Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 8089 ggr
Översockrad
17

Är du också inbillningsfrisk?

Vi har nog alla hört talas om begreppet inbillningssjuk. När man tror sig ha alla möjliga tråkiga åkommor som man inte har.

Enligt många dietister och andra så ska vi bli sjuka av att äta som vi gör. Vi ska enligt deras modeller av hur människokroppen fungerar egentligen inte fungera alls. Inte kunna tänka för hjärnans små gråa vill ha socker, inte kunna träna och egentligen inte kunna existera alls verkar det som när man lyssnar på vissa auktoriteter. Trots detta så verkar vi ju faktiskt överleva, och inte bara det, vi upplever oss ofta bli friskare. Vi måste inbilla oss att vi mår bra helt enkelt.

För så här är det, när deras modeller och verkligheten inte stämmer överens, ja då är det fel på verkligheten. I alla andra forskningsdicipliner så ändrar man sin teorier och modeller efter verkligheten, men inte inom (vissa delar av) medicinen verkar det som.

Så nu vill jag vet av er hur mycket ni inbillar er att ni verkligen mår bättre av en kost med begränsad mängd kolhydrater. Dvs. hur långt gången har er inbillningsfriskhet gått?

Jag önskar mig svar kategoriserat enligt,

1. Mätbara kvantiteter såsom förändringar i vikt, Blodtryck, blodsocker, förändrade medicineringar osv.

2. Upplevda, men inte mätbara, förbättringar såsom piggare, gladare, bättre mage osv

Ta gärna även med försämringar.

Vänligen
Er inbillnigsfriska Översockrad.

(Avsikten med tråden är att samla ihop mätbara och upplevda förändringar och åskådligöra detta för dels kritikerna, men även personer som kan tänkas ha samma problem som ni har haft men blivit förbättrade, eller helt friska, från).

Här är vad jag inbillar mig,

1. - Minskat 20 kg i vikt.
    - Normalt blodsocker trots diabetes typ 1.
    - Sänkta triglyserider, kraftigt förbättrade kolesteroler.

2. - Piggare
    - I princip ingen hunger, iaf. ingen obehaglig. 
    - Bättre i magen.
    - Betydligt bättre fysisk uthållighet vid en lägre aktivitetsnivå, något sämre vid högre fysisk belastning.
    - Gladare
    - Mer aktiv

Emea67
0

1. Det enda mätbara jag har är - 5 kg på vågen och en massa kvar.

2. Inbillningar Flört

Får inte ont i magmunnen så jag inte orkar gå!

Bättre avföring fastare och behöver inte gå 5-6 ggr för att göra #2

Tarmarna mår betydligt bättre då jag inte äter mjöl längre.

Hemorojder, analsprickor putsväck utan socker ooch annan skit, men detta är en bra inbillning för det kommer iget blod på toapappret Oskyldig

Inga blodsocker fall, kan inte det vackra ordet.

Blir inte hungrig längre men det är inte bra för jag äter för lite och går därför inte ner som jag ska!!!!!! Skäms

Mabrotnosh
4

1. -30 kilo och 25 cm minus i midjan, minskat 4 storlekar i byxor.

2. Normalt Blodtryck, ballong mage är borta, gladare, piggare, och skäller inte längre ut sambon när jag är hungrig. Jag är så inbillningssjuk att jag kan känna för att ta en lång promenad med hunden.

[myrholingen]
0

1:minskat insulindoserna rejält (kan inga siffror)

Minskat ca 5 kg i vikt (vågen kanske och är inbillningsfrisk Tungan ute )

2: slutat få "tvär illamående attacker" så jag måste kräkas, Jo har hänt en ggn den senaste månaden istället för flera ggr/vecka.

Sweli
0

Jag har inbillat mig att:

1. Har gått ner 8 kilo

2. Har slutat helt med insulin (hade förr 94E/dag)

3. Mycket bättre triglycerider

4. Bättre kolesterolvärden

5. Normal långtidssocker HbA1c. Helt perfekt.

Mår mycket bättre än på länge.

[Pennylane1]
0

Jag inbillar mig tyvärr inte att jag 1. gått ner i vikt.

