett och nästan inga kolisar ca 2 procent, oftast under 10 gram. Jag använder fet ost, fett kött och fisk och smör i matlagningen, men jag äter inte smör med sked.Flört

ulrikaberg
0

Jag är också en av dem som inte har så mycket att gå ner egentligen. Är 173 cm och började på 76 kg. Mitt mål är att landa kring 65 kg. Från början (före påsk) gick jag snabbt ner till 73,4 kg (vatten?). Efter lite synder till påsk var jag tillbaka på startvikten och sedan stått stilla. Jag kände dock i kroppen före påsk att något hände (pirrande känsla) men den har inte kommit tillbaka. Vad gör jag för fel? Min sambo går stadigt ner i vikt däremot och han gör småsynder hela tiden.

Jag äter oftast äggröra på 2 ägg samt 4 skivor bacon till frukost. Till lunch blir det en portionsbit laxfile, hemmagjorda köttbullar, köttbit eller liknande tillsammans med sallad och creme fraiche. Samma sak till middag. Däremellan kaffe eller te med kokosfett i (ca 1 tsk per kopp). Ibland även en skvätt grädde. På kvällarna tar jag gärna någon ostskiva. Jag är normalt sett dålig på dricka vatten men har verkligen försökt att alltid ha med en vattenflaska där jag är.

Jag cyklar oftast till och från jobbet (5 km enkel väg) samt bor i villa med trappor så jag får en del motion även i vardagen.

Kan någon ge mig tips på vad jag ska göra för att få igång förbränningen? Det jag börjar dfundera över är om jag ska börja med proteinpulver-tillägg eftersom jag inte klarar av att äta större portioner (om det är det som är felet).

Koylie
0

Mervi! Du är en klippa! Jag börjar prova detta på direkten, bums, genast!

Jag är glad att ni fattade att jag inte menade 105 utan 10/5, jag var tydligen lite sladdrig i fingrarna i morse…Flört

ulrikaberg; som du förstår är jag ingen expert, men har du mätt dig med måttband sen du började LCHF? Eftersom du rör på dig så mycket kan det ju vara så att du minskat massor i cm men att musklerna gör att du fortsätter väga kilo.

ulrikaberg
0

Jag minskade ca 5 cm i midja och höft ganska snabbt men sedan har det stått stilla.