Vilket sötningsmedel gillar du?
Precis som rubriken så undrar jag vilket sötningsmedel du tycker bäst om och berätta gärna varför.
Jag och maken har börjat med LCHF på nytt och nu vill vi prova oss fram till vad som är bäst så nu vill vi veta vad ni gillar ;-)
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Alltså, vi här hemma har diskuterat som så att vi vill vänja oss av med att vilja ha det där söta i munnen, alltså är det inte frågan om sötningsmedel alls för oss. Dessutom är jag diabetiker och sockerberoende så det har varit en hård kamp för att vänja sig av med sött. Då vill man ju inte gärna återinföra det i kosten. Men vi har köpt hem Stevia för att kunna bjuda på en något sötare varianter när vi får gäster. Till exempel har vi köpt hem Fun Light med stevia och den fungerar bra även för min man (som inte har samma problem som jag). Annars ska ju stevia inte höja blodsockret. Så jag har svårt att finna något annat sötningsmedel som skulle vara bättre. Ibland finns det en viss bismak i stevia som en del kan vara känsliga mot. Den bismaken slipper man i sukrin, som finns i välsorterade butiker, är billigt och höjer inte heller blodsockret. Den är baserad på Erythritol, en sockeralkohol, som finns naturligt i bl a päron, meloner och svamp. Stevia är en växt, förresten.
Några fler "godkända" sockerersättare finns inte inom LCHF.
Ja jag är sockerberoende även jag men jag har känt det under de tre veckor vi kört LCHF nu att jag blir mindre och mindre tvångssugen på sött men att jag gärna vill ha något som smakar sött ändå. Dock känns det inte som ett tvång längre men det är godare *S*
Jag har stevrix hemma och även stevia och jag reagerar på bismaken från stevian tyvärr.
Jag vill inte skippa det söta helt utan jag vill kunna kontrollera det istället.
Mvh
Marika "Ioma"
Jag kör både med Hermesetas och Stevia i vätske- och tablettform jag. Hermesetas ger en ordentligt söt smak som jag vill ha i mitt kaffe. Stevian brukar jag ta i smoothies och annat som behöver smaka lite godare. Steviatabletterna är jag lite besviken på, de smakar inte särskilt sött tycker jag. Den söta smaken vänjer jag mig nog aldrig av med, och jag tror inte jag vill det heller.
Blanda stevia och erythritol det är det bästa.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF

De få gånger jag använder sötningsmedel har jag två klara favoriter, en (egen) blandning av erythritol och stevia … och så har vi ett sötningsmedel som inte finns i Sverige men säljs för diabetiker här och i Canada, DiabetiSweet. Detta sötningsmedel går att köpa online … information för er som köper från Staterna
Det sista är det som fungerar bäst som sockerersättning volymvist i bak bl annat. DiabetiSweet och ägg vispar upp precis som en socker-äggblandning för sockerkaka.
Har prövat en erythritolblandning som finns här, Swerve, men den behövs kokas upp i flera omgångar för att förlora den 'isiga' känslan.
Ska nu försöka en annan sötningsvariant, JustLikeSugar, köpte både vit och brun variant online häromdagen.
Det finns en lite dyrare variant av Stevia, vit, som sägs ha liten/ingen bismak.
# Gun: de sötningsmedel som du föredrar förutom stevia och erythritol, höjer de blodsockret ? Hur har man fått fram dem?
Jag förstår att du inte vill sluta, men som sockerberoende skulle jag verkligen råda dig till att sluta helt med allt sött tills du vet att du är fri från beroendet. Sluta tvärt, det är faktiskt mitt bästa råd.
De som INTE har beroendeproblem utan vill äta LCHF för livet - de klarar säkert av det, och då har du fått bra förslag.
När jag läser dina inlägg nu så ser jag hur ambivalent du är - du säger att du klarar av utan men du vill inte för du gillar den söta smaken. Är inte det ett tecken på att det är beroendet som talar, tror du?
Jag förstår om du blir arg på mig, men jag hade önskat att någon pekat ut sånt här för mig för flera år sedan.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Det är sant det som #7 säger. Även om det är fruktansvärt svårt att sluta med socker när man är sockerberoende så är det enda sättet att sluta tvärt. Efter 3-4 veckor så blir det mycket lättare. Innan lchf så tänkte jag bara på godis, när jag kunde köpa den, hur ofta, hur gott det var. Jag levde i princip på godis. Det var lika med mat för mig.