Jag inbillar mig dock att mina värden är bra för 2 . jag känner mig frisk… tyvärr kan jag inte specificera närmare!

epentes
1

rapport från andra sidan:

har gjort ett rejält avsteg med mycket kolhydrater (fr.a. stärkelse men också ett sockerintag utöver det normala även då jag levde på kolhydrater) i ganska exakt en vecka nu.

följande "friskhetstecken" gav sig nästan genast tillkänna:

- rask viktuppgång (stabiliseras förvisso troligen något över tid och en del är säkerligen vätska)
jag äger ingen våg, men kommer inte längre i mina favvojeans för fem öre. mätbart nog!

- uppblåsthet tillbaka med Besked
du milde. ajajaj.

- trötthet
allting är lite jobbigt och jag sover långt mer än jag brukar. (dras också med en jäkligt envis förkylning som jag inte vet om den är orsak eller konsekvens.)

- hunger/sug
skulle troligen kunna äta konstant om det inte vore för att mättnadskänslan det ger är så obehagligt påträngande. jag som aldrig varit någon större godisråtta har dessutom börjat få obevekliga cravings efter sötsaker.

- halsbränna
som jag inte direkt har lidit av tidigare ö.h.t.

- gallbesvär
är befriad från gallblåsan sedan 2007 (då jag var 19 år) men med sporadiskt återkommande besvär. har dock inte vaknat med smärta upprepade gånger varje natt sedan jag började med lchf - det gör jag däremot nu och har molande värk i flera timmar

(- avvikande hjärtrytm
har också börjat återkomma, men då jag slutade röka ungefär samtidigt som jag började med lchf och sedan råkade börja igen ett par veckor innan jag började käka kolisar igen och dessutom befinner mig mitt i en relativt stressig episod så är det mycket möjligt att något av det är den huvudsakliga orsaken.)

kort och gott så är allting värre än det var innan jag hängav mig åt lchf. kanske inte så märkligt att kroppen är i chock, men jag tycker ändå att det ger en del intressanta indikationer.

- och jag beklagade mig över övergångsbesvären TILL lchf.

Adur
1

Min inbillning är det ingen hejd på. Det kan väl knappast stämma att jag - gått ner 20 kg, från 85 till 65 - blivit av med den "kroniska" foglossningen - slipper tandköttsinflammationer - fått ett normalt Blodtryck - sällan eller aldrig är förkyld - inte längre får de obligatoriska torrsprickorna vintertid - är pigg efter mindre än 7 timmars sömn Det är nog mest placeboeffekten.

Ewa N
1

Mitt Blodtryck och blodsocker är bättre min vikt har minskat (34,7 kilo hittils) Min hydradenitis är inte lika jobbig.

Jag inbillar mig oxå att jag är:
Piggare, vaknar på morgonen utan värk i kroppen
Gladare humöret är nästan jämt på topp
Magen har slutat krångla ingen magkatarr eller gallsten
Smidigare i kroppen det är inte lika svårt att böja sig

[Marja-Liisa]
0

1. mina blodsockervärden har först gått ner till pre-diabetesvärden och nu under senaste månaderna har varit helt normala.

Blodtryck från 145/80 till 125/70

Vikt ner 7 kg

Hypotyreossymtomer borta, inte trött, svullen och dimmig i hjärnan, orienteringsförmåga tillbaka

Astman borta så jag inte längre behöver astmamedicin

Har ätit LCHF 4 år och varit hos doktorn senast över tre år sedan.

[olivia80]
0

#9 Medicinerar du för din hypotyeros? Berätta gärna mer runt hur detta känns bättre om du har behövt ändra dosen medicinering eller tagit bort helt?

Nyfiken för att jag själv verkar vara övermedicinerad numera efter att ha tappat ca 17 kg sedan senaste inställningen av mediciner. :)

johanx
0

- Jag har tappat 12 kg sedan mitten av januari, har ungefär lika mycket kvar.

- Känner mig märkbart piggare.

- Kraftigt minskade hunger- och sötsugskänslor.

Sedan märker jag faktiskt inte av några andra förändringar av den positiva sorten. Blodtrycket är tyvärr oförändrat, dvs för högt. Varken viktnedgång eller LCHF verkar ha gett effekt, kanske måste jag hålla på längre än mina knappa tre månader?

