X:e veckan
Hej!
Har nu glömt vilken veckan jag är på… Troligtvis den 5:e veckan???
Jag har nu tagit bort mejeriprodukterna och äter mindre nötter. Märker klart en förbättring av vikten och utseendet. Jag fick finnar av just mejerivarorna som nästan slutat på en gång när jag tog bort dessa.
Läste lite på www.marksdailyapple.com och hittade många intressanta relationer med maten.
Någon menade att är man överviktig kommer kroppen att reglerar aptiten själv, så länge den fungerar och är normal, till den nivån som är genetisk inprogrammerad hos enskild individ. Många menar på att män har runt 10% kroppsfett som en gräns där själva regleringen sker utav maten mer korrekt. Att man skall följa hungerkänslorna eller känslan av "nu är det dags för påfyllning" dvs att äta när man känner sig redo och inte vid fasta tider. Då reglera apiteten som bäst och man får bättre verkan på viktnedgången. Sidan förespråkade också att ta bort mejerivaro.
Sedan att proteinintaget över en längre perspektiv är just den nivån av muskelmassa du kommer addera ELLER minskar var också intressant även om det är rent logisk att lågt proteinintag leder till minskad muskelmassa över en längre period.
Jag använder knappt olivolja, rapsolja eller dylik. Kanske en-två msk linfröolja precis innan en träning.
Mycket fokus ligger på animalistisk fett och äter ganska mycket kött, runt 0.5-0.6 kg kött om dagen (före tillagning). Äter ca en näve med grönsaker, speciellt ifrån brocolli, spenat, gurka, tomat, avocado m.m. Ekologiska kött och grönsaker rekommenderas men det har jag inte råd med. Ni som har råd köp ekologiska produkter. Det tillför speciellt med grönsaker de "rätta" mineralbalansen till er kropp för att det skall funkar bättre med fettdrift. Tydligen är mineralbalansen bland de viktigaste delarna när man nyttjar LCHF.
Ligger kvar på energifördelning ca 5% KH (mindre än 20-10 gram om dagen), ca25% protein och resten 70% fett.
Har inte hänt så mycket med vikten för jag tro jag antagligen ligger på överskott hela tiden men fortfarande vidhåller jag att det är för kort tid att avgöra om det är bra att ligga så lågt med kh.
Jag märker att jag gått upp i underhudsfett konstigt nog på buken.
Styrketränar mindre nu och kör mera löpning för tävling inför kvartsmaran, triathlon och 10 k vilket jag tro kommer bli riktigt bra tider då jag presterar bättre tider hela tiden och återhämtningen är fortfarande löjligt bra trots jag följer schema mer noggrant än efter kroppens tecken på återhämnting. Innan blev det träning ca 5 gånger i veckan vilket kändes efter ett tag. Nu är det varannan dag och mer uthållighetfokus.
Apiten är iaf bättre nu… Nu känns det mycket naturligt. Innan kunde jag äta lite hur som helst och småäta men inte känna mig tillfredställd även om jag åt 1500 kcal om dagen eller 3500 om dagen.
Det är nu det känns som det ger verklig effekt på kroppen och min sömn har blivit mycket mer normalare nu. Tidigare var det svårt att somna in och vakna. Dock vaknar jag ännu med just en form av bakfylla varje morgon vilket var inte så vanligt innan. Har börjat minnas mina drömmar nu också. Inga mardrömmar utan bara konstiga drömmar som jag minns. Människor drömmer ju varjedag i princip men att minnas dem är en annan femma. Kanske kosten som bidra till det?
rekommendera ett besök till www.marksdailyapple.com. Mycket intressant sidan som tar upp mycket om paleo/lchf på ett bra sätt.