Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 1763 ggr
Cajsavarg
1

Åh, jag blir så irriterad

Köpte idag Aftonbladets "Det goda livet" och på sid 30 finns en översikt om "vilken diet som passar dig bäst".

VAD LÄSER JAG?!:

" LCHF så funkar den. Extremt kolhydratfattig diet som innehåller mycket mättat fett. Frukt och bär, spannmålsprodukter, potatis och rotfrukter är inte tillåtna."

Expertens bedömning: "Ej lämplig för personer med höga blodfetter eller diabetiker. Hälsomässigt tveksam på grund av att flera livsmedelsgrupper utesluts"

Källa: Ingrid Larsson, klinisk näringsfysiolog och dietguiden.com

//Fat makes Me fit//

Leramani
0

Ja, men det vet väl många nu att det där är nys.  Kolhydratförsäljarna har ju fått fnatt av att folk ändrar sitt sätt att äta,  fler och fler slutar äta socker. De gör vad de kan för att skrämmas.

Mig skrämmer de inte!

De Lapsus Resurgam

Cajsavarg
0

Mig skrämmer dom inte heller, däremot så tycker nog vissa i min närhet att dom får vatten på sin kvarn.

Jag har en mor som är fd sjuksköterska och tycker att det hon lärt är den sanning som gäller. Även om det kommer nya fakta och rön. Det är bara sådana här "sanningar" som hon tar till sig, det andra är bara hittepåsanningar av oss som deltar i sådana här sekter!(Obs, inte mitt val av ord!)

Tyvärr är hon inte ensam om att välja att tro på sitt. Vi som äter LCHF är nog mer insatta i kost och näringslära än gemene man

Det tråkiga är att det är rena faktafel i en tidning. Att man inte ens bryr sig om att göra en ordentlig research! Ska det vara så svårt?

//Fat makes Me fit//

Leramani
0

De har ju sin "expert".

Men sanningen kommer fram förr eller senare. Alla som lever med lchf och har fina värden, alla diabetiker som slutar ha diabetes när de äter lchf och all skrämselpropaganda som kommer på skam, kommer så småningom att lysa upp mörkret.

De Lapsus Resurgam

frazze6
0

Det skulle vara intressant att höra varifrån den s.k. experten tagit fakta till sin bedömning att det inte ät lämpligt som kost till bl.a. diabetiker.

hallonlove
3

Det känns som alla är experter idag….
Jag är expert på vad jag själv mår bra av, men jag tänker inte råda alla till att äta eller leva som jag.

ANNA B
0

Men hur är det ens möjligt att man får påstå något så felaktigt som det om diabetes. Borde för sjutton vara straffbart!! Stackars de diabetiker som läste skräpet och som tror på det. Suck

starhawk
0

Tja näringsfysiologen och Socialstyrelsen är ju inte alls överens om LCHFs lämplighet som diet till diabetiker. Jag håller på Socialstyrelsen som säger att det är en lämplig diet till diabetiker

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Kalle-B
0

Jag bara älskar att höra att Aftonbladet gjort bort sig - igen. Skrattande

Kan bara beklaga att en så undermålig tidning fortfarande kan säljas.Rynkar på näsan