Kolestorolet har jag inte vågat kolla upp än Glad

Slutade med Simvastatinet när jag började med LCHF i januari, vet ännu inte om det var en bra eller dålig idé.

frazze6
0

Detta inbillar jag mig:

-25 kg på lite drygt 2 år

Normalt blodsocker. Alla i min släkt har fått diabetes typ2  både på mammas och pappas sida, senast min bror som fick det redan före 50 års ålder och har idag ingen egen insulinproduktion alls längre.

Väldigt bra triglyserider, för högt kolesterol enligt sjukvården men med mycket bra fördelning.

Piggare, starkare, bättre sömn, bättre mage, bättre uthållighet, bättre fokus i allmänhet, bättre hy, har ej längre blödande självsprickor på hälarna, jämnare humör, mildare vinterdepp, bättre ekonomi. Det enda negativa jag kan komma på är att jag kan känna ett lätt illamående ibland när jag ätit.

Millie1
0

Hej!

Kul tråd! Jag inbillar mig följande sedan jag började med LCHF för ett år sedan:

- Minskat nästan 10 kg

- Fått ett fungerande immunförsvar och har inte haft en sjukdag på ett år nu (efter att tidigare krokna av varenda bacill).

- Lugn och fin mage

- Bättre koncentrationsförmåga

- Mer energi och rörelseglädje

- inget sötsug eller hungerhumör

Och så inbillar jag mig att jag inte behöver gömma mig i vassen under beach-12… Flört

Sköt om er!

/Millie

JazzBass
0

Bakgrundsinfo: Man, 33 år, ätit LCHF eller åtminstone i huvudsak kraftigt kolhydrareducerat sedan nov 2010.

1:
- 15 kg lägre vikt (83,5 --> 68,5 kg, BMI 27 --> 22)
- Midjemått från ca 100cm till 86-87cm
- Mycket mindre plack/tandsten än tidigare (ej fastslaget av tandläkare ännu, men en solklar skillnad ändå trots att jag alltid har haft bra tänder och aldrig nåt hål)

2:
- Gladare, har inte haft några upplevda symptom på Depression på länge
- Jämnpigg, bara jag sovit tillräckligt
- Mindre risk att somna bakom ratten, lättare att hålla sig koncentrerad långa perioder (om jag sovit tillräckligt alltså)
- Magen inte bättre än förut utan snarare tvärtom, om jag ätit för mycket fett och för lite riktig mat. Efter ett år på LCHF började magen reagera starkt negativt på kokta ägg, varvid jag drog ner på äggkonsumtionen drastiskt till förmån för främst mer surskorpor (finncrisps) och lågkolhydratsbröd. Nu är magen lugnare.
- Har i två perioder känt att jag haft underlig kroppslukt som även satt sig i kläderna. Lukten i kläderna har inte ens försvunnit vid upprepad tvätt, har behövt ha kläderna att ligga i ättiksbad för att få bort lukten. Har inte kunnat utreda orsaken till problemet, men tror det har att göra med ändringar i mängd kolhydrater / alkohol jag konsumerat versus hur djup ketos jag varit i. Bl.a. .därför ligger jag därför oftast vid kring övre gränsen för vad som kan kallas LCHF vad gäller kolhydratkonsumtionen. Mycket otrevligt problem även om ingen sagt nåt om saken.
- Sämre alkoholtolerans (eg. positivt)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

kaisakavat
0

Jag var utmattningssjuk när jag började med LCHF - och har inte blivit frisk - men:

Första åren på LCHF:

1. Minskad vikt - ca 18 kg i två omgångar, med lite uppgång mellan

2. Minskade kognitiva problem, minskad värk i kroppen, bättre mage, bättre hy, naglar, bättre tusen saker..

Numera:

1. Viktuppgång ca 8 kg (på LCHF).

Många av mina problem har förvärras, så jag har inget konkret kul att rapportera.. Men trots det - när det gäller 2. - Inbillar mig utav bara 17, att jag med lågkolhydratkost håller sjukdomssymtomen så lindriga som det bara går, under rådande omständigheter.

Vilket jag fått rätt god bekräftelse på då jag under en period provat äta mer kh. Det resulterade i att massor av små dumheter blossade upp - allt från spökande mage och förvärrad trötthet till nagelbandssprickor och allmänt ont överallt.

Så jag avbryter det experimentet och siktar nu på färre kh och bättre inbillningshälsa. Glad

sussie
0

Slipper endel mediciner, blodtryck och ämnesomsättning har normaliserats men har fortfarande förhöjs blodsocker.