I början av lchf så försökte jag att äta godis bara 1 gång/v och då en mkt mindre mängd än tidigare och det funkade mkt bra men efter några veckor så åt jag 2 ggr/v och veckan innan jag slutade tvärt så köpte jag godis 3 ggr på 5 dagar…
Tyvärr så finns det inga genvägar
Nja #7 jag vet inte riktigt om jag kan hålla med dig helt och fullt där. Det tog en vecka av LCHF och jag kunde skippa sötsaker helt men jag vill helt enkelt bara att jag ska ha kontrollen att inte ge efter för sötsakerna och omm jag då skippar det söta helt till 100% så kommer jag bara tröttna på det.
Har gjort så många gånger tidigare och det funkar inte alls för mig. Höll uppe i flera månader men sen tröttnade jag på det och ville ha sött igen. Noll kontroll när jag hamnar i det stadiet så jag ger upp.
Nu om jag blir sötsugen, vilket inte är så ofta längre, en gång i veckan, kanske varannan vecka, då KAN jag ta nåt sötat men BEHÖVER inte göra det känner jag. Så ibland skippar jag det och ibland ger jag mig tillåtelse.
Jag tycker det är helt klart bättre med en avvägning och kontroll är ett tvång att inte få ta nåt alls.
Funkar till 100% bättre för mig.
Mvh
Marika "Ioma"

DiabetiSweet är framställt speciellt för diabetiker och ska inte höja blodsockret. Nu tar jag för givet att det FINNS undantag från den regeln, också. JustLikeSugar är gjord utav chicoryrot och ska också vara helt oskyldigt, det är 99% fiber … men, se ovan
Jag vill inte låta alltför cynisk men vill man ha använda sötningsmedel så får man nog finna sig i att det också måste produceras från ämnen som inte fungerar som sötningsmedel i originalform (ingen blir inte särskilt glad av att försöka använda steviablad) … så ska det gå att använda så måste man nog ta kemin till hjälp, tyvärr.
Prova att äta sånt som bara är "lite sött", vid väl valda tillfällen, tex som "lördagsgodis". Det låter kanske löjligt men att ha en plan och hålla sig till den är bra.
Jag äter numer aldrig smågodis. Jag tar en cola-light el liknande ca två ggr/månad, och ca 1-2 ggr/månad så äter jag tex en bit kladdkaka gjord på ägg, smör och mörk choklad.
Förutom det så äter jag "lördagsgodis", oftast ca 40-50 g choklad med minst 80% kakaohalt.
Det funkar bra så. Om jag provar att äta mer kakor, godis o liknande, ävern fast det är sötat med sötningsmedel, så blir jag bara sugen på mer.
Bestäm vilken mängd ungefär du vill, vid vilka tillfällen/ hur ofta, och håll dig till det en läääängre tid så blir det allt lättare att hålla sig till det.
Fast som svar på din fråga: När jag väl använder sötningsmedel så använder jag oftast ICA Stevia Strö. 
Iona: självklart gör du som du själv vill, inget snack om den saken, men jag är ändå här med lilla pekpinnen och säger att sötsuget försvinner när man inte matar det och äter (särskilt i början) fett istället. Till exempel så är kokosolja suveränt för att ta bort sötsuget. Jag har inte haft sötsug på sisådär 3 år och inte sjutton ledsnar jag på att inte ha sötsug?
Jag vill absolut inte sluta äta sötade saker. Jag vill kunna baka eller göra "godis" o liknande som vanligt (vilket INTE är så ofta). Jag vill kunna bjuda vänner på fika och äta samma som jag gjort till dem. här kommer jag inte ta hem sockerstinna kakor osv bara för att alla andra inte äter LCHF utan de får finna sig i att äta sockerfria kakor eller liknande ;-)
Men jag är helt emot för min egen del att sluta helt med sötningen. Det kommer kanske i framtiden men jag kommer så länge jag önskar själv att söta.
Jag fuskar inte alls med sockerstinna grejjer.
Inte en endaste godisbit har gått ner, enbart mörk mörk choklad om det ska vara nåt alls. Har gjort bountybitar som funkar både som fikabröd och lördagsgodis.
igår köpte jag både stevia strö och sukrin så jag ska prova dessa två.
Hade bara stevia och stevrix innan.
Så till er som kommer med de där pekpinnarna ;-) Absolut inget ont om er men jag kommer INTE sluta helt med sötningen.
varför sluta med något som funkar, jag går ner i vikt, tycker om att äta det jag äter och idag var jag på läkarkontroll efter min gastric by pass och han vart jättepositiv till min viktnedgång OCH att jag åt LCHF!
Mvh
Marika "Ioma"