Är inte konstant hungrig, största vinsten tror jag, går inte upp i vikt.

Diarre, stort problem det är bråttom när nåot ska ut den vägen. Det är AKUT då. Trist eftersom min mage skötte sig perfekt förut.

yvonnel
1

Så intressant det där med kroppslukten, jag inbillar mig ungefär samma sak fast inte precis i kläderna men när jag duschar så känner jag en rutten lukt ibland och det händer också när jag kissar att det slår upp en unken lukt då som jag undrar över.

Men det är säkert bara inbillning, kanske beroende på det låga kolhydratsintaget eller för att jag öht inte äter tillräckligt mycket, alltså inte heller nog med protein, vilket är något jag har svårt för.

Innebär ju tyvärr också att jag inte tappar någon fettvikt att tala om men ökar ju inte heller. Nu i påsk ska jag supa lite eller iaf ta mig ett glas vin och kanske en snaps till sillen.

Glad Påsk på er alla!

saraBvB
0

Jag inbillar mig Flört

lugnare mage

färre förkylningar

mindre astma och allergi (kan fuska med medicineringen utan tråkiga bieffekter)

[tjenarehej]
0

jag inbillar mig att….

jag gått ner 25 kilo

slutat med levaxin

blivit piggare

inga problem med magen

fått bättre hy

slutat fixera mig vid mat (sockret åker ej berg o dalbana)

ja det är riktigt illa…

Denna kommentar har tagits bort.
ScarletMajesty
0

Jag inbillar mig att:

-gått ned 26 kg på 1 år.

- Blivit av med min kroniska magkatarr

- Fått bättre tinnitus

- Jämnare humör

- Färre blodtrycksfall

- bättre nattsömn

- mer sällan migränanfall

- bättre kondition utan träning

- mjukare leder och mitt trasiga knä mår bra igen efter 8 år.

Jag är då 22 år gammal och inbillar mig allt detta :D

LottaJo
2

Jaha, efter endast 4 månader på lchf så inbillar jag mig:

1. - ca 2 kg på vågen, utan ansträngning! Men här står jag still och det är bra och gott så!

2. LUGN och fin mage, aldrig magknip, aldrig förstoppning

platt mage (!), det har jag ALDRIG haft förut!!!

Fin hy

Konstigt hår (svårt att förklara)

pigg

mycket mindre pms (pre menstruell spänning, hua)

gladare

mer träningslust

eventuellt mindre huvudvärk

mindre handsvett (lite pinsamt, men har gansak mycket annars)

Finns säkert mer jag inbillat mig, har inte kollat upp några värden, varför skulle jag det? Jag mår ju bra!!!!!

chrev
0

Hej. Jag försöker skriva ett eget inlägg men det står att jag inte har tillräcligt med rättigheter för att skriva ett :S nån som vill hjälpa mig?

korseett
0

du har ju skrivit ett inlägg nu chrev? Låter som vajsing i systemet bara annars

danlo
4

Kategori 1:

Jag måste ju definitivt vara inbillningsfrisk efter mina 3 år på LCHF.

Min livslånga kraftiga pollenallergi bröt bara aldrig ut samma år som jag började med LCHF och har inte visat sig överhuvudtaget sen dess. Har alltså inte behövt några allergi-mediciner sedan dess.

Mina förut nästintill DAGLIA diaréer återkommer nu bara ca 1-2ggr i månaden.

Behöver inte längre gå och kissa 10-15 ggr om dagen utan numer ca 3-5 ggr/dag.

Mitt tandkött är inte längre rött, svullet och inflammerat. Förut blödde det varje gång jag borstade tänderna, och skulle jag skippa tex nån kväll att borsta, då blödde det extra mycket morgonen efter när jag borstade.. tandköttet gick sönder jättelätt och var alltid lite trasigt o känsligt. Nu är det platt, rosa, och blir inte känsligt eller blöder ens om jag skippar att borsta på en dag.. det är som om inget påverkar tandköttet. För mig säger det allt, jag menar, tandborsten är liksom ett modernt påfund för kunna fortsätta trycka i sig kolhydrater.. helt sjukt.

Dessutom kunde jag inte bita ihop med tänderna, då gjorde det ont i alla tänder, i hela käken. Det liksom värkte… Nu kan jag bita ihop hur hårt som helst, och det enda jag känner är att jag spänner musklerna i käkarna.

Kategori 2:

Mitt sockermissbruk har blivit hanterbart. Jag kan kontrollera mig själv och det ger en sådan obeskrivlig frihet och lycka att slippa alla jävla kakor, bullar, godis, glass, dricka, pasta, bröd, chips som jag tvingade ner varje dag för att jag inte kunde säga nej -vilket jag kan nu.

Min koncentrationsförmåga har ökat markant. Nu kan jag fokusera på en sak flera timmar i sträck, förut gick det inte mer än en kvart innan hjärnan började dagdrömma och flyta bort i ett virrvarr av förvirrade tankar. Jag "inbillar" mig en markant förbättring iaf ;)

Förut när jag tränade (bodypump, konditionsträning/löpning osv) så blev jag yr och energin tog slut direkt efter ca 1 timme och sen kunde jag ligga på soffan hela dagen för att återhämta mig. På LCHF kost så upplever jag att bara jag vilar i 2 minuter efter att tränat i en timme så kan jag köra i en timme till.. Den känslan av energi och kraft ger en sådan glädje.

Ja, detta är uttjatat men jag vill bara säga en sak:

Tack Annika Dahlqvist, du har räddat mitt liv.

Margareta
0

#23 Du försöker antagligen skriva en artikel - det är enda stället du kan stöta på som du inte har behörighet till. Du skall klicka på Skriv inlägg-knappen uppe till vänster medan du har forumet öppet för att starta en ny tråd.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mamadragon
2

#25 Kul att läsa att dina pollenbesvär försvann, förlåt INBILLADES bort Glad
Jag har nämligen märkt samma sak. Så här års brukar jag må så dåligt att jag blir sängliggande. Får oftast be nån släkting klippa gräset medan jag är på jobbet el liknande. I år, efter 2½ mån LCHF klipper jag gräset själv Förvånad Lite snörvlig blir jag men inget som inte går att lösa med lite papper.
Övriga placeboeffekter är:
* Viktnedgång - långsam men säker.
* Plattare, slätare, mage - den rynkiga gravidmagen liksom bara smälte bort.
* Fibromyalgin fick ställa sig i skamvrån, under högljudda protester om att jag minsann VISST skulle få ont om jag bla bla bla.
* Migränen står o trängs med Fibro.
* Morgonpigg - under hela mitt liv har jag varit nattmänniska med medvetslöshet på morgonen (läs förmiddagen). Nu vaknar jag ibland före klockan.
* IBS och gallan har inte bråkat sen start, utom då jag råkade få i mig en paprikabit.
* Sen inbillar jag mig att jag har så mycket överskottsenergi att jag börjat jogga. Jag som inte ens ägt ett par gympaskor sen gymnasiet (tidigt 1800-tal)

Detta kommer från en som hela sitt liv haft kraftig pollenallergi, astma, ledvärk, Fibromyalgi, Migrän, IBS, gallproblem och förmodligen fler friskhetstecken som jag nu glömt att jag hade.
Lev väl och fortsätt inbilla er Cool

Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...

"Aliquando et insanire iucundum est"

Nybörjarn
0

Lite fler "inbillningar" från mig:

*Några kilon är borta på 4mån, ca-10cm i midjan

*Kan lugnt skippa frukosten utan att bli vrålhungrig, bli grinig, få huvudvärk och för att senare slänga över mig det första ätbara jag ser. Så jämnare blodsocker!

*Uthålligare vid lägre aktivitet, men vid högre känner jag att hjärtat börjar klappa ganska snabbt och hårt, men hoppas på att det ska gå över med tiden. Har haft en vilande puls på 110! vilket är på tok för mycket, men klart att denna kost är en shock för kroppen och att den reagerar på ngt vis. (har gjort EKG, vilket var normalt)

*Småäter inte längre, inte heller medans jag lagar mat…så en helt annan mättnadskänsla, som är behaglig och varar längre.

*Minskad allergi, men vet inte om det har med kosten eller med vädret att göra.

*Och det bästa av allt, inga gaser i magen! Pinsamt att erkänna, men var så pruttig och småfisig förut, och det är som väck! Bara detta att slippa en uppblåst ballongmage ger iaf mig motivation till att hålla mig till den här kosten!

